Wanita patut bersyukur dan rasa bertuah kerana diciptakan sebagai wanita lantaran wanita adalah ibu. Ibu dalam pelbagai bahasa mempunyai pengertian yang sangat besar. Menurut Kamus Dewan, ibu bererti bahagian yang besar (induk, utama, pusat dll) daripada sesuatu (seperti pejabat dll); rumah ibu bermakna bahagian yang besar atau bahagian tengah sesebuah rumah.
Dalam bahasa Arab, ibu disebut umm (alif dan mim bersyaddah) bermaksud asal sesuatu perkara, contohnya Mekah disebut sebagai ummul-qura yang bermaksud ibu negeri, jalan utama dikatakan ummut-tariq, dan surah al-Fatihah adalah ummul-kitab.
Dalam bahasa Inggeris, mother juga mempunyai pelbagai makna:
• Something or someone that gives rise to or exercises protecting care over something else;
• origin or source.
• A creative source; an origin: Philosophy is the mother of the sciences.
• The biggest or most significant example of its kind: the mother of all battles.
• Condition that is the inspiration for an activity or situation; "necessity is the mother of invention"
Lantaran itu lahirnya pelbagai ungkapan yang menggambarkan betapa istimewanya insan bernama wanita seperti tiang negara, sekolah pertama, ratu hati, racun dan penawar dan lain-lain.
Selain itu terdapat nas-nas al-Quran atau Hadis yang secara jelas menunjukkan betapa Syari’at Islam begitu mengambil berat tentang wanita. Antaranya, Allah Ta’ala memerintahkan para suami agar bergaul dan melayani isteri meraka dengan cara yang baik di dalam firmanNya yang bermaksud: ”Dan gaulilah mereka dengan cara yang baik”.
Manakala Hadis-hadis yang menunjukkan Syari’at Islam mengambil berat tentang wanita, antara lain ialah Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Syurga itu di bawah tapak kaki ibu”. Ini bererti seseorang manusia walau setinggi mana pangkatnya, tidak akan dapat masuk syurga sekiranya dia tidak merendahkan diri atau menghormati ibunya. Nabi juga meletakkan ukuran baik buruknya seseorang lelaki adalah bergantung kepada sejauh mana dia berbuat baik kepada isterinya. Ini digambarkan di dalam Hadis yang bermaksud: “Sebaik-baik kamu adalah orang yang paling baik kepada isterinya”. Di dalam khutbah baginda ketika Haji Wada’ (haji perpisahan) baginda tidak lupa untuk berpesan kepada umatnya agar berbuat baik kepada wanita dan berpesan-pesan antara satu sama lain mengenai perkara tersebut.
Al-Quran mengemukakan dua contoh wanita ternama yang patut menjadi teladan seluruh wanita sepanjang zaman dan menjadi role model bagi ibu bapa dalam membentuk anak-anak perempuan mereka. Mereka itu ialah Asiah permaisuri Firaun dan Maryam bonda kepada Nabi Isa ’Alaihis-salam. Firman Allah bermaksud:
”Dan Allah membuat isteri Firaun perumpamaan bagi orang-orang yang beriman, ketika ia berkata: "Ya Tuhanku, binalah untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam syurga dan selamatkanlah aku dari Firaun dan perbuatannya dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim,
dan Maryam puteri Imran yang memelihara kehormatannya, maka Kami tiupkan ke dalam rahimnya sebagian dari roh (ciptaan) Kami; dan dia membenarkan kalimat-kalimat Tuhannya dan Kitab-kitab-Nya; dan adalah dia termasuk orang-orang yang taat”.
Ciri utama yang dibentangkan di dalam ayat di atas ialah seorang wanita harus mempunyai wawasan atau matlamat hidup yang jelas dan tinggi. Ini digambarkan di dalam ungkapan Asiah : "Ya Tuhanku, binalah untukku sebuah rumah di sisi-Mu dalam syurga…”. Wanita beriman tidak sekadar mengimpikan sebuah banglo mewah di puncak bukit di pinggiran kota atau desa yang bersifat sementara, tetapi sebuah rumah di sisi Tuhan Yang Maha Agong di dalam syurga yang abadi.
Kedua, wanita beriman memiliki ilmu dan berani mempertahankan kebenaran dan menentang kezaliman. Asiah, permaisuri kepada seorang maharaja yang perkasa dan kaya raya, tidak membiarkan dirinya leka diulit kemewahan yang tiada batas sehingga tidak mengenal erti kebenaran dan keadilan. Sebaliknya beliau tidak teragak-agak menyatakan keimanan yang tulus suci kepada Allah SWT dan memohon supaya dirinya tidak terpalit dengan kezaliman yang dilakukan oleh suaminya sendiri.
Ketiga, wanita beriman memiliki keyakian yang tinggi terhadap Allah SWT serta ayat-ayatNya. Allah SWT adalah satu-satunya Pencipta dan Penguasa seluruh alam. Dia Maha Berkuasa, Maha Mengetahui, Maha Adil, Maha Bijaksana. Dia tidak menyuruh kecuali yang baik dan tidak melarang kecuali yang buruk serta tidak bermanfaat kepada hambaNya. Keyakinan kepada Allah mendorong kepatuhan yang tidak berbelah bagi kepada seluruh ajaran yang terkandung di dalam kitab suci yang diturunkanNya. Dan antara wasiat serta amanah paling utama yang dituntut ke atas wanita agar memeliharanya ialah kehormatan diri dan kesucian alat sulit atau kemaluannya. Seorang wanita yang tidak mampu mempertahankan kesucian maruahnya dan tidak peka terhadap harga dirinya adalah pengkhianat kepada satu amanah yang dituntut oleh Pencipta agar memeliharanya. Pengkhianatan itu bukan saja akan menjahanamkan diri dan hidupnya, malah mengancam kesejahteraan umat serta generasi akan datang.
Ciri wanita beriman seterusnya ialah zuhud.
Zuhud bermaksud tidak terpaut kepada dunia dan segala isinya. Nabi SAW bersabda maksudnya: ”Sekiranya aku memiliki emas sebesar bukit Uhud, aku bercita-cita supaya ia tidak berada di dalam tanganku lebih daripada tiga malam. Aku tidak akan tinggalkan sesuatupun selain daripada sedikit untuk melunaskan hutang.” Riwayat Bukhari dan Muslim.
Seorang lelaki bertanya Nabi SAW: ”Ya Rasulullah, tunjukkan saya satu amalan, apabila saya melakukannya saya akan dikasihi Allah dan manusia!” Baginda menjawab: ”Zuhud di dunia, nescaya kamu dikasihi Allah. Zuhud (jangan tamak) apa yang ada pada orang lain, nescaya kamu dikasihi manusia!” Riwayat Ibn Majah.
Tanpa ciri-ciri di atas, wanita tidak akan selamat dari terjebak ke dalam pelbagai kancah kehidupan yang berkemungkinan membawa kepada keruntuhan akhlak dan kemusnahan harga diri.
And whatever good you do, (be sure) Allâh knows it. And take a provision (with you) for the journey, but the best provision is At-Taqwa (piety, righteousness). So fear Me, O men of understanding! (Al-Baqarah 2:197)
Friday, May 23, 2008
Wednesday, May 21, 2008
Kahwin Lari
Beberapa persoalan yang dikemukakan oleh seorang wartawan kepada penulis:
1. Apakah pandangan puan berkaitan isu tersebut yang melibatkan remaja masa kini dan orang yang sudah berumah tangga?
2. Berikutan hal tersebut, bagaimana tentang hak isteri dan anak yang terlibat dalam pernikahan ini?
3. Adakah hukuman yang ada sekarang setimpal dengan perbuatan mereka?
4. Apa peranan badan NGO untuk membendung gejala ini terutamanya bagi remaja yang tidak mampu berfikir panjang dan memberi impak kepada diri mereka sendiri?
5. Pada pandangan puan, apakah punca yang menyebabkan hal sebegini terjadi?
6. Bagi suami yang berpoligami secara bersembunyi tidak diketahui oleh isteri pertama, apakah kesannya terhadap keluarga tersebut terutama bagi kepada isteri tadi?
7. Apakah nasihat puan kepada mereka yang terbabit dalam hal ini?
8. Apakah kesan-kesan berikutan hal tersebut?
9. Sekiranya ada apa-apa yang berkaitan yang tidak termasuk soalan di atas, puan boleh turut sertakan.
Pandangan Penulis:
Kahwin lari tidak boleh dilihat secara terpisah daripada isu-isu lain. Ia hanyalah sebahagian daripada gejala penyakit sosial yang membarah dalam masyarakat kita pada hari ini.
Menurut ajaran Islam, institusi keluarga mesti dibina di atas tapak akidah yang kukuh, disusun mengikut acuan syari’ah yang lengkap dan dihias dengan akhlak Islam yang unggul dan murni.
Apa yang berlaku sekarang adalah natijah pelaksanaan Syariah yang tidak menyeluruh. Islam mensyariatkan perkahwinan mempunyai tujuan tertentu. Antaranya ialah untuk menjamin penerusan zuriat keturunan manusia di muka bumi ini. Perkahwinan juga dianggap sebagai satu ibadah. Setiap anggota mempunyai hak dan tanggungjawab yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Orang yang melaksanakan tanggungjawab sebagaimana yang telah diwajibkan ke atasnya akan pendapat pahala. Begitulah sebaliknya jika tanggungjawab diabaikan, mereka akan dibebani dosa.
Justeru hukuman seberat manapun tidak dapat menjamin penyelesaian sebarang masalah. Seseorang manusia, ketika melakukan kesalahan dia tidak fikirpun tentang hukuman. Bila nafsu telah menguasai akal, manusia akan lupa segalanya, lupa dosa dan neraka, apa lagi hukuman dunia yang dibuat oleh manusia.
JIM sebagai sebuah NGO Islam sentiasa berusaha menyebarkan fikrah dan ajaran Islam yang lengkap dan menyeluruh serta mengajak semua anggotan masyarakat tanpa mengira pangkat dan peringkat agar memahami dan menghayatinya. Namun NGO bukanlah satu-satunya pihak yang harus memainkan peranan. Semua pihak harus terlibat, lebih-lebih lagi mereka yang diamanahkan dengan kuasa pemerintahan.
Apabila terjadi sesuatu perkahwinan yang sah, sama ada secara sembunyi atau terang-terang, hak dan tanggungjawab tidak boleh dielakkan. Jika ditakdirkan mendapat anak, maka haknya sama dengan anak isteri pertama dalam serba serbinya.
Sebelum berlaku, kita harus berhati-hati dan berjaga-jaga terhadap hasutan syaitan. Perlu diketahui bahawa kehancuran rumahtangga adalah matlamat utama musuh nombor satu manusia itu. Jaga batas pergaulan antara lelaki dan perempuan seperti yang telah digariskan oleh Allah dan Rasul. Adab dan batas itu mesti dipatuhi oleh semua, tidak kira lelaki atau perempuan, sudah berkahwin atau belum.
Kepada para isteri, ingin diingatkan jika ditakdirkan suami berkahwin dengan wanita lain sama ada dengan pengetahuan kita atau sebaliknya, jangan bertindak di luar batas kewarasan. Sebesar manapun kesilapan yang dilakukan oleh para suami, kita mesti kembali kepada qadha dan qadar Allah. Kalau bukan kerana jodoh, kita sendiripun tidak akan menjadi isterinya. Begitulah juga perkahwinannya dengan wanita kedua atau seterusnya. Nabi SAW bersabda ketika baginda berpesan kepada sepupunya, Ibn ‘Abbas RA mksudnya: “Ingatlah bahawa sekiranya seluruh umat bersepakat untuk memberikan sesuatu kebaikan kepadamu, mereka tidak akan mampu berbuat demikian, kecuali kebaikan yang telah ditulis oleh Allah untukmu. Dan sekiranya mereka bersepakat untuk memudaratkan kamu, mereka tidak dapat memudaratkan kamu, kecuali apa yang telah ditulis oleh Allah ke atasmu”.
1. Apakah pandangan puan berkaitan isu tersebut yang melibatkan remaja masa kini dan orang yang sudah berumah tangga?
2. Berikutan hal tersebut, bagaimana tentang hak isteri dan anak yang terlibat dalam pernikahan ini?
3. Adakah hukuman yang ada sekarang setimpal dengan perbuatan mereka?
4. Apa peranan badan NGO untuk membendung gejala ini terutamanya bagi remaja yang tidak mampu berfikir panjang dan memberi impak kepada diri mereka sendiri?
5. Pada pandangan puan, apakah punca yang menyebabkan hal sebegini terjadi?
6. Bagi suami yang berpoligami secara bersembunyi tidak diketahui oleh isteri pertama, apakah kesannya terhadap keluarga tersebut terutama bagi kepada isteri tadi?
7. Apakah nasihat puan kepada mereka yang terbabit dalam hal ini?
8. Apakah kesan-kesan berikutan hal tersebut?
9. Sekiranya ada apa-apa yang berkaitan yang tidak termasuk soalan di atas, puan boleh turut sertakan.
Pandangan Penulis:
Kahwin lari tidak boleh dilihat secara terpisah daripada isu-isu lain. Ia hanyalah sebahagian daripada gejala penyakit sosial yang membarah dalam masyarakat kita pada hari ini.
Menurut ajaran Islam, institusi keluarga mesti dibina di atas tapak akidah yang kukuh, disusun mengikut acuan syari’ah yang lengkap dan dihias dengan akhlak Islam yang unggul dan murni.
Apa yang berlaku sekarang adalah natijah pelaksanaan Syariah yang tidak menyeluruh. Islam mensyariatkan perkahwinan mempunyai tujuan tertentu. Antaranya ialah untuk menjamin penerusan zuriat keturunan manusia di muka bumi ini. Perkahwinan juga dianggap sebagai satu ibadah. Setiap anggota mempunyai hak dan tanggungjawab yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Orang yang melaksanakan tanggungjawab sebagaimana yang telah diwajibkan ke atasnya akan pendapat pahala. Begitulah sebaliknya jika tanggungjawab diabaikan, mereka akan dibebani dosa.
Justeru hukuman seberat manapun tidak dapat menjamin penyelesaian sebarang masalah. Seseorang manusia, ketika melakukan kesalahan dia tidak fikirpun tentang hukuman. Bila nafsu telah menguasai akal, manusia akan lupa segalanya, lupa dosa dan neraka, apa lagi hukuman dunia yang dibuat oleh manusia.
JIM sebagai sebuah NGO Islam sentiasa berusaha menyebarkan fikrah dan ajaran Islam yang lengkap dan menyeluruh serta mengajak semua anggotan masyarakat tanpa mengira pangkat dan peringkat agar memahami dan menghayatinya. Namun NGO bukanlah satu-satunya pihak yang harus memainkan peranan. Semua pihak harus terlibat, lebih-lebih lagi mereka yang diamanahkan dengan kuasa pemerintahan.
Apabila terjadi sesuatu perkahwinan yang sah, sama ada secara sembunyi atau terang-terang, hak dan tanggungjawab tidak boleh dielakkan. Jika ditakdirkan mendapat anak, maka haknya sama dengan anak isteri pertama dalam serba serbinya.
Sebelum berlaku, kita harus berhati-hati dan berjaga-jaga terhadap hasutan syaitan. Perlu diketahui bahawa kehancuran rumahtangga adalah matlamat utama musuh nombor satu manusia itu. Jaga batas pergaulan antara lelaki dan perempuan seperti yang telah digariskan oleh Allah dan Rasul. Adab dan batas itu mesti dipatuhi oleh semua, tidak kira lelaki atau perempuan, sudah berkahwin atau belum.
Kepada para isteri, ingin diingatkan jika ditakdirkan suami berkahwin dengan wanita lain sama ada dengan pengetahuan kita atau sebaliknya, jangan bertindak di luar batas kewarasan. Sebesar manapun kesilapan yang dilakukan oleh para suami, kita mesti kembali kepada qadha dan qadar Allah. Kalau bukan kerana jodoh, kita sendiripun tidak akan menjadi isterinya. Begitulah juga perkahwinannya dengan wanita kedua atau seterusnya. Nabi SAW bersabda ketika baginda berpesan kepada sepupunya, Ibn ‘Abbas RA mksudnya: “Ingatlah bahawa sekiranya seluruh umat bersepakat untuk memberikan sesuatu kebaikan kepadamu, mereka tidak akan mampu berbuat demikian, kecuali kebaikan yang telah ditulis oleh Allah untukmu. Dan sekiranya mereka bersepakat untuk memudaratkan kamu, mereka tidak dapat memudaratkan kamu, kecuali apa yang telah ditulis oleh Allah ke atasmu”.
Fiqh Ibadah - Sunat Fitrah
S1 – Terangkan maksud sunat fitrah
Hadis berkaitan dengan sunat fitrah:
- ”Fitrah itu ada 5: khitan, membuang bulu di sekitar kemaluan, mencabut bulu ketiak, mengerat kuku dan menggunting misai” (Bukhari dan Muslim)
- ”10 perkara daripada fitrah: menggunting misai, membiar janggut, bersugi, istinsyaf, memotong kuku, membasuh ruas jari, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu di sekitar kemaluan, beristinja dengan air, dan berkumur” (Muslim)
- Fitrah adalah sunnah para Nabi yang disuruh supaya kita mengikutinya, ”maka hendaklah kamu ikuti petunjuk mereka” al-An’am:90.
- Fitrah yang bersesuaian dengan kejadian manusia sejak mereka mula dicipta, dan Islam adalah yang sesuai dengan fitrah itu.
S2 – Apakah hukum khitan anak perempuan
- Tidak wajib seperti lelaki. Ulamak menyebutnya sebagai makramah dan sunnah, Imam Nawawi menyebut ia adalah harus bagi kanak-kanak permpuan dan tidak wajib.
S3 – Apakah hukum simpan kuku panjang
- Mengerat kuku adalah sunnah, tidak wajib. Namun membiarkan panjang tanpa dikerat mungkin boleh menyebabkan wudhu’ tidak sah. Ia juga bercanggah dengan fitrah manusia. Allah jadikan yang berkuku panjang adalah binatang buas, di mana binatang menggunakan kuku untuk menangkap mangsa.
- Dari Anas bin Malik: ”Kami diberi tempoh selama 40 malam untuk menggunting misai, mengerat kuku, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu kemaluan” Muslim.
- Ini bermaksud, jangan lebih 40 hari, bukan tunggu 40 baru hendak dibuang.
S4 – Apakah hukum lelaki simpan janggut
- Menurut al-Nawawi, buang janggut adalah makruh yang sangat buruk. Imam al-Ghazali berkata, makruh dan bid’ah. Ibn Taimiah dan Mazhab Hanbaliy, haram.
- Walau apapun ia boleh dikatakan berlawanan dengan sunnah. Menyimpan janggut adalah perkara yang dilakukan oleh para Nabi, Sahabat dan ulamak.
- Kalau perempuan tumbuh janggut atau misai, sunat dibuang.
S5 – Apakah hukum buang bulu selain dariapada yang disuruh di dalam Hadis
- Dalam satu Hadis, Nabi SAW bersabda maksudnya: ”Allah laknat perempuan yang membuat tatu dan menyuruh orang membuatnya, yang mencabut bulu kening dan menyuruh orang mencabutnya, yang menjarangkan gigi untuk kecantikan, yang mengubah kejadian Allah... ”(Bukhari dan Muslim.
- Terdapat 2 tafsiran perkataan namisoh: cabut bulu muka dan cabut bulu kening
- Perbuatan itu adalah haram, kerana Allah tidak laknat perbuatan yang tidak haram.
- Ada yg berpendapat harus bagi perempuan yang bersuami jika disuruh oleh suami untuk tujuan berhias untuknya.
– Radio IKIM April 8, 2008.
Hadis berkaitan dengan sunat fitrah:
- ”Fitrah itu ada 5: khitan, membuang bulu di sekitar kemaluan, mencabut bulu ketiak, mengerat kuku dan menggunting misai” (Bukhari dan Muslim)
- ”10 perkara daripada fitrah: menggunting misai, membiar janggut, bersugi, istinsyaf, memotong kuku, membasuh ruas jari, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu di sekitar kemaluan, beristinja dengan air, dan berkumur” (Muslim)
- Fitrah adalah sunnah para Nabi yang disuruh supaya kita mengikutinya, ”maka hendaklah kamu ikuti petunjuk mereka” al-An’am:90.
- Fitrah yang bersesuaian dengan kejadian manusia sejak mereka mula dicipta, dan Islam adalah yang sesuai dengan fitrah itu.
S2 – Apakah hukum khitan anak perempuan
- Tidak wajib seperti lelaki. Ulamak menyebutnya sebagai makramah dan sunnah, Imam Nawawi menyebut ia adalah harus bagi kanak-kanak permpuan dan tidak wajib.
S3 – Apakah hukum simpan kuku panjang
- Mengerat kuku adalah sunnah, tidak wajib. Namun membiarkan panjang tanpa dikerat mungkin boleh menyebabkan wudhu’ tidak sah. Ia juga bercanggah dengan fitrah manusia. Allah jadikan yang berkuku panjang adalah binatang buas, di mana binatang menggunakan kuku untuk menangkap mangsa.
- Dari Anas bin Malik: ”Kami diberi tempoh selama 40 malam untuk menggunting misai, mengerat kuku, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu kemaluan” Muslim.
- Ini bermaksud, jangan lebih 40 hari, bukan tunggu 40 baru hendak dibuang.
S4 – Apakah hukum lelaki simpan janggut
- Menurut al-Nawawi, buang janggut adalah makruh yang sangat buruk. Imam al-Ghazali berkata, makruh dan bid’ah. Ibn Taimiah dan Mazhab Hanbaliy, haram.
- Walau apapun ia boleh dikatakan berlawanan dengan sunnah. Menyimpan janggut adalah perkara yang dilakukan oleh para Nabi, Sahabat dan ulamak.
- Kalau perempuan tumbuh janggut atau misai, sunat dibuang.
S5 – Apakah hukum buang bulu selain dariapada yang disuruh di dalam Hadis
- Dalam satu Hadis, Nabi SAW bersabda maksudnya: ”Allah laknat perempuan yang membuat tatu dan menyuruh orang membuatnya, yang mencabut bulu kening dan menyuruh orang mencabutnya, yang menjarangkan gigi untuk kecantikan, yang mengubah kejadian Allah... ”(Bukhari dan Muslim.
- Terdapat 2 tafsiran perkataan namisoh: cabut bulu muka dan cabut bulu kening
- Perbuatan itu adalah haram, kerana Allah tidak laknat perbuatan yang tidak haram.
- Ada yg berpendapat harus bagi perempuan yang bersuami jika disuruh oleh suami untuk tujuan berhias untuknya.
– Radio IKIM April 8, 2008.
Menghormati Ulamak Menurut al-Ghazali
Imam Al-Ghazali yang mendapat gelaran Hujjatul Islam merupakan ilmuwan ulung yang sangat berjasa terhadap perkembangan dunia keilmuan Islam. Nama lengkap beliau ialah Abu Hamid Muhammad bin Muhammad bin Muhammad bin Ahmad al-Ghazali at-Tusi. Lahir di Tus, Khurrasan pada tahun 450H. Beliau wafat pada hari Isnin 14 Jamadil Awwal, 505H bersamaan 1111M di tempat kelahirannya, Tus.
Ayahnya seorang ahli sufi yang sangat warak. Kerjanya memintal dan menjual benang yang ditenun daripada bulu biri-biri. Beliau telah mendedahkan anak-anaknya dengan asas ilmu tasawuf.
Imam al-Ghazali mendapat pendidikan awal di kampungnya sendiri dalam bidang fiqh. Kemudian meneruskan kembara ilmu ke Jurjan. Beliau pernah berguru dengan beberapa orang ulamak terkenal pada zamannya. Antaranya Imam al-Juwaini di Naisabur dan Nizam al-Muluk di Muaskar. Melalui Nizam al-Muluk, al-Ghazali diterima mengajar di Madrasah Nizamiyah di Kota Baghdad.
Sebagai seorang ulamak yang cintakan ilmu, beliau sering bermusafir dan mengembara dari sebuah negara ke negara yang lain bagi menambah ilmu dan menyebarkannya. Tidak hairanlah jika beliau sangat dihormati oleh pemerintah Bani Saljuk dan Abbasiah kerana ilmunya yang mendalam dan mempelopori bidang ilmu falsafah. Imam al-Ghazali berpegang kepada prinsip bahawa ilmu dan keistimewaan para sufi tidak dapat dipelajari melalui buku-buku sahaja. Sebaliknya ia diperolehi melalui pengalaman atau merasainya sendiri. Falsafah beliau telah meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri para intelek Islam seperti ar-Rumi, Ibn Rusyd, Syah Waliullah dan ramai lagi.
Imam al-Ghazali adalah ulama dan pemikir Islam yang sangat produktif dalam penulisan. Hasil karya baliau meliputi pelbagai bidang ilmu seperti ilmu al-Quran, aqidah, ilmu kalam, usul fiqh, fiqh, tasawuf, mantiq, falsafah, kebatinan dan lain-lain.
Antara karya beliau yang sangat berpengaruh ialah: Ihya’ Ulum ad-Din.
Di dalam bab pertama kitab yang berharga itu, beliau membicarakan tentang kelebihan ilmu, orang yang berilmu atau ulamak dan orang yang mencari ilmu.
Mengenai kelebihan ilmu dan orang yang berilmu, beliau mengemukan beberapa nas al-Quran dan as-Sunnah yang berkaitan dengannya. Antaranya firman Allah Ta’ala yang bermaksud:
”... Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat....” (Al-Mujadalah : 11).
” Cukuplah Allah menjadi saksi antaraku dengan kamu dan juga disaksikan oleh orang-orang yang ada ilmu pengetahuan mengenai Kitab Allah”. (Ar-Ra’d : 43).
Manakala Hadis pula, Rasulullah SAW bersabda maksudnya:
”Sesiapa yang Allah kehendaki kebaikan untuknya, diberinya kefahaman yang mendalam tentang agama”. Riwayat al-Bukhari dan Muslim.
”Ulamak atau orang-orang yang berilmu merupakan pewaris Nabi-nabi ’alaihimus-solatu was-salam”. Riwayat Abu Daud dan lain-lain.
”Sesungguhnya Allah SWT, para malaikatNya, penduduk langit dan bumiNya, sehingga semut di dalam sarangnya dan ikan di dalam laut berselawat (mendoakan keberkatan) untuk orang yang mengajar manusia akan kebaikan” Riwayat at-Tarmizi.
”Apabila mati seorang anak Adam, terputuslah amalnya kecuali daripada tiga perkara: ilmu yang dimanfaatkan, anak soleh yang sentiasa mendoakannya dan sedekah yang berterusan manfaatnya”. Riwayat Muslim.
Diceritakan bahawa antara pesanan Luqman al-Hakim kepada anaknya: ”Wahai anakku, duduklah kamu di sisi ulamak dan bergaul rapatlah dengan mereka. Sesunggunya Allah SWT menghidupkan hati manusia dengan ilmu sebagaimana Dia menghidupkan bumi dengan curahan hujan lebat”.
Ayat-ayat serta Hadis-hadis di atas menunjukkan betapa tinggi martabat orang yang berilmu di sisi Allah dengan sebab ilmu yang dianugerahkan kepadanya. Sesuai dengan kedudukan dan kemuliaannya, Imam al-Ghazali menggariskan beberapa panduan adab-adab dan kewajipan terhadap mereka yang berilmu. Adab-adab tersebut kini tidak begitu dititik beratkan.
Antara adab yang disarankan ialah merendah diri kepada orang yang berilmu khususnya yang mengajar kebaikan kepada kita. Sehubungan adab ini Allah SWT berfirman maksudnya:
” Sesungguhnya (keterangan-keterangan dan peristiwa-peristiwa) yang tersebut itu, tidak syak lagi mengandungi pengajaran bagi sesiapa yang mempunyai hati (yang sedar pada masa membacanya) atau yang menggunakan pendengarannya dengan bersungguh-sungguh (kepada pengajaran itu) dengan menumpukan hati dan fikiran kepadanya”. (Qaf : 37)
Ayat di atas menjelaskan ilmu tidak akan diperolehi kecuali orang yang mempunyai hati dan menumpukan pendengarannya dengan bersungguh-sungguh. Mendengar dan memberi tumpuan kepada apa yang sampaikan adalah manifestasi sifat merendah diri.
Beliau berkata, pelajar hendaklah merendah diri kepada gurunya dan menerima nasihatnya seperti pesakit yang jahil merendah diri dan menerima nasihat seorang doktor pakar yang mahir. Sikap sombong dan meninggi diri adalah penghalang kepada masuknya ilmu ke dalam hati. Seorang penyair mengungkapkan:
Ilmu memusuhi jejaka yang sombong
Sebagaimana air mengalir memusuhi tempat yang tinggi
Selain itu kita tidak harus teragak-agak untuk berbakti kepada guru dan orang yang berilmu dengan mengharap pahala dari Allah SWT.
Al-Sya’biy menceritakan, pad suatu hari dia membawa kepada Zaid bin Thabit RA unta untuk ditunggangi Zaid selepas beliau selesai solat jenazah. Tiba-tiba datang Ibn Abbas RA memegang dan menarik unta tersebut ke arah Zaid. Zaid dengan rendah diri berkata kepada Ibn Abbas: ”Lepaskanlah unta itu wahai sepupu Rasulullah!”. Sahut Ibn Abbas: ”Baginilah kami disuruh memuliakan ulamak”. Maka Zaid mengucup tangan Ibn Abbas seraya berkata: ”Beginilah kami disuruh memuliakan ahli keluarga Rasulullah SAW”. Riyawat al-Tabraniy dan lain-lain.
Bertanya adalah satu daripada proses pembelajaran. Allah menyuruh kita bertanya jika terdapat kemusykilan sebagaimana firmanNya yang bermaksud:
” maka bertanyalah kamu kepada Ahluzzikri (orang yang berilmu) jika kamu tidak mengetahui”. (Al-Anbia’ : 7)
Namun, dalam mengemukan soalan pelajar juga herus berhati-hati. Kata al-Ghazali, jangan bertanya sesuatu yang kamu belum bersedia untuk memahaminya. Beliau memetik kata-kata Sayyidina Ali RA yang bermaksud: ”Sesungguhnya antara hak orang yang berilmu ialah tidak menyoalnya terlalu banyak dan tidak mendesaknya menjawab apa yang disoal. Jangan dedahkan rahsianya, jangan mengumpatnya, jangan mencari kesilapannya. Jika dia tergelincir, terimalah permohonan maafnya. Muliakanlah dia dan hormatilah dia kerana Allah selagi mana dia menjaga titah perintah Allah”.
Shah Alam
27 April 2008
Ayahnya seorang ahli sufi yang sangat warak. Kerjanya memintal dan menjual benang yang ditenun daripada bulu biri-biri. Beliau telah mendedahkan anak-anaknya dengan asas ilmu tasawuf.
Imam al-Ghazali mendapat pendidikan awal di kampungnya sendiri dalam bidang fiqh. Kemudian meneruskan kembara ilmu ke Jurjan. Beliau pernah berguru dengan beberapa orang ulamak terkenal pada zamannya. Antaranya Imam al-Juwaini di Naisabur dan Nizam al-Muluk di Muaskar. Melalui Nizam al-Muluk, al-Ghazali diterima mengajar di Madrasah Nizamiyah di Kota Baghdad.
Sebagai seorang ulamak yang cintakan ilmu, beliau sering bermusafir dan mengembara dari sebuah negara ke negara yang lain bagi menambah ilmu dan menyebarkannya. Tidak hairanlah jika beliau sangat dihormati oleh pemerintah Bani Saljuk dan Abbasiah kerana ilmunya yang mendalam dan mempelopori bidang ilmu falsafah. Imam al-Ghazali berpegang kepada prinsip bahawa ilmu dan keistimewaan para sufi tidak dapat dipelajari melalui buku-buku sahaja. Sebaliknya ia diperolehi melalui pengalaman atau merasainya sendiri. Falsafah beliau telah meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri para intelek Islam seperti ar-Rumi, Ibn Rusyd, Syah Waliullah dan ramai lagi.
Imam al-Ghazali adalah ulama dan pemikir Islam yang sangat produktif dalam penulisan. Hasil karya baliau meliputi pelbagai bidang ilmu seperti ilmu al-Quran, aqidah, ilmu kalam, usul fiqh, fiqh, tasawuf, mantiq, falsafah, kebatinan dan lain-lain.
Antara karya beliau yang sangat berpengaruh ialah: Ihya’ Ulum ad-Din.
Di dalam bab pertama kitab yang berharga itu, beliau membicarakan tentang kelebihan ilmu, orang yang berilmu atau ulamak dan orang yang mencari ilmu.
Mengenai kelebihan ilmu dan orang yang berilmu, beliau mengemukan beberapa nas al-Quran dan as-Sunnah yang berkaitan dengannya. Antaranya firman Allah Ta’ala yang bermaksud:
”... Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat....” (Al-Mujadalah : 11).
” Cukuplah Allah menjadi saksi antaraku dengan kamu dan juga disaksikan oleh orang-orang yang ada ilmu pengetahuan mengenai Kitab Allah”. (Ar-Ra’d : 43).
Manakala Hadis pula, Rasulullah SAW bersabda maksudnya:
”Sesiapa yang Allah kehendaki kebaikan untuknya, diberinya kefahaman yang mendalam tentang agama”. Riwayat al-Bukhari dan Muslim.
”Ulamak atau orang-orang yang berilmu merupakan pewaris Nabi-nabi ’alaihimus-solatu was-salam”. Riwayat Abu Daud dan lain-lain.
”Sesungguhnya Allah SWT, para malaikatNya, penduduk langit dan bumiNya, sehingga semut di dalam sarangnya dan ikan di dalam laut berselawat (mendoakan keberkatan) untuk orang yang mengajar manusia akan kebaikan” Riwayat at-Tarmizi.
”Apabila mati seorang anak Adam, terputuslah amalnya kecuali daripada tiga perkara: ilmu yang dimanfaatkan, anak soleh yang sentiasa mendoakannya dan sedekah yang berterusan manfaatnya”. Riwayat Muslim.
Diceritakan bahawa antara pesanan Luqman al-Hakim kepada anaknya: ”Wahai anakku, duduklah kamu di sisi ulamak dan bergaul rapatlah dengan mereka. Sesunggunya Allah SWT menghidupkan hati manusia dengan ilmu sebagaimana Dia menghidupkan bumi dengan curahan hujan lebat”.
Ayat-ayat serta Hadis-hadis di atas menunjukkan betapa tinggi martabat orang yang berilmu di sisi Allah dengan sebab ilmu yang dianugerahkan kepadanya. Sesuai dengan kedudukan dan kemuliaannya, Imam al-Ghazali menggariskan beberapa panduan adab-adab dan kewajipan terhadap mereka yang berilmu. Adab-adab tersebut kini tidak begitu dititik beratkan.
Antara adab yang disarankan ialah merendah diri kepada orang yang berilmu khususnya yang mengajar kebaikan kepada kita. Sehubungan adab ini Allah SWT berfirman maksudnya:
” Sesungguhnya (keterangan-keterangan dan peristiwa-peristiwa) yang tersebut itu, tidak syak lagi mengandungi pengajaran bagi sesiapa yang mempunyai hati (yang sedar pada masa membacanya) atau yang menggunakan pendengarannya dengan bersungguh-sungguh (kepada pengajaran itu) dengan menumpukan hati dan fikiran kepadanya”. (Qaf : 37)
Ayat di atas menjelaskan ilmu tidak akan diperolehi kecuali orang yang mempunyai hati dan menumpukan pendengarannya dengan bersungguh-sungguh. Mendengar dan memberi tumpuan kepada apa yang sampaikan adalah manifestasi sifat merendah diri.
Beliau berkata, pelajar hendaklah merendah diri kepada gurunya dan menerima nasihatnya seperti pesakit yang jahil merendah diri dan menerima nasihat seorang doktor pakar yang mahir. Sikap sombong dan meninggi diri adalah penghalang kepada masuknya ilmu ke dalam hati. Seorang penyair mengungkapkan:
Ilmu memusuhi jejaka yang sombong
Sebagaimana air mengalir memusuhi tempat yang tinggi
Selain itu kita tidak harus teragak-agak untuk berbakti kepada guru dan orang yang berilmu dengan mengharap pahala dari Allah SWT.
Al-Sya’biy menceritakan, pad suatu hari dia membawa kepada Zaid bin Thabit RA unta untuk ditunggangi Zaid selepas beliau selesai solat jenazah. Tiba-tiba datang Ibn Abbas RA memegang dan menarik unta tersebut ke arah Zaid. Zaid dengan rendah diri berkata kepada Ibn Abbas: ”Lepaskanlah unta itu wahai sepupu Rasulullah!”. Sahut Ibn Abbas: ”Baginilah kami disuruh memuliakan ulamak”. Maka Zaid mengucup tangan Ibn Abbas seraya berkata: ”Beginilah kami disuruh memuliakan ahli keluarga Rasulullah SAW”. Riyawat al-Tabraniy dan lain-lain.
Bertanya adalah satu daripada proses pembelajaran. Allah menyuruh kita bertanya jika terdapat kemusykilan sebagaimana firmanNya yang bermaksud:
” maka bertanyalah kamu kepada Ahluzzikri (orang yang berilmu) jika kamu tidak mengetahui”. (Al-Anbia’ : 7)
Namun, dalam mengemukan soalan pelajar juga herus berhati-hati. Kata al-Ghazali, jangan bertanya sesuatu yang kamu belum bersedia untuk memahaminya. Beliau memetik kata-kata Sayyidina Ali RA yang bermaksud: ”Sesungguhnya antara hak orang yang berilmu ialah tidak menyoalnya terlalu banyak dan tidak mendesaknya menjawab apa yang disoal. Jangan dedahkan rahsianya, jangan mengumpatnya, jangan mencari kesilapannya. Jika dia tergelincir, terimalah permohonan maafnya. Muliakanlah dia dan hormatilah dia kerana Allah selagi mana dia menjaga titah perintah Allah”.
Shah Alam
27 April 2008