Monday, June 21, 2010

Salah menghitung atau salah perhitungan?

Di dalam al-Quran al-Karim terdapat perkataan hasiba serta pecahannya yang membawa maksud menyangka atau mengira. Selalunya perkataan itu didatangkan dalam bentuk soalan seperti ‘adakah kamu menyangka (أفحسبتم؟ ) atau larangan seperti jangan kamu menyangka (ولا تحسبن). Ayat-ayat sedemikian merupakan peringatan agar manusia tidak silap dalam membuat perhitungan.
Contoh-contoh kesilapan dalam membuat perhitungan ialah:
1. Golongan yang menyangka bahawa dia dicipta bukan untuk sesuatu tujuan tertentu. Dia menyangka bahawa Pencipta yang telah menciptakan dirinya dan memberinya kehidupan di dunia ini tidak mempunyai apa-apa tujuan atau matlamat dalam penciptaan-Nya. Maka dia menjalani kehidupannya yang sementara di dunia ini sekadar untuk memenuhi keperluan hawa nafsunya semata-mata. Perhitungan ini jelas salah. Mereka ditempelak oleh Allah di dalam firman-Nya yang bermaksud: “Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?” (Al-Mu’minun:115)
2. Orang yang ingkar dan jahat menyangka bahawa tidak tertimpanya azab atau bencana ke atas mereka itu menandakan Allah merestui tindakan mereka. Mereka menganggap sekiranya kejahatan mereka tidak direstui, pastinya mereka telah ditimpa balasan yang menyiksakan. Mereka sebenarnya silap kerana tidak memahami sunnah istidraj di mana Allah s.w.t. menangguhkan azab sengsara ke atas mereka supaya mereka menambahkan kejahatan disebabkan keengganan mereka bertaubat dan kembali kepada agama Allah yang lurus. Allah berfirman maksudnya: “Dan jangan sekali-kali orang-orang kafir menyangka bahawa Kami membiarkan (mereka hidup lama) itu baik bagi diri mereka; kerana sesungguhnya Kami biarkan mereka hanyalah supaya mereka bertambah dosa (di dunia) dan mereka pula beroleh azab seksa yang menghina (di akhirat kelak).” (Aali-‘Imran:178)

3. Penguasa yang zalim dan kejam terhadap rakyatnya menyangka bahawa mereka tidak mungkin dapat dikalahkan selama-lamanya. Tidak ada satu kuasapun yang dapat mengatasi pengaruh serta kuasa mereka. Mereka silap kerana tidak mengetahui atau melupai kewujudan Allah Yang Maha Kuasa, yang mencipta diri mereka, yang menghidup dan mematikannya. Allah telah berfirman maksudnya: “Dan janganlah orang-orang yang kafir itu menyangka (bahawa) mereka telah terlepas (dari kekuasaan dan balasan Kami); sesungguhnya mereka tidak akan dapat melemahkan (kekuasaan Kami).” (Al-Anfal:59)
Dan firman-Nya lagi bermaksud: “Patutkah orang-orang yang melakukan kejahatan menyangka bahawa Kami akan menjadikan mereka seperti orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dengan menyamakan keadaan (mereka semua) semasa mereka hidup dan semasa mereka mati? Buruk sungguh apa yang mereka hukumkan itu.” (Al-Jathiah:21)

4. Dan lebih teruk daripada itu semua ialah muslim yang menyangka dosa yang mereka lakukan adalah kecil sahaja. Sedangkan ia dihitung di sisi Allah sebagai dosa yang besar. Dia menyangka bahawa pada hari qiamat nanti dia hanya akan disiksa kerana melakukan dosa besar dan beranggapan bahawa apa yang dilakukan merupakan dosa kecil sahaja. Allah mengingatkan golongan ini dengan firman-Nya yang bermaksud: “…dan kamu pula menyangkanya perkara kecil, pada hal ia pada sisi hukum Allah adalah perkara yang besar dosanya.” (An-Nur:15)
Daripada Sahal bin Sa’ad r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Berwaspadalah kamu daripada dosa-dosa yang dipandang remeh. Perumpamaan dosa-dosa yang dianggap kecil adalah seperti satu kaum yang singgah di sebuah lembah, lalu setiap orang daripada mereka memungut sebatang ranting dan mengumpulkannya sehingga mereka dapat memasak roti mereka. Sesungguhnya dosa-dosa yang dianggap kecil itu jika dibalas, cukup untuk membinasakan pelakunya”. Musnad Ahmad.
‘Aisyah r.a. pernah berkata, Rasulullah s.a.w. telah berkata kepadaku (maksudnya): “Wahai ‘Aisyah, berhati-hatilah kamu dari dosa-dosa yang dianggap kecil. Sesungguhnya dosa-dosa yang dianggap kecil itu mempunyai hak untuk menuntut daripada Allah”. Riwayat Ibn Majah, Ahmad dan ad-Daramiy.

5. Orang yang menganggap iman itu cukup hanya sekadar dakwaan sahaja tanpa memerlukan pembuktian amal, sabar menanggung kesusahan dan tabah mempertahankan kebenaran. Anggapan ini juga salah. Allah s.w.t. berfirman maksudnya: “Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.” (Al-‘Ankabut: 2 dan 3)

6. Golongan yang menyangka jihad mempertahankan Negara Islam tidak wajib ke atas mereka. Alangkah ramainya golongan yang beranggapan sebegini. Buktinya Negara Islam Palestin yang di dalamnya terletak masjid al-Aqsa telah dijajah oleh Yahudi dengan sokongan kuasa-kuasa kuffar lebih 60 tahun yang lalu. Namun ramai umat Islam yang tidak mengambil peduli sedikitpun. Lebih menyedihkan lagi ada yang beranggapan bahawa Palestin adalah tanggungjawab rakyat Palestin sahaja. Ia tiada kena mengena dengan kita di sini. Alangkah silapnya sangkaan ini! Islam telah menjadikan seluruh umatnya bersaudara laksana sebatang tubuh, jika sebahagian ditimpa sakit seluruh tubuh akan merana. Setiap inci daripada bumi umat Islam adalah menjadi tanggungjawab setiap umat mempertahankannya, apalagi Palestin yang di dalamnya terletak masjid al-Aqsa, qiblat pertama, tempat isra’ dan mi’raj Nabi s.a.w.

No comments: