Pernahkah anda terfikir untuk menjual diri anda?
Jika anda ingin menjualnya, berapa harga yang anda pinta?
Adakah anda percaya ada orang yang akan membelinya?
Usah pening kepala memikirkan jawapannya!
Sesungguhnya ada yang sedia membeli diri anda!
Harganya?
Tidak tergambar oleh anda!
JANNAH!
Tahukah anda apa itu JANNAH?
Suatu tempat yang luasnya antara langit dengan bumi
Keindahannya tidak pernah dilihat oleh mata, tidak pernah didengar oleh telinga dan tidak pernah terlintas di benak manusia.
Bayang sebatang pokok sahaja tidak mampu dilepasi oleh penunggang kuda paling pantas yang berlari tanpa henti selama 100 tahun!
Bersediakah anda untuk menjual diri anda kepada pembeli tersebut?
Itulah satu-satunya tawaran yang anda pernah terima sepanjang hayat anda.
Jika anda menolaknya maka tiada lagi tawaran selepas ini dari mana-mana pihakpun
Dan kalau ada, pastinya tidak akan ada yang mampu membayar harga yang lebih mahal daripada itu.
Kini, pilihan di tangan anda!
Nak jual atau tidak?
Kalau nak jual, sekaranglah masanya sebelum kaunter urusniaga ditutup.
Segeralah rebut.
Jika sudah bersedia, lafazkanlah aqad jual beli:
(أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله)
Selepas itu siapkan diri anda untuk berperang menegakkan agama Allah, membunuh dan terbunuh.
Bukan itu sahaja.
Anda juga perlu hiaskan diri seindah-indahnya dengan perhiasan yang digemari oleh pembeli anda, iaitu taubat, ibadat, memuji-muji namanya, berpuasa atau mengembara, membanyakkan solat (rukuk dan sujud), menyuruh ma’ruf, mencegah mungkar dan memelihara serta mempertahankan batasan-batasan agamanya.
Intisari suarah At-Taubah 9 ayat111 dan 112
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar. (111)
(Mereka itu ialah): Orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji Allah, yang mengembara (untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam), yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh berbuat kebaikan dan yang melarang daripada kejahatan, serta yang menjaga batas-batas hukum Allah dan gembirakanlah orang-orang yang beriman (yang bersifat demikian)." (112)
And whatever good you do, (be sure) Allâh knows it. And take a provision (with you) for the journey, but the best provision is At-Taqwa (piety, righteousness). So fear Me, O men of understanding! (Al-Baqarah 2:197)
Sunday, April 25, 2010
Wednesday, April 21, 2010
Puisi Sheikh Yusuf al-Qardhawi
Demi Allah! Kezaliman tidak mungkin mengalahkan dakwah walaupun sehari
Sejarah membuktikan benarnya sumpahku ini
Ikatlah tanganku dengan besi berduri
Pukullah tulangku dengan tongkat dan tali
Tetaklah tengkukku dengan pisau belati
Tidak mungkin mereka berjaya membelenggu fikrahku wakaupun sedetik
Atau mencabut imanku dan memadam cahaya keyakinanku
Cahaya itu berada di dalam qalbuku
Dan qalbuku berada di dalam genggaman Tuhanku
Tuhanku penolongku dan pembantuku
Aku akan terus hidup bergantung pada tali imanku
Dan mati dengan senyuman
Demi dinku hidup dan berkembang
Sejarah membuktikan benarnya sumpahku ini
Ikatlah tanganku dengan besi berduri
Pukullah tulangku dengan tongkat dan tali
Tetaklah tengkukku dengan pisau belati
Tidak mungkin mereka berjaya membelenggu fikrahku wakaupun sedetik
Atau mencabut imanku dan memadam cahaya keyakinanku
Cahaya itu berada di dalam qalbuku
Dan qalbuku berada di dalam genggaman Tuhanku
Tuhanku penolongku dan pembantuku
Aku akan terus hidup bergantung pada tali imanku
Dan mati dengan senyuman
Demi dinku hidup dan berkembang
Thursday, April 15, 2010
Memahami amal soleh dan tatacaranya
Sedia maklum bahawa Allah ‘Azza wa Jalla memerintahkan mukminin dan mukminat supaya melakukan kebaikan. Ini terkandung di dalam firman-Nya bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, rukuklah serta sujudlah (mengerjakan sembahyang) dan beribadatlah kepada Tuhan kamu (dengan mentauhidkanNya), serta kerjakanlah amal-amal kebajikan; supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).” (Al-Hajj:77)
Amal kebaikan atau amal soleh mesti memenuhi dua syarat, iaitu:
Pertama: lakukan dengan niat semata-mata kerana Allah
Kedua: perbuatan itu tidak bercanggah dengan ajaran Islam, dan jika amalan itu berkaitan dengan sumbangan harta benda, maka ditambah syarat ketiga.
Ketiga: harta yang disumbangkan itu halal dan diperolehi dengan cara yang halal.
Dalam melakukan amal soleh, terdapat beberapa kaedah dan tata cara yang perlu dipatuhi:
1. Allah tidak menerima amalan sunat sebelum ditunaikan amalan wajib jenis yang sama. Contohnya solat sunat pada waktu yang sepatutnya ditunaikan solat fardhu. Walaupun solat sunat dilakukan berpuluh-puluh rakaat, tetapi solat fardhu tidak ditunaikan, maka tiada makna solat sunat tersebut. Begitu juga mereka yang memiliki harta yang telah cukup syarat untuk dikeluarkan zakat, tidak diterima sedekah yang sunat selagi tidak dikeluarkan zakat hartanya.
2. Amalan fardhu lebih disukai Allah daripada amalan sunat dan lebih besar pahalanya. Lantaran itu mukminin dan mukminat mesti mengetahu dan memahami perkara-perkara fardhu serta jenis-jenisnya, memahami Islam dengan kefahaman yang syumul dan menyeluruh supaya mereka dapat melakukan amal yang paling utama, paling baik, paling penting di samping pahala yang diharapkan adalah lebih besar.
3. Wajib waktu mesti diutamakan terlebih dahulu. Umpamanya bila masuk waktu solat, mestilah utamakan solat daripada amalan wajib yang lain. Bila gendang seruan jihad dipalu, ia mesti segera disahut hatta solat sekalipun mesti ditunaikan dengan cara yang bersesuain dengan keadaan. Maksudnya menyahut seruan jihad mesti diutamakan, tidak bermakna tinggal solat yang telah masuk waktunya. Sebaliknya solat diberi rukhsah cara pelaksanaannya yang dinamakan solat dalam keadaan syiddatul-khauf (rujuk kitab-kitab fiqh)
4. Perbuatan yang manfaatnya meluas kepada orang lain lebih utama daripada perbuatan yang manfaatnya terbatas kepada diri sendiri sahaja. Umpamanya antara iktikaf di masjid dengan menolong orang yang dalam kesusahan, menolong orang lebih utama daripada beriktikaf. Allah menyifatkan umat ini sebagai umat terbaik adalah kerana usahanya menyuruh manusia melakukan kebaikan dan mencegah mereka dari kejahatan (Aali Imran:104 dan 110). Di dalam sepotong Hadis, Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesiapa yang mencetuskan satu kebaikan, maka baginya pahalanya dan pahala orang yang beramal dengannya” (Muslim)
Perlu diingatkan juga bahawa perkara yang difardhukan terbahagi kepada dua jenis yang utama, iaitu fardhu ain dan fardhu kifayah.
Fardhu ain adalah amalan yang diwajibkan ke atas setiap individu muslim seperti solat dan zakat (apabila cukup syarat-syaratnya).
Fardhu kifayah adalah amalan yang diwajibkan ke atas umat secara kolektif. Jika telah dilaksanakan dengan sempurna oleh sebahagian mereka maka pelaksana diberi pahala dan yang tidak melaksanakannya tidak menanggung dosa. Jika tiada yang melaksanakannya dengan sempurna, maka semuanya menanggung dosa.
Hari ini, ramai di kalangan umat Islam yang mengerjakan fardhu ain dengan cara yang betul dan bersungguh-sungguh. Dia menyangka bahawa dia telah menyempurnakan apa yang diwajibkan ke atas dirinya, pada hal setiap hari dia menanggung dosa tidak melaksanakan fardhu kifayah yang diwajibkan ke atas umat secara kolektif. Antara contoh fardhu kifayah ialah menegakkan Syariat Islam dengan melaksanakan semua hukum-hakam dalam segenap bidang kehidupan; individu, keluarga, masyarakat, negara, antarabangsa dan alam sekitar.
Contoh lain ialah kewajipan melantik ketua untuk menjalankan pemerintahan berlandaskan manhaj Islam, melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar melalui system hisbah dan takzir, jihad fi sabilillah (fardhu kifayah ketika bumi umat Islam tidak diceroboh dan tidak dijajah. Apabila diceroboh dan dijajah maka jihad menjadi fardhu ain). Dan termasuk fardhu kifayah juga ialah menyediakan perkara-perkara asas yang diperlukan untuk membangun tamadun Islam dan mengeluarkan umat dari kelemahan, kejahilan dan kehinaan. Semua ini mesti dilaksanakan oleh umat secara kolektif. Jika tiada yang berusaha untuk melaksanakannya, atau terdapat segolongan yang berusaha melaksanakannya tetapi belum berhasil, maka mereka yang tidak berusaha atau tidak membantu mereka yang berusaha, menanggung dosa. Mereka hanya akan terlepas daripada menanggung dosa itu selepas mereka bertaubat dan bangkit melaksanakan apa yang diwajibkan.
Dipetik daripada tulisan Hisham Saqar,
http://www.ikhwanonline.com
Amal kebaikan atau amal soleh mesti memenuhi dua syarat, iaitu:
Pertama: lakukan dengan niat semata-mata kerana Allah
Kedua: perbuatan itu tidak bercanggah dengan ajaran Islam, dan jika amalan itu berkaitan dengan sumbangan harta benda, maka ditambah syarat ketiga.
Ketiga: harta yang disumbangkan itu halal dan diperolehi dengan cara yang halal.
Dalam melakukan amal soleh, terdapat beberapa kaedah dan tata cara yang perlu dipatuhi:
1. Allah tidak menerima amalan sunat sebelum ditunaikan amalan wajib jenis yang sama. Contohnya solat sunat pada waktu yang sepatutnya ditunaikan solat fardhu. Walaupun solat sunat dilakukan berpuluh-puluh rakaat, tetapi solat fardhu tidak ditunaikan, maka tiada makna solat sunat tersebut. Begitu juga mereka yang memiliki harta yang telah cukup syarat untuk dikeluarkan zakat, tidak diterima sedekah yang sunat selagi tidak dikeluarkan zakat hartanya.
2. Amalan fardhu lebih disukai Allah daripada amalan sunat dan lebih besar pahalanya. Lantaran itu mukminin dan mukminat mesti mengetahu dan memahami perkara-perkara fardhu serta jenis-jenisnya, memahami Islam dengan kefahaman yang syumul dan menyeluruh supaya mereka dapat melakukan amal yang paling utama, paling baik, paling penting di samping pahala yang diharapkan adalah lebih besar.
3. Wajib waktu mesti diutamakan terlebih dahulu. Umpamanya bila masuk waktu solat, mestilah utamakan solat daripada amalan wajib yang lain. Bila gendang seruan jihad dipalu, ia mesti segera disahut hatta solat sekalipun mesti ditunaikan dengan cara yang bersesuain dengan keadaan. Maksudnya menyahut seruan jihad mesti diutamakan, tidak bermakna tinggal solat yang telah masuk waktunya. Sebaliknya solat diberi rukhsah cara pelaksanaannya yang dinamakan solat dalam keadaan syiddatul-khauf (rujuk kitab-kitab fiqh)
4. Perbuatan yang manfaatnya meluas kepada orang lain lebih utama daripada perbuatan yang manfaatnya terbatas kepada diri sendiri sahaja. Umpamanya antara iktikaf di masjid dengan menolong orang yang dalam kesusahan, menolong orang lebih utama daripada beriktikaf. Allah menyifatkan umat ini sebagai umat terbaik adalah kerana usahanya menyuruh manusia melakukan kebaikan dan mencegah mereka dari kejahatan (Aali Imran:104 dan 110). Di dalam sepotong Hadis, Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesiapa yang mencetuskan satu kebaikan, maka baginya pahalanya dan pahala orang yang beramal dengannya” (Muslim)
Perlu diingatkan juga bahawa perkara yang difardhukan terbahagi kepada dua jenis yang utama, iaitu fardhu ain dan fardhu kifayah.
Fardhu ain adalah amalan yang diwajibkan ke atas setiap individu muslim seperti solat dan zakat (apabila cukup syarat-syaratnya).
Fardhu kifayah adalah amalan yang diwajibkan ke atas umat secara kolektif. Jika telah dilaksanakan dengan sempurna oleh sebahagian mereka maka pelaksana diberi pahala dan yang tidak melaksanakannya tidak menanggung dosa. Jika tiada yang melaksanakannya dengan sempurna, maka semuanya menanggung dosa.
Hari ini, ramai di kalangan umat Islam yang mengerjakan fardhu ain dengan cara yang betul dan bersungguh-sungguh. Dia menyangka bahawa dia telah menyempurnakan apa yang diwajibkan ke atas dirinya, pada hal setiap hari dia menanggung dosa tidak melaksanakan fardhu kifayah yang diwajibkan ke atas umat secara kolektif. Antara contoh fardhu kifayah ialah menegakkan Syariat Islam dengan melaksanakan semua hukum-hakam dalam segenap bidang kehidupan; individu, keluarga, masyarakat, negara, antarabangsa dan alam sekitar.
Contoh lain ialah kewajipan melantik ketua untuk menjalankan pemerintahan berlandaskan manhaj Islam, melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar melalui system hisbah dan takzir, jihad fi sabilillah (fardhu kifayah ketika bumi umat Islam tidak diceroboh dan tidak dijajah. Apabila diceroboh dan dijajah maka jihad menjadi fardhu ain). Dan termasuk fardhu kifayah juga ialah menyediakan perkara-perkara asas yang diperlukan untuk membangun tamadun Islam dan mengeluarkan umat dari kelemahan, kejahilan dan kehinaan. Semua ini mesti dilaksanakan oleh umat secara kolektif. Jika tiada yang berusaha untuk melaksanakannya, atau terdapat segolongan yang berusaha melaksanakannya tetapi belum berhasil, maka mereka yang tidak berusaha atau tidak membantu mereka yang berusaha, menanggung dosa. Mereka hanya akan terlepas daripada menanggung dosa itu selepas mereka bertaubat dan bangkit melaksanakan apa yang diwajibkan.
Dipetik daripada tulisan Hisham Saqar,
http://www.ikhwanonline.com
Saturday, April 10, 2010
Generasi yang kita impikan
Assalamu'alaikum wr.wb.
Salam ukhuwwah buat semua pengunjung Zaadut-Taqwa yang budiman.
Mungkin ramai di kalangan anda yang telah membaca kisah yang dipaparkan mengenai Sayyidina Umar r.a. beberapa hari lalu.
Kisah itu diambil daripada sepucuk email yang dihantar oleh seorang sahabat dari Timur Tengah. Kerana terkesan dengan kisah yang penuh dramatik, dan atas dasar kepercayaan kepada sahabat, kisah itu diterjemah dan dihidangkan di dalam blog ini.
Selepas ia tersiar, pengirim email dihubungi semula demi amanah ilmu dan tanggungjawab dalam menyampaikan kebenaran. Beliau terus terang mengatakan bahawa beliau tidak mengetahui sumbernya, hanya berdasarkan email yang diterima daripada sahabatnya.
Maka dengan itu, dengan rendah hati saya memohon ampun kepada Allah s.w.t. dan meminta maaf daripada sahabat-sahabat sekelian. Mohon jangan dipanjangkan kisah ini ke tempat lain supaya kita tidak termasuk dalam golongan mereka yang berdusta ke atas para sahabat yang mulia radhiallahu 'anhum ajma'ein.
Salam ukhuwwah buat semua pengunjung Zaadut-Taqwa yang budiman.
Mungkin ramai di kalangan anda yang telah membaca kisah yang dipaparkan mengenai Sayyidina Umar r.a. beberapa hari lalu.
Kisah itu diambil daripada sepucuk email yang dihantar oleh seorang sahabat dari Timur Tengah. Kerana terkesan dengan kisah yang penuh dramatik, dan atas dasar kepercayaan kepada sahabat, kisah itu diterjemah dan dihidangkan di dalam blog ini.
Selepas ia tersiar, pengirim email dihubungi semula demi amanah ilmu dan tanggungjawab dalam menyampaikan kebenaran. Beliau terus terang mengatakan bahawa beliau tidak mengetahui sumbernya, hanya berdasarkan email yang diterima daripada sahabatnya.
Maka dengan itu, dengan rendah hati saya memohon ampun kepada Allah s.w.t. dan meminta maaf daripada sahabat-sahabat sekelian. Mohon jangan dipanjangkan kisah ini ke tempat lain supaya kita tidak termasuk dalam golongan mereka yang berdusta ke atas para sahabat yang mulia radhiallahu 'anhum ajma'ein.
Thursday, April 01, 2010
Kembali kepada al-Quran, itulah penyelesaiannya
Pembuangan bayi adalah satu femonena yang sungguh-sungguh kejam dan menjijikkan. Ia membuatkan kita rasa marah, geram, benci dan sakit hati tak terkata!
Saya percaya perbuatan keji itu tidak dilakukan secara suka-suka. Tidak ada seorang pun daripada kalangan mereka yang membuang (baca: membunuh) bayi-bayi tak berdosa itu yang berhasrat dan bercita-cita untuk menjadi seorang pembunuh!
Percayalah! Sebagai manusia biasa mereka juga bencikan pembunuhan, mereka tidak ingin menjadi seorang pembunuh.
Tetapi mengapa mereka membunuh?
Jawapannya di:
http://www.malaysiaharmoni.com/
Sila baca, jangan tak baca!
Pecah kaca pecahlah pinggan
Pecahlah pinggan di atas hamparan
Sudah baca tolonglah sebarkan
Moga sama-sama diberi ganjaran
Saya percaya perbuatan keji itu tidak dilakukan secara suka-suka. Tidak ada seorang pun daripada kalangan mereka yang membuang (baca: membunuh) bayi-bayi tak berdosa itu yang berhasrat dan bercita-cita untuk menjadi seorang pembunuh!
Percayalah! Sebagai manusia biasa mereka juga bencikan pembunuhan, mereka tidak ingin menjadi seorang pembunuh.
Tetapi mengapa mereka membunuh?
Jawapannya di:
http://www.malaysiaharmoni.com/
Sila baca, jangan tak baca!
Pecah kaca pecahlah pinggan
Pecahlah pinggan di atas hamparan
Sudah baca tolonglah sebarkan
Moga sama-sama diberi ganjaran