Monday, November 23, 2009

Haji dan umat yang satu

Perutusan Mursyid Ikhwan Muslimin, Muhammad Mahdi ‘Aakif
(19/11/2009)

Segala puji bagi Allah. Selawat dan salam ke atas Rasulullah, keluarganya, sahabat-sahabatnya dan semua pengikutnya.
Saat ini hati semua umat Islam di seluruh penjuru dunia tergapai-gapai merindui Baitillahil-Haram. Ia sebagai tanda Allah memaqbulkan doa kekasihNya Ibrahim a.s. ketika baginda berdoa
فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ
Maksudnya: “Maka jadikanlah hati sebahagian daripada manusia tertarik gemar kepada mereka, (supaya datang beramai-ramai ke situ) dan kurniakanlah rezeki kepada mereka daripada berbagai-bagai jenis buah-buahan dan hasil tanaman, semoga mereka bersyukur.” (Ibarahim:37)

Dan janji Allah ini terus terlaksana di mana hati-hati manusia sentiasa terpaut kepada Baitillahi-Haram. Ratusan ribu umat Islam datang mencurah-mencurah dari segenap ceruk yang jauh menuju ke Kaabah yang mulia, menghirup udara di sisinya, menimba berbagai-bagai pelajaran mengenai kehidupan di sepanjang mereka mengerjakan haji. Antara pengajaran paling berguna ialah:

i. Haji merealisasikan prinsip persamaan

Umat Islam dari pelbagai Negara yang berbeza dari segi bangsa, bahasa, budaya dan warna kulit bertemu di suatu tempat “Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu, kerana pengurniaanNya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak (untuk dijadikan korban)…” (Al-Hajj:28). Maka terserlahlah persamaan dengan erti kata yang sebenarnya; semua mereka memakai pakaian yang serupa yang sangat ringkas tanpa bermewah dan bermegah. Semuanya bertawaf di sekeliling Baitillah “yang Kami jadikan ia tempat beribadat untuk seluruh umat manusia (yang beriman) sama ada yang tinggal menetap di situ atau yang datang berziarah…” (Al-Hajj:25). Semuanya mengalunkan ungkapan yang sama yang tidak terdapat di dalamnya sebarang unsur pemujaan bangsa dan keturunan:
(لبيك اللهم لبيك، لبيك لا شريك لك لبيك)

Semuanya berwuquf di bumi yang sama, bumi Arafah. Tiada keistimewaan antara mereka kecuali dengan taqwa. Maka lenyaplah kasta, sirnalah pangkat dan darjat. Persamaan yang hakiki terserlah dengan wajahnya yang sebenar, bersih dari segala penipuan dan penyamaran, persamaan yang telah hilang di dunia yang dikatakan maju, telah terkubur di Negara yang kononnya moden.

Semuanya berangkat keluar dari Arafah menuju Masy’ar al-Haram di Muzdalifah. Keistimewaan yang diberikan khusus kepada bangsa Quraisy pada masa jahiliah dulu telah dihapuskan oleh Islam sebagai bukti secara praktikal prinsip persamaan di kalangan semua bangsa. Imam al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan bahawa sebelum ini bangsa Quraisy dan sekutu-sekutunya wuquf di Muzdalifah dan mereka namakan al-hums, sedang bangsa arab lain wuquf di Arafah. Setelah Islam datang, Allah Ta’ala perintahkan Nabi-Nya s.a.w. supaya wuquf di Arafah kemudian berangkat keluar darinya “Kemudian hendaklah kamu bertolak turun dari (Arafah) tempat bertolaknya orang ramai dan beristighfarlah kamu kepada Allah (dengan memohon ampun), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Al-Baqarah:199)

Kemudian Nabi s.a.w. berdiri menyampaikan ucapan, mengisytiharkan prinsip kemanusiaan yang padu pada hari haji wada’. Antara lain baginda bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah ‘Azza wa Jalla berifrman (maksudnya): “Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).” (Al-Hujurat:13) Oleh itu tiada kelebihan bagi bangsa Arab ke atas bangsa ajam dan tiada kelebihan bagi bangsa ajam ke atas bangsa Arab, tiada kelebihan bagi orang hitam ke atas orang putih, dan tiada kelebihan bagi orang putih ke atas orang hitam kecuali dengan taqwa” (At-Tobrani)

Baginda juga bersabda pada hari Fathu Makkah (maksudnya): “Wahai sekelian manusia, sesungguhnya Allah s.w.t. telah melenyapkan daripada kamu kesombongan jahiliah dan berbangga-bangga dengan nenek moyang. Sesungguhnya manusia terdiri dari dua golongan: seorang yang berbakti, bertaqwa, mulia di sisi Allah dan seorang yang jahat, celaka, hina di sisi Allah. Manusia semuanya anak Adam, dan Allah menciptakan Adam daripada tanah”. (At-Tirmizi)

Sesungguhnya telah tiba masanya bagi umat Islam, malah dunia seluruhnya belajar akan makna persamaan yang hakiki daripada fardu haji yang mulia ini dan daripada semua syi’ar agama yang lurus ini. Itu lebih baik daripada terpedaya dengan slogan-slogan kosong yang didendangkan oleh sebahagian bangsa-bangsa di bibir sahaja. Mereka menanda tangani permadamaian, mengisytiharkan deklarasi atas nama persamaan, namun mereka juga yang memijak-mijak dengan tapak kaki mereka sendiri, dengan kuasa, kekuatan dan kegagahan mereka deklarasi dan perjanjian itu pagi dan petang. Mereka menyorokkan di dalam diri mereka perasaan benci dan dendam kesumat terhadap bangsa-bangsa yang lain.

ii. Haji adalah muktamar umat yang satu yang bersatu

Lihatlah! Pada hari ini para hujjaj berduyun-duyun dari segenap arah menuju ke Rumah Allah yang mulia. Umat yang terdiri dari pelbagai warna kulit, bertutur dengan pelbagai bahasa berasak-asak di bumi yang suci lagi dihormati dengan melupakan pergeseran politik yang berlaku antara Negara masing-masing. Kedatangan mereka tidak digerakkan kecuali oleh kekuatan aqidah dan pegangan agama yang terpacak di lubuk hati dan jiwa mereka. Iman yang menolak mereka kepada kesatuan sesama manusia tanpa mengira bangsa, warna kulit dan darjat keturunan. Iman memberi amaran kepada mereka agar tidak tunduk kepada kehendak musuh yang mahu memecah belah dan mencerai beraikan mereka. “Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu taat akan sesuatu puak dari orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu nescaya mereka akan mengembalikan kamu menjadi orang-orang kafir sesudah kamu beriman. (Maksud Aali-‘Imran:100).

Al-Quran secara jelas menyeru dan memerintahkan umat Islam supaya bersatu padu, “Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang Neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu dari Neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga).” (Maksud Aali-‘Imran:103).
Justeru umat Islam hari ini mara ke depan dengan mengingat kembali kesatuan yang telah terbina pada masa lalu seraya berusaha untuk menghidupkan semula kesatuan yang utuh itu pada masa mendatang. Hasrat murni ini diungkapkan di dalam madah syair:
Jiwaku bergelojak menyahut seruan Muhammad
suara Bilal dari ma’zan (tempat dilaungkan azan) tinggi menjulang
jeritan Sa’ad dan Khalid di medan-medan perang
kemuliaan salaf bergema mengekori perjalanan
aku mengangkat kepala dengan tabah mengharungi cabaran
meskipun dengan cara itu akan mengundang kematian
bagiku bumi ini tiada sempadan
negeriku dan bangsaku di mana jua Nama Tuhan diserukan

Sesungguhnya musim haji menghimpun segala kekuatan umat Islam; ulamak dan orang awam, cerdik pandai dan orang biasa, orang kuat dan lemah, orang kaya dan miskin, mereka berhimpun di tempat yang sama, mereka belajar memahami bahawa umat yang mendokong kebenaran ini adalah satu lagi bersatu, mereka mesti saling melengkapi, harta orang kaya dihimpunkan dengan tenaga orang yang kuat, digabungkan dengan ilmu para ulamak serta kebijaksanaan cendikiawan demi mrealisasikan kesatuan yang dituntut dan diinginkan. Firman Allah
إِنَّ هَـٰذِهِۦۤ أُمَّتُكُمۡ أُمَّةً۬ وَٲحِدَةً۬ وَأَنَا۟ رَبُّڪُمۡ فَٱعۡبُدُونِ
maksudnya: “Sesungguhnya agama Islam inilah agama kamu, agama yang satu asas pokoknya dan Akulah Tuhan kamu; maka sembahlah kamu akan Daku.” (Al-Anbia’:92)
Dan betapa besarnya makna tawaf. Seluruh umat bergerak ke arah matlamat yang satu, berpusing pada titik yang satu dengan penuh perasaan, penuh penghayatan bahawa mereka sebenarnya mengejar matlamat yang satu. Maka sewajarnya mereka berkerjasama dan melupakan kepentingan diri sendiri, mereka belajar secara praktikal erti kesatuan dan kasih sayang.

Demi Tuhanmu! Katakan kepadaku, apakah perasaanmu ketika engkau melihat ratusan ribu hujjaj yang terdiri daripada berbagai-bagai bangsa, bertutur dengan bahasa yang berbeza – berjalan seiringan, bahu membahu sambil mengalunkan zikir dan doa dengan khusyuk. Kemudian bila azan berkumandang, semuanya secara serentak menyahut seruan, semuanya berhenti berjalan, tiada lagi suara bergema kecuali hembusan nafas yang khusyuk, tiada lagi pergerakan kecuali semuanya berdiri kaku seolah-olah menahan burung yang hinggap di atas kepala, tapak-tapak kaki mereka tersusun rapi, apabila imam rukuk, semuanya akan rukuk, apabila imam sujud, semuanya akan sujud, apabila imam membaca al-Quran, semuanya diam mendengar, dan apabila imam berdoa, semuanya mengaminkan.

Sesungguhnya itu adalah satu gambaran daripada beberapa gambaran yang cantik, indah dan mengagumkan. Satu pemandangan daripada pemandangan-pemandangan yang cukup sempurna. Ayuhlah wahai dunia seluruhnya! Mari saksikan pemandangan yang indah lagi sempurna ini. Lihatlah wahai sekelian yang wujud di maya pada ini! Bahawa sesungguhnya Islam adalah agama kesatuan dan system hidup yang sempurna dan unik.
Sesungguhnya umat Islam kini ditindas di semua tempat, di kelilingi musuh dan diancam konspirasi jahat dari segenap penjuru. Oleh itu mereka harus sedar betapa pentingnya kesatuan, mereka harus faham bahawa pusat penyatuan mereka adalah agama itu sendiri, agama yang mereka berbangga menjadi penganutnya, aqidah yang daripadanya mereka memperoleh kekuatan. Mereka hendaklah mendengar seruan Nabi yang mulia s.a.w. yang bermaksud: “Jangan kamu benci membenci, jangan dengki mendengki, jangan belakang membelakangi. Jadilah kamu semua hamba-hamba Allah yang bersauda.” (Al-Bukhari dan Muslim). Mereka jangan lepaskan asas kesatuan mereka, iaitu berpegang kepada kitab Allah dan Sunnah Rasulullah s.a.w. “Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat selagi berpegang dengan keduanya: kitab Allah dan sunnah NabiNya.” (Muwatto’, Malik)

Maka adakah pemimpin umat dan ahli fikirnya mengambil peluang daripada muktamar tahunan Islam pada tahun ini untuk mengeratkan kesatuan, merungkai perselisihan, menyatukan barisan dan menyamakan langkah menghadapi musuh yang sentiasa mengintai peluang?

iii. Memelihara darah dan kehormatan umat Islam

Semasa haji wadak, pemimpin agong dan Rasul mulia, Muhammad s.a.w. berdiri menyampaikan ucapan paling bermakna sepanjang kehidupan ini, mengabadikan satu deklarasi di lembaran sejarah, mengasaskan satu gagasan perlembagaan yang paling adil di dalam sejarah, menggariskan kepada manusia jalan penyelesaian, ketinggian, kebahagiaan dan kemuliaan. Baginda telah melakarkan kepada dunia undang-undang yang paling benar, yang dapat menjamin kesejahteraan masyarakat dan kemuliaan insan. Baginda membacakan firman Allah
ٱلۡيَوۡمَ أَكۡمَلۡتُ لَكُمۡ دِينَكُمۡ وَأَتۡمَمۡتُ عَلَيۡكُمۡ نِعۡمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ ٱلۡإِسۡلَـٰمَ دِينً۬ا‌ۚ
Maksudnya: “Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu.” (Al-Maidah:3)

Antara perkara paling penting yang diberi penakanan oleh Rasulullah s.a.w. ialah haramnya darah umat Islam. Pada hari Nahar (10 Zulhijjah) baginda berucapa di hadapan ribuan manusia:
Rasul: wahai sekelian manusia, hari apakah ini?
Manusia: hari yang haram (mulia/dihormati).
Rasul: negeri apakah ini?
Manusia: negeri yang haram.
Rasul: bulan apakah ini?
Manusia: bulan yang haram.
Rasul: sesungguhnya darah kamu, harta kamu, maruah kamu adalah haram ke atas kamu (mencerobohinya) seperti haramnya hari ini, di negeri ini, pada bulan ini.
Baginda mengulanginya beberapa kali kemudian bersabada maksudnya: “Wahai Tuhanku, adakah aku telah sampaikan? Wahai Tuhanku, adakah aku telah sampaikan?”
Ibn Abbas r.a. berkata: Demi Tuhan yang jiwaku di TanganNya, sesungguhnya ia benar-benar merupakan wasiat kepada umatnya. Baginda berpesan: “Hendaklah orang yang hadir menyampaikan kepada yang tidak hadir. Jangan kamu kembali kepada kekafiran selepasku, sebahagian kamu membantai sebahagian yang lain.” (Al-Bukhari)

Baginda menolak semua adat kebiasaan jahiliah yang berbangga dengan perangai membalas dendam dan menumpahkan darah dengan apa alasan sekalipun. Baginda telah memulakan dengan menghalalkan darah ahli keluarganya sendiri (yang telah dibunuh semasa jahiliah). Baginda bersabda maksudnya: “sesungguhnya darah kamu, harta kamu, maruah kamu adalah haram ke atas kamu (mencerobohinya) seperti haramnya hari ini, di negeri ini, pada bulan ini. Ketahuilah bahawa semua urusan jahiliah kini terletak di bawah tapak kakiku. Darah (yang tumpah semasa) jahiliah telah diletakkan (di bawah tapak kaki). Dan sesungguhnya darah pertama yang diletakkan adalah darah Ibn Rabi’ah bin al-Harith, dia disusukan oleh Bani Sa’d, lalu dia dibunuh oleh Hudayl.” (Muslim)

Nabi s.a.w. juga mengisytiharkan bahawa syaitanlah yang mengheret umat ini agar berperang sesama sendiri. Baginda bersabda maksudnya: “Sesungguhnya syaitan telah berputus asa untuk menjadikan orang yang bersolat di Jazirah Arab ini menyembahnya. Tetapi dia tidak berputus asa untuk menjadikan mereka bergaduh sesama mereka.” (Muslim). Jadi fitnah dan peperangan yang berlaku di dalam bulan-bulan haram ini di negeri-negeri Arab dan negeri umat Islam adalah dicetuskan oleh kuncu-kuncu syaitan di timur dan barat. Merekalah yang membekalkan senjata dan peralatan perang. Itulah asakan syaitan yang telah diperingatkan oleh Nabi s.a.w.

Wahai cendikiawan umat! Wahai pemimpin umat! Wahai ulamak umat! Ayuhlah berkerja dengan serius dan tungkus lumus untuk menghentikan pertumpahan darah di Yaman, Iraq, Somalia, Pakistan, Afghanistan, Sudan dan semua tempat yang bergolak di setiap negeri umat Islam demi menyelamatkan darah umat Islam daripada tumpah di medan yang bukan sepatutnya ia tumpah dan demi melaksanakan wasiat Nabi kita s.a.w. di dalam sabdanya yang bermaksud: “Sesungguhnya hancurnya dunia ini lebih ringan di sisi Allah berbanding seorang lelaki muslim mati dibunuh.” (At-Tirmizi)

Tidakkah menghairankan bangsa Arab dan kaum muslimin menghulukan tangan untuk berdamai dan mengadakan persefahaman dengan musuh umat Islam, yang menjajah bumi Islam dan membunuh orang-orang yang tidak berdosa di Palestin dan lain-lain, tetapi pada masa yang sama mereka enggan bersefahaman dengan bangsa sendiri yang tinggal di dalam satu negeri? Mereka tidak menemui jalan untuk menyelesaikan masalah di dalam tanah air mereka kecuali dengan perang dan pedang yang dibeli oleh tentera umat untuk memelihara keselamatan tanah air, bukan untuk menyelesaikan masalah dalaman!?
Bukankah lebih menakjubkan lagi mereka membenarkan senjata dibawa ke semua pihak yang bergaduh di dalam negeri umat Islam, sedangkan pada masa yang sama Negara Arab dan Islam bersekongkol dengan zionis untuk menghalang senajata sampai ke tangan pejuang dan mujahidin?!!

Tidakkah terbangkit rasa harga diri di hati pemimpin umat dan orang-orang yang mempunyai kuasa untuk bersuara, lantas berusaha membetulkan kepincangan, dan meluruskan situasi yang bengkok ini?

iv. Al-Quds dan Al-Aqsa di hati setiap muslim

Sesungguhnya bumi suci Mekah dan Madinah mengingatkan kita kepada negeri yang Allah berkati di sekelilingnya, al-Quds yang mulia yang sedang mengadu kepada Tuhannya keganasan Yahudi yang zalim, kelemahan umat Islam yang pengecut dan bacul. Penduduknya hidup di bawah penguasaan, cengkaman dan penindasan. Mereka dihalau dari kediaman tempat mereka berlindung, harta dirampas, rumah diroboh. Sesungguhnya tawaf di sekeliling Kaabah mengingatkan kita kepada saudara kandungnya yang tertawan, Masjid al-Aqsa yang diberkati. Sesungguhnya al-Quds dan al-Aqsa menduduki tempat yang tinggi di hati setiap muslim. Seandainya pemimpin Arab dan Islam tidak mampu untuk mendepani usaha zionis untuk meyahudikan al-Quds dan meruntuhkan al-Aqsa, maka sesungguhnya anak-anak al-Aqsa yang sentiasa siap siaga telah membuktikan bahawa mereka sedia mengorbankan jiwa dan nyawa mereka. Maka sewajarnyalah umat Islam seluruhnya berdiri di belakang mereka, mendokong semangat dan ketabahan mereka sehingga Allah menganugerahkan kemenangan kepada mereka dan membebaskan al-Aqsa kita dan bandaraya kita dengan izin-Nya.

Sesungguhnya saya menyeru setiap muslim pada hari-hari yang penuh barakah ini, terutama para pengunjung Baitillah agar berdoa kepada Allah dengan ikhlas dan khusyuk supaya Allah leraikan cengkaman musuh ke atas bumi yang diberkati, supaya ia sama merdeka seperti dua saudara kandungnya Mekah dan Madinah, supaya Allah anugerahkan kepada penduduknya dan pengunjungnya keamanan di bawah naungan Islam yang suci, supaya Allah memelihara dan meneguhkan pendirian para mujahidin yang mempertahankannya, supaya Allah ikat hati-hati mereka sehingga terlaksana kemenangan yang dijanjikan insya Allah dan supaya Allah memelihara masjid al-Aqsa yang diberkati daripada perancangan jahat zionis yang kejam, supaya dia berada dalam keadaan aman dan sejahtera seperti dua suadara kandungnya Masji al-Haram dan Masjid an-Nabawi

وكل عام وأمتنا الإسلامية بألف خير, والله أكبر ولله الحمد, وصلى الله على سيدنا محمد وعاى آله وصحبه وسلم

No comments:

Post a Comment