Wednesday, July 30, 2014

Ramadhan telah berlalu, kita bagaimana?


Bagaikan baru semalam Ramadhan disambut dengan penuh keinsafan mengharap rahmat dan keampunan. Kini dia telahpun pergi membawa bersama kerinduan dan kesedihan hati para mukminin. Hati mukminin disimbah perasaan pilu dan sayu, mungkinkah akan bertemu lagi dengan Ramadhan pada tahun akan datang?

Apapun, yang pergi tetap pergi. Tidak mungkin akan kembali lagi. Yang penting setiap orang daripada kita mesti memeriksa dan muhasabah diri, apa yang Ramadhan tinggalkan untuk kita sebagai bekalan meneruskan kehidupan di dunia yang sementara ini? Bagaimana keadaan kita sekarang? Adakah bertambah taqwa atau berkurangan? Diriwayatkan bahawa Sayyidina Ali bin Abi Talib menyeru pada malam terakhir Ramadhan dengan seruan:
"Wahai alangkah beruntungnya kalau aku dapat mengetahui orang yang diterima amalnya, lalu aku mengucapkan tahniah kepadanya. Dan aku mengetahui orang yang tidak diterima amalnya, lalu aku mengucapkan takziah kepadanya."

Kata-kata itu menggambarkan bahawa keadaan manusia selepas menjalani ibadah sepanjang Ramadhan tidak sama. Ada yang diterima amalannya dan ada yang ditolak. Maka kita termasuk dalam golongan mana?

Hal ehwal manusia selepas Ramadhan :

Pertama: Golongan yang sedia berada dalam kebaikan dan ketaatan kepada Allah sepanjang masa. Bila tiba Ramadhan mereka bertambah rajin dan bersungguh-sungguh menambah amal: berpuasa, tilawah al-Quran, solat malam, bersedekah, menjaga silatul-rahim dan lain-lain lagi. Apabila berlalunya Ramadhan, hati mereka cukup terkesan. Sedih dan pilu tidak dapat digambarkan. Amalan yang dilakukan tidak menjadikan mereka puas dan yakin diri akan terselamat dari siksa. Keadaan mereka digambarkan di dalam firman Allah yang bermaksud:  “Sesungguhnya orang-orang yang sentiasa bimbang disebabkan takut kepada (kemurkaan) Tuhan mereka. Dan orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Tuhan mereka. Dan orang-orang yang tidak mempersekutukan sesuatu yang lain dengan Tuhan mereka. Dan orang-orang yang memberi apa yang mereka berikan sedang hati mereka gementar kerana mereka yakin akan kembali kepada Tuhan mereka. Mereka itulah orang-orang yang segera mengerjakan kebaikan dan merekalah orang-orang yang mendahului pada mencapainya. (Al-Mukminun:57-61)
Aishah r.a. bertanya Rasulullah s.a.w. tentang ayat "Dan orang-orang yang memberi apa yang mereka berikan sedang hati mereka gementar kerana mereka yakin akan kembali kepada Tuhan mereka." Apakah "mereka" yang dimaksudkan di dalam ayat ini orang-orang yang minum arak dan mencuri? Baginda menjawab: "Bukan. Sebaliknya mereka yang dimaksudkan ialah orang-orang yang berpuasa, menunaikan solat dan bersedekah. Dalam pada itu mereka takut amalan-amalan mereka tidak diterima." Riwayat at-Tirmizi dan lain-lain.
Setengah ahli ibadah berkata: "Orang yang mengenali Allah, kebimbangan mereka selepas melakukan ketaatan lebih daripada kebimbangan mereka selepas melakukan kesilapan kerana kesilapan terhapus dengan taubat, sedangkan ketaatan menuntut keikhlasan di samping pelaksanaan dengan cara yang betul dan menepati syarak."

Diriwayatkan bahawa Sayyidina Ali r.a. sentiasa menangis kerana takut. Dua perkara yang amat ditakutinya: panjang angan-angan dan mengikut nafsu. Beliau berkata: "Adapun orang yang panjang angan-angan, menjadikannya lupa akhirat. Orang yang mengikut nafsu, menghalangnya dari kebenaran. Ingatlah bahawa dunia berpaling ke belakang untuk berlalu pergi dan akhirat pantas melangkah ke mari. Untuk kedua-duanya itu ada anak-anaknya. Maka jadilah kamu anak-anak akhirat. Janganlah kamu jadi anak-anak dunia. Sesungguhnya hari ini hari beramal, tiada perhitungan. Dan esok hari perhitungan, tiada lagi amal dapat dilakukan." Dikeluarkan oleh Ahmad

Golongan ini sentiasa dalam ketaatan, memelihara amal kebaikan secara berterusan sebagaimana Hadis yang disampaikan oleh Aishah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Amalan yang paling disukai Allah ialah yang berterusan walaupun sedikit." Riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Kedua: Golongan yang sebelum Ramadhan berada dalam keadaan leka dan lalai. Bila tiba Ramadhan mereka kelihatan begitu rajin dan bersungguh-sungguh melakukan ibadah: solat, puasa, sedekah, tilawah dan lain-lain. Namun selepas berlalu Ramadhan, mereka kembali kepada cara hidup mereka yang lama. Masjid tidak lagi dikunjungi, al-Quran tersimpan di dalam almari lagi. Mereka seolah-olah telah merungkai kembali tenunan yang mereka kemaskan dengan tangan sendiri seperti yang digambarkan di dalam firman Allah maksudnya:
"Dan sempurnakanlah pesanan-pesanan dan perintah-perintah Allah apabila kamu berjanji dan janganlah kamu merombak (mencabuli) sumpah kamu sesudah kamu menguatkannya (dengan nama Allah), sedang kamu telah menjadikan Allah sebagai Penjamin kebaikan kamu; sesungguhnya Allah sedia mengetahui akan apa yang kamu lakukan. Dan janganlah kamu menjadi seperti perempuan yang telah merombak satu persatu benda yang dipintalnya, sesudah dia selesai memintalnya kuat teguh;” (An-Nahl:91-92)

Basyar al-Hafi ditanya tentang manusia yang rajin beribadah di bulan Ramadhan tetapi tidak begitu pada bulan-bulan yang lain, lantas beliau menjawab: "Seburuk-buruk kaum adalah mereka yang tidak mengenali Allah kecuali pada bulan Ramadhan!"

Ketiga: Golongan yang tidak memperdulikan sama ada Ramadhan datang atau tidak. Keadaan mereka tetap sama. Tenggelam dalam maksiat, leka dan alpa dengan dunia. Alangkah ruginya mereka.
Daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Celakalah orang yang namaku disebut di sisinya, namun dia tidak berselawat ke atasku. Celakalah orang yang sempat memasuki Ramadhan kemudian keluar daripada Ramadhan dalam keadaan dosanya tidak diampunkan. Celakalah orang yang sempat bersama kedua ibu bapanya yang telah tua, namun dia tidak dapat masuk syurga (kerana tidak berbakti kepada keduanya)." Riwayat at-Tirmizi, Ahmad dan al-Hakim.


Marilah sama-sama kita muhasabah dan memerhati keadaan diri, di dalam golongan manakah kita berada?

Saturday, July 19, 2014

Lailatul-Qadar – Rahsia yang cuba dibongkar


Seluruh umat Islam mengetahui besarnya kelebihan Lailatul-Qadar. Mereka juga dimaklumkan bahawa ia jatuh pada satu malam daripada malam-malam di bulan Ramadhan yang mulia. Tetapi bilakah masanya?

Menurut ar-Razi di dalam kitab tafsirnya Mafatih al-Ghaib, Allah Ta'ala merahsiakan dan tidak mendedahkan ketentuan malam al-Qadar kerana beberapa faktor:

Pertama – Allah merahsiakannya sebagaimana Dia merahsiakan banyak perkara lain seperti Dia merahsiakan redha-Nya dalam ketaatan yang kita lakukan supaya kita gemar melakukan semua amalan. Dia merahsiakan pengqabulan doa supaya kita lebih bersungguh-sungguh dalam berdoa. Dia merahsiakan Ismu A'dzam (Nama-Nya yang paling agung) supaya kita mengagungkan semua nama-nama-Nya. Dia merahsiakan Solat Wusta supaya kita tetap memelihara semua solat. Dia merahsiakan penerimaan taubat supaya kita terus bersungguh-sungguh memohon ampun dari semua dosa. Dia merahsiakan ajal supaya kita takut. Begitulah juga Dia merahsia malam al-Qadar ini supaya kita menghidupkan semua malam di bulan Ramadhan.

Kedua – Seolah-olah Allah berkata kepada kita: "Sekiranya Aku tentukan Lailatul-Qadar, sedangkan Aku Mengetahui keberanian kamu melakukan maksiat, maka boleh jadi pada malam itu nafsu kamu mendorong kamu melakukan maksiat, lalu kamu terjerumus ke dalam dosa, maka maksiat kamu pada malam yang kamu mengetahui ia adalah Lailatul-Qadar, lebih besar dosanya daripada kamu tidak mengetahui ia adalah Lailatul-Qadar. Lantaran itulah Aku merahsiakannya dari pengetahuan kamu. Diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. masuk ke dalam masjid, dia mendapati ada seorang lelaki sedang tidur. Lalu baginda menyuruh Ali mengejutkan lelaki itu supaya bangun dan berwuduk. Ali mengejutkan lelaki itu. Kemudian Ali bertanya kenapa baginda kenapa tidak mengejutkannya sendiri? Baginda menjawab: "Kerana  kalau lelaki itu enggan bangun apabila engkau yang mengejutkannya, dia tidak kufur.  (sebaliknya jika dia engkar suruhanku, dia akan kufur). Maka aku suruh engkau untuk meringankan dosanya jika dia engkar (enggan bangun). Kalau begitulah rahmahnya Rasululullah s.a.w. kepada umatnya, maka qiaskanlah rahmah Tuhan kepada hamba-Nya. Seolah-olah Dia berkata kepada kita: "Kalau kamu taat pada malam itu, kamu mendapat ganjaran 1000 bulan. Jika kamu buat maksiat, kamu dapat siksa 1000 bulan. Maka menolak azab lebih utama daripada meraih thawab (pahala).

Ketiga – Allah rahsiakan malam itu supaya mukallaf bersungguh-sunggh menjejakinya, maka dia mendapat pahala bersungguh-sungguh menjejeaki itu.

Keempat – Apabila seseorang hamba meyakini wujudnya Lailatul-Qadar, dia akan berusaha menghidupkan malam-malam Ramadhan semuanya. Maka Allah akan berbangga tentang kesungguhan mereka di hadapan para malaikat seraya berkata kepada mereka: "Wahai malaikat, tengoklah hamba-hamba-Ku yang sebelum ini kamu pernah berkata mereka melakukan kerosakan dan menumpahkan darah!"

Oleh kerana Lailatul-Qadar adalah satu daripada rahsia yang disembunyikan, maka ramai yang cuba meneka dan mencari-cari petunjuknya. Ar-Razi berkata, terdapat lapan pendapat tentang waktu Lailatul-Qadar setelah mereka sepakat mengatakan bahawa ia pada bulan Ramadhan:

Ibn Ruzain : malam pertama
Hasan Basri : malam ke 17
Anas bin Malik r.a. : malam ke 19
Muhammad bin Ishaq : malam ke 21
Satu riwayat daripada Ibn Abbas r.a. : malam ke 23
Ibn Mas'ud r.a. : malam ke 24
Abu Dzar al-Ghifari r.a. :malam ke 25
Ubai bin Ka'ab dan sekumpulan Sahabat r.a. : malam ke 27
Sekumpulan sahabat : malam ke 29

Setiap yang mengemukan pendapat membawa hujjah masing-masing.

Imam Shafi'ei cenderung kepada pendapat yang mengatakan ia jatuh pada malam ke 27 berdasarkan Hadis tanah yang basah disirami air hujan yang kebanyakannya berlaku pada malam 27.
Mereka juga menyebut beberapa alasan yang tidak begitu kuat:

Pertama - kata-kata Ibn Abbas r.a. bahawa surah al-Qadar mengandungi 30 perkataan, dan (هِىَ ) gantinama yang merujuk kepada malam itu adalah perkataan yang ke 27.

Kedua – diriwayatkan bahawa Umar r.a. bertanya kepada sahabat-sahabat, kemudian beliau meminta Ibn Abbas r.a. memberikan pendapatnya.  Ibn Abbas berkata: "Bilangan yang Allah paling suka ialah witir (ganjil). Dan bilangan ganjil yang Allah paling suka adalah 7. Contohnya, langit 7, bumi 7, seminggu 7 hari, lapisan neraka 7, tawaf 7 keliling, sujud di atas 7 anggota. Maka ini membuktikan bahawa Lailatul-Qadar adalah malam ke 27.

Ketiga – diriwayatkan daripada Ibn Abbas juga bahawa beliau berkata: { لَيْلَةِ ٱلْقَدْرِ } terdiri daripada sembilan huruf. Dan perkataan itu disebut sebanyak tiga kali. Maka jumlahnya adalah 27.

Keempat : Uthman bin Abi al-'Aas mempunyai seorang ghulam (hamba lelaki yang masih kecil). Ghulam itu berkata kepada Uthman: "Wahai tuan, sesungguhnya air laut menjadi tawar airnya pada satu malam daripada satu bulan." Uthman berkata kepada ghulam, bila tiba malam itu, beritahu kepadaku. Suatu malam, ghulam memberitahunya. Uthman mendapati malam itu adalah malam ke 27 Ramadhan.

Menurut penelitian yang dilakukan oleh Dr Ahmad Mustafa Sharif (Consultant Perubatan kanak-kanak, Mesir) Lailatul-Qadar setiap tahun bermula daripada ghurub (tenggelam matahari) hari Selasa terakhir daripada bulan Ramadhan. Ia merupakan permulaan malam Rabu terakhir. Ia merupakan waktu tetap pada setiap tahun berlaku di seluruh dunia sekalipun berbeza awal Ramadhan.

Katanya, sebagai contoh Lailatul-Qadar  pada tahun 1434 berlaku pada malam Rabu, malam ke 29 Ramadhan.
Adapun Lailatul-Qadar bagi tahun ini, 1435 jatuh pada malam ke 25 (bagi yang memulakan puasa pada hari Ahad), iaitu malam Rabu.

Kenapa malam Rabu? Antara faktor yang beliau kemukakan dengan taufiq daripada Allah Ta'ala:

Pertama – Allah menciptakan cahaya pada hari Rabu (dalam Islam, permulaan hari adalah malam). Daripada Abu Hurairah r.a. dia berkata: "Rasulullah s.a.w. memegang tanganku seraya berkata: "Allah 'Azza wa Jalla menciptakan tanah pada hari Sabtu, menciptakan bukit pada hari Ahad, menciptakan padanya pokok pada hari Isnin, menciptakan galian pada hari Selasa, menciptakan cahaya pada hari Rabu, menebarkan padanya binatang-binatang pada hari Khamis, dan menciptakan Adam selepas Asar pada hari Jumaat, sebagai akhir makhluk pada saat akhir daripada saat-saat hari Jumaat di antara Asar ke malam."

Kedua – Allah menciptakan malaikat pada hari Rabu. Daripada al-Azhari daripada Ibn Umar r.a. dia berkata: "Allah menciptakan tanah pada hari sabtu, menciptakan batu pada hari Ahad, menciptakan awan pada hari Isnin, menciptakan galian pada hari Selasa, menciptakan malaikat pada hari Rabu, menciptakan haiwan pada hari Khamis dan menciptakan Adam pada hari Jumaat antara Asar dengan Maghrib."
(kedua Hadis diriwayatkan oleh Muslim, Ibn Khuzaimah, Ibn Hibban, Ahmad, Baihaqi dan Tobrani).
Dalam kedua Hadis di atas, di dapati Allah menciptakan malaikat dan cahaya pada hari yang sama supaya malaikat turun pada malam itu agar bertambah cahaya di atas cahaya.

Ketiga – doa diqabulkan pada malam Rabu. Jabir bin Abdullah berkata bahawa Nabi s.a.w. berdoa di masjid al-Fath tiga hari berturut-turut; Isnin, Selasa dan Rabu. Maka diqabulkan doanya pada hari Rabu di antara dua solat sehingga diketahui riak gembira di wajah baginda." Riawayat Ahmad. Jabir berkata: "Maka tidak berlaku sesuatu yang penting lagi berat dalam hidupku kecuali aku berusaha untuk berdoa pada hari Rabu, lalu aku mengetahui ianya diqabulkan."
Dalam hal ini, Ibn Kathir menyebut di dalam kitab Bidayah wa Nihayah bahawa Nabi s.a.w berdoa pada hari Rabu supaya Allah memuliakan Islam dengan Umar bin al-Khattab atau Abu Jahal bin Hisham. Maka Umar memeluk Islam pada hari Khamis.
Daripada Aishah r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: "Sekiranya manusia mengetahui apa yang ada pada kehadiran solat Isya berjamaah pada malam Rabu, nescaya mereka akan datang walaupun dengan merangkak." Tobrani.

Oleh itu, Lailatul-Qadar berpindah-pindah antara malam-malam 24, 25, 27 dan 29, iaitu tujuh malam terakhir daripada bulan Ramadhan Mubarak (terdapat beberapa Hadis yang menyatakan Lailatul-Qadar  adalah pada tujuh malam terakhir.  Daripada Abdullah bin Umar r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: "Carilah Lailatul-Qadar pada tujuh terakhir." Riwayat Muslim, Ibn Hibban, Abu Daud, Ahmad dan Malik.) Dan ia berlaku secara tetap pada malam Rabu terakhir. Dengan itu dapat disatukan antara dua pendapat, iaitu pendapat yang mengatakan Lailatul-Qadar itu tetap dan pendapat yang mengatakan Lailatul-Qadar itu berubah. Imam an-Nawawi berkata di dalam Syarah Sahih Muslim bahawa menurut Ibn Mas'ud, Abu Hanifah dan dua orang sahabatnya Lailatul-Qadar berlaku setiap tahun pada malam tertentu secara tetap tidak berubah.
Tetapi Malik, Sufyan ath-Thauri, Ishaq dan Ahmad berkata ia berpindah-pindah di antara beberapa malam daripada 10 malam terakhir. Al-Mawardi mendakwa bahawa pendapat adalah ini disepakati.
  

Friday, July 11, 2014

Optima Ramadhan


(Ucaptama di Seminar Wanita dan Syariah, anjura Wanita IKRAM Ampang Jaya dengan kerjasama Masjid Bukit Antarabangsa, pada 14 Ramadhan 1435 bersamaan 12 July 2014)

“(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah.” (Al-Baqarah:185)


Untuk mengoptimakan Ramadhan kita mesti mengetahui apa yang ada pada Ramadhan.

Ramadhan adalah bulan perubahan dan pembinaan ummah. Lihat bagaimana Rasulullah SallaLlahu 'alaihi wasallam menyifatkan kehadiran Ramadhan dengan sabdanya yang bermaksud: "Sesungguhnya telah datang kepada kamu Ramadhan bulan yang diberkati. Allah fardhukan ke atas kamu berpuasa padanya, dibukakan pintu-pintu syurga, di tutup pintu-pintu neraka, ditambat syaitan-syaitan. Di dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik daripada 1000 bulan. Sesiapa yang dihalang kebaikannya maka sesungguhnya dia telah terhalang." Riwayat Ahmad.

Maka Ramadhan merupakan bulan untuk membina insan dari semua sudut keinsanannya, ruhi, fikri jasadi, dan emosi. Bulan untuk membangun dan menegakkan satu daripada tiang-tiang agama, satu daripada rukunnya yang lima.
Justeru, puasa Ramadhan tidak boleh dipandang ringan. Tidak boleh dilaksanakan secara main-main atau sambil lewa kerana ia merupakan tiang. Hanya tiang yang benar-benar padat dan kuat dapat menampung bangunan besar, teguh dan utuh.

Itulah juga sebabnya mengapa Ramadhan dikaitkan dengan turunnya al-Quran.
Al-Quran yang diturunkan membawa huda, bayyinat, furqan.
Diturunkan sebagai petunjuk kepada manusia dengan mukjizatnya, ayat-ayatnya yang jelas menunjuk kepada kebenaran dan membezakan antara hak dan batil.
Al-Quran diturunkan untuk mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya yang terang benderang.

Dalam hal ini, Allah Yarham Sayyid Qutub menukilkan sebuah tulisan yang sangat baik tentang peranan al-Quran dalam membina ummah.

"Dakwah Islamiyah telah melahirkan satu generasi manusia, generasi sahabat Rasulullah SallaLlahu 'alaihi wasallam, Ridwanullahi 'alaihim, iaitu satu generasi yang paling istimewa dalam sejarah Islam dan sejarah kemanusiaan keseluruhannya. Generasi itu tidak pernah muncul dan timbul lagi sesudah itu, walaupun terdapat juga beberapa peribadi dan tokoh tertentu di sepanjang sejarah, tetapi tidaklah lahir satu golongan besar manusia, di satu tempat yang tertentu, seperti yang telah muncul di zaman Rasulullah SallaLlahu 'alaihi wasallam.

Ini adalah satu hakikat yang sememangnya berlaku dan di sebaliknya terkandung maksud-maksud yang tertentu yang perlu kita perhatikan dan renungkan dengan bersungguh-sungguh, agar kita dapat menyelami rahsianya.
Al-Quran yang menjadi sumber dakwah ini masih berada bersama-sama kita. Hadis Rasulullah SallaLlahu 'alaihi wasallam dan petunjuk-petunjuk daripada perjalanan hidup dan sirahnya yang mulia itu juga masih ada di samping kita, seperti yang telah ada bersama-sama dengan generasi yang terdahulu itu, tidak terjejas oleh perjalanan sejarah dan tidak lapuk oleh perkembangan zaman; hanya diri peribadi Rasulullah SallaLlahu 'alaihi wasallam sahaja yang tiada bersama-sama kita sekarang. Adakah ini rahsianya?
Kalaulah wujudnya peribadi Rasulullah SallaLlahu 'alaihi wasallam itu menjadi syarat mutlak untuk kejayaan dakwah ini, maka sudah tentu Allah SubhanaHu waTa'ala tidak menjadikan dakwah ini meliputi seluruh umat manusia dan tidak dijadikannya (Nabi Muhammad SallaLlahu 'alaihi wasallam) sebagai utusan-Nya yang terakhir, serta tidak diserahkan hal ini (menegakkan Islam) untuk diurus oleh manusia hingga ke akhir zaman. Tetapi Allah SubhanaHu waTa'ala telah mewafatkan Rasulullah SallaLlahu 'alaihi wasallam setelah 23 tahun baginda menjalankan tugas berdakwah dan menyampaikan perutusan Ilahi, dan Allah SubhanaHu waTa'ala telah memberi jaminan untuk memelihara Al-Quran dan menegaskan akan memelihara agama-Nya hingga hari kiamat. Ini adalah kerana Allah mengetahui bahawa dakwah ini boleh tegak selepas zaman Rasulullah SallaLlahu 'alaihi wasallam dan juga boleh membuahkan hasil yang baik. Dengan demikian, ketiadaan peribadi Rasulullah SallaLlahu 'alaihi wasallam itu tidak boleh dijadikan alasan di atas kegagalan dakwah di zaman ini.
Maka, kita perlu menyelidiki sebab lain yang menjadi punca kegagalan itu. Mari kita lihat kepada sumber pengambilan generasi pertama itu. Kemudian kita lihat pula kepada program dan jalan yang telah dilalui mereka, barangkali ada sesuatu yang berlainan dan berbeza.
Sumber pokok yang dicedok oleh generasi pertama itu ialah Al-Quran, dan HANYA Al-Quran sahaja. Hadis Rasulullah SallaLlahu 'alaihi wasallam dan petunjuk-petunjuk beliau adalah merupakan penafsiran kepada sumber utama itu. Ketika Saidatina Aisyah Radhiallahu'anha ditanya mengenai kelakuan, perangai dan perjalanan hidup Rasulullah SallaLlahu 'alaihi wasallam, maka beliau menjawab; (yang bermaksud); "Akhlak baginda itu ialah Al-Quran." [Riwayat An-Nasai]

Tetapi apakah yang berlaku kemudiannya? Sumber panduan bagi generasi kemudian rupanya telah bercampur baur! Sumber mereka telah dicemari oleh falsafah Yunani (Greek), cara berfikir dan logiknya, dongeng-dongeng Parsi dan pandangan hidupnya, cerita-cerita Israiliat Yahudi dan juga telah dimasuki oleh saki baki peninggalan tamadun zaman lampau. Inilah faktor utama yang menyebabkan generasi berikutnya berlainan sama sekali dengan generasi pertama yang unggul itu.
Di sana ada satu lagi faktor asas selain daripada percampuran sumber, iaitu berbezanya cara menerima pengajaran antara generasi para sahabat Rasulullah SallaLlahu 'alaihi wasallam dengan generasi-generasi kemudiannya.
Generasi pertama para sahabat Rasulullah SallaLlahu 'alaihi wasallam tidak mendekatkan diri mereka dengan Al-Quran dengan tujuan mencari pelajaran dan bahan bacaan, bukan juga dengan tujuan mencari hiburan dan berpanglipur lara. Tiada seorang pun daripada mereka yang belajar Al-Quran dengan tujuan menambah bekal dan bahan ilmu semata-mata untuk ilmu dan bukan juga dengan maksud menambah bahan ilmu dan akademi untuk mengisi dada mereka sahaja. Tidak juga dipelajari Al-Quran untuk mencari pengetahuan tambahan ataupun arahan tambahan dalam satu majlis pengajian atau suatu majlis taklimat. Tetapi dipelajari Al-Quran itu dengan maksud hendak belajar tentang arahan dan perintah Allah dalam urusan hidup peribadinya dan hidup masyarakat mereka. Dan dia belajar untuk dilaksanakan serta merta, seperti seorang perajurit yang menerima arahan.
Dasar "belajar untuk melaksanakan terus" merupakan faktor utama membentuk generasi pertama dahulu, manakala dasar "belajar untuk membuat kajian dan bahan panglipur lara" merupakan faktor penting yang melahirkan generasi-generasi kemudian. Dan tidak syak lagi bahawa faktor kedua inilah yang merupakan sebab utama mengapa generasi-generasi yang terkemudian berlainan sama sekali dengan generasi pertama para sahabat Rasulullah SallaLlahu 'alaihi wasallam."

Untuk memahami lebih jelas peranan Ramadhan dalam membina ummah kita imbas sepintas lalu beberapa peristiwa penting yang berlaku sebelum difardhukan puasa Ramadhan.

Puasa difardhukan ke atas umat Islam pad bulan Syaaban tahun ke 2 hijriah. Pada masa yang sama berlaku beberapa peristiwa besar yang cukup penting dalam mengubah haluan sejarah ummah dan manusia seluruhnya. Antara peristiwa tersebut ialah:
1.     Difardhukan puasa bulan Ramadhan.
2.     Difardhukan zakat yang juga merupakan satu daripada rukun Islam. Zakat secara umum diwajibkan sejak zaman makkiyyah tetapi tidak ditentukan perinciannya dari segi kadar dan lain-lain yang berkaitan dengannya. Ia ditentukan pada bulan Syaaban tahun ke dua hijriah.
3.     Difardhukan jihad qital. Firman Allah Ta'ala bermaksud: "Dan perangilah kerana (menegakkan dan mempertahankan) agama Allah akan orang-orang yang memerangi kamu dan janganlah kamu menceroboh (dengan memulakan peperangan); kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang menceroboh." (Al-Baqarah:190)
4.     Peralihan qiblat dari Baitul-Maqdis ke Kaabah. "Kerap kali Kami melihat engkau (wahai Muhammad), berulang-ulang menengadah ke langit, maka Kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai. Oleh itu palingkanlah mukamu ke arah Masjidilharam (tempat letaknya Kaabah) dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan Kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke Kaabah) itu adalah perintah yang benar dari Tuhan mereka dan Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang mereka lakukan.” (Al-Baqarah:144)

Dan apabila tiba Ramadhan tahun tersebut, umat Islam mula berpuasa sebagaimana yang difardhukan. Pada bulan tersebut tercetus satu "ma'rakah fasilah", peperangan yang membezakan antara hak dan batil. "Dan (ingatlah) ketika Allah menjanjikan kepada kamu salah satu dari dua angkatan, menjadi untuk kamu (menghadapinya), sedang kamu suka kiranya (angkatan perniagaan) bukan angkatan (perang) yang mempunyai kekuatan itu yang dijadikan untuk kamu (menghadapinya). Padahal Allah menghendaki untuk menetapkan yang benar (agama Islam) dengan Kalimah-kalimahNya dan untuk membinasakan kaum yang kafir seluruhnya; Supaya Allah menegakkan yang benar itu dan menghapuskan yang salah (kufur dan syirik), sekalipun golongan (kafir musyrik) yang berdosa itu tidak menyukainya.” (Al-Anfal:7-8)

Dengan itu, amat besar ertinya bagi kita untuk menyambut dan menghayati Ramadhan ini dengan sebaik-baiknya. Ia bukan hanya sekadar musim untuk meningkatkan ibadah dengan membanyakkan solat, tilawah dan sebagainya. Kemudian setelah berakhir Ramadhan, semangat pun menurun dan segala hikmahnya hampir-hampir dilupakan. Justeru, apa yang patut kita persiapkan?

1.     Bersiap sedia untuk membina identiti yang berbeza. Apabila Allah Ta'ala memfardhukan ke atas kita puasa, sebenarnya Allah hendak membangun diri kita menjadi umat yang bertaqwa, iaitu yang mengetahui matlamat hidup dan mampu mengemudi kehendak diri sendiri agar sentiasa istiqamah di atas jalan lurus menuju matlamat tersebut. Puasa yang zahirnya kelihatan begitu mudah, iaitu menahan diri dari perkara yang membatalkan, hakikat merupakan satu latihan mengawal nafsu, menguasai diri, mengoptimakan potensi diri tunduk dan patuh sepenuhnya kepada Yang Maha Esa. Nabi SallaLlahu 'alaihi wasallam bersabda maksudnya: “Puasa itu perisai. Maka janganlah kamu mencarut dan jangan berkelakuan bodoh. Jika seseorang memerangimu atau mencacimu, maka katakanlah kepadanya ‘sesungguhnya aku berpuasa’ sebanyak dua kali. Demi Tuhan yang jiwaku di dalam tangan-Nya, bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah Ta’ala daripada wanginya kasturi. Allah berfirman: dia telah meninggalkan makanan, minuman dan nafsu syahwahnya kerana-Ku. Puasa adalah untuk-Ku dan Akulah yang akan member ganjarannya. Dan setiap satu kebaikan itu sepuluh kali ganda seumpama dengannya” (Maksud Hadis riwayat al-Bukhari daripada Abu Hurairah r.a.)

2.     Berpegang pada sumber yang tidak diragui. "Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar terhadap Al-Quran ketika sampainya kepada mereka, (akan ditimpa azab seksa yang tidak terperi); sedang Al-Quran itu, demi sesungguhnya sebuah Kitab Suci yang tidak dapat ditandingi, Yang tidak dapat didatangi sebarang kepalsuan dari mana-mana arah dan seginya; ia diturunkan dari Tuhan Yang Maha Bijaksana, lagi Maha Terpuji.” (Fussilat:41- 42). Ramadhan adalah waktu untuk bermuhasabah mengenai hubungan yang sebenarnya antara kita dengan al-Quran. Apakah kita telah benar-benar meletakkannya di hadapan dan kita sentiasa berjalan mengikut pandu arah yang ditujukkannya? Atau kita hanya sekadar membaca konon untuk mendapat pahala yang berganda-ganda? Perhatikan segala permasalahan yang melanda kehidupan kita hari ini; kes buang bayi sebagai contoh. Adakah kita benar-benar serius mencari penyelesaiannya di dalam al-Quran?

3.     Ruhban billail terutama 10 malam terakhir. Bangun malam untuk beribadah atau qiamullail merupakan qaedah paling utama dan paling penting dalam mentarbiah peribadi rabbani yang mampu memikul amanah yang berat. Itulah caranya Allah 'Azza wa Jalla mentarbiah Rasulullah SallaLlahu 'alaihi wasallam ketika baginda mula-mula diangkat menjadi Pesuruh-Nya. "Wahai orang yang berselimut!. Bangunlah sembahyang Tahajud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat), Iaitu separuh dari waktu malam atau kurangkan sedikit dari separuh itu, Ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya dan bacalah Al-Quran dengan "Tartil". (Sayugialah engkau dan pengikut-pengikutmu membiasakan diri masing-masing dengan ibadat yang berat kepada hawa nafsu, kerana) sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu wahyu (Al-Quran yang mengandungi perintah-perintah) yang berat (kepada orang-orang yang tidak bersedia menyempurnakannya).” (Al-Muzzammil:1-5). Dan perintah ini terus dilaksanakan dan dihayati sepanjang hayat baginda, diikuti oleh umat baginda generasi deni generasi sehingga menjadi satu budaya para solihin dan muqarrabin. Oleh kerana Ramadhan ini bulan latihan, maka ganjarannya sangatlah besar.  “Sesiapa yang qiam pada bulan Ramadhan dalam keadaan beriman dan ihtisab (mengharap ganjaran serta keredhaan Allah) diampunkan apa yang terdahulu daripada dosanya.” Al-Bukhari. Sesiapa yang qiam pada malam al-Qadar dalam keadaan beriman dan ihtisab (mengharap ganjaran serta keredhaan Allah) diampunkan apa yang terdahulu daripada dosanya.” Muttafaq ‘alaih.

4.     Mengikis sifat keakuan. "Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa. Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah dan orang-orang yang menahan kemarahannya dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik.” (Aali ‘Imran:133-134)


Diharapkan dengan persiapan serta penghayatan yang sungguh-sungguh sepanjang Ramadhan kali ini kita akan dapat membentuk identiti diri yang memiliki jatidiri dan keperibadian yang benar-benar layak memikul amanah yang berat yang memungkinkan kita dinobatkan sebagai khaira ummah ukhrijat lin-nas. "Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)” (Aali ‘Imran 3:110)

Thursday, July 10, 2014

Tadabbur One Day One Ayat (OnDOA) 6


Katakanlah (wahai Muhammad); Nyawa kamu akan diambil oleh Malikil Maut yang ditugaskan berbuat demikian ketika habis ajal kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu (untuk menerima balasan).” (As-Sajdah 32:11)

Tadabbur hari ini bukan ayat yang bermula dengan seruan “wahai orang-orang yang beriman”. Pagi tadi solat subuh di masjid imam baca surah as-Sajdah. Yang paling terkesan adalah ayat ke 11 seperti tertera maksudnya di atas. Terasa seolah-olah ketika itu Malikil Maut datang merentap nyawaku dan aku rebah di atas sejadah. Oh! Kalau itu benar-benar berlaku, alangkah bahagianya. Moga-moga aku terpilih mati dalam husnul-khatimah.

Sehubungan dengan ayat ini, al-Hafidz Ibn Kathir membawakan Hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Abi Hatim daripada Jaafar bin Muhammad, dia berkata, aku mendengar ayahku berkata: Rasulullah s.a.w. melihat Malikil Maut berada di kepala seorang lelaki daripada Ansar. Maka Rasulullah s.a.w. berkata kepadanya: "Wahai Malikil Maut, berlembutlah dengan sahabatku ini. Sesungguhnya dia seorang yang beriman." Malikil Maut menjawab: "Wahai Muhammad, tenangkan jiwamu, senangkan matamu. Sesungguhnya aku memang berlembut dengan setiap mukmin. Dan ketahuilah bahawa tidak ada sebuah rumah atau khemah yang berpenghuni di daratan dan di lautan kecuali aku menjenguk dan meninjau mereka setiap hari sebanyak lima kali sehingga aku mengenali setiap orang daripada mereka, seorang demi seorang, yang kecil dan yang besar. Demi Allah wahai Muhammad, sekiranya aku hendak mencabut nyawa seekur nyamuk sekalipun aku tidak berkuasa melakukannya sehinggalah Allah perintahkan aku mencabutnya.

Jaafar berkata lagi: "Disampaikan kepadaku bahawa Malikil Maut datang menjenguk di waktu-waktu solat. Sekiranya seseorang yang telah tiba masa kematian itu dari kalangan mereka yang menjaga solat, Malikil Maut mendekatinya, dia menghalang syaitan dari menghampirinya dan mengajarnya la ilaha illa Allah, Muhammad Rasulullah pada waktu yang amat penting dan genting itu."

Abdul Razzaq meriwayatkan bahawa Mujahid berkata: "Tidak ada rumah atau khemah di atas muka bumi ini kecuali Malikil Maut berulang alik datang dua kali setiap hari."

Kaab al-Ahbar pula berkata: "Tidak ada sebuah rumah yang didiami oleh penduduk dunia melainkan Malikil Maut datang berdiri di muka pintunya tujuh kali setiap hari. Dia memandang kepada setiap ahli rumah adakah seseorang yang dia diperintahkan mencabut nyawanya?" Riwayat Ibn Abi Hatim.

Walaupun kata-kata itu zahirnya bercanggah dari segi kekerapan Malikil Maut menjenguk  kita, yang pasti tidak ada khilaf dari segi kepastian kunjungan itu.. Dan apabila tiba masa nyawa setiap orang daripada kita dicabut, dia tidak tersilap mencabutnya.

Zahir ayat ini juga menunjukkan bahawa Malikil Maut itu satu peribadi tertentu dari kalangan malaikat. Yang masyhur namanya ialah Izrael.

Qatadah dan lain-lain berkata: Malikil Maut mempunyai pembantu-pembantu. Di dalam hadis dinyatakan bahawa pembantu-pembantunya akan mencabut nyawa seseorang dari seluruh tubuh sehingga apabila tiba di halkum Malikil Maut  sendiri yang mencabutnya.

Kata-kata ini selari dengan ayat-ayat al-Quran. Ayat  dibawah menyatakan Allah mewafatkan seseorang:
“Allah (Yang Menguasai Segala-galanya), Dia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa matinya dan jiwa orang yang tidak mati: Dalam masa tidurnya; kemudian Dia menahan jiwa orang yang Dia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa yang lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (untuk memahaminya)." (Az-Zumar 39:42)

Ayat di bawah ini pula menyatakan para malaikat yang melakukannya:
"Dan Dialah yang berkuasa atas sekalian hambaNya dan Dia mengutuskan kepada kamu pengawal-pengawal (malaikat yang menjaga dan menulis segala yang kamu lakukan), sehingga apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara kamu, lalu diambil (nyawanya) oleh utusan-utusan Kami (malaikat); sedang mereka pula (malaikat itu) tidak cuai (dalam menjalankan tugasnya).” (Al-An’am 6:61)

Dan dalam ayat 11 surah as-Sajdah dinyatakan Malikil Maut yang melakukan.

Penjelasannya, kematian atau kewafatan seseorang Allah jua yang ditentukan. Dia arahkan Malikil Maut mencabut nyawa orang yang telah sampai ajalnya. Dan Malikil Maut menjalankan tugas yang diarahkan bersama dengan pambantu-pembantunya.


Perkataan yang digunakan di dalam al-Quran untuk menunjukkan kematian ialah wafat. Kata kerjanya: tawaffa, yatawaffa. Yatawwaf bermaksud mengambil dengan sempurna tanpa kurang sedikitpun. Jadi orang yang mati itu ruhnya diambil sepenuhnya dan dibawa ke suatu tempat. Ruh itu tidak dipadam atau dihilangkan atau musnahkan. Ia tetap wujud dalam keadaan yang sempurna. Hanya  dipisahkan sementara dari jasad dan akan dicantum kembali bila tiba masanya kelak.