Allah Ta’ala berfirman maksudnya:
“Wahai orang-orang yang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya; Dan bertasbihlah kamu kepadaNya pada waktu pagi dan petang.”
(Al-Ahzaab 33:41-42)
Ibn Kathir berkata bahawa Ibn Abbas RA mentafsirkan ayat ini dengan berkata:
“Sesungguhnya Allah Ta’ala tidak memfardhukan ke atas hambaNya satu kefardhuan kecuali Dia meletakkan satu had atau sempadan tertentu yang diketahui dan dimaklumi sempadan itu. (Contohnya puasa, Allah fardhukan selama satu bulan dalam bulan Ramadhan. Hadnya jelas satu bulan). Kemudian Allah berikan pengecualian pula kepada mereka yang ada keuzuran.
Berbeza dengan ZIKIR. Allah perintahkan hambaNya supaya berzikir. Dia tidak meletakkan had sempadan di mana hambaNya patut berhenti dan tidak diberikan pengecualian kepada sesiapapun untuk meninggalkannya.
Semua hambaNya disuruh supaya berzikir (mengingati atau menyebut namaNya) malam dan siang, di daratan dan di lautan, masa musafir dan bermukim, kaya dan faqir, sakit dan sihat, secara rahsia dan terang-terangan, dalam semua waktu dan semua keadaan.”
Sehubungan dengan itu, Rasulullah SAW ditanya oleh seseorang:
“Ya Rasulullah, sesungguhnya Syariat Islam telah banyak yang difardhukan ke atas kami. Maka ajarkan saya satu amalan yang saya tetap sentiasa berpegang dengannya!”
Nabi SAW menjawab:
“Lidahmu sentiasa basah dengan zikrillah ta’ala!” (Ahmad, Tirmizi dan Ibn Majah)
No comments:
Post a Comment