Thursday, January 21, 2010

Tinggalan sejarah

Surat berusia lebih kurang 10 kurun ditemui oleh seorang pengkaji yang juga seorang ahli sejarah Perancis. Surat itu ditulis oleh seorang pesakit berbangsa Perancis yang sedang mendapat rawatan di hospital Islam Cordoba, dikirim kepada ayahnya di Paris. Ia menceritakan perkembangan kesihatannya dan keadaan hospital Islam tempat dia menerima rawatan.

Berikut adalah terjemahan surat tersebut…

Ayahandaku yang dikasihi,

Sesungguhnya engkau telah nyatakan di dalam suratmu yang baru ku terima bahawa engkau akan menghantar duit untuk membantu kos rawatanku di sini. Sebenarnya aku tidak memerlukan duit sama sekali kerana rawatan di Hospital Islam di sini adalah PERCUMA.

Di samping itu, pengurusan hospital juga memberikan kupon berjumlah lima dinar kepada setiap pesakit yang hampir sembuh. Kupon itu boleh ditunaikan ketika mereka hendak meninggalkan hospital. Tujuannya adalah supaya mereka tidak perlu bersusah payah bekerja selepas keluar saja dari hospital, sebaliknya mereka boleh berehat untuk beberapa hari yang perlu.

Ayahandaku yang dikasihi,

Sekiranya engkau mempunyai kelapangan untuk datang menziarahiku, engkau dapat jumpa aku berada di wad pembedahan dan rawatan sendi. Ketika engkau memasuki pintu utama, terus membelok ke ruang selatan, di situ akan bertemu bahagian kecemasan dan pusat pemeriksaan pesakit, kemudian barulah bahagian rawatan sendi. Di sebelah bilik saya terdapat sebuah perpustakaan, bilik ulangkaji dan dewan kuliah. Setiap hari para doctor berkumpul di dewan itu untuk mendengar ceramah yang disampaikan oleh professor-professor.

Bahagian pesakit wanita pula terletak di blok berasingan dalam kawasan hospital ini. Kaum kelaki tidak dibenarkan memasukinya.

Di sebelah kanan dewan utama terdapat satu ruang besar yang dikhususkan kepada pesakit yang hampir sembuh supaya mereka dapat berehat dan menenangkan fikiran beberapa hari sebelum betul-betul layak keluar dari hospital. Di ruang itu terdapat perpustakaan khusus dan beberapa jenis alat musik.

Ayahandaku yang dikasihi,

Sesungguhnya setiap sudut, setiap ruang dan setiap tempat di hospital ini sungguh bersih. Tilam dan bantal pesakit disarungi kain Damsyiq putih. Selimut pula dibuat daripada sejenis kain yang lembut dan gebu. Setiap bilik di hospital dibekali dengan air bersih yang dialirkan terus melalui paip yang bersambung dengan besar. Setiap bilik juga ada pemanas untuk kegunaan musim sejuk.

Adapun makanan yang disediakan adalah daging ayam dan sayur-sayuran. Sampai ada setengah pesakit yang rasa tidak mahu meninggalkan hospital kerana terlalu gemarkan makanannya yang lazat.

(Itulah sebahagian daripada sejarah kita di kala Islam difahami dan dihayati sepenuhnya. Kini Islam memanggil kita semua untuk bangkit mengembalikan kegemilangan itu.
Ayuh! Jangan bertangguh, bergaduh, tuduh menuduh!)

No comments: