Tuesday, January 18, 2022

PENUNGGANG AGAMA?

Ada pihak yang begitu mudah mengeluarkan kenyataan melabelkan pihak lain sebagai penunggang agama, meliberalkan Islam, menganut ajaran pluralisme dan sebagainya  dengan hanya menaikkan satu poster ucapan selamat hari agama sedunia. 

Adakah dengan satu poster itu, maka dia telah sah memiliki semua ciri-ciri yang disebutkan itu?

Tidak adakah secebis rasa husnu dzon terhadap sesama muslim atas dasar ukhuwah islamiah? Adakah kerana dia bukan daripada kumpulan yang sama fikrah dengan kita, maka apa saja tindakannya yang kita tidak bersetuju, maka kita mempunyai hak yang mutlak untuk melabelkannya dengan pelbagai label yang selari dengan apa yang kita fahami?

Kita harus tahu bahawa di sana terdapat dua isu yang berbeza, iaitu pluralisme dan plurality.

Isu yang disepakati ialah kita menolak pluralisme dengan makna menganggap semua agama adalah sama benar. Kita yakin dan percaya, hanya Islam agama yang benar berdasarkan bukti dan hujah yang sangat nyata secara hujah wahyu atau hujah akal.

Kedua, kita perlu mengiktiraf wujudnya isu khilaf iaitu kita perlu membezakan antara makna plurality dan pruralisme yang banyak menjadi kekeliruan oleh banyak pihak. Hal ini telahpun diberi pencerahan oleh Mufti Wilayah:

Kami sekali lagi ingin menegaskan bahawa, Islam adalah agama rahmat yang bersifat universal, penuh toleransi dan menerima hakikat wujudnya pelbagai agama (pluraliti) di muka bumi ini. Namun demikian, ia bukan bermakna Islam menyeru kepada kesamarataan agama seperti yang dipercayai dalam ajaran pluralisme agama. Justeru, kami menyokong penuh keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia kali ke 74 pada 25 – 27 Julai 2006 berkenaan gerakan pemikiran liberal yang mengandungi fahaman-fahaman menyeleweng termasuk konsep pluralisme yang disenaraikan sebagai salah satu doktrin yang sesat lagi menyesatkan. Muzakarah menyimpulkan bahawa pluralisme agama adalah satu konsep yang berpendirian bahawa setiap agama mempunyai konsep, persepsi dan respon yang tersendiri terhadap Realiti Yang Agung (ultimate reality), bererti semua agama adalah sama tarafnya merujuk kepada Realiti Yang Agung. Akhirnya, semoga Allah mengurniakan taufiq dan hidayah-Nya buat kita semua agar sentiasa berada di atas jalan-Nya yang lurus, dan menjauhkan kita daripada jalan yang menyimpang. Wallahu a’lam. (https://muftiwp.gov.my/en/artikel/tashih-al-mafahim/2999-tashih-al-mafahim-8-pluraliti-agama-bukan-pluralisme-agama)

Justeru, adakah dengan menaikkan satu poster maka sah-sahlah individu itu menganut fahaman pluralisme. Tidak adakah lagi kemungkinan beliau cuba untuk mengetengahkan konsep plurality?

Saya tidak berhasrat untuk mengulas tentang poster itu dinaikkan atau diturunkan. Tetapi ingin mengajak kita bertabayun dan bersangka baik kepada saudara seislam kita sebelum melabel dan menghukum. 

Imam al-Baihaqi meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Jaafar bin Muhammad berkata: “Apabila sampai kepadamu tentang saudaramu sesuatu yang kamu tidak senangi, carilah untuknya satu sampai 70 keuzuran atau alasan kenapa dia berbuat demikian. Jika kamu temui keuzurannya, terimalah. Jika kamu tidak temui juga, maka katakanlah, “boleh jadi dia mempunyai keuzuran lain yang aku tidak tahu!”

Ibn ‘Asakir meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Muhammad bin Sirin berkata: “Sekiranya sampai kepadamu sesuatu (yang kamu tidak suka) tentang saudaramu, maka carilah keuzuran untuknya. Jika kamu tidak menemuinya, maka katakanlah: “Boleh jadi dia mempunyai keuzurannya yang tersendiri!”

Demikianlah para salaf yang soleh mengajar kita adab dalam berkhilaf. Tidak semestinya pendapat atau pendirian yang tidak selari dengan pendirian kita semuanya sesat lagi menyesatkan…

Tabayun dan berlapang dada itulah yang paling selamat.


No comments:

Post a Comment