Tuesday, August 30, 2016

MERDEKA...!!!


Setiap kali tibanya hari kebangsaan, hari merdeka 31 Ogos ramai yang akan bercakap dan mengulas erti merdeka. Bermacam-macam takrif diberikan dari pelbagai sudut dan pelbagai perspektif.

Namun, satu perkara yang kita tidak harus lupa. Iaitu hakikatnya kita adalah HAMBA.

Kita diciptakan untuk menjadi HAMBA:
"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka mengHAMBAkan diri kepadaKu.” (Adz-Dzariat:56)

Kita diseru supaya menjalani kehidupan ini di atas landasan perHAMBAan:
“Wahai sekalian manusia! PerHAMBAkanlah diri kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu (menjadi orang-orang yang) bertakwa.” (Al-Baqarah:21)

Kita diminta supaya mengulangi ikrar sebagai HAMBA setiap hari sekurang-kurangnya sebanyak 17 kali sehari:
“Hanya kepada Engkaulah sahaja (Ya Allah) kami HAMBAkan diri dan hanya kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.” (Al-Fatihah:5)

Setinggi manapun mencapaian kita di dunia ini kita tetap HAMBA:
“Maha Suci Allah yang telah menjalankan HAMBANYA (Muhammad) pada malam hari dari Masjidilharam (di Mekah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.” (Al-Israa’:1)

Dan hanya ketika kita benar-benar memahami, menghayati dan melaksanakan tugas sebagai HAMBA kita akan memiliki ciri-ciri kemuliaan sebagai insan yang tinggi akal budi, akhlak terpuji, terelak dari sifat dan sikap yang keji:
“Dan HAMBA-HAMBA  Ar-Rahman, ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini; (63) Dan mereka  yang tekun mengerjakan ibadat kepada Tuhan mereka pada malam hari dengan sujud dan berdiri, (64)
Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, sisihkanlah azab Neraka Jahanam dari kami, sesungguhnya azab seksanya itu adalah mengerikan. (65)
Sesungguhnya Neraka Jahanam itu tempat penetapan dan tempat tinggal yang amat buruk; (66)
Dan juga mereka  yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut dan (sebaliknya) perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan bakhil) itu. (67)
Dan juga mereka yang tidak menyembah sesuatu yang lain bersama-sama Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah membunuhnya, kecuali dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh syarak) dan tidak pula berzina dan sesiapa melakukan yang demikian, akan mendapat balasan dosanya; (68)
Akan digandakan baginya azab seksa pada hari kiamat dan dia pula akan kekal di dalam azab itu dengan menerima kehinaan; (69)
Kecuali orang yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka orang-orang itu, Allah akan menggantikan (pada tempat) kejahatan mereka dengan kebaikan dan adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (70)
Dan sesiapa yang bertaubat serta beramal soleh, maka sesungguhnya (dengan itu) dia bertaubat kepada Tuhannya dengan sebenar-benar taubat; (71)
Dan mereka yang tidak menghadiri tempat-tempat melakukan perkara-perkara yang dilarang dan apabila mereka bertembung dengan sesuatu yang sia-sia, mereka melaluinya dengan cara membersihkan diri daripadanya. (72)
Dan juga mereka yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat keterangan Tuhan mereka, tidaklah mereka tunduk mendengarnya secara orang-orang yang pekak dan buta. (73)
Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang bertakwa. (74)
Mereka itu semuanya akan dibalas dengan mendapat tempat yang tinggi di Syurga disebabkan kesabaran mereka dan mereka pula akan menerima penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya, (75) Mereka kekal di dalam Syurga itu; amatlah eloknya Syurga menjadi tempat penetapan dan tempat tinggal. (76)
(Al-Furqan:63-76)

Dari kefahaman dan keinsafan hakikat diri sebagai HAMBA lahirlah jiwa-jiwa yang bebas dan merdeka, terungkap pada kata-kata, terserlah pada budi bicara, terpahat pada amalan, terbukti pada perjuangan dan pengorbanan yang menjadi obor sepanjang zaman. Inilah apa yang diungkapkan oleh Allah Yarham Sayyid  Qutub, “Akhi, engkau merdeka di belakang tembok. Akhi, engkau merdeka di sebalik rantai-rantai yang membalut…”
Sebelum Sayyid Qutub, Imam Ibn Taimiyyah pernah melakar sejarah dengan ungkapannya, “Apa yang mampu dilakukan oleh musuhku terhadapku? Syurgaku dan tamanku di dalam dadaku. Ke mana aku pergi ia bersamaku, ia tidak berpisah dariku. Sesungguhnya penjara bagiku adalah khulwah. Pembunuhanku adalah syahadah (mati syahid). Pengusiranku dari negeriku adalah siahah (pelancongan).”

Maka, untuk menikmati kemerdekaan yang hakiki tetaplah mengabdikan diri, menyembah dan mengHAMBAkan diri kepadaNya sehingga mati:
“Dan HAMBAkanlah diri kepada Tuhanmu, sehingga datang kepadamu  keyakinan (kematian).” (Al-Hijr:99)

31 Ogos 2016


HARI TERBAIK DI DUNIA


Menjelang bulan Dzul-Hijjah yang bakal tiba beberapa hari saja lagi, elok kita saling ingat memperingati bahawa 10 hari terawal daripada Dzul-Hijjah merupakan hari terbaik di dunia, hari paling afdhal di sisi Allah 'Azza wa Jalla.

Al-Bukhari meriwayatkan daripada Ibn ‘Abbas r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Amal soleh yang paling disukai Allah ialah amalan yang dilakukan oleh hamba-hambaNya pada hari-hari ini (10 hari pertama bulan Dzul-Hijjah). Sahabat bertanya: “Apakah lebih disukai daripada jihad fi sabilillah?” Baginda menjawab: “Ya. Lebih disukai daripada berjihad fi sabilillah, kecuali seorang lelaki yang pergi berjihad dengan jiwa dan hartanya kemudian dia tidak membawa pulang sedikitpun kedua-duanya itu (semua harta dan jiwanya dikorbankan untuk jalan Allah)”

Daripada Jabir bin Abdullah r.a. dia berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda maksudnya: “Hari yang paling afdal di dunia ialah hari-hari 10, iaitu 10 hari (yang pertama) bulan Zul-Hijjah.”
Hadis dikeluarkan oleh al-Bazzar. Menurut al-Haitsami rawi-rawinya tsiqah.

Salah satu daripada 10 hari tersebut adalah hari Arafah. Ketika para tetamu Allah sedang berwuquf di Arafah, mereka yang tidak berpeluang untuk sama-sama berwuquf disunatkan berpuasa. Daripada Abi Qatadah r.a. Nabi s.a.w. ditanya tentang puasa pada hari ‘Arafah. Baginda menjawab maksudnya: “Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu, dan setahun yang akan datang.” Riwayat Muslim.

Dan pada hari ke 10 pula (serta hari ke 11, 12 dan 13) disunatkan menyembelih binatang korban bagi mereka yang berkemampuan. Diriwayatkan bahawa baginda s.a.w. bersabda maksudnya:
“Amalan anak Adam yang paling Allah sukai pada Hari Nahar ialah menyembelih haiwan ternakan. Sesungguhnya haiwan-haiwan itu akan bangkit pada hari kiamat nanti bersama tanduk-tanduk, kuku-kuku dan bulu-bulunya. Sesungguhnya darahnya akan sampai kepada Allah sebelum ia menitis ke bumi. Maka laksanakanlah korban dengan sepenuh hati mu”. Riwayat Ibn Majah dan al-Tirmizi
Di dalam hadis yang lain, para sahabat r.a. bertanya Nabi s.a.w. “Apa maksud ibadah korban ini?” Baginda menjawab: “Ini sunnah bapa kamu Ibrahim”. Mereka bertanya lagi: “Apa yang kita perolehi daripadanya?” Baginda menjawab: “Dengan setiap helai bulunya satu kebaikan.” Mereka berkata: “Bulu-bulu yang halus itu?” Baginda menjawab: “Ya. Dengan setiap helai bulu-bulu yang halus itu satu kebaikan”. Riwayat Ibn Majah dan al-Tirmizi

Selain daripada puasa pada hari Arafah (hari ke 9) dan korban pada hari Nahar (hari ke 10), hari-hari lain bermula daripada 1 Dzul-Hijjah wajar dimanfaatkan sebaik-sebaiknya dengan pelbagai amal soleh sama ada yang wajib atau sunat seperti solat, tilawah al-Quran, bersedekah, menuntut ilmu, berbakti kepada ibu bapa, menziarahi orang sakit, mengajak orang berbuat baik, melarang berbuat jahat dan banyak lagi. Yang penting tanamkan azam di dalam diri untuk melakukan kebaikan di mana jua dan pada bila-bila masa. Apabila telah tersemat keazaman, muncullah ilham, terhasillah amalan.



Saturday, August 27, 2016

MAKNA IKHLAS


IKHLAS adalah syarat amalan kita diterima di sisi Allah.
Tanpa IKHLAS, amalan yang tinggi menjulang atau yang banyak berlambak-lambak tidak ada nilai walau sebesar zarah. Ia laksana fatamorgana yang menggamit insan yang kehausan di padang pasir.

Banyak nas-nas, sama ada ayat al-Quran atau hadis-hadis Nabi s.a.w. yang berkaitan dengan perintah serta kepentingan IKHLAS.
"Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengIKHLASkan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid dan supaya mereka mendirikan solat serta memberi zakat dan yang demikian itulah agama yang benar.” (Al-Bayyinah:5)
“Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada tubuh badan kamu, tidak juga kepada rupa paras kamu, tetapi Dia memandang kepada hati kamu dan amalan kamu.” Hadis riwayat Muslim daripada Abu Hurairah r.a.

Apakah makna IKHLAS? Bagaimana hendak menilai amalan kita sama ada IKHLAS atau tidak?

Mari kita tadabbur ayat berikut:
“Dan sesungguhnya pada binatang-binatang ternak itu, kamu beroleh pelajaran yang mendatangkan iktibar. Kami beri minum kepada kamu daripada apa yang terbit dari dalam perutnya, yang lahir dari antara hampas makanan dengan darah; susu yang bersih, yang mudah diminum, lagi sedap rasanya bagi orang-orang yang meminumnya.” (An-Nahl:66)

“susu yang bersih” atau dalam bahasa al-Quran “labanan kholison”. Itulah makna IKHLAS. Susu yang keluar daripada perut haiwan yang di dalamnya mengandungi “hampas makanan (kita sebut tahi) dan darah”. Allah keluarkan susu kepada kita putih bersih tidak bercampur walau setitik atau lebih kecil daripada setitik dengan hampas makanan atau darah. Bayangkan kalau susu itu bercampur dengan darah, apa lagi dengan hampas makanan yang busuk itu walaupun setengah titik, sanggupkah kita meminumnya? Pastilah jawapannya TIDAK!

Demikianlah IKHLAS yang Allah tuntut daripada kita. Bersihkan niat semata-mata keranaNya. Sebagaimana DIA bersihkan susu untuk diberikan kepada kita menikmatinya dengan sedap, lazat, penuh khasiat. DIA berikan kepada kita yang bersih, patutkah kita persembahkan kepadaNya amalan yang bercampur aduk dengan pelbagai sampah sarap seperti ria’, mengharap pujian, sanjungan, penghargaan, dan keuntungan di dunia?

Kalau kita tidak sanggup minum susu yang bercampur dengan tahi dan darah, adakah Allah lebih hina daripada kita (wal’iyadzu billah) mahu menerima amalan yang tidak IKHLAS, yang bercampur dengan benda-benda asing yang lain?
Di dalam sepotong hadis qudsi, Allah Ta’ala berfirman maksudnya: “Aku paling kaya daripada sekutu-sekutu (paling kaya bermaksud tidak berhajat). Sesiapa yang beramal dengan satu amalan, dia bahagikan amalannya itu untukKu dan untuk yang lain daripadaKu, aku tinggalkan amalannya itu untuknya dan untuk sekutunya itu.” Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah r.a.


Thursday, August 25, 2016

Saya beriman kepada qadha' dan qadar


(diolah daripada sebuah kisah benar)

Pada suatu pagi yang bening, sepasang suami isteri berjalan di hadapan deretan gerai menjual makanan. Mereka bersetuju untuk membeli sebungkus makanan sahaja dikongsi berdua. Selepas meninjau makanan-makanan yang dijual akhirnya mereka memilih mi goreng udang.

Mereka mencari tempat duduk yang sesuai tidak jauh dari deretan gerai-gerai. Seperti biasa isteri akan memberi peluang kepada suami makan terlebih dahulu. Bungkasan mi dibuka, kelihatan dua ekur udang sederhana besar terbaring di atas mi. Dia mengambil seekur daripadanya dengan garpu. Ketika hendak membawa ke mulut, udang itu terjatuh ke tanah. Dia cuba mengambil yang satu lagi. Ketika itu isteri yang yakin tidak ada lagi udang di dalam mi itu, berkata-kata di dalam hati "dia nak habiskan untuk dia saja ke udang tu? tak nak bagi untuk aku ke?" Dan sangkaan di dalam hati si isteri itu betul. Dia terpinga-pinga melihat si suami menghabiskan udang yang satu itu. Rasa kecil hati mula merembas di dalam urat saraf.

Setelah makan sesuap dua, suamipun menghulurkan bungkusan mi kepada isteri sambil berkata, "udang dah tak ada lagi la!!". Hati si isteri yang tadinya telah tegang diresapi perasaan kecil hati dan sangka buruk bahawa suami hanya pentingkan diri mula mengendur. Rupa-rupanya dia bukan sengaja nak habiskan udang itu kerana tak ingat pada isterinya, tapi kerana dia sangka masih ada lagi udang di dalam mi itu di bahagian dalam atau di bahagian bawah. "Kesian awak!", sambungnya lagi. "Takpe. Saya beriman kepada qadha' dan qadar." Jawab isteri dengan suara perlahan mengubat rasa keciwa sendiri. Sedang si suami langsung tidak menyedari apa yang bergolak di dalam jiwa isteri.

Beriman dengan qadha' dan qadar bukan hanya terkait dengan isu-isu yang besar seperti kemalangan, kegagalan, kemusnahan, kejayaan, keberuntungan dan sebagainya. Malah terlepas peluang untuk menikmati seekur udang juga pastinya terkait dengan qadha' dan qadar. Jika udang itu tidak tertulis sebagai rezeki si isteri, tak dapatlah dia merasainya.


Tahniah kepada sahabat kita ini kerana dapat mengatasi godaan nafsu dengan suluhan iman yang terang dan jelas. Maka keciwalah iblis serta hulubalangnya untuk cuba menabur benih-benih tak puas hati, kecil hati, jauh hati dan terasa hati di dalam dadanya. Benih-benih itu bila dipupuk lama-kelamaan akan subur menjadi benci dan pergaduhan yang sukar dihenti.

Monday, August 22, 2016

Pertolongan datang saat kita sangat memerlukan ...


Rencah hidup seorang yang bergelar ustazah, setiap hari akan dihubungi dan dikunjungi oleh pelbagai golongan insan yang dikenali dan tidak dikenali untuk bertanya soalan berkaitan dengan pelbagai masalah agama.

Saya berpegang kepada kata-kata ulamak silam bahawa apabila orang datang bertanyakan soalan, itu merupakan rezeki bagi kita. Betapa tidak? Jika kita dapat menjawab, bererti kita telah membantu menyelesaikan masalahnya. Dengan itu kita mendapat pahala. Sebaliknya jika kita tidak dapat menjawab ketika itu, kita akan berusaha mencari jawapan dengan merujuk pakar atau menelaah kitab-kitab tinggalan ulamak terdahulu. Secara tidak langsung ia memberi peluang kepada kita menambah ilmu. Bertambah satu ilmu, tidak syak lagi merupakan rezeki yang tidak ternilai harganya.

Namun, tidak kurang juga kita menghadapi detik-detik cemas dan sukar apabila tidak mampu memberikan jawapan yang diharapkan kerana keterbatasan ilmu dan kesukaran mencari dalil yang berkaitan dengan apa yang ditanyakan. Apatah lagi sekiranya yang bertanya memerlukan jawapan yang pantas dan tuntas.

Antara pengalaman paling sukar yang pernah saya hadapi, ketika seseorang bertanya tentang hak ibu angkat dari segi kewajipan berbuat baik kepadanya adakah sama dengan ibu kandung yang melahirkan? Dia telah dibela oleh ibu angkat sejak kecil dan tidak mengetahui langsung tentang ibu kandungnya. Sekarang ibu angkatnya yang telah tua tinggal bersama dengannya. Ibu angkat dia pula seorang yang sangat cerewat sehingga dia rasa amat tertekan. Maka timbul persoalan di dalam hati sejauh mana dia harus melayan karenah ibu angkatnya? Adakah sama statusnya dengan ibu kandung?

Sungguh, saya amat buntu dengan soalan itu. Kalau saya jawab, tidak sama mungkin akan memberi kelegaan kepadanya yang mana kalau dia tak ikut semua kehendak ibu angkatnya, tak lah dikira derhaka seperti tak ikut cakap ibu sendiri? Tapi apa hujah saya? Apa dalilnya?
Kalau saya jawab, sama kedudukan ibu angkat dengan ibu kandung, apa pula reaksinya? Dan lebih penting daripada itu, apa dalilnya?
Sambil berfikir apakah jawapan yang paling berhikmah, saya layan dia bercakap dan sekali-sekala menyampuk. Saya teringat sepotong hadis, ketika itu tak ingat statusnya sahih atau tidak (selepas itu baru saya semak, ia hadis hasan gharib riwayat at-Tirmizi), kira-kira maksudnya, "bukan daripada kami orang yang tidak menyayangi yang kecil dan tidak menghormati yang tua...".
Saya ceritakan hadis itu kepadanya, namun tetap tidak menjawab persoalan pokok yang ditanya.
Saya sambung lagi, Allah suruh kita berdoa (ketika ini saya teringat doa yang Allah perintahkan di dalam surah al-Israa' ayat 24, “Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.”)

Terasa seolah-olah saya mendapat satu cahaya daripada ayat itu.

Jelas di dalam ayat itu Allah suruh kita berdoa supaya cucuri rahmat kepada mereka berdua. Alasannya ialah:  "sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil". Perkataan "rabbayani" iaitu memelihara dan mendidik, adakah berbeza antara ibu (dan ayah) kandung dengan ibu (dan ayah) angkat? Maka di sini saya temui jawapannya. Allah perintahkan kita berdoa untuk ibu ayah dengan menyebut jasa mereka dalam membesar dan mendidik, maka sepatutnya ibu dan ayah angkat juga mempunyai hak yang sama dengan ibu dan ayah kandung, lebih-lebih dalam keadaan kita tidak tahu dan tidak kenal pun siapa ibu dan ayah kandung kita. Ibu angkat itulah yang bersusah payah membesar dan mendidik kita sejak kecil. Syukur alhamdulillah, apabila saya menceritakan tentang doa itu dia faham dan dapat menerimanya. Dia akan terus berbakti kepada ibu angkatnya serta bersabar menghadapi apa saja karenahnya.

Dan yang lebih penting daripada itu, saya berharap dan berdoa agar jawapan itu tidak bercanggah dengan apa yang disyari'atkan oleh Allah s.w.t.