Thursday, June 30, 2022

BILAKAH KITA AKAN BERPUASA SUNAT HARI ARAFAH?


“Berpuasa pada hari ‘Arafah menghapuskan dosa selama dua tahun, setahun yang lalu dan setahun yang akan datang…” Maksud Hadis Riwayat Muslim

Umat Islam di seluruh Malaysia dijadual menyambut Hari Raya Aidiladha tahun 2022, pada 10 Julai ini. 1 Zulhijjah 1443 jatuh pada hari Jumaat bersamaan dengan 1 Julai 2022.

Pengumuman pengisytiharan itu dibuat oleh Penolong Setiausaha Majlis Raja-Raja, Mohd. Aseral Jusman malam tadi.

Dalam pada itu, kita dimaklumkan ibadah wuquf di Arafah tahun ini jatuh pada Jumaat bersamaan 8 Julai 2022. Ini bermakna Hari Raya Aidiladha yang akan disambut oleh Umat Islam di Malaysia pada 10 Julai lewat sehari daripada sambutan di Arab Saudi.

Situasi seperti ini menimbulkan persoalan tentang puasa sunat Arafah; adakah perkiraannya mengikut anak bulan di sesebuah negeri atau mengikut hari wukuf di Arafah? Adakah umat Islam di Malaysia akan berpuasa sunat pada hari Jumaat bersamaan dengan berlangsungnya wuquf di Arafah atau pada hari Sabtu bersamaan dengan 9 Zulhijjah berdasarkan perkiraan rukyah dan perisytiharan yang dibuat oleh kerajaan Malaysia? 

Persoalan ini telah dibahas oleh fuqahak sejak dahulu. Ada  dua pendapat tentang masalah ini. 

Pertama: Pendapat Ibnu Rajab Al-Hanbali Rahimahullahu Taala dan sebahagian Ulama Malikiyyah Rahimahumullahu Taala. Mereka berkata, puasa sunat Hari Arafah adalah hari di mana para jemaah haji wukuf di Arafah.

Kedua: Pendapat Mazhab As-Syafie, dan juga sebahagian Ulama Malikiyyah seperti Ibnu Abd al-Barr Rahimahumullahu Taala. Mereka berkata, puasa sunat Arafah mengikut perkiraan melihat anak bulan Zulhijjah pada sesuatu negeri, iaitu tanggal 9 Zulhijjah itu sendiri kerana setiap negeri mempunyai matla’ (tampat terbit anak bulan) yang berbeza. 

(Rujuk Fathul Bari oleh Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani Rahimahullahu Taala (4/123)

Pendapat kedua merupakan pendapat yang ditarjih dalam Mazhab As-Syafi’e Rahimahullahu Taala dan terpakai di Malaysia

Pendapat ini juga diperkuatkan dengan dalil-dalil daripada al-Quran, al-Sunnah dan qias.

Dalil daripada al-Quran, firman Allah yang bermaksud: “…Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa bulan itu;…” (Al-Baqarah 2:185) 

Ayat ini berkaitan dengan puasa Ramadhan di mana Allah kaitkan kefardhuan puasa dengan melihat anak bulan. Maka sesiapa yang belum menyaksikannya, belum wajib kerana harus disempurnakan bulan Syaaban dahulu. Demikianlah juga dengan bulan Zulhijjah. Ada negeri yang melihat anak bulan lebih awal daripada negeri lain. Maka tarikhnya lebih awal.

Dalil daripada al-Sunnah, sabda Nabi SAW bermaksud: “Apabila kamu melihatnya (anak bulan Ramadhan) berpuasalah. Dan apabila kamu melihatnya (anak bulan Syawwal) berbukalah!” (Muttafaq ‘alaih) 

Hadis ini sama maksud dengan ayat di atas, iaitu berkaitan dengan ibadah puasa. Maka ibadah lain boleh dikira samalah prinsipnya, iaitu melihat anak bulan.

Dalil qias ialah, waktu mula berpuasa (imsak) dan berbuka (iftar) setiap hari adalah berbeza dari satu negeri dengan negeri yang lain berdasarkan waktu terbit dan tenggelam matahari di setiap negeri. Negeri-negeri di sebelah timur waktu imsak dan iftarnya lebih awal daripada ngeri di sebelah barat. Hal ini telah ijmak dalam kalangan semua ulamak. Maka perbezaan awal bulan diqiaskan dengan perbezaan waktu imsak dan waktu iftar setiap hari yang telah disepakati.

(https://islamqa.info/ar/answers/40720)

Allahu A’lam.


UMD

30/06/2022

30/11/1443 





No comments: