Wednesday, November 13, 2019

RAHMAH ALLAH YANG TIDAK TERJANGKAU


Daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya, “Seorang lelaki (pada zaman dahulu) telah melampaui batas ke atas dirinya. Manakala maut menjenguknya, dia berwasiat kepada anakn-anaknya, “Setelah aku mati, bakarlah tubuhku, hancur-lumatkan abunya kemudian taburkanlah ia ke dalam laut. Demi Allah, sekiranya Tuhanku berkuasa untuk mengazabkanku dengan azab yang tidak dapat ditandingi oleh seseorangpun, Dia tetap akan mengazabkanku.”
Setelah dia mati, anak-anaknya melaksanakan wasiatnya. Maka Allah perintahkan bumi supaya mengumpul semua abu tubuhnya yang telah diterbangkan angin ke dalam laut. Lantas dengan tiba-tiba dia tegak berdiri. Maka Allah menyoalnya, “Apakah yang mendorong engkau berbuat demikian?”
Dia menjawab, “Kerana aku takut kepadaMu wahai Tuhanku.” Maka Allah mengampuninya.” Riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Imam an-Nawawi berkata “melampaui batas ke atas dirinya” bermaksud sangat berlebih-lebihan dalam melakukan maksiat.
Ulamak yang mensyarahkan hadis ini berkata bahawa lelaki itu seorang yang beriman kerana jika dia mati dalam kekufuran dan kesyirikan Allah tidak akan mengampuninya sebagaimana ditegaskan di dalam ayat yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya. Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.” (An-Nisaa' 4:48)

Hadis ini menunjukkan kelebihan sifat takut kepada Allah Ta’ala. Dengan sifat itu Allah ampunkan dia meskipun dia melakukan perbuatan yang jelas menunjukkan kejahilannya. Dia berkata “sekiranya Tuhanku berkuasa…”, kata-kata seperti ini jelas menunjukkan dia tidak mengenali Allah dan tidak mengetahui sifat Allah yang maha berkuasa. Namun dia beriman kepada Allah, beriman adanya syurga dan neraka serta yakin kepada balasan baik dan buruk. Kerana terlalu takut kepada balasan yang akan diterimanya, dia berpesan supaya jasadnya dihancurkan sehancur-hancurnya. Dengan itu, tidak ada apa lagi yang tinggal untuk disiksa.

Hadis lain yang hampir sama maksudnya, daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya terdapat seorang lelaki yang tidak pernah beramal dengan amalan kebaikan langsung. Dia berurus niaga dengan membenarkan pembeli berhutang dengannya. Apabila tiba waktu mengutip hutang, dia berkata kepada khadamnya, “Ambillah apa yang mudah (yang mampu dibayar) dan biarkanlah apa yang susah (yang tidak mampu dibayar). Lepaskanlah bebanannya mudah-mudahan Allah melepaskan bebanan kita.”
Apabila dia mati, Allah bertanya kepadanya, “Adakah engkau pernah melakukan kebaikan?”
Dia menjawab, “Tidak. Namun aku mempunyai seorang khadam. Manusia selalu berhutang denganku. Apabila aku menghantar khadam untuk mengutip hutang, aku berpesan kepadanya agar mengambil apa yang mudah dan tinggalkan apa yang susah. Yang tidak mampu aku lepaskan dengan harapan Allah akan lepas / maafkan aku.”
Lalu Allah berfirman, “Sesungguhnya Aku telah memaafkanmu!” (Musnad Ahmad)

Subhanallah! Betapa luasnya rahmat-Mu ya Allah. Tetapi kadang-kadang manusia suka menghukum dengan satu kesalahan yang dilakukan oleh orang lain. Sedangkan Allah Yang Maha Rahman, boleh menghapuskan semua kesalahan hamba-Nya dengan satu kebaikan sahaja.

Sama-samalah kita pupuk rasa cinta dan takut Allah setiap ketika. Sentiasa berharap akan rahmat-Nya dan jauhi azab-Nya. Moga-moga kita tergolong di dalam kalangan hamba yang diredhai-Nya. 

No comments: