Monday, August 22, 2016

Pertolongan datang saat kita sangat memerlukan ...


Rencah hidup seorang yang bergelar ustazah, setiap hari akan dihubungi dan dikunjungi oleh pelbagai golongan insan yang dikenali dan tidak dikenali untuk bertanya soalan berkaitan dengan pelbagai masalah agama.

Saya berpegang kepada kata-kata ulamak silam bahawa apabila orang datang bertanyakan soalan, itu merupakan rezeki bagi kita. Betapa tidak? Jika kita dapat menjawab, bererti kita telah membantu menyelesaikan masalahnya. Dengan itu kita mendapat pahala. Sebaliknya jika kita tidak dapat menjawab ketika itu, kita akan berusaha mencari jawapan dengan merujuk pakar atau menelaah kitab-kitab tinggalan ulamak terdahulu. Secara tidak langsung ia memberi peluang kepada kita menambah ilmu. Bertambah satu ilmu, tidak syak lagi merupakan rezeki yang tidak ternilai harganya.

Namun, tidak kurang juga kita menghadapi detik-detik cemas dan sukar apabila tidak mampu memberikan jawapan yang diharapkan kerana keterbatasan ilmu dan kesukaran mencari dalil yang berkaitan dengan apa yang ditanyakan. Apatah lagi sekiranya yang bertanya memerlukan jawapan yang pantas dan tuntas.

Antara pengalaman paling sukar yang pernah saya hadapi, ketika seseorang bertanya tentang hak ibu angkat dari segi kewajipan berbuat baik kepadanya adakah sama dengan ibu kandung yang melahirkan? Dia telah dibela oleh ibu angkat sejak kecil dan tidak mengetahui langsung tentang ibu kandungnya. Sekarang ibu angkatnya yang telah tua tinggal bersama dengannya. Ibu angkat dia pula seorang yang sangat cerewat sehingga dia rasa amat tertekan. Maka timbul persoalan di dalam hati sejauh mana dia harus melayan karenah ibu angkatnya? Adakah sama statusnya dengan ibu kandung?

Sungguh, saya amat buntu dengan soalan itu. Kalau saya jawab, tidak sama mungkin akan memberi kelegaan kepadanya yang mana kalau dia tak ikut semua kehendak ibu angkatnya, tak lah dikira derhaka seperti tak ikut cakap ibu sendiri? Tapi apa hujah saya? Apa dalilnya?
Kalau saya jawab, sama kedudukan ibu angkat dengan ibu kandung, apa pula reaksinya? Dan lebih penting daripada itu, apa dalilnya?
Sambil berfikir apakah jawapan yang paling berhikmah, saya layan dia bercakap dan sekali-sekala menyampuk. Saya teringat sepotong hadis, ketika itu tak ingat statusnya sahih atau tidak (selepas itu baru saya semak, ia hadis hasan gharib riwayat at-Tirmizi), kira-kira maksudnya, "bukan daripada kami orang yang tidak menyayangi yang kecil dan tidak menghormati yang tua...".
Saya ceritakan hadis itu kepadanya, namun tetap tidak menjawab persoalan pokok yang ditanya.
Saya sambung lagi, Allah suruh kita berdoa (ketika ini saya teringat doa yang Allah perintahkan di dalam surah al-Israa' ayat 24, “Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.”)

Terasa seolah-olah saya mendapat satu cahaya daripada ayat itu.

Jelas di dalam ayat itu Allah suruh kita berdoa supaya cucuri rahmat kepada mereka berdua. Alasannya ialah:  "sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil". Perkataan "rabbayani" iaitu memelihara dan mendidik, adakah berbeza antara ibu (dan ayah) kandung dengan ibu (dan ayah) angkat? Maka di sini saya temui jawapannya. Allah perintahkan kita berdoa untuk ibu ayah dengan menyebut jasa mereka dalam membesar dan mendidik, maka sepatutnya ibu dan ayah angkat juga mempunyai hak yang sama dengan ibu dan ayah kandung, lebih-lebih dalam keadaan kita tidak tahu dan tidak kenal pun siapa ibu dan ayah kandung kita. Ibu angkat itulah yang bersusah payah membesar dan mendidik kita sejak kecil. Syukur alhamdulillah, apabila saya menceritakan tentang doa itu dia faham dan dapat menerimanya. Dia akan terus berbakti kepada ibu angkatnya serta bersabar menghadapi apa saja karenahnya.

Dan yang lebih penting daripada itu, saya berharap dan berdoa agar jawapan itu tidak bercanggah dengan apa yang disyari'atkan oleh Allah s.w.t.


Wednesday, August 17, 2016

Jauhi Prasangka

Sabah lawyer gets judgment against Hadi

Demikian tajuk berita yang saya temui di http://www.dailyexpress.com.my/news.cfm?NewsID=112056

Pengajaran yang saya dapat daripada berita itu, sekiranya ia benar adalah:

Pertama – apa yang diputuskan oleh mahkamah di dunia bukanlah sesuatu yang mutlak benar. Nabi s.a.w. sendiri pernah bersabda maksudnya: “Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia. Dan sesungguhnya kamu  bertelagah di hadapanku. Maka boleh jadi sebahagian kamu lebih petah berhujjah berbanding yang lain, lalu aku membuat keputusan berpihak kepadanya berdasarkan apa yang aku dengar daripadanya. Maka sesiapa yang aku putuskan sesuatu untuknya, sedang hakikatnya hak itu milik saudanya, janganlah dia mengambil sesuatupun daripada hak saudaranya itu. Sesungguhnya mengambil apa yang aku putuskan itu seperti mengambil seketul api neraka.” Riwayat Malik daripada Hisyam bin Urwah.

Kedua – kalaulah betul TGHH bersalah, maka ia sesuatu yang normal. Manusia, walau setinggi mana kedudukan, sehebat mana kepandaian tidak maksum kecuali para nabi dan rasul ‘alaihimussolatu wassalam. Kemuliaan seseorang insan itu bukan kerana dia tidak pernah buat salah, tetapi kemuliaannya ialah dia mengetahui ada Tuhan yang Maha Pengampun, lalu segera bertaubat dan memohon ampun apabila melakukan kesalahan dan kesilapan. Di dalam surah Aali ‘Imran ayat 135, Allah Ta’ala menyebut antara ciri orang yang bertaqwa adalah: “Dan juga orang-orang yang apabila melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji yang mereka telah lakukan itu, sedangkan mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya).”

Buat silap tidak menjejaskan kewibaan dan ketokohan TGHH. Allah Ta’ala sendiri tidak menafikan ketaqwaan seseorang yang disebut “melakukan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri” dalam ayat di atas.


Monday, August 15, 2016

Adakah anda serius mencari jalan ke syurga?


“Sesiapa yang merentasi satu jalan kerana mencari ilmu, Allah mudahkan untuknya satu jalan ke syurga.” Hadis riwayat Muslim dan lain-lain daripada Abu Hurairah r.a.

Ramai yang telah mendengar hadis di atas.
Namun berapa ramai yang rasa teruja untuk mengamalkannya?
Masih ramai yang bermudah-mudah mencari alasan untuk tidak hadir ke majlis ilmu, walhal majlis itu diadakan di masjid atau surau yang terletak beberapa langkah saja dari rumah kediamannya.
Kadang-kadang saya terdengar alasan tak datang ke majlis ilmu, kerana hendak ke pasar! Ma syaa Allah …
Itulah, apabila kita tidak memahami kepentingan sesuatu perkara, tidak mengetahui apa yang lebih utama, kita akan membuat keputusan, menentukan pilihan ikut selera kita sahaja.

Cuba renungi maksud hadis di atas, merentasi satu jalan kerana mencari ilmu, Allah mudahkan satu jalan ke syurga! Subhanallah! Siapa yang tidak mahukan syurga? Bukankah itu yang dipinta saban ketika? Rasulullah s.a.w. dah tunjuk jalan. Jalan yang mudah. Keluar seketika dari keselesaan rumah, berjalan beberapa langkah menuju ke tempat diadakan majlis ilmu. Maka jalan ke syurgapun dimudahkan.
Bukan itu sahaja. Menurut riwayat lain (Abu Daud, at-Tirmizi, Ibn Majah, ditashihkan oleh Ibn Hibban daripada Abu Dardaa’ r.a.) hadis itu ada sambungannya lagi, iaitu : “Dan sesungguhnya para malaikat mengembangkan sayapnya kepada penuntut ilmu kerana redha dengan apa yang dilakukan oleh penuntut itu….” Dan seterusnya ….

Fikirkanlah! Sejauh mana kita serius dalam mencari syurga yang kita idamkan?

Imam Malik rahimahullah berkata, telah disampaikan kepadanya bahawa Luqman al-Hakim berpesan kepada anaknya: “Wahai anakku, dampingilah orang-orang alim dan rapatkanlah dirimu dengan mereka kerana sesungguhnya Allah menghidupkan hati dengan cahaya hikmah sebagaimana Allah menghidupkan bumi yang mati dengan curahan hujan dari langit.”

Tuesday, August 09, 2016

USAH JEMU MENJADI MURABBI…!!!

Jadi murabbi?

Ramai yang rasa dirinya tak layak, tak mampu, tak larat dan macam-macam tak lagi. Namun, adakah kita mempunyai pilihan untuk tidak jadi murabbi?
Suka atau tidak suka, tarbiah adalah satu proses yang mesti dilalui oleh kita sebagai manusia. Kejayaan kita adalah bergantung kepada proses tarbiah yang kita lalui kerana kita dilahirkan dengan fitrah, dibekalkan dengan akal dan nafsu, ditanamkan dua kecenderungan sama ada ke arah fujur atau taqwa. Hanya dengan tazkiah dan tarbiah kita dapat mencapai kemenangan (aflaha). Tanpa tazkiah dan tarbiah kita pasti akan kecundang (khaba).
Dengan tarbiah kita terbimbing ke arah taqwa yang membawa kepada falah (kemenangan).
Tanpa tarbiah kita akan terjerumus ke lembah fujur yang membawa kepada khaibah (kerugian) (Rujuk surah asy-Syams: 7-10)
Mungkin ada yang menyoal, ini berkaitan dengan tarbiah diri sendiri atau tarbiah dzatiah. Apa kaitannya dengan menjadi murabbi, iaitu mentarbiah orang lain? Allah!!! Bayangkanlah kalau sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. berfikiran sebegini, iaitu setelah mereka ditarbiah oleh Rasulullah s.a.w. maka mereka tidak lagi berfikir untuk mentarbiah generasi seterusnya. Dapatkah kita menikmati keindahan dan kerahmatan Islam hingga ke hari ini? Berapa tahun saja usia Nabi s.a.w. dan berapa ramaikah insan-insan bertuah yang sempat menerima tarbiah baginda secara direct?
Andainya sahabat r.a. tidak meneruskan dakwah dan tarbiah Rasulullah s.a.w., alangkah malangnya nasib kita, bukan? Maka, fikirkanlah! Jika kita mahu melepaskan tanggungjawab dakwah dan tarbiah ini, atau kita rasa tak mengapa kalau kita tidak melibatkan diri dengan dakwah dan tarbiah ini. Fikirkanlah, siapakah yang akan mewariskan agama suci yang penuh rahmah ini kepada anak cucu kita? Sanggupkah kita melahirkan mereka kemudian membiarkan mereka terpinga-pinga dan teraba-raba dalam kegelapan yang menyesatkan?
Maka, jadilah murabbi…!
Alhamdulillah, dengan izin Allah saya masih belum jemu atau bosan bergelumang di medan ini. Saya insafi masih banyak kelemahan dan kekurangan yang perlu saya perbaiki. Kadang-kadang Allah perlihatkan secebis sinar bahagia dapat menuai hasil daripada benih yang kita tanam sekian lama. Dan ia cukup untuk menjadi penawar dan penguat semangat agar terus tsabat.
Baru-baru ini di dalam satu program anjuran IKRAM saya bertemu dengan seorang ukhti yang tinggal di kawasan yang agak jauh dari Shah Alam. Lantaran itu kami jarang bertemu. Dia seorang yang aktif dan memikul beberapa tanggungjawab yang penting di kawasannya. Di waktu rehat kami berbual-bual santai tentang aktiviti masing-masing. Tiba-tiba dia membuka cerita, “sebenarnya ana ni cucu usrah kaknah, tau! Orang yang mula-mula tajmik ana dulu anak usrah kak nah”
“Oh, ye? Siapa?” Saya cuba mengingati wajah-wajah yang pernah saya bawa di awal pembabitan di dalam kancah ini.
“Fulanah binti Fulan”. Saya sedikit terkejut tetapi tidak menzahirkan rasa terkejut itu. Saya kenal nama yang disebutnya itu. Seingat saya dia tidak pernahpun ‘berusrah’ dengan saya. Ketika saya mula bertapak di Shah Alam, nama yang disebut itu telah berpindah ke negeri lain. Tetapi dia berkawan rapat dengan ahli usrah yang saya bawa dan adalah sekali dua dia menziarahi saya bersama kawan rapatnya. Itulah berkatnya, kesan ilmu yang baik. Walaupun dia tidak memetik  secara langsung daripada  kita, tempiasnya Allah tetap sampaikan juga kepada kita.

Alangkah beruntungnya jadi murabbi. Justeru, janganlah jemu. Janganlah mengelak. Janganlah  berhenti.

Monday, July 25, 2016

TAK IKUT USRAHPUN BOLEH MASUK SYURGA!!!


Saya telah dikunjungi oleh beberapa orang pelajar yang Allah telah buka hati mereka dan beri peluang untuk mengikuti program tarbiah dan usrah yang dikendalikan oleh IKRAM.

Kami berbincang dan bertukar-tukar fikiran dalam pelbagai topik. Tiba-tiba salah seorang daripada mereka mengemukakan satu persoalan:
"Ada kawan yang dulunya ikut usrah bersama kami, tapi sekarang tidak lagi. Alasannya, nak masuk syurga tidak semestinya ikut usrah. Tak ikut usrahpun boleh masuk syurga juga! Macamana nak jawab, Ustazah?"

Memang betul. Ikut usrah atau tidak bukan jaminan boleh masuk syurga. Hatta Rasulullah s.a.w. sendiri tidak dijamin selamat dengan amalannya (Hadis Sahih riwayat Muslim, Kitab Riyadhus-Solihin, bab Istiqamah). Kita masyuk syurga dengan rahmat Allah. Namun Allah berjanji dalam banyak ayat bahawa orang yang beriman dan beramal soleh akan dimasukkanNya ke dalam syurga. Kita wajib percaya bahawa Allah tidak memungkiri janji-janjiNya.

Berbalik kepada persoalan ikut atau tidak ikut usrah adakah mempunyai kaitan dengan masuk syurga atau tidak? Jawapannya, kalau Allah hendak bagi masuk dengan rahmatNya kita akan masuk. Kalau tidak, tidaklah. Maka tak perlulah nak bergaduh, tak perlu nak bersusah payah tarik orang sana sini supaya join usrah dan sebagainya! Betulkah begitu?

Pada pendapat saya, kita perlu ikut usrah bukan kerana kalau tak ikut kita tidak dapat masuk syurga, tetapi kita perlua ikut kerana:
Pertama – surah al-'Asr. Allah tegaskan bahawa untuk membebaskan diri dari golongan yang rugi mesti mempunyai empat perkara: iman, amal soleh, pesan berpesan dengan kebenaran, pesan berpesan dengan kesabaran.
Kalau tidak bersama kumpulan usrah, mungkin tidak ada masalah untuk memelihara iman dan amal soleh. Tetapi yang ketiga dan keempat, bagaimana? Senangkah untuk kita pergi memberi nasihat, berpesan kepada semua orang dengan kebenaran dan kesabaran? Dan senangkah semua orang akan datang memberi nasihat dan pesanan kepada kita? Ayat itu menyebut pesan berpesan (tawasau), bermakna ada dua pihak atau lebih yang saling berpesan. Itulah sebenarnya satu daripada agenda usrah. Jika kita tidak berada di dalam kumpulan usrah, dapatkah kita laksanakan pesan berpesan itu dengan berkesan? Jika tidak dapat, maka kita tidak terkeluar dari lingkungan orang yang rugi!

Kedua – nasihat Luqman. Antara ayat yang paling popular dan sering dibaca untuk diambil pengajaran, khususnya dalam bidang pendidikan atau pertarbiahan ialah nasihat Luqman yang terkandung di dalam ayat ke 13, 16, 17, 18 dan 19 surah Luqman. Di dalam nasihatnya itu, Luqman bukan sahaja berpesan agar anaknya menjadi seorang yang baik (soleh) dengan memiliki iman yang kental dan amalan yang mantap. Sebaliknya dia berpesan supaya anaknya juga menjadi seorang musleh (yang membaikkan) "... dan suruhlah manusia berbuat yang makruf dan cegahlah mereka dari yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpamu ..." Untuk melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar, tidak mudah jika bersendirian tanpa dukungan dan sokongan teman-teman seperjuangan. Nabi Musa a.s. bila diperintahkan pergi berdakwah kepada Firaun, memohon supaya Allah jadikan saudaranya Harun sebagai pembantu. Maka usrah merupakan persiapan untuk kita melaksanakan tugas sebagai musleh.

Ketiga – surah al-Hajj:77 dan 78. Ayat-ayat ini menjelaskan tanggungjawab yang dituntut ke atas orang-orang beriman bukan hanya menyempurnakan ibadah rukuk sujud kepada Allah semata-mata. Mereka disuruh berbuat baik dalam erti kata yang seluas-luasnya, berjihad menegakkan agama Allah di muka bumi dan menjadi saksi kepada umat manusia seluruhnya. Tanggungjawab yang begitu besar dan berat pastinya tidak mampu kita pikul bersendirian. Kita perlu bergabung tenaga, idea, membuat perancangan, mengatur langkah, menyusun tindakan dan memacu amalan. Oleh itu, menggabungkan diri di dalam usrah adalah permulaan kepada mempersiapkan diri melaksanakan satu misi yang diperintahkan oleh yang maha pencipta lagi maha kuasa.

Keempat – sirah Nabi s.a.w. Cara membina diri dengan pantauan ketua atau naqib bukan sesuatu yang baru. Ketika perjanjian 'Aqabah kedua yang berlaku sebelum hijrah antara Rasulullah s.a.w. dengan 75 orang Yathrib (73 lelaki dan 2 perempuan –ar-Rahiq al-Makhtum), setelah selesai perjanjian Nabi s.a.w. meminta supaya mereka memilih 12 orang ketua sebagai naqib dari kalangan mereka untuk memantau dan mempastikan semua yang telah berbai'ah mematuhi apa yang telah dipersetujui. Baginda s.a.w. tidak membiarkan mereka masing-masing pegang dan laksanakan apa yang telah dijanjikan. Sebaliknya baginda s.a.w. meminta supaya mereka memilih naqib untuk memantau dan memerhatikan kesetiaan mereka.


Itulah pandangan saya. Jika anda bersetuju, marilah sertai kami. Jika tidak bersetuju, saya doakan semoga Allah temukan anda dengan jalan yang terbaik untuk dunia dan akhirat anda.

Sunday, July 17, 2016

ANTARA IBU DAN ISTERI


Saya menerima satu soalan dari seorang sahabat. Saya nak kongsi di sini sebab saya rasa soalan yang sama berligar di dalam minda orang lain juga.

“bolehkah ustazah jelaskan kedudukan isteri dan ibu di mata suami? dari segi layanan dan keutamaan  antara keduanya?
apakah benar  si ibunya sentiasa yang paling utama dalam SEMUA hal? atau sama sahaja layaknya layanan yg sama dberikan kpd si isteri sebagaiman dberikan kepada si ibu?
Kerana apa yang sy tahu, kedudukan isteri dan seorang ibu adalah sama2 istimewa di mata suami, tiada yang mendahului sesiapa. Makanya layanan terhadap kedua2 insan ini seharusnya sama dan seimbang kecuali apabila si ibu membuat permintaan atau meminta pertolongan, mmg wajib didahulukan si ibu. Betulkan saya jika saya silap ustazah.
Saya mempunyai satu contoh situasi:  Si suami membawa isterinya dan ibunya keluar bjalan2 dengan niat untuk meluangkan masa bersama ibunya. Tetapi sepanjang perjalanan, si suami hanya melayan si ibunya tanpa melayan si isteri yang keseorangan yang menyebabkan akhirnya si isteri terluka kerana tidak diendahkan.
Boleh ustazah kupaskan isu serta contoh yang dberikan di atas? Jzkk.”

Sebagai ibu kepada tujuh orang anak dan ibu mertua kepada enam orang menantu (dan berdoa supaya sempat menyambut menantu ke tujuh sebelum kembali mengadap Ilahi), terus terang saya katakan bahawa hati saya sangat tersentuh dengan soalan seperti di atas. Mohon maaf kepada sahabat yang bertanya, saya tidak menyalahkan anda mengemukakan soalan ini. Saya hanya ingin membetulkan pandangan dan cara berfikir yang mungkin menjadi punca timbulnya soalan seperti itu. Dan saya bersyukur serta mengucapkan terima kasih kerana soalan tersebut menginsafkan saya bahawa masih terdapat salah faham tentang hubungan menantu dengan mertua. Salah faham tersebut mungkin menjadi penyebab kepada retaknya sebuah keluarga yang sepatutnya boleh dielakkan.

Soalan di atas, saya telah jawab begini:
“pada pendpt saya, tidak timbul melebihkan sesiapa ke atas sesiapa, masing2 ada hak dan tanggungjawab terhadap satu sama lain. dlm situasi atau contoh yg diberi, saya tak nampak kenapa isteri patut rasa terpinggir. sepatutnya isteri itu sama2 melayan ibu dengan suaminya. malah sepatutnya isteri yg lebih dekat dengan ibu mertua drpd suaminya. jangan pisahkan diri dari mereka dan biarkan suami layan ibu dan melihatnya dengan cemburu sambil membandingkan apa yg suami buat terhadap ibu dan terhadap dirinya. ingat ibu mertua adalah ibu kita. jangan sampai dia rasa hanya anak dia yg layan dia. menantunya buat apa? maaf kalau jwpn ini hanya fokus pd contoh itu saja. kerana bg saya utk bahagia dlm hidup, jangan terlalu fikir apa yg kita patut dpt, tp fikir apa yg kita patut buat. AllahuA'lam.”

Di sini, saya ingin tambah beberapa peringatan untuk anak, ibu, ibu mertua dan besan.

Pertama – anak
Bila anda telah berkahwin, maka anda mempunyai dua orang ibu. Ibu yang melahirkan anda dan ibu yang melahirkan pasangan anda, yang dipanggil ibu mertua. Sayangi, hormati dan bahagiakan ibu mertua sebagaimana anda sayangi, hormati dan bahagiakan ibu anda kerana jasanya tidak kurang daripada jasa ibu anda juga. Dia yang melahirkan, membesarkan dan mendidik insan yang sekarang menjadi pasangan anda yang anda cintai. Tanpanya, manakan ada pasangan anda itu?
Seperkara lagi yang anak-anak mungkin lupa. Ibu telah lama berkorban untuk kita. Jangan sekali-kali setelah berkahwin, ibu rasa terpinggir dan rasa seolah-olah kita lebih mengutamakan pasangan kita daripadanya. Tunjukkan bahawa kita tetapkan sayangkan dia, pasangan kita juga sayangkan dia selama-lamanya.

Kedua – ibu
Tidak diragukan betapa kasihnya ibu kepada anak. Ungkapan yang selalu disebut-sebut adalah kasih ibu membawa ke syurga. Maka selalulah berpesan kepada anak-anak supaya mengasihi, menghormati dan membahagikan ibu mertua mereka. Bila mereka berbuat demikian, mereka akan disayangi oleh ibu mertua mereka. Bila ibu mertua sayangkan anak anda maka rumahtangganya akan aman dan bahagia. Dan bila anak anda bahagia pastinya anda akan turut bahagia melihatnya kerana itulah yang anda harap dan doakan sentiasa.
Ibu wajib sedar betapa besarnya dosa anak derhaka. Oleh itu bantulah anak anda supaya tidak jadi anak derhaka. Jangan minta atau suruh sesuatu yang berat untuk dia laksanakan, atau sesuatu yang dia terpaksa buat pilihan antara ibu dengan isteri atau ibu mertuanya. Mudahkan dia, bantulah dia untuk jadi anak yang taat dan berbakti kepada ibu bapanya.

Ketiga – ibu mertua
Sayangilah menantu anda kerana kehadirannya telah melengkapkan keinginan fitrah anak anda, iaitu fitrah mahukan pasangan hidup yang berkongsi suka dan duka bersama dengannya. Selain itu, menantu anda juga merupakan ibu atau ayah kepada cucu-cucu penerus zuriat keturunan anda, penyambung generasi yang akan mendoakan kesejahteraan anda di dunia dan akhirat. Selagi anak anda tidak menemui pasangannya, manakan ada cucu-cucu anda?

Keempat – besan
Besan telah menjadi sebahagian daripada keluarga anda, malah mereka adalah seperti adik beradik anda. Anda patut berterima kasih kepada mereka kerana menerima anak anda di dalam keluarga mereka. Anda mesti bekerjasama dengan besan untuk membantu anak-anak hidup bahagia dan sejahtera. Jangan ada di kalangan anda yang menganggap diri anda lebih utama daripada besan anda kerana anak anda lelaki dan anak dia perempuan, dan anak perempuan wajib ikut cakap suami. Kalau anda sendiri ada anak perempuan bagaimana? Relakah anda diketepikan oleh anak dan menantu anda?

Maaf tulisan ini tidak sentuh tentang ayah kerana biasanya yang timbul masalah adalah menantu dengan ibu mertua sebagaimana yang diutarakan di dalam soalan di atas.


Kepada Allah aku berserah. Semoga bermanfaat untuk yang membacanya.