Tuesday, October 09, 2018

TADABBUR – KAMI MENURUNKAN BESI


“Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan dan kami telah menciptakan besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal serta berbagai faedah lagi bagi manusia. (Dijadikan besi dengan keadaan yang demikian, supaya manusia menggunakan faedah-faedah itu dalam kehidupan mereka sehari-hari) dan supaya ternyata pengetahuan Allah tentang orang yang (menggunakan kekuatan handalnya itu untuk) menegak dan mempertahankan agama Allah serta menolong Rasul-rasulNya, padahal balasan baiknya tidak kelihatan (kepadanya); sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.”

Di dalam ayat di atas, Allah Ta’ala menggunakan perkataan “anzalna ma’ahumulkitab” yang diterjemahkan “dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka (para rasul) Kitab Suci” dan “anzalnalhadid” diterjemahkan “kami telah menciptakan besi”.

Kedua-duanya “anzalna”. Yang pertama diterjemahkan “Kami menurunkan”. Yang kedua diterjemahkan “Kami menciptakan”. Begitulah yang terdapat di dalam beberapa naskhah al-Quran terjemahan ke Bahasa Melayu.

Terjemahan ke Bahasa Inggeris di bawah ini menggunakan “We sent down”
“We sent aforetime our apostles with Clear Signs and sent down with them the Book and the Balance (of Right and Wrong), that men may stand forth in justice; and We sent down Iron, in which is (material for) mighty war, as well as many benefits for mankind, that Allah may test who it is that will help, Unseen, Him and His apostles: For Allah is Full of Strength, Exalted in Might (and able to enforce His Will).”

Makna yang sebenar bagi perkataan “anzalna” adalah “kami telah menurunkan”. Contohnya surah al-Qadr. Allah berfirman: “Inna anzalnahu fi lailatilqadr”. Terjemahannya: “Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar,” (Al-Qadr 97:1)

Jadi, apabila Allah menggunakan perkataan “anzalnalhadid” memang sebenarnya bermaksud “Kami telah menurunkan besi”

Dan pernyataan ini sangat menepati kejadian besi itu sendiri seperti mana yang dinyatakan oleh ahli-ahli sains.

Menurut mereka, system solar yang kita tinggal sekarang tidak mempunyai ciri-ciri yang sesuai untuk menghasilkan besi dengan sediri. Ahli astronomi moden telah mendapati besi yang terdapat di bumi berasal dari bintang yang besar di angkasa. Besi berat dihasilkan dari nucleus sebuah bintang yang  sangat besar. Besi hanya dapat dihasilkan dalam bintang yang lagi besar dari matahari dimana suhunya mencecah beberapa ribu million degree.

Bila kuantiti besi dalam bintang tersebut mencecah hadnya, bintang tersebut tidak dapat menahan dan akan meletup yang dikenali sebagai Nova ataupun Letupan Supernove. Akibatnya, meteor yang mengandungi besi tersebut tersebar dalam galaksi sehingga ditarik oleh gravity sesebuah planet termasuklah bumi.

Ini membuktikan besi tidak dihasilkan di bumi tetapi dihasilkan oleh bintang yang sangat besar dan dihantar ke bumi seperti mana disebut oleh ayat Al-Quran di atas. (nizambadboy91.blogspot.com)


Demikianlah, betapa maha benarnya kitab suci al-Quran. Dan ia menjadi bukti diturunkan oleh Yang Maha Benar, Maha Mengetahui lagi Maha Terpuji.

No comments: