Wednesday, November 21, 2018

SIKAP RASULULLAH S.A.W. TERHADAP KETUA MUNAFIQIN


Abdullah bin Ubay bin Salul merupakan ketua munafiqin. Sejarahnya penuh dengan tindakan-tindakan menyakiti Nabi s.a.w. dalam setiap sudut. Dia sering merancang untuk mecelakakan umat Islam, termasuk bersekongkol dengan kaum musyrikin.
Dengan kekufuran yang berakar umbi di dalam dirinya serta permusuhan yang amat ketara terhadap Islam dan penganutnya, dia tetap menunjukkan keislamannya di hadapan Nabi s.a.w. dan di kalangan masyarakat Islam.
Justeru, Rasulullah s.a.w. menerima keislaman yang ditunjukkan pada zahirnya. Baginda menyerahkan urusan batin yang terpendam di dalam hatinya kepada Allah SWT.
Rasulullah s.a.w. beberapa kali dituntut agar membunuhnya. Namun baginda enggan sehinggalah Abdullah mati.

Abdullah bin Umar radhia Allahu ‘anhuma berkata: “Manakala Abdullah bin Ubay meninggal dunia, anaknya datang menemui Rasulullah s.a.w. Beliau meminta daripada Rasulullah s.a.w. qamisnya (bajunya) untuk dikafankan ayahnya dengan baju itu dan meminta Rasulullah s.a.w. solat serta memohon ampun untuk ayahnya. Lalu baginda s.a.w. memberikan qamisnya seraya berpesan: “Apabila kamu telah selesai urusan (mandi dan kafan), maklumkan kepadaku”.
Apabila Rasulullah s.a.w. berdiri untuk solat ke atas jenazahnya, Umar r.a. menariknya sambil bertanya: “Bukankah Allah melarang anda solat ke atas jenazah munafiqin?”
Rasulullah s.a.w. menjawab: “Bahkan Allah memberi pilihan kepadaku sama ada meminta ampun atau tidak (merujuk firmanNya: (Orang-orang manufiq itu) sama sahaja engkau meminta ampun untuk mereka atau engkau tidak meminta ampun bagi mereka. Jika engkau (wahai Muhammad) meminta ampun bagi mereka tujuh puluh kali (sekalipun) maka Allah tidak sekali-kali mengampunkan mereka;) (At-Taubah 9:80) Dan aku akan tambah (istighfar) lebih daripada 70 kali.”

Maka Rasulullah s.a.w. solat ke atas jenazahnya. Lalu Allah SWT turunkan ayat yang bermaksud: “Dan janganlah engkau sembahyangkan seorang pun yang mati dari orang-orang munafik itu selama-lamanya, dan janganlah engkau berada di (tepi) kuburnya, kerana sesungguhnya mereka telah kufur kepada Allah dan RasulNya, dan mereka mati sedang mereka dalam keadaan fasik (derhaka).” (At-Taubah 9:84)
(Tafsir at-Tobari, wafat 310H)

Allahu Akbar! Betapa mulianya hati baginda s.a.w.
Betapa mendalam cintanya kepada umat manusia. Seboleh-bolehnya baginda mencari ruang untuk mendapatkan keampunan dan menyampaikan kebaikan kepada manusia hatta manusia yang paling memusuhinya.
Kisah itu juga memaparkan betapa tiada sekelumitpun rasa benci dan dendam di hati baginda terhadap musuh yang sangat membencinya.

صــلى الله عليــه وعلــى آلــه وســلم

No comments: