Monday, January 15, 2007

PAHITNYA KURASA

Minggu lepas aku menggunting dua helai kain untuk dibuat tudung. Lepas gunting aku jahit untuk mencantumkannya. Ku bawa tudung ke kompleks PKNS untuk mengupah jahit tepi supaya tidak berbulu. Hari pertama pergi tak jumpa kedai yang boleh jahit. Hari kedua pun tak jumpa juga. Hari ini, kira kali ketiga pergi barulah jumpa kedai Makcik C.

Bukanlah aku ni taksub pada bangsa, cuma yang aku sedihnya dah lebih 30 tahun aku pakai tudung, hari ini bila nak cari kedai mengupah jahit tudung, terpaksa juga upah orang yang tak pakai tudung? Dahlah kain yang yang dijadikan tudung ini pun kemungkinannya diimpot dari negara orang tak pakai tudung?

Itulah yang amat pahit kurasa, nak sempurnakan tuntutan agama masih lagi bergantung kepada pihak lain, macamana nak tunjuk kita ni hebat?

Aduhai......!!!

No comments: