Wednesday, October 28, 2009

Seruan al-Banna: Boikot COCA COLA demi Palestin!

Hasan al-Banna, Mursyidul-‘Aam Ikhwan Muslimin telah menghantar perutusan khas kepada semua markaz Ikhwan di seluruh Mesir menyeru agar umat Islam memboikot minuman coca cola. Di dalam perutusan itu, beliau menyatakan:

“Sikap Kerajaan Amerika terhadap isu Arab dan Islam adalah jauh dari kebenaran, keadilan dan pembelaan. Sebaliknya ia cenderung kepada membela kezaliman dan orang-orang yang zalim.

Oleh kerana coca cola adalah minuman yang dihasilkan oleh Amerika, maka wajib atas kita di hadapan Allah, tanah air, agama dan bangsa agar tidak bekerjasama dengan orang yang menolong Yahudi dalam memerangi umat Islam kerana bejersama dengan mereka tidak selaras dengan perintah agama kita yang suci dan mulia yang memerintahkan kita agar memusuhi orang yang menentang Allah dan RasulNya.

Justeru, saya meminta semua Ikhwan agar menjadikan coca cola sebagai minuman yang haram bagi mereka. Jangan bawa masuk ke dalam rumah dan pejabat , jangan hidang kepada tetamu dan pengunjung. Sesungguhnya Ikhwan wajib memboikot minuman Amerika ini dan apa saja produk Amerika. Ikhwan yang menjualnya hendaklah memulangkannya kepada pembekalnya supaya mereka tahu bahawa kita adalah umat yang mengetahui tanggungjawabnya dan kita sama sekali tidak akan bekerjasama dengan musuh-musuh kita serta mereka yang secara terus terang menyokong musuh kita.
Itulah pesanan saya kepada kamu, bahkan itu adalah pesanan Allah dan pesanan al-Quran”.

Allahu Akbar wa lilLahil-Hamd

Pusaka al-Banaa, Akhbar Tanta, bil 838, tahun ke 23, 18 Sya’ban 1367/ 26 Jun 1948

No comments: