Wednesday, October 08, 2014

Jauh perjalanan banyak pengalaman

Jauh perjalanan banyak pengalaman. Untaian kata orang tua-tua sejak dahulu kala memang ada benarnya. Pengalaman berharga yang tak mungkin ditimba tanpa perjalanan yang jauh.

Dengan izinNya aku dapat menimba pelbagai kenangan, pengalaman suka duka bermusafir di bumi Maghribi atau Morocco dari 24 September 2014 hingga 6 Oktober 2014.

Musafir kali ini bersama anak dan seorang sahabat. Di KLIA, bertemu pula dengan seorang remaja yang akan menyambung pengajian di sebuah universiti di Morocco yang terletak di Marrakech.

Sebuah persoalan menerjah di mindaku; dia yang baru kali pertama akan ke Morocco dilepaskan bermusafir sendirian. Adakah benar-benar dia terlalu berani? Hebatnya tawakkal ayah dan ibunya? Padahal aku, tidak tega melepaskan anak yang akan memasuki tahun akhir (tahun ke 3)pergi bersendirian. Aku pengecut? Terlalu manjakan anak?  Atau, atau, atau? Allah jua yang maha mengetahui. Namun aku bersyukur kerana diberi kelapangan rezeki, bukan dari segi kemampuan membayar tambang, tapi seorang teman, sahabat dalam permusafiran, "Az" serta izin dan restu suami.

Daripada tiga orang, kami menjadi empat, menaiki pesawat Etihad Airways.

Dua orang daripada kami mendapat seat bersebelahan. Dua orang lagi, masing-masing terpaksa duduk bersebelahan dengan lelaki. Seorang bersebelahan dengan lelaki Melayu Muslim, dan seorang lagi bersebelahan dengan lelaki Inggeris. Kami cuba nego. Mula-mula minta lelaki Melayu pindah tempat duduk sebelah lelaki Inggeris. Dia menolak kerana katanya dia memang dah book tempat duduk tu. Cakap pula dengan lelaki Inggeria supaya dia pindah duduk sebelah lelaki Melayu. Tanpa teragak-agak, tanpa banyak bicara dia terus mengangkat begnya berpindah tempat duduk di sebelah lelaki Melayu.

Moralnya: kadang-kadang kita kedekut, tidak mahu lepaskan sesuatu yang tidak membawa apa-apa kesan untung atau rugi kepada kita. Sedangkan Islam mengajar kita supaya mengutamakan orang lain. Jika kita mudahkan urusan manusia, Allah mudahkan urusan kita.

Kagum aku melihat "Az" bawa beg kiri kanan dan belakang. Aku hanya berlenggang dengan sebuah beg tangan yang sederhana. Tidak mahu penatkan badan membawa barang-barang. Cukup menanggung kepenatan berjalan saja. Apa lagi kadang-kadang, ketika hendak turun dan naik pesawat terpaksa berjalan agak jauh. Lebih-labih lagi kalau transit, terpaksa pula berjalan tukar terminal atau gate perlepasan.

Ketika transit di Abu Dhabi selepas terbang di udara lebih daripada enam jam, baru aku faham kenapa "Az" sanggup bawa beg yang banyak di tangan. Beg-beg itu rupanya diisi telekung, sejadah, selipar untuk ke tandas dan paling mengkagumkan siap bawa bekalan nasi kerabu! Subhanallah! Transit di Abu Dhabi selama tujuh  jam, memang amat-amatlah berguna bekalan nasi kerabu. Cuba jenguk-jenguk makanan yang dijual di airport, sekeping pizza berharga USD9. Darab dengan 3.2 dah dekat RM30. Terasa membazir saja nak beli. Maka nasi kerabu jadi penyelamat. Syukur alhamdulillah. Jazakillah, "Az".


Lapangan Terbang Abu Dhabi

Pelajar-pelajar Malaysia yang sedang menuntut di Morocco bertaburan di beberapa buah bandar (Casablanca, Rabat, Fes, Tanger, Marrakech, Muhammadiah dan Kenetra) dalam pelbagai peringkat dari Sarjana Muda hingga ke peringkat PhD dalam bidang-bidang pengajian Islam, Syariah, Usuluddin dan Bahasa Arab. Di sini pembelajaran di universiti adalah percuma. Tiada yuran dikenakan. Malah ada di kalangan pelajar yang dapat biasiswa lagi daripada kerajaan Morocco walaupun telah dapat tajaan daripada Pusat Zakat atau Majlis Agama negeri. Pelajar yang tidak mendapat mana-mana tajaan, ibu bapa hanya perlu menyediakan perbelanjaan sara hidup saja. Ianya tidak terlalu mahal. Tukaran matawang pula, 100 Euro bersamaan lebih kurang 1000 hingga 1100 Dirham.

Selain Rabat yang merupakan ibu negara dan tempat anakku belajar, kami sempat melawat beberapa tempat dengan menyewa sebuah kereta berharga 500 dirham sehari selama satu minggu. Kereta dipandu oleh seorang pelajar yang lulus Sarjana Muda dalam bidang Lughah dan sedang menunggu kelulusan untuk sambung pengajian di peringkat sarjana. Di Rabat sempat merasa makanan rasmi Morocco, kuskus (couscous) di restoran Dar Naji tidak jauh dari kediaman anakku. Rupanya mereka hanya menjual dan memasak kuskus pada hari Jumaat sahaja.


Kuskus
Universiti Muhammad V Rabat

Tempat-tempat yang sempat di lawati:
.
1.     Casablanca, di sini tersergam Masjid Hasan II. Semasa siap dibina pada tahun 1993 masjid ini merupakan masjid ke 2 terbesar di dunia selepas Masjidil Haram di Mekah. Ia direka oleh arkitek Perancis, Michel Pinseau dan Bouygues. Menara masjid ini adalah yang tertinggi di dunia iaitu setinggi 200m. Namun suasana waktu solat selain Jumaat, hari raya, tarawih di bulan tetap lengang. Fenomena yang menyedihkan hampir seluruh dunia Islam.


2.     Fes, kadang-kadang ejaannya adalah Fez. Di sini terdapat Suq Qadim atau pasar lama yang sangat meriah dengan pelbagai perusahaan tradisi dan penjualan bermacam-macam jenis barang buatan tempatan. Antara yang menarik adalah perusahaan kulit yang masih dilakukan dengan cara tradisional. Di sini juga terdapat Al-Qarawiyyin, yang ditubuhkan pada tahun 859 M, madrasah atau universiti yang tertua di dunia.


3.     Tanger, merupakan bandar pelabuhan yang terletak di pertemuan antara Laut Mediterranean dengan Lautan Atlantic. Di sini juga tanah tumpah darah pengembara Islam yang terkenal, Ibn Batutah serta maqamnya.




4.     Volubilis, kota tinggalan Rom terletak di Meknes, di antara Fes dengan Rabat.





5.    Marrakech, dikenali sebagai "Mutiara dari Selatan," ialah kota di barat daya Morocco terletak di kaki Pegunungan Atlas. Sayangnya kami tidak sempat sampai ke kaki Pergunungan Atlas kerana kesuntukan masa. Yang sempat dilawati adalah Istana lama dan pasarnya yang cukup-cukup memukau. Dan agak memeranjatkan ketika kami melintasi sebuah kedai yang menjual barangan kulit keluaran tempatan, penjual bertanya adakah kamu dari Malaysia? Apabila kami jawab, ya. Terus dengan sepontan dia bertanya: "Where is MH307?". Kami hanya mampu menjawab: "Allahu A'lam!" Dan terus berlalu dari situ.

Dalam perjalanan dari Volubilis ke Tanger kami berhenti di sebuah masjid untuk solat zohor. Rupa-rupanya masjid di sini hanya dibuka pada waktu solat. Waktu kami sampai di situ lebih kurang pukul 2.30 petang. Masjid telah dikunci. Pemandu kami bertanya seorang akh pemilik bengkel kereta yang terletak di hadapan masjid tempat yang boleh kami tunaikan solat. Dengan senang hatinya dia masuk ke sebuah lorong yang katanya ada zawiah (biasanya tempat orang belajar al-Quran atau mengaji kitab) yang mungkin boleh ditumpang. Namun dia kembali dengan hampa. Zawiahpun tutup. Lalu dia hadiahkan kami sebidang tikar kecil saiz sebesar sejadah untuk kami solat di mana-mana yang kami fikir sesuai. Kami solat di luar masjid, di hadapan pintunya.

Selain melawat tempat-tempat menarik dan bersejarah, sempat juga menyampaikan satu tazkirah kepada sebahagian pelajar yang berada di Rabat. Di dalam tazkirah itu, aku tekankan dua perkara, iaitu tanggungjawab mereka yang terpilih untuk belajar agama di negara yang menggunakan Bahasa Arab sebagai pengantar, iaitu tanggungjawab untuk menyebarkan Islam kepada umat manusia, khususnya di tanahair sendiri setelah pulang nanti. Perkara pertama ini didasarkan pada firman Allah surah at-Taubah : 122 (Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam agama dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).
Perkara kedua ialah dalam usaha menyebarkan Islam mereka tidak boleh lakukan secara sendirian. Mereka hendaklah melakukan secara berjamaah, di dalam organisasi yang tersusun kukuh. Dan perkara yang kedua didasarkan kepada firman Allah surah as-Saf : 4 (Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh), surah al-Anfal : 73 (Dan orang-orang yang kafir, setengahnya menjadi penyokong dan pembela bagi setengahnya yang lain. Jika kamu (wahai umat Islam) tidak menjalankan (dasar bantu-membantu sesama sendiri yang diperintahkan oleh Allah) itu, nescaya akan berlakulah fitnah (kekacauan) di muka bumi dan kerosakan yang besar.) dan al-Maidah : 2 (dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan dan bertakwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya).

Dan paling menarik adalah pengalaman solat hari raya di Masjid Badar, berhampiran dengan kediaman anakku dan kawan-kawannya. Hari Raya Haji tahun ini disambut sama dengan Malaysia, satu hari lebih lewat daripada Saudi. Mula-mula mendengar laungan takbir, tidak dapat ditangkap apa yang mereka sebut. Iramanya berbeza dengan di Malaysia dan kalimah-kalimahnyapun berlainan. Setelah diamati dua tiga kali, barulah jelas apa yang mereka ucapkan. Yang bestnya ialah khutbah yang disampaikan ringkas, padat dan tepat. Tak sempat rasa jemu dan mengantuk, dah pun selesai.
Lafaz takbir mereka:
الله اكبر
الله اكبر
الله اكبر
وسبحان الله
والحمدلله
ولا حول ولا قوة الا بالله
لا اله الا الله

Petang, menghadiri jamuan raya di bangunan kedutaan Malaysia di Morocco. Sepanjang ingatan, inilah kali pertama berhari raya di kedutaan Malaysia di luar negara. Semasa menuntut di Mesir akhir tahun 70an dulu aku tak pernahpun beraya di kedutaan. Pergi ke kedutaan hanya untuk urusan paspot dan ambil duit bantuan kerajaan. Daging kambing qurban dimasak oleh siswa. Manakala kuih muih dibawa oleh siswi yang telah dimasak di rumah masing-masing. Alhamdulillah dapat bertemu dengan warga Malaysia di sini termasuk pegawai-pegawai yang mesra dan baik hati. Duta suami isteri tidak bersama kerana sedang menunaikan haji.

Di sekitar bangunan kedutaan


Pagi Isnin 6 Oktober, pagi-pagi selepas Subuh bergerak dari Rabat ke Casablanca dengan train untuk menaiki pesawat yang dijangka berlepas pada jam 1300.
Penerbangan dari Casablanca ke Abu Dhabi mengambil masa hampir lapan jam. Sebaris dengan kami tiga lelaki Saudi yang hendak ke Australia asyik meneguk wine. Entah berapa gelas tak terkirakan. Sehinggakan ketika pelayan menghidang air panaspun dia minta wine. Namun pelayan jawab: I don't have!


7 Oktober 2014, jam 1320 pesawat EY 413 selamat mendarat di KLIA alhamdulillah. Morocco tetap segar di ingatan, terutama buah-buahannya yang pelbagai, segar, lazat dan murah ......

1 comment:

Unknown said...


Salam,

Tunang saya orang Morocco dan kami ada merancang untuk berkahwin Di Malaysia pada ogos ini.

Pihak embassy Morocco ada mencadangkan cara mudah bagaimana untuk mendapatkan surat kebenaran berkahwin iaitu dengan membawa dua orang saksi untuk sign bagi mengesahkan status tidak berkahwin bujang (duda) tunang saya.

Di sini tak perlu risau kami ada semua dokumen untuk pengesahan.

Jadi saya ingin meminta bantuan kenalan atau kawan yang dapat membantu.

Sila hubungi email atau no hp saya 0133309531 sitinadhirahabakar@gmail.com

Sekian terima kasih