Sunday, February 13, 2011

Hadiah buat pemuda revolusi Januari

Sebuah puisi nukilan seorang rakyat Mesir menggambarkan keeagumannya terhadap kebangkitan anak-anak muda di Mesir sehingga dia merasa seolah-olah dia baru dilahirkan semula oleh anak-anak muda itu.

Kami tunduk kagum dan hormat kepada pemuda dan pemudi Mesir. Sesungguhnya tidak cukup kalimah untuk kami ungkap bagi menyatakan penghargaan kami terhadap apa yang mereka lakukan. Kebangkitan rakyat yang gemilang yang tiada tandingan dalam sejarah bangsa di persada dunia.
Kepada mereka kami hadiahkan puisi ini, yang kami beri jodol:

Hadiah buat pemuda revolusi Januari

Di dadaku terpahat rasa cinta membawa namamu
Wahai anakku, aku merayu kepadamu jangan sebut namaku
Jangan engkau tulis ayahmu adalah fulan
Kemuliaan besar bagiku
Aku dinasabkan kepadamu duhai anakku
Aku dinasabkan kepadamu duhai anakku
Dan aku akan mengisytiharkan satu mukjizat paling besar
Aku akan menghebahkan bahawa anakku telah melahirkan aku!

عصام رشوان

No comments: