Tuesday, October 14, 2014

Jauh perjalanan banyak pengalaman 2

Ketika berada di bumi Morocco, aku menerima mesej dari Malaysia bahawa aku diminta untuk mengisi program di Jepun pada 10 – 13 Oktober. Satu tuntutan yang agak mencabar. Aku akan sampai  Malaysia dari Morocco pada 7 Oktober, 10 Oktober akan ke Jepun pula? Penat juga, dari hujung benua Afrika ke hujung benua Asia... hemmm

Dengan semangat "faiza faraghta fansob", aku bertanya suami untuk mendapat pandangan serta keizinannya. Dan alhamdulillah seperti selalunya dia tidak pernah mengatakan tidak dalam hal-hal yang berkaitan dengan urusan dakwah dan jamaah.

Berlepas dari KLIA2 jam 0100 pagi 10 Oktober 2014 ditemani seorang ukhti fillah dan babynya yang sangat comel, berusia lapan bulan.



Pengalaman pertama yang menjengkelkan, sebelum jam 2400 kami telah masuk ke bilik menunggu kerana tertulis di boarding pass boarding time jam 0020. Sekian minit duduk di situ - alhamdulillah kerusi banyak – semua penumpang yang telah memenuhi tempat duduk di bilik menunggu itu di suruh keluar dan beratur dari luar. Kami pun keluar, tetapi tidak beratur kerana barisan terlalu panjang sedangkan bersama kami ada baby di atas dukung. Kami duduk di atas kerusi berhampiran dengan pintu masuk (bukan pintu sebenarnya, macam lorong saja). Setelah hampir separuh penumpang yang beratur tadi masuk dan diperiksa passport serta boarding pass mereka, tiba-tiba semua yang masih ada di luar di suruh masuk, tak perlu beratur pula. Ya Allah....! Yang sedihnya kami dan beberapa penumpang lain yang membawa baby langsung tidak diberi keutamaan sebagaimana lazimnya di tempat-tempat lain.

Penerbangan dari Kuala Lumpur ke Kansai Internasional Airport mengambil masa lebih kurang enam jam. Pesawat dijangka mendarat jam 0800 pagi waktu tempatan. Ini bermakna kami terpaksa menunaikan solat Subuh di atas pesawat. Bila tiba waktu solat, kami bertanyakan ruang untuk solat. Pelayan menjawab, "puan boleh solat di tempat duduk". Hai, dia pula bagi fatwa. Memang boleh solat di tempat duduk kalau tiada pilihan. Kami bertanya tentang pilihan untuk kami solat secara sempurna. Dia memberi alasan bahawa tiada ruang kosong kecuali tempat-tempat yang diperuntukkan untuk kes-kes kecemasan. Itulah realitinya. Solat bukan sesuatu yang diberikan keutamaan. Mungkin kita boleh kata, pesawat itu bukan milik orang Islam. Tetapi apa salahnya sebagai warga Malaysia yang diiktiraf sebagai "Negara Islam" memberi perhatian kepada keperluan utama penganut Islam yang merupakan kaum majoriti di Malaysia? Ini belum lagi nak cakap tentang pakaian pelayan yang menjolok mata. Solat tiang agamapun tidak diambil kira, apa lagi bab-bab yang bukan tiang?

Dari Kansai Internasional Airport kami di bawa ke Kobe, menumpang di rumah seorang mahasiswi yang sedang menyiapkan pengajian di peringkat PhD. Rumah yang sangat comel dan lengkap.

Di sebelah petang kami dibawa melawat bandar Sannomiya yang sesak dengan manusia lalu lalang dengan menaiki kereta api. Petang itu adalah petang Jumaat. Sabtu dan Ahad adalah hari cuti. Ditambah pula dengan Isnin hari cuti am yang dinamakan Hari Sukan. Jadi petang dan malam Jumaat adalah masa untuk mereka enjoy dan mabuk-mabuk, Astaghfirullah. Itulah cara orang Jepun menghabiskan waktu hujung minggu mereka setelah penat bekerja selama lima hari.



Sempat melawat masjid Kobe yang merupakan masjid tertua di Jepun. Masjid ini dibina pada tahun 1928 di Nakayamate Dori, Chuo-ku. Kobe bererti gate of God atau gerbang Tuhan.

Tahun 1945, Jepun terlibat perang Dunia Kedua. Serangan Jepun ke atas pelabuhan Pearl Harbour di Amerika telah menyebabkan kerajaan Amerika memutuskan untuk menjatuhkan bom atom pertama dalam sejarah peperangan. Akibatnya Jepun menyerah kalah. Dua bandar di Jepun Nagasaki dan Hiroshima dibom oleh Amerika. Saat itu, bandar Kobe juga tidak ketinggalan menerima kesan serangan pengeboman melalui udara walaupun tidak dibom dengan bom atom seperti Nagasaki dan Hiroshima. Boleh dilihat bandar Kobe juga menjadi rata.

Ketika bangunan di sekitarnya hampir rata dengan tanah, Masjid Muslim Kobe tetap berdiri tegak. Masjid ini hanya mengalami keretakan pada dinding luar dan semua kaca tingkapnya pecah. Bahagian luar masjid menjadi agak hitam kerana asap serangan bom. Tentera Jepun yang berlindung di bawah tanah masjid terselamat dari ancaman bom, begitu juga dengan senjata-senjata yang disembunyikannya. Masjid ini kemudian menjadi tempat untuk mangsa perang. (Cerita tentang masjid  Kobe di'copy' dari: http://detikislam.blogspot.com)



Singgah makan malam di sebuah restoran makanan halal di tengah-tengah bandar Sannomiya.  Makanan ala Arab dan India. Tetapi sama seperti di USA, walaupun restoran makanan halal, arak masih tetap dijual.

Orang Jepun memang terkenal dengan bersih, menepati masa dan berdisiplin. Semasa di dalam kereta api, terpandang sekumpulan remaja perempuan empat atau lima orang berdiri sambil bergurau bergelak ketawa sesama sendiri. Tiba-tiba air daripada air kotak yang dipegang salah seorang daripada mereka tertumpah di atas lantai kereta api. Kawannya segera mengeluarkan tisu daripada begnya. Gadis yang airnya tumpah itu mengambil tisu, mengelap air yang tumpah dan tisu yang basah itu disimpan di dalam begnya. Ma Syaa Allah!

11 Oktober berangkat ke tempat program di suatu kawasan tanah tinggi Shizen No Ie di Nara. Memberi sedikit pengisian dan perkongsian.



Yang menarik tempat program ni ialah sistemnya yang cukup kemas. Di pintu masuk bangunan disediakan rak-rak kasut untuk kita meletakkan kasut-kasut di situ dan mengambil kasut atau selipar yang disediakan untuk dipakai di dalam bangunan. Bila hendak ke tandas, terdapat pula selipar-selipar yang disediakan untuk masuk tandas. Semuanya berada dalam keadaan yang tersusun dan bersih.

Bilik tidur disediakan katil dua tingkat lengkap dengan tilam, bantal, cadar dan selimut. Ketika hendak keluar dari tempat ini, semuanya mesti dilipat dan disusun kembali sebagaimana asal.  Sebelum kita keluar, mereka akan periksa. Jika terdapat selimut atau cadar dilipat tidak seperti asalnya, mereka panggil kita supaya dilipat semula. Begitu juga sampah-sampah tidak boleh ditinggalkan. Semuanya mesti dibawa balik dan urus sendiri pembuangannya. Dewan makannya sangat menarik susunannya. Masuk pintu dewan, perkara pertama yang kita temui ialah sinki untuk membasuh tangan, siap dengan sabun dan mesen pengering tangan. Betul-betul ikut sunnah, basuh tangan sebelum makan walaupun mereka tak makan guna tangan. Guna chopsticks.

Selepas makan, bekas-bekas dihantar ke tempat yang disediakan mengikut kategori secara berasiangan. Mula-mula letak cawan, lepas cawan sudu dan chopstick, tisu, sisa, makanan, pinggan mangkuk dan akhir sekali dulang. Pinggan mangkuk, sebelum diletakkan di dalam bekas yang disediakan dibilas terlebih dahulu supaya tidak lekat kesan-kesan makanan padanya. Setelah semuanya diletakkan mengikut susunan dan tempat yang disediakan, baru keluar dewan melalui pintu keluar.

Hari Isnin kami berangkat pulang. Sepanjang hari, Kobe redup dan hujan. Bandar sepi. Kedai-kedai kebanyakannya tutup. Sebelum menaiki bas ke lapangan terbang, sempat singgah di restoran sushi. 

Kemudian terus ke airport dengan bas. Bas kosong. Hanya kami yang menjadi penumpangnya. Jalanpun lengang. Hujan sepanjang jalan. Perjalanan dari Sannomiya ke Kansai Internasional Airport  yang dijangka mengambil masa 65 minit tiba dalam tiga minit lebih awal. Orang Jepun memang sangat berkira setiap minit dan detik. Pantang lewat walaupun seminit. Satu perkara yang hampir sama dengan Malaysia ialah tol. Sepanjang perjalanan ke airport terdapat lima plaza tol. Berapa yen yang dibayar di setiap plaza tak tahulah?

Setelah selesai check-in, kami mencari surau untuk solat. Alhamdulillah, ma syaa Allah! Suraunya cantik dan selesa. Diasingkan tempat lelaki dan wanita. Siap dengan tempat mengambil wuduk yang proper. Terdapat rak telekung dan al-Quran. Tak ubah seperti kita singgah di sebuah negara Islam yang maju.

Ketika hendak menaiki pesawat, tidak berlaku lagi kekecohan seperti di KLIA 2. Kami terus ke depan mendukung baby. Dan bila petugas nampak kami dengan baby, dia terus tahan penumpang lain yang sedang beratur. Dan tidak ada di kalangan mereka yang merungut atau tunjuk muka tak puas hati.


Di dalam pesawat juga pramugari melayan dengan baik. Mencari tempat duduk yang lebih selesa untuk kawan yang memegang baby, alhamdulillah. Penerbangan pulang tidak timbul soal solat di dalam pesawat. Kami mendarat jam 0450, 25 minit lebih awal daripada jangkaan, alhamdulillah.

Beberapa perkataan dalam bahasa Jepun yang sempat dipelajari:

Midori = hijau
Abunai = bahaya
Gambarimasho = kerja sama-sama
Konnichiwa = selamat tengahari atau selamat petang

Wednesday, October 08, 2014

Jauh perjalanan banyak pengalaman

Jauh perjalanan banyak pengalaman. Untaian kata orang tua-tua sejak dahulu kala memang ada benarnya. Pengalaman berharga yang tak mungkin ditimba tanpa perjalanan yang jauh.

Dengan izinNya aku dapat menimba pelbagai kenangan, pengalaman suka duka bermusafir di bumi Maghribi atau Morocco dari 24 September 2014 hingga 6 Oktober 2014.

Musafir kali ini bersama anak dan seorang sahabat. Di KLIA, bertemu pula dengan seorang remaja yang akan menyambung pengajian di sebuah universiti di Morocco yang terletak di Marrakech.

Sebuah persoalan menerjah di mindaku; dia yang baru kali pertama akan ke Morocco dilepaskan bermusafir sendirian. Adakah benar-benar dia terlalu berani? Hebatnya tawakkal ayah dan ibunya? Padahal aku, tidak tega melepaskan anak yang akan memasuki tahun akhir (tahun ke 3)pergi bersendirian. Aku pengecut? Terlalu manjakan anak?  Atau, atau, atau? Allah jua yang maha mengetahui. Namun aku bersyukur kerana diberi kelapangan rezeki, bukan dari segi kemampuan membayar tambang, tapi seorang teman, sahabat dalam permusafiran, "Az" serta izin dan restu suami.

Daripada tiga orang, kami menjadi empat, menaiki pesawat Etihad Airways.

Dua orang daripada kami mendapat seat bersebelahan. Dua orang lagi, masing-masing terpaksa duduk bersebelahan dengan lelaki. Seorang bersebelahan dengan lelaki Melayu Muslim, dan seorang lagi bersebelahan dengan lelaki Inggeris. Kami cuba nego. Mula-mula minta lelaki Melayu pindah tempat duduk sebelah lelaki Inggeris. Dia menolak kerana katanya dia memang dah book tempat duduk tu. Cakap pula dengan lelaki Inggeria supaya dia pindah duduk sebelah lelaki Melayu. Tanpa teragak-agak, tanpa banyak bicara dia terus mengangkat begnya berpindah tempat duduk di sebelah lelaki Melayu.

Moralnya: kadang-kadang kita kedekut, tidak mahu lepaskan sesuatu yang tidak membawa apa-apa kesan untung atau rugi kepada kita. Sedangkan Islam mengajar kita supaya mengutamakan orang lain. Jika kita mudahkan urusan manusia, Allah mudahkan urusan kita.

Kagum aku melihat "Az" bawa beg kiri kanan dan belakang. Aku hanya berlenggang dengan sebuah beg tangan yang sederhana. Tidak mahu penatkan badan membawa barang-barang. Cukup menanggung kepenatan berjalan saja. Apa lagi kadang-kadang, ketika hendak turun dan naik pesawat terpaksa berjalan agak jauh. Lebih-labih lagi kalau transit, terpaksa pula berjalan tukar terminal atau gate perlepasan.

Ketika transit di Abu Dhabi selepas terbang di udara lebih daripada enam jam, baru aku faham kenapa "Az" sanggup bawa beg yang banyak di tangan. Beg-beg itu rupanya diisi telekung, sejadah, selipar untuk ke tandas dan paling mengkagumkan siap bawa bekalan nasi kerabu! Subhanallah! Transit di Abu Dhabi selama tujuh  jam, memang amat-amatlah berguna bekalan nasi kerabu. Cuba jenguk-jenguk makanan yang dijual di airport, sekeping pizza berharga USD9. Darab dengan 3.2 dah dekat RM30. Terasa membazir saja nak beli. Maka nasi kerabu jadi penyelamat. Syukur alhamdulillah. Jazakillah, "Az".


Lapangan Terbang Abu Dhabi

Pelajar-pelajar Malaysia yang sedang menuntut di Morocco bertaburan di beberapa buah bandar (Casablanca, Rabat, Fes, Tanger, Marrakech, Muhammadiah dan Kenetra) dalam pelbagai peringkat dari Sarjana Muda hingga ke peringkat PhD dalam bidang-bidang pengajian Islam, Syariah, Usuluddin dan Bahasa Arab. Di sini pembelajaran di universiti adalah percuma. Tiada yuran dikenakan. Malah ada di kalangan pelajar yang dapat biasiswa lagi daripada kerajaan Morocco walaupun telah dapat tajaan daripada Pusat Zakat atau Majlis Agama negeri. Pelajar yang tidak mendapat mana-mana tajaan, ibu bapa hanya perlu menyediakan perbelanjaan sara hidup saja. Ianya tidak terlalu mahal. Tukaran matawang pula, 100 Euro bersamaan lebih kurang 1000 hingga 1100 Dirham.

Selain Rabat yang merupakan ibu negara dan tempat anakku belajar, kami sempat melawat beberapa tempat dengan menyewa sebuah kereta berharga 500 dirham sehari selama satu minggu. Kereta dipandu oleh seorang pelajar yang lulus Sarjana Muda dalam bidang Lughah dan sedang menunggu kelulusan untuk sambung pengajian di peringkat sarjana. Di Rabat sempat merasa makanan rasmi Morocco, kuskus (couscous) di restoran Dar Naji tidak jauh dari kediaman anakku. Rupanya mereka hanya menjual dan memasak kuskus pada hari Jumaat sahaja.


Kuskus
Universiti Muhammad V Rabat

Tempat-tempat yang sempat di lawati:
.
1.     Casablanca, di sini tersergam Masjid Hasan II. Semasa siap dibina pada tahun 1993 masjid ini merupakan masjid ke 2 terbesar di dunia selepas Masjidil Haram di Mekah. Ia direka oleh arkitek Perancis, Michel Pinseau dan Bouygues. Menara masjid ini adalah yang tertinggi di dunia iaitu setinggi 200m. Namun suasana waktu solat selain Jumaat, hari raya, tarawih di bulan tetap lengang. Fenomena yang menyedihkan hampir seluruh dunia Islam.


2.     Fes, kadang-kadang ejaannya adalah Fez. Di sini terdapat Suq Qadim atau pasar lama yang sangat meriah dengan pelbagai perusahaan tradisi dan penjualan bermacam-macam jenis barang buatan tempatan. Antara yang menarik adalah perusahaan kulit yang masih dilakukan dengan cara tradisional. Di sini juga terdapat Al-Qarawiyyin, yang ditubuhkan pada tahun 859 M, madrasah atau universiti yang tertua di dunia.


3.     Tanger, merupakan bandar pelabuhan yang terletak di pertemuan antara Laut Mediterranean dengan Lautan Atlantic. Di sini juga tanah tumpah darah pengembara Islam yang terkenal, Ibn Batutah serta maqamnya.




4.     Volubilis, kota tinggalan Rom terletak di Meknes, di antara Fes dengan Rabat.





5.    Marrakech, dikenali sebagai "Mutiara dari Selatan," ialah kota di barat daya Morocco terletak di kaki Pegunungan Atlas. Sayangnya kami tidak sempat sampai ke kaki Pergunungan Atlas kerana kesuntukan masa. Yang sempat dilawati adalah Istana lama dan pasarnya yang cukup-cukup memukau. Dan agak memeranjatkan ketika kami melintasi sebuah kedai yang menjual barangan kulit keluaran tempatan, penjual bertanya adakah kamu dari Malaysia? Apabila kami jawab, ya. Terus dengan sepontan dia bertanya: "Where is MH307?". Kami hanya mampu menjawab: "Allahu A'lam!" Dan terus berlalu dari situ.

Dalam perjalanan dari Volubilis ke Tanger kami berhenti di sebuah masjid untuk solat zohor. Rupa-rupanya masjid di sini hanya dibuka pada waktu solat. Waktu kami sampai di situ lebih kurang pukul 2.30 petang. Masjid telah dikunci. Pemandu kami bertanya seorang akh pemilik bengkel kereta yang terletak di hadapan masjid tempat yang boleh kami tunaikan solat. Dengan senang hatinya dia masuk ke sebuah lorong yang katanya ada zawiah (biasanya tempat orang belajar al-Quran atau mengaji kitab) yang mungkin boleh ditumpang. Namun dia kembali dengan hampa. Zawiahpun tutup. Lalu dia hadiahkan kami sebidang tikar kecil saiz sebesar sejadah untuk kami solat di mana-mana yang kami fikir sesuai. Kami solat di luar masjid, di hadapan pintunya.

Selain melawat tempat-tempat menarik dan bersejarah, sempat juga menyampaikan satu tazkirah kepada sebahagian pelajar yang berada di Rabat. Di dalam tazkirah itu, aku tekankan dua perkara, iaitu tanggungjawab mereka yang terpilih untuk belajar agama di negara yang menggunakan Bahasa Arab sebagai pengantar, iaitu tanggungjawab untuk menyebarkan Islam kepada umat manusia, khususnya di tanahair sendiri setelah pulang nanti. Perkara pertama ini didasarkan pada firman Allah surah at-Taubah : 122 (Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam agama dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).
Perkara kedua ialah dalam usaha menyebarkan Islam mereka tidak boleh lakukan secara sendirian. Mereka hendaklah melakukan secara berjamaah, di dalam organisasi yang tersusun kukuh. Dan perkara yang kedua didasarkan kepada firman Allah surah as-Saf : 4 (Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh), surah al-Anfal : 73 (Dan orang-orang yang kafir, setengahnya menjadi penyokong dan pembela bagi setengahnya yang lain. Jika kamu (wahai umat Islam) tidak menjalankan (dasar bantu-membantu sesama sendiri yang diperintahkan oleh Allah) itu, nescaya akan berlakulah fitnah (kekacauan) di muka bumi dan kerosakan yang besar.) dan al-Maidah : 2 (dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan dan bertakwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya).

Dan paling menarik adalah pengalaman solat hari raya di Masjid Badar, berhampiran dengan kediaman anakku dan kawan-kawannya. Hari Raya Haji tahun ini disambut sama dengan Malaysia, satu hari lebih lewat daripada Saudi. Mula-mula mendengar laungan takbir, tidak dapat ditangkap apa yang mereka sebut. Iramanya berbeza dengan di Malaysia dan kalimah-kalimahnyapun berlainan. Setelah diamati dua tiga kali, barulah jelas apa yang mereka ucapkan. Yang bestnya ialah khutbah yang disampaikan ringkas, padat dan tepat. Tak sempat rasa jemu dan mengantuk, dah pun selesai.
Lafaz takbir mereka:
الله اكبر
الله اكبر
الله اكبر
وسبحان الله
والحمدلله
ولا حول ولا قوة الا بالله
لا اله الا الله

Petang, menghadiri jamuan raya di bangunan kedutaan Malaysia di Morocco. Sepanjang ingatan, inilah kali pertama berhari raya di kedutaan Malaysia di luar negara. Semasa menuntut di Mesir akhir tahun 70an dulu aku tak pernahpun beraya di kedutaan. Pergi ke kedutaan hanya untuk urusan paspot dan ambil duit bantuan kerajaan. Daging kambing qurban dimasak oleh siswa. Manakala kuih muih dibawa oleh siswi yang telah dimasak di rumah masing-masing. Alhamdulillah dapat bertemu dengan warga Malaysia di sini termasuk pegawai-pegawai yang mesra dan baik hati. Duta suami isteri tidak bersama kerana sedang menunaikan haji.

Di sekitar bangunan kedutaan


Pagi Isnin 6 Oktober, pagi-pagi selepas Subuh bergerak dari Rabat ke Casablanca dengan train untuk menaiki pesawat yang dijangka berlepas pada jam 1300.
Penerbangan dari Casablanca ke Abu Dhabi mengambil masa hampir lapan jam. Sebaris dengan kami tiga lelaki Saudi yang hendak ke Australia asyik meneguk wine. Entah berapa gelas tak terkirakan. Sehinggakan ketika pelayan menghidang air panaspun dia minta wine. Namun pelayan jawab: I don't have!


7 Oktober 2014, jam 1320 pesawat EY 413 selamat mendarat di KLIA alhamdulillah. Morocco tetap segar di ingatan, terutama buah-buahannya yang pelbagai, segar, lazat dan murah ......

Monday, September 22, 2014

Menolak Kebenaran

Ibn Ishaq menceritakan bahawa Muhammad bin Muslim bin Syihab memberitahunya, sesungguhnya Abu Sufyan bin Harb, Abu Jahal bin Hisyam dan Akhnas bin Syuraiq telah keluar pada waktu malam untuk mendengar bacaan al-Quran yang dialunkan oleh Rasulullah s.a.w. sewaktu baginda menunaikan solat malam di rumahnya.

Setiap orang daripada mereka mengambil tempat duduk yang berlainan. Masing-masing tidak mengetahui hal satu sama lain. Sepanjang malam  mereka duduk mendengar, sehingga apabila terbit fajar, semuanya bangkit untuk pulang. Mereka bertembung dipersimpangan jalan. Maka masing-masing mencela antara satu sama lain. Mereka memberi amaran terhadap satu sama lain agar jangan ulangi lagi pada masa akan datang kerana jika rahsia itu diketahui oleh kaum mereka pasti mereka akan menyangka yang bukan-bukan.

Merekapun bersurai.

Malam berikutnya berlaku peristiwa yang sama. Apabila terbit fajar, mereka bertembung di tempat yang sama, berlaku dialog yang sama dan bersurai dengan membawa amaran yang sama.

Malam ketiga mereka datang lagi. Mendengar sehingga terbit matahari. Ketika bertembung di persimpangan jalan pada hari ketiga, masing-masing berkata, hari ini kita tidak akan tinggalkan tempat ini sebelum berjanji kita tidak akan datang lagi selepas ini. Setelah mengikat janji, barulah mereka beredar.

Pada siang hari itu, dengan bertongkat Akhnas datang menemui Abu Sufyan di rumahnya.  Dia berkata kepada Abu Sufyan, "Wahai Abu Hanzalah, ceritakan kepadaku apa pendapatmu tentang apa yang kamu dengar daripada Muhammad?" Abu Syufyan menjawab, "Wahai Abu Tha'labah, demi Allah! Sesungguhnya aku mendengar beberapa perkara yang aku mengetahuinya dan aku mengetahui apa yang dimaksudkannya. Dan aku mendengar perkara-perkara yang aku tidak mengetahui maknanya dan apa yang dimaksudkannya?" Akhnas berkata, "Dan aku, sama seperta apa yang kamu tegaskan."

Dari rumah Abu Sufyan, Akhnas terus ke rumah Abu Jahal. Setelah masuk, dia bertanya, "Wahai Abu al-Hakam, apa pendapatmu tentang apa yang kamu dengar daripada Muhammad?" Abu Jahal menjawab, "Apa yang kamu sendiri dengar! Tetapi qabilahku selalu berebut kedudukan dan kelebihan dengan qabilah Abdu Manaf! Mereka menjamu faqir miskin, kamipun menjamu. Mereka menyediakan kenderaan, kamipun menyediakan juga. Mereka membahagi-bahagikan hadiah, kamipun membahagikan juga. Sehingga apabila kami telah hampir-hampir menyamai dari segenap lapangan, tiba-tiba mereka mengisytiharkan: "dari kalangan kami ada nabi yang menerima wahyu dari langit!" Maka bilakah pihak kami akan dapat mengejar mereka untuk mendapatkan kedudukan seperti itu? Maka demi Allah! Kami tidak akan beriman kepadanya selama-lamanya. Kami tidak akan mengakui kebenarannya!" Mendengar jawapan yang jelas dan tegas itu, Akhnaspun beredar.....

Jelas bahawa kadang-kadang manusia menolak kebenaran bukan kerana kebenaran itu tidak sampai kepada mereka, bukan kerana kebenaran itu kabur, tidak jelas dan tidak ada bukti. Tetapi mereka menolaknya kerana sebab-sebab yang ada pada diri mereka sendiri: sombong, ego, dengki, cemburu dan lain-lain lagi.


Semoga kita dijauhkan Allah daripada sifat-sifat yang keji itu.