Allah Ta’ala berfirman maksudnya:
“Bapa perempuan itu berkata (kepada Musa): "Aku hendak mengahwinkanmu dengan salah seorang dari dua anak perempuanku ini, dengan syarat bahawa engkau bekerja denganku selama delapan tahun; dalam pada itu, jika engkau genapkan menjadi sepuluh tahun, maka yang demikian itu adalah dari kerelaanmu sendiri. Dan (ingatlah) aku tidak bertujuan hendak menyusahkanmu; engkau akan dapati aku In sya Allah, dari orang-orang yang baik".
(Al-Qasas 28:27)
Musa menjawab: "Perjanjian itu adalah antaraku denganmu (tetap dihormati bersama); yang mana sahaja dari dua tempoh itu yang aku tunaikan, maka janganlah hendaknya aku disalahkan. Dan Allah jualah menjadi Pengawas terhadap apa yang kita katakan itu".
(Al-Qasas 28:28)
Menurut ar-Razi, meskipun ramai yang percaya bahawa bapa kepada kedua-dua gadis yang diceritakan di dalam ayat itu adalah Nabi Syu’aib ‘alaihissalam, namun tidak terdapat bukti di dalam al-Quran yang menunjukkannya. Ibn Abbas r.a. berkata, ayah kedua-dua gadis itu bernama Birun. Beliau adalah anak saudara kepada Nabi Syu’aib. Hasan pula berkata, beliau adalah seorang lelaki muslim yang menganut agama yang dibawa oleh Nabi Syu’aib.
Namun kata ar-Razi, kalau dikatakan beliau adalah Nabi Syu’aib tidak merosakkan agama dan tidak menyalahinya.
Siapapun ayah mentua Nabi Musa yang disebut di dalam ayat tersebut, terdapat banyak pengajaran penting yang dapat kita kutip daripada kisahnya.
Pertama: kesediaan seorang ayah menawarkan puterinya berkahwin dengan seorang pemuda yang baru dikenalinya. Seorang pemuda yang lari sehelai sepinggang kerana diburu oleh pemerintah yang zalim atas kesalahan membunuh yang dilakukannya secara tidak sengaja. Ini mengajar kita, khususnya yang bakal menjadi mentua, jangan terlalu cerewet dalam memilih menantu. Bukan harta, pangkat, kedudukan yang jadi keutamaan. Sebaliknya ciri yang perlu diperhatikan adalah sifat quwwah dan amanah. Sifat quwwah bukan hanya merujuk kepada kekuatan fizikal semata-mata, tetapi merujuk kepada keupayaan memikul tanggungjawab sebagai suami dan ketua keluarga. Ini bertepatan dengan saranan Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Apabila seseorang yang kamu redha agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia!” (Maksud hadis riwayat at-Tirmizi)
Kedua: kata-katanya, “engkau akan dapati aku In sya Allah, dari kalangan orang-orang yang baik". Ini menunjukkan seorang bakal mentua sepatutnya menunjukkan sikap mesra kepada bakal menantu. Bapa mentua sebagai orang yang lebih dewasa mesti menunjukkan contoh yang baik. At-Tobari mentafsirkan orang yang baik yang dimaksudkan di dalam ayat di atas ialah baik dari segi cara pergaulan dan benar dalam berpegang kepada janji.
Ketiga: menyandarkan segala sesuatu hanya kepada Allah, termasuk dalam urusan hubungan antara menantu dengan mentua. Ini difahami daripada kata-kata si ayah “engkau akan dapati aku In sya Allah...”. beliau tidak mendabik dada mengaku dan memuji dirinya sebagai orang yang baik, atau hanya dia saja yang baik. Sebaliknya beliau berkata, aku in syaa Allah, dari kalangan orang yang baik. Jelas menampakkan sifat tawaduk dan merendah diri walaupun di hadapan seorang insan yang lebih muda daripadanya. Begitulah juga halnya dengan Nabi Musa a.s. Apabila beliau menerima tawaran bakal mentuanya itu beliau berkata: “Dan Allah jualah menjadi Pengawas terhadap apa yang kita katakan itu". Jadi, meletakkan Allah sebagai pengawas dalam hubungan antara diri kita dengan insan lain pastinya akan terelak dari permaslahan-permasalahan yang sulit dan sukar diatasi.
(sebahagian daripada kata pengantar untuk buku Pak Utih Ahmad Shafiai Uda Jaafar yang bakal terbit tak lama lagi in syaa Allah)
No comments:
Post a Comment