Thursday, March 28, 2024

BIRRUL-WALIDAIN (BERBAKTI KEPADA KEDUA IBU BAPA)


Jangan engkau membantah ibumu hatta sekiranya engkau benar!

Birr bukan sekadar satu kucupan di kepala ibumu atau ayahmu atau di tangan kedua-duanya atau di tapak kaki mereka! 

Dengan cara itu, engkau menyangka bahawa engkau telah mencapai kemuncak keredhaan mereka.


Justeru, apakah sebenarnya Birr itu?

1. Birr ialah engkau dapat menghidu apa yang terselit dalam hati ibu dan ayahmu, kemudian engkau laksanakannya tanpa menunggu mereka menyuruhnya.

2. Birr ialah engkau mengetahui apa yang membahagiakan keduanya. Lalu engkau segera lakukan. Engkau memahami apa yang menyakitkan mereka. Lalu engkau berusaha supaya mereka tidak akan menemui engkau lakukannya selama-lamanya.

3. Birr ialah kadang-kadang engkau rasa ada sesuatu yang diingini oleh mereka, lalu engkau segera menghadirkannya walaupun hanya secawan teh.

4. Birr ialah engkau sangat mengambil berat tentang kerehatan mereka walaupun terpaksa mengketepikan kesenanganmu. Sekiranya engkau berjaga malam itu menjadikan mereka susah hati, maka engkau tidur awal itu adalah Birr

5. Birr ialah engkau curahkan ke atas ibumu daripada hartamu walaupun beliau memiliki berjuta-juta, tanpa engkau fikirkan apa yang ada dalam miliknya, tanpa engkau fikirkan sama ada beliau berhajat atau tidak. Sesungguhnya apa yang engkau telah capai sekarang semuanya hasil jerit perihnya, berjaga malamnya, kepenatannya yang telah dialaminya sepanjang menjagamu

6. Birr ialah engkau memastikan kerehatannya. Jangan biarkan dia bersusah payah untuk kesenanganmu. Cukuplah kesusahan yang telah dicurahkan sejak dia melahirkanmu sehingga engkau mencapai usia sekarang

7. Birr ialah engkau sentiasa membuatkan dia tertawa. Jangan anggap membawanya ke pesta besar itu jalan membawamu ke syurga. Jangan bataskan Birr itu hanya pada ciuman, pada hal ia diikuti dengan kecuaian yang bukan sedikit.


Birr kepada ibu ayah bukan tugasan yang boleh dibuat giliran antaramu dengan adik beradikmu. Sebaliknya ia merupakan perlumbaan dan perebutan di pintu syurga andainya mereka masih hidup atau telah mati.

Semoga Allah rahmati mereka yang telah pergi meninggalkan kita. Semoga Allah berkati umur mereka yang masih hidup bersama kita. Ia merupakan peluang keemasan untuk menggapai Birr, Keredhaan dan Syurga.

#السبورة


No comments: