Tuesday, July 10, 2018

MUJAHIR



Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi s.a.w. bersabda maksudnya:
“Semua umatku diampunkan dosanya kecuali mujahir.
Mujahir ialah seorang yang melakukan amalan (maksiat) pada waktu malam. Kemudian dia bangun pagi dalam keadaan maksiatnya ditutup oleh Tuhannya, maka dia berkata: “Wahai fulan! Sesungguhnya semalam aku telah melakukan itu dan itu!”
Sesungguhnya semalaman Tuhannya menutup keaipannya.
Bangun pagi dia mendedahkan apa yang telah ditutup oleh Allah bagi pihaknya.”
Muttafaq ‘alaih.

Sebagai manusia, sukar untuk membebaskan diri dari melakukan kesalahan dan kesilapan. Namun dengan tersematnya secebis iman di dalam diri, mukmin akan sedaya upaya menyembunyikan kesalahan serta perbuatannya yang tidak baik dan tidak selari dengan tuntutan agama yang menjadi pegagangannya.

Allah yang bersifat dengan Maha Pengampun amat mengetahui hakikat ini. Lantaran itu Dia dengan mudahkan akan mengampunkan dosa hambaNya khususnya dosa yang tidak melibatkan kezaliman ke atas hak-hak makhluk, selagi mana dosa itu tidak sengaja didedahkan kepada khalayak.

Namun, apabila orang yang melakukan dosa itu sendiri sudah tidak rasa bersalah, sebaliknya menghebahkannya kepada khalayak dengan penuh rasa bangga, ia benar-benar menunjukkan betapa rapuhnya perasaan takut kepada kemurkaan Allah serta pembalasanNya.
Justeru, layakkah dia mendapat pengampunan tanpa taubat nasuha yang tulus ikhlas?


Maka, hisablah dirimu wahai insan.

No comments: