Tuesday, August 04, 2009

Cabut Gigi

Gigi merupakan struktur putih kecil yang terdapat di dalam mulut manusia dan juga haiwan vertebrat. Gigi digunakan untuk mengoyak, mengikis, memotong dan mengunyah makanan. Sesetengah haiwan, terutamanya karnivor, juga menggunakan gigi untuk memburu atau mempertahankan diri. Akar gigi diselaputi oleh gusi.
(Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas).

Sebagai hamba kita sentiasa insaf bahawa setiap sesuatu yang ada pada badan kita walau sekecil mana, yang kita nampak atau tidak nampak semuanya anugerah yang tidak ternilai.
Justeru, ia perlu dijaga dan dipelihara dengan penuh amanah. Menjaga setiap ni'mat pemberianNya adalah satu tanggungjawab yang besar.

Demikianlah gigi kita yang putih bak mutiara, menjadi penyeri di kala senyuman diukir, penghias ketika berbicara (mungkin juga penapis air liur supaya tak tempias, apa lagi bila bercakap dalam keadaan semangat meluap-luap)!!!

Sebenarnya, bukan nak cerita sangat pasal gigi dan penjagaannya. Sayapun bukan pakar gigi yang layak berbicara mengenainya.

Apa yang ingin diperkatakan adalah sedikit perkongsian pengalaman cabut gigi.

Hari Jumaat lepas, 31 July 2009 saya ke klinik gigi untuk periksa gigi yang sakit. Setelah diperiksa, doktor kata kena cabut.

Mulalah operasi mencabut sebatang gigi yang sudah rosak, yang menurut kata doktor tidak boleh diselamatkan lagi.

Dengan izin Allah, bertungkus lumuslah sang doktor untuk mencabut sebatang gigi, itupun yang dah rosak. Sakitnya yang menanggung ini bukan kepalang. Lebih kurang 45 minit barulah gigi yang rosak itu berjaya dikeluarkan. Ketika itulah saya teringat bahawa setiap perkara yang Allah dah tanam dalam badan kita, bukan mudah untuk dibuang. Bayangkanlah nak cabut sebatang gigipun ambil masa hampir 1 jam dengan rasa sakit yang susah digambarkan. Apa lagi bila tiba waktu malaikat nak cabut nyawa yang meresap ke serata tubuh, betapalah sakitnya?

Ya Allah kami mohon kepadaMu rahmat ketika menghadapi kematian, keampunan selepas kami dimatikan. Amin.

No comments: