Friday, August 26, 2011

Khatam al-Quran


Ramadhan bulan al-Quran. Alhamdulillah ramai dari kalangan muslimin bertungkus lumus mengejar pahala membaca al-Quran, bertilawah dan bertadarus sepanjang bulan yang mulia ini. Saat ini tentu ramai yang dah khatam, dah buat majlis khatam al-Quran sama ada secara besar-besaran atau kecil-kecilan.

Tahniah dan syabas kepada yang telah Berjaya khatam al-Quran sepanjang Ramadhan ini. Mudah-mudahan budaya baca al-Quran hingga khatam bukan hanya di lakukan di dalam bulan Ramadhan. Sebaliknya, biarlah berterusan selagi hayat dikandung badan.
Namun dengan membaca al-Quran sehingga khatam, adakah kita tergolong di dalam kalangan yang dipanggil ahli al-Quran dan orang-orang yang membawanya?

Ini yang patut direnung bersama. Abu Bakar al-Ajariy (wafat 360H) menyifatkan ciri-ciri ahli al-Quran. Beliau berkata:

“Himmahnya atau tumpuannya bukan pada ‘bilakah aku hendak khatam surah ini?’. Himmahnya ialah ‘bilakah aku akan orang yang berhajat kepada Allah semata-mata?’, ‘bilakah aku akan jadi muttaqin?’, ‘bilakah aku akan jadi musinin?’, ‘bilakah aku akan jadi mutawakkilin?’, ‘bilakah aku akan jadi khasyi’in?’, ‘bilakah aku akan jadi sobirin?’, ‘bilakah aku akan jadi sodiqin?’, ‘bilakah aku akan jadi kha’ifin?’, ‘bilakah aku akan jadi rajin (orang yang mengharap kepada Allah)?’, ‘bilakah aku akan zuhud di dunia?’, ‘bilakah aku akan cinta kepada akhirat?’, ‘bilakah aku akan bertaubat dari semua dosa-dosa?’, ‘bilakah aku akan mengiktiraf ni’mat yang melimpah ruah ruah?’, ‘bilakah aku akan mensyukuri ni’mat-ni’mat itu?’, ‘bilakah aku akan memahami titah Allah?’, ‘bilakah aku akan memahami apa yang aku baca?’, ‘bilakah aku akan dapat menewaskan nafsuku?’, ‘bilakah aku akan bermujahadah mencari redha Allah dengan sebenar-benar mujahadah?’, ‘bilakah aku akan memelihara lidahku?’, ‘bilakah aku akan menjaga pandangan mataku?’, ‘bilakah aku akan memelihara kemaluan?’, ‘bilakah aku akan menghisab diriku?’, ‘bilakah aku akan menyediakan bekalan untuk hari kepulanganku ke alam baqa?’, ‘bilakah aku akan redha dengan segala ketentuan Allah?’, ‘bilakah aku akan benar-benar yakin pada Allah?’, ‘bilakah aku akan gentar dengan nasihat al-Quran?’, ‘bilakah aku akan sibuk mengingati Allah sehingga tidak ada masa untukku mengingati yang lain?’, ‘bilakah aku akan mencintai apa yang dicintaiNya?’, ‘bilakah aku akan bersedia menghadapi kematian sedang aku tidak mengetahui ajalku?’, ‘bilakah aku akan berwaspada daripada apa yang peringatkan oleh Tuhanku?’

Apabila kamu tidak menerima nasihat Tuanmu dan hatimu buta daripada perintah-perintah Tuhanmu, maka kamu seperti orang yang derhaka ketika kamu membaca al-Quran dan mengulang-ulangnya. Sesiapa yang membaca surat daripada raja, tetapi dia enggan membangunkan kerajaannya dan enggan melaksanakan apa yang diperintahkan di dalam suratnya, maka dia hanya sekadar mempelajarinya sahaja tetapi mencanggahi perintahnya. Dan kalau dia tidak mempelajarinya serta tidak menuruti perintahnya, maka dia terang-terangan mempersendakan rajanya dan berhaklah mendapat kemurkaannya.

Ya! Itulah satu peringatan yang sungguh-sungguh terkena batang hidungku!

Wahai diriku, insaflah!
Bangkitlah dari tidurmu!
Ajalmu sudah berada di hujung jari kakimu!
Loceng tamat tempoh untuk kamu beramal akan berbunyi sebentar saja lagi!
Ya Allah, berikan aku peluang! Berikan aku kesempatan, ya Allah…!

اللهم أعني على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك

Tuesday, August 23, 2011

Lailatul-Qadr



Nukilan Imam Hasan al-Banna

“…. pada malam itu, dijelaskan tiap-tiap perkara yang mengandungi hikmat serta tetap berlaku, (tidak berubah atau bertukar).” Ad-Dukhan:4

Ia adalah malam keberkatan, kesejahteraan dan ketentuan. Padanya diputuskan setiap perkara yang mengandungi hikmah. Dengan itu ia adalah lebih baik daripada 1000 bulan. Sesungguhnya Allah memberkati malam ini dengan mengemukakan satu hadiah dari langit, hadiah yang berupa satu system kemasyarakatan yang sempurna dan lengkap yang terkandung di dalam kitab suciNya, diberikan kepada ahli bumi, yang sedang terpinga-pinga keliru di hadapan pelbagai jalan yang bersimpang siur.

Dan selepas 1370 tahun daripada malam yang berkat ini, para pemimpin dunia mula melaungkan seruan wajib diisytiharkan satu gagasan persaudaraan di kalangan manusia, wajib diperkukuhkan persaudaraan ini dengan cara perisytiharan seperti itu supaya kesejahteraan bertapak di atas muka bumi. Pada hal sebelum mereka melaungkan gagasan itu, al-Quran al-Karim telah mengisytiharkannya terlebih dahulu menerusi firman Allah yang bermaksud:

“Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya – Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya – zuriat keturunan – lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.” An-Nisaa’:1

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).” Al-Hujurat:13

Selepas beberapa kurun berlalu, para pemimpin dunia mula mengangkat seruan memperjuangkan keadilan social, persamaan peluang untuk semua supaya manusia boleh hidup aman dan tenang dalam suasana kasih saying, seimbang dan saling bantu membantu. Pada hal telah sekian lama dahulu al-Quran menyeru kepada keadilan ini dengan cara paling unggul. Allah berfirman maksudnya:

“Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. Ia mengajar kamu (dengan suruhan dan laranganNya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhiNya.” An-Nahl:90

Selain daripada itu, Islam turut menerangkan konsep keadilan social ini dengan cara yang jelas dan terperinci, merangkumi semua bahagian serta cabang-cabangnya di dalam beberapa ayat yang terdapat di dalam al-Quran.

Roosevelt dan Churchill mengisytiharkan Perjanjian Atlantik yang memperakui hak kebebasan empat perkara. Mereka yang mengisytiharkan perjanjian itu tidak mengetahui bahawa al-Quran telah mendahului mereka dalam memperakui hak-hak tersebut dengan cara yang paling kemas, cantik lagi sempurna.

Al-Quran mengisytiharkan kebebasan akidah menerusi ayat: “Tidak ada paksaan dalam agama” Al-Baqarah:256

Kebebasan fikiran menerusi ayat: “…dan urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat sesama mereka;…” Asy-Syura:38

Kebebasan bekerja dan mengelakkan diri dari bergantung kepada pihak lain menerusi ayat:
“Dia lah yang menjadikan bumi bagi kamu: mudah digunakan, maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah;…” Al-Mulk:15
“Dan katakanlah (wahai Muhammad): Beramalah kamu, maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan;…” At-Taubah:105

Kebebasan dari rasa takut dan mengisytiharkan kedamaian dan keamanan menerusi ayat:

“Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!” Al-Qadr:5

“Orang-orang yang beriman dan tidak mencampur adukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik), mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan merekalah orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.” Al-An’am:82

Ke atas itu semua, al-Quran menambahkan dua aspek yang tidak pernah dikemukakan oleh manusia sebelum atau selepasnya. Iaitu Islam menggariskan jalan yang praktikal untuk mencapai gagasan murni yang selari dengan fitrah insani. Jalan atau kaedah itu dimasukkan di dalam manual kehidupan seharian mereka seperti solat, puasa dan adab-adab Islamiah. Semua ibadah dan syiar-syiar yang terkandung di dalam al-Quran adalah bertujuan untuk memantapkan prinsip tersebut di dalam jiwa mukminin.

Islam juga menjadikan hati kecil atau dhamir mukmin yang hidup, yang mempunyai hubungan yang kuat dengan Allah, sebagai pengawas yang tidak pernah leka. Hati yang hidup dan sentiasa berhubung dengan Allah itu akan menebarkan kebahagian dan ketenangan di dalam jiwa, iltizam serta taat kepada prinsip dan berjalan di atas landasannya sepanjang masa. Pada masa yang sama, hati itu akan berasa sedih dan menderita melihat manusia yang melanggar prinsip tersebut dan tidak mematuhi batasan-batasannya.

Itulah sebahagian daripada ajaran yang diturunkan di malam yang berkat ini, yang memutuskan semua perkara yang mengandungi hikmah. Sesiapa yang mahukan keterangan yang lebih jelas, maka di hadapannya ada mushaf (kitab al-Quran yang telah dibukukan).
“Al-Quran sebuah Kitab yang tersusun ayat-ayatnya dengan tetap teguh, kemudian dijelaskan pula kandungannya satu persatu. (Susunan dan penjelasan itu) adalah dari sisi Allah Yang Maha Bijaksana, lagi Maha Mendalam pengetahuanNya.” Hud:1

ALLAH MAHA BESAR dan UNTUK ALLAH SEGALA PUJIAN

Sunday, August 21, 2011

Wahai insan, siapakah kamu?



Nukilan Imam Hasan al-Banna.

“Wahai manusia! Apakah yang memperdayakanmu – (berlaku derhaka) kepada Tuhanmu yang Maha Pemurah? -
Tuhan yang telah mencipta dan mengatur kejadianmu, lalu menjadikan anggotamu sesuai (dengan tujuan yang kerananya anggota itu diadakan), serta menjadikan (binaan tubuh badanmu) sama padan dengan kekuatannya;
Dalam bentuk dan rupa apa sahaja yang dikehendakiNya, Ia menyusun kejadianmu. “ (Al-Infitar: 6-8)

Wahai insan, siapakah kamu?

Adapun kami, para mukmin yang benar, kami berkata: kamu adalah ruh (ciptaan) Tuhan yang amat seni, hembusan ruhNya yang suci murni, ruh daripada ciptaan Allah. Dia menciptakan kamu dengan TanganNya, Dia meniupkan ke dalam jasad kamu daripada ruhNya, dan Dia menganugerahkan kamu kelebihan-kelebihan yang banyak berbanding dengan makhlukNya yang lain. Dia perintahkan malaikat sujud kepada kamu, Dia ajarkan kamu nama-nama semua perkara, Dia kemukakan kepada kamu amanah lalu kamu menyanggupinya. Dia curahkan ke atas kamu nikmat zahir dan batin, yang nyata dan tidak nyata. Dia sediakan untuk kamu semua yang di langit dan di bumi. Dia memuliakan kamu dengan kemuliaan yang sebenar-benarnya. Dia menicptakan kamu dengan ciptaan yang paling indah, paling sempurna, Dia menyediakan kamu dengan persediaan yang secukup-cukupnya. Dia anugerahkan kamu pendengaran, penglihatan, hati dan fikiran. Dia menerangkan kepada kamu dua jalan, memberikan kamu dua pilihan, mempermudahkan kamu merentasi jalan-jalan yang kamu mahukan. Dia menjadikan kamu berupaya meredah lautan, meneroka awan, mendahului arus eletrik, meleburkan atom. Dengan fikiran dan kekuatan yang ada pada kamu, kamu mampu menebusi lapisan-lapisan langit yang tinggi.

Maka adakah kamu fikir ada yang lebih hebat, lebih tinggi, lebih suci dan lebih mulia daripada kamu?

Ubatmu ada padamu tetapi kamu tidak nampak
Ubatmu daripada dirimu tetapi kamu tidak sedar
Kamu sangka kamu adalah sebutir jirim yang kecil
Padahal di dalam dirimu terperusuk alam yang sangat besar!

Dan kamu, selepas kehidupan di dunia yang singkat ini akan hidup kekal abadi tiada penghujung. Kamu hidup, kemudian dibangkitkan dan dihimpunkan. Kamu akan memulakan kehidupan yang mulia di negeri yang penuh kenikmatan dan keagongan. Seandainya kamu memahami rahsia tanggungjawab kamu di dalam hidup ini, pastinya kamu akan mengikhlaskan amal kamu untuk Tuan yang memiliki dirimu, yang berhak dan layak kamu sembahNya.

FirmanNya bermaksud:
“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.
Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka, dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu.
Sesungguhnya Allah Dia lah sahaja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dia lah sahaja) Yang Mempunyai Kekuasaan yang tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaanNya. (Az-Zariyat: 56-58)

Dan tiadalah kematian yang kita takutkan itu melainkan suatu perpindahan dari kehidupan sekarang kepada kehidupan yang akan datang.

Dan tiadalah jasad ini melainkan sebuah sarang tempat kamu terkurung di dalamnya, sehelai pakaian yang akan kamu tanggalkan bila tiba masanya. Selepas itu kamu akan kembali ke hari pembalasan. Moga-moga Allah rahmati hambaNya yang arif ketika beliau bermadah:
Aku adalah seekur burung dan jasad ini adalah sangkarnya
Aku akan terbang meninggalkannya dan sarang ini tinggal menanggung beban
Aku di dalam bentuk rupaku dan jasadku ini bajuku untuk satu waktu
Aku kini bermunajat kepada Tuhanku dan aku melihatNya terang-terangan
Jangan kamu sangka mati itu mati, ia tidak lain hanyalah perpindahan dari sini ke sana!

Golongan materialis berkata: kamu wahai insan hanyalah segenggam tanah, setitik mani dari tulang sulbi yang dicampakkan ke dalam rahim. Kamu akan binasa bersama hari yang kamu lalui, kamu akan ditelan oleh batu nisan. Kamudian tidak ada apa-apa lagi selepas itu! Siapakah yang akan menghidupkan tulang belulang yang telah hancur luluh?

Demikian juga kata-kata golongan ini dari kalangan mereka yang terdahulu,
“Dan mereka berkata: “Tiadalah hidup yang lain selain daripada hidup kita di dunia ini. Kita mati dan kita hidup (silih berganti); dan tiadalah yang membinasakan kita melainkan edaran zaman”. Pada hal mereka tidak mempunyai sebarang pengetahuan tentang hal itu; mereka hanyalah menurut sangkaan semata-mata.” (Al-Jatsiah: 24)

Golongan mereka masa kini pula berkata, “Kamu adalah gabungan unsur-unsur kebendaan dan perkembangan fisiologi dari satu tahap ke satu tahap. Perasaan, fikiran, kefahaman, kehendak dan keazaman, semua itu lahir daripadan percaturan benda-benda yang tidak bernyawa, hasil gabungan tanah dengan air semata-mata. Tiadalah kehidupan ini melainkan hari-hari yang kita lalui yang boleh dihitung. Masa inilah kita membina bangunan, merebut peluang menggapai kepuasan diri.”

Dunia tidak lain hanyalah makan, minum dan tidur
Jika perkara itu tidak kamu perolehi, maka ucapkanlah kepada dunia ‘selamat tinggal!’

Demikianlah wahai saudarku, isu kehidupan. Jika kamu perhati dengan halusi, kamu fikir dengan teliti, kamu tidak termasuk dalam golongan yang mensia-siakan kehidupan mereka, yang menghinakan keinsanan mereka, nescaya kamu akan dapat menetapkan matlamat hidup kamu dan mengetahui dengan jelas jalan kamu.

Apa yang aku ingin nasihatkan kamu ialah kamu ambil masa bersendirian di waktu malam atau siang untuk kamu melihat yang manakah antara dua pendapat tadi yang lebih baik dan lebih afdhal untuk kehidupan individu dan jamaah. Sehingga kamu benar-benar berpuas hati dengan pendapat pertama yang mana itulah fitrah, maka hadapilah dirimu, sempurnakan kelebihannya, angkat dia dari bergelumang dengan perkara remeh temeh dan mengejar matlamat yang tidak bermakna. Kamu berhubung dengan Tuhanmu yang Maha Tinggi, kamu sucikan dirimu dengan mengingatiNya, mentaati perintahNya, muraqabah serta takut kepadaNya. Sesiapa yang mengenali dirinya, sesungguhnya dia telah mengenali Tuhannya.

Sesungguhnya kamu telah dicalonkan untuk memikul satu tugas
Sekiranya kamu benar-benar menyedarinya dan menghargainya
Maka pelihara dirimu jangan sampai kamu akan mencurahkan air mata penyesalan.

Dan jangan hairan sekiranya ada di kalangan manusia yang memilih pendapat kedua kerana kita berada di antara dua persimpangan, sama ada fitnah atau hidayah!

“Dan bacakanlah kepada mereka (wahai Muhammad), khabar berita seorang yang kami beri kepadanya (pengetahuan mengenai) ayat-ayat (Kitab) Kami. kemudian ia menjadikan dirinya terkeluar dari mematuhinya, lalu ia diikuti oleh Syaitan (dengan godaannya), maka menjadilah dari orang-orang yang sesat.
Dan kalau Kami kehendaki nescaya Kami tinggikan pangkatnya dengan (sebab mengamalkan) ayat-ayat itu. Tetapi ia bermati-mati cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya; maka bandingannya adalah seperti anjing, jika engkau menghalaunya: ia menghulurkan lidahnya termengah-mengah, dan jika engkau membiarkannya: ia juga menghulurkan lidahnya termengah-mengah. Demikianlah bandingan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah kisah-kisah itu supaya mereka berfikir.” (Al-A’raf: 175-176)

Moga-moga Allah ilhamkan kami dan kamu kepada kematangan dan tunjukkan kita jalan yang benar dan lurus. Amin.


Tuesday, August 16, 2011

Manifestasi Cinta ar-Rahman

“Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar,

Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?

Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.

Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut);

Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!”
Maksud al-Qadar: 1 – 5

Ibn Abi Hatim meriwayatkan daripada Mujahid, Nabi s.a.w. menyatakan bahawa seorang lelaki Bani Israel memikul senjata berperang di jalan Allah selama seribu bulan!
Pernyataan itu membuatkan umat Islam berasa kagum. Lalu Allah Ta’ala menurunkan ayat di atas.

Ibn Jarir meriwayatkan daripada Mujahid, di kalangan Bani Israel terdapat seorang lelaki yang bangun malam sehingga subuh, di waktu siang memerangi musuh sehingga ke petang. Hal itu dilakukan selama 1000 bulan. Maka Allah Ta’ala menurunkan ayat di atas yang membawa maksud: qiam pada malam tersebut lebih baik daripada amalan lelaki Bani Israel itu.

Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesiapa yang qiam pada malam al-Qadar dengan iman dan ihtisab (mengharap rahmat dan redha Allah), diampunkan dosanya yang telah lalu.” Riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Daripada Abu Hurairah r.a. juga, Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya ia (lailatul-Qadar) yang ke 27 atau 29. Dan sesungguhnya para malaikat pada malam itu berada di bumi lebih banyak daripada bilangan anak batu.” Riwayat Abu Daud at-Toyalisi.

Daripada Ibn ‘Abbas r.a., Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Ia satu malam yang tenang, lapang, luas tiada batasan. Tidak panas dan tidak sejuk. Di waktu paginya matahari muncul dengan warna merah yang lemah.” Riwayat Abu Daud at-Toyalisi.

Daripada Jabir bin Abdullah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Aku melihat Lailatul-Qadar, tetapi aku telah lupa waktunya. Ia pada salah satu malam daripada malam-malam sepuluh terakhir Ramadhan. Ia satu malam yang cerah, ceria dan nyaman. Tidak panas dan tidak sejuk. Seolah-olah ada bulan yang menerangi. Syaitan tidak keluar pada malam itu sehingga terbit cahaya fajar.” Ibn Kathir.

Daripada Abdullah bin Buraidah, Aisyah r.a. berkata: “Ya Rasulullah, sekiranya aku bertemu Lailatul-Qadar, apakah doa yang patut dipohon?” Baginda menjawab: “Pohonlah: Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, Engkau suka mengampunkan, maka ampunilah aku!”
اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني

Thursday, August 11, 2011

Peringatan dari Yang Maha Penyayang

Dia Yang Mencipta
Dia Yang Memelihara
Dia Yang Memberi rezeki
Dia Yang Melindungi
Sayangnya Dia tak terperi
Kepada sekelian makhluk tanpa kecuali
Setiap detik Dia Menanti
Yang berdosa insaf kembali
Yang bersalah menyerahkan diri
Yang lalai diperingati…

“Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

“Dan kembalilah kamu kepada Tuhan kamu dengan bertaubat, serta berserah bulat-bulat kepadaNya, sebelum kamu didatangi azab; kerana sesudah itu kamu tidak akan diberikan pertolongan.

“Dan turutlah – Al-Quran – sebaik-baik (panduan hidup) yang diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu, sebelum kamu didatangi azab secara mengejut, sedang kamu tidak menyedarinya.

“(Diperintahkan demikian) supaya jangan seseorang (menyesal dengan) berkata: ` sungguh besar sesal dan kecewaku kerana aku telah mencuaikan kewajipan-kewajipanku terhadap Allah serta aku telah menjadi dari orang-orang yang sungguh memperolok-olokkan (ugama Allah dan penganut-penganutnya)!'

“Atau berkata: ` Kalaulah Allah memberi hidayah petunjuk kepadaku, tentulah aku telah menjadi dari orang-orang yang bertaqwa !'

“Atau berkata semasa ia melihat azab: ` Kalaulah aku dapat kembali ke dunia, nescaya menjadilah aku dari orang-orang yang mengerjakan kebaikan!'

(Kata-kata yang tersebut ditolak oleh Allah dengan firmanNya): “Bahkan telahpun datang kepadamu ayat-ayat petunjukKu (melalui RasulKu), maka engkau telah mendustakannya serta engkau berlaku sombong angkuh mengenainya, dan engkau telah menjadikan dirimu dari orang-orang yang kufur ingkar!”

(Maksud az-Zumar 39: 53-59)

Thursday, August 04, 2011

Doa tidak diterima?

Doa adalah ibadah paling afdhal, cara seorang hamba berhubung dengan Tuhannya Yang Maha Pencipta, Yang Menyahut seruan dan Memenuhi semua keperluan makhluk-Nya. Dia-lah tempat sekelian makhluk-Nya meminta. “Sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi sentiasa berhajat dan memohon kepadaNya. Tiap-tiap masa Ia di dalam urusan (mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhlukNya)!” (Maksud Ar-Rahman:29)

Dia perintahkan hamba-Nya berdoa dan Dia berjanji akan memakbulkannya. Dia sangat murka kepada hamba yang enggan berdoa dan menganggap mereka sebagai orang yang sombong. “Dan Tuhan kamu berfirman: “Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.” (Maksud Ghafir: 60)

Namun kadang-kadang ada orang yang merasakan doanya tidak diterima.
Apa sebabnya?

Ibrahim bin Adham pernah ditanya tentang kenapa kadang-kadang doa lambat diterima, pada hal Allah telah berjanji akan memakbul doa dan memerintahkan hamba-Nya berdoa?
Beliau menjawab:

Kerana hati kamu mati dengan 10 sebab:
1. Kamu mengenali Allah tetapi kamu tidak mentaati-Nya
2. Kamu mengenali Rasulullah tetapi kamu tidak mengikuti sunnahnya
3. Kamu mengenali al-Quran tetapi kamu tidak beramal dengan kandungannya
4. Kamu makan daripada ni’mat-ni’mat Allah tetapi kamu tidak bersyukur kepada-Nya
5. Kamu mengetahui tentang syurga tetapi kamu tidak mengejarnya
6. Kamu mengetahui tentang neraka tetapi kamu tidak lari darinya
7. Kamu kenal syaitan tetapi kamu tidak memeranginya, sebaliknya selalu bersetuju dengannya
8. Kamu mengetahui tentang mati tetapi kamu tidak bersedia untuk menghadapinya
9. Kamu kebumikan orang mati tetapi kamu tidak mengambil iktibar daripadanya
10. Kamu terbangun dari tidur, lalu kamu sibuk menghitung keaipan manusia dan kamu abaikan keaipan diri kamu sendiri.