Monday, October 03, 2011

10 MOTIVASI DIRI


1. Perbaharui hidupmu, pelbagaikan aktivitimu, tukar rutin harianmu.

2. Ulangi zikir:

لا حول ولا قوة إلا بالله

Kerana ia melapangkan hati dan membaiki keadaan. Dengannya juga engkau mampu memikul beban yang berat serta redha terhadap Yang Esa

3. Banyakkan beistighfar kerana dengannya datang rezeki, kelapangan, keturunan, ilmu yang berguna, kemudahan dalam segala urusan dan terhapus dos-dosa.

4. Bencana mendekatkanmu kepada Allah, mengajar engkau untuk berdoa, menghilangkan sifat sombong, ujub dan bangga.

5. Jauhi dosa-dosa kerana ia sumber derita dan dukacita. Ia penyebab mala petaka, pintu musibah dan bala bencana.

6. Ketahuilah bahawa orang yang mengumpatmu, maka sesungguhnya dia telah menghadiahkan pahala hasanahnya kepadamu, menghapuskan dosa-dosamu dan menjadikan kamu terkenal. Itu merupakan ni’mat buatmu.

7. Ceriakan wajahmu di hadapan manusia nescaya kamu akan meraih kasih mereka. Lunakkan bahasa pertuturanmu nescaya mereka akan menyayangimu. Rendahkan dirimu, nescaya mereka akan mengagumimu.

8. Jangan gembirakan musuhmu dengan kemarahan dan kesedihanmu kerana itulah sebenarnya yang mereka mahu. Maka jangan kamu realisasikan cita-cita mereka yang tinggi, iaitu untuk mengeruhkan hidupmu.

9. Engkaulah yang mewarnakan hidupmu dengan pandanganmu kepadanya. Sesungguhnya hidupmu adalah rekaan mindamu. Maka jangan kamu letakkan kacamata hitam di atas kedua-dua matamu.

10. Andai kamu terjerumus di dalam kesulitan, ingat, sudah berapa banyak kesulitan yang telah kamu lalui sepanjang hidupmu? Dan Allah telah selamatkan kamu dari semua kesulitan itu. Ketika itu kamu akan yakin bahawa Dia yang telah selamatkan kamu kali pertama pasti akan selamatkan kamu kali kedua.

DARI KATA-KATA:

عائض القرني

No comments: