Friday, February 06, 2009

HIJRAH

Syukur ke Hadrat Ilahi. Dengan RahmatNya kita telah melangkah ke tahun baru; Hijrah dan Masihi.
Tahun baru adalah petanda meningkatnya usia kita dan semakin dekat saat temu janji kita denganNya.
Cukupkah persediaan dan bekalan kita untuk menempuh kehidupan yang tiada bernoktah di akhirat sana?
Sama-sama kita fikir dan hisab diri sendiri dari masa ke masa.

Di ambang tahun baru hijrah, kita sering diingatkan mengenai peristiwa yang amat bersejarah, yang menjadi titik permulaan tegaknya negara Islam serta hukum hakamnya di muka bumi ini.

Kali ini, mari kita teliti persediaan dan langkah-langkah awal sebelum berlakunya peristiwa bersejarah itu.

Pada musim haji tahun ke 13 nubuwwah bersamaan bulan Jun 622M, lebih 70 orang Islam dari Yathrib datang ke Mekah untuk menunaikan haji. Mereka datang bersama rombongan kaum mereka yang musyrik. Di dalam hati mereka tertanya-tanya, sampai bilakah mereka akan membiarkan Rasulullah SAW menghadapi tentangan dan ancaman kaumnya bersendirian di Mekah?

Setiba di Mekah, mereka berhubung secara sulit dengan baginda sehingga persetujuan dicapai untuk mengadakan satu pertemuan antara mereka dengan baginda. Ikuti kisah yang disampaikan sendiri oleh salah seorang pemimpin yang hadir dalam pertemuan itu.

Ka’ab bin Malik al-Ansariy RA melaporkan:

”Kami berangkat untuk menunaikan haji. Kami berjanji untuk bertemu dengan Rasulullah SAW di ’Aqabah pada pertengahan Hari Tasyriq. Pada malam yang dijanjikan, kami bawa bersama Abdullah bin ’Amru bin Hiram, salah seorang ketua yang dihormati di kalangan kami. Kami membawanya secara sembunyi tanpa diketahui oleh kaum kami yang musyrik. Kami berkata kepadanya: ”Wahai Abu Jabir, sesungguhnya tuan adalah salah seorang ketua dari kalangan kami dan salah seorang yang sangat dihormati. Kami tidak mahu keadaan tuan sekarang ini (musyrik) menjadi sebab tuan akan menjadi bahan bakar di neraka nanti...” Kami mengajaknya memeluk Islam dan menceritakan perjanjian kami untuk menemui Rasulullah SAW. Maka beliau memeluk Islam dan hadir bersama kami dalam Bai’ah Aqabah dan menjadi salah seorang naqib...

Malam itu kami tidur di dalam khemah bersama kaum kami. Setelah berlalu sepertiga malam, kami keluar dari khemah untuk memenuhi janji kami dengan Rasulullah SAW. Kami menyusup perlahan-lahan supaya tidak disedari oleh kaum kami sehingga kami tiba dan berkumpul di satu lereng di ’Aqabah. Bilangan kami seramai 73 lelaki dan 2 wanita, Nusaibah binti Ka’ab dan Asma’ binti ’Amru...

Kami berkumpul di situ menanti ketibaan baginda. Sejurus kemudian baginda tiba diirngi bapa saudara baginda al-’Abbas bin Abdul Muttalib yang ketika itu belum menganut Islam. Namun beliau ingin mengikuti perkembangan anak saudaranya dan mempastikan keselamatannya. Dialah orang pertama yang memulakan bicara....

”Wahai orang-orang Khazraj (Orang Arab memanggil orang Yathrib semuanya Khazraj)! Sesungguhnya Muhammad adalah kaum kami. Dia telah sekian lama berada bersama kami. Kami melindunginya dan mempertahankannya sebagaimana yang kamu ketahui. Dia dihalang dari dihina di negerinya dan di kalangan keluarganya. Kini dia memilih untuk menyusuli kamu. Sekiranya kamu yakin kamu akan setia dengan apa yang diserunya, kamu akan melindunginya dari penentangnya, maka kamu mesti pikul semua yang kamu janjikan. Tetapi jika kamu merasakan kamu akan membiarkan dia kepada musuh, kamu tidak berupaya melindunginya setelah dia berada di negeri kamu, maka dari sekarang hendaklah kamu tinggalkan dia. Sesungguhnya dia di sini, di negerinya dan di kalangan kaumnya dinaungi dan dilindungi”.

Ka’ab menjawab: ”Ya! Kami dengar apa yang tuan perkatakan. Kami mahu mendengar dari Rasulullah. Katakanlah sesuatu ya Rasulullah dan nyatakan apakah tuntutan Allah dan Rasul ke atas kami?”

Rasulullah SAW menjelaskan bahawa mereka diminta berjanji untuk berpegang kepada 5 perekara:
1. dengar dan taat ketika cergas dan malas
2. membelanjakan harta ketika susah dan senang
3. melaksanakan amar ma’ruf dan nahi munkar
4. menegakkan hukum Allah tanpa takut kepada celaan orang yang suka mencela
5. menulungku bila aku telah berhijrah ke negeri kamu dan mempertahnakan aku sebagaimana kamu mempertahankan diri kamu, isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu.
Maka salah seorang daripada mereka, Abu al-Haitham bin al-Tihan mencelah: ”Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami telah mengikat perjanjian setia dengan satu kaum (Yahudi), dengan perjanjian ini bererti kami memutuskan perjanjian setia itu dengan mereka. Maka seandainya Allah telah berikan kemenangan kepada tuan nanti, adakah tuan akan kembali ke pangkuan kaum tuan dan meninggalkan kami?”

Rasulullah SAW tersenyum mendengar kegusaran itu, lalu baginda bersabda: ”Bahkan darah dibalas darah, kemusnahan di balas kemusnahan. Aku adalah sebahagian kamu dan kamu adalah sebagian aku. Aku memerangi orang yang kamu perangi dan berdamai dengan orang yang kamu berdamai”.

Setelah berbincang dan mendengar dari semua pihak, bangun dua orang dari kalangan mereka yang mula-mula memeluk Islam. Seorang demi seorang bertanya kepada semua yang hadir untuk mempastikan kesediaan mereka berbai’ah dan memikul tanggungjawab.
Al-’Abbas bin ’Ubadah berkata: ”Adakah kamu benar-benar faham dan mengerti untuk apakah kamu berjanji dengan lelaki ini?”
Mereka menjawab: ”Ya!”
Al-’Abbas bin ’Ubadah berkata: ”Sesungguhnya kamu berjanji dengannya untuk memerangi semua golongan manusia, tidak kira hitam atau merah. Jika kamu fikir apabila kamu ditimpa musibah dengan musnahnya harta kamu, terbunuhnya ketua-ketua kamu, ketika itu kamu akan tinggalkan dia, maka dari sekarang tinggalkan dia. Jika kamu lakukan, maka demi Allah kehinaan buat kamu di dunia dan akhirat. Jika kamu fikir kamu akan setia meskipun semua harta kamu musnah, ketua kamu terbunuh, maka ambillah. Demi Allah itulah kebaikan buat kamu di dunia dan akhirat.

Mereka berkata: ”Kami sedia menanggung risiko kemusnahan harta dan kematian ketua. Maka apa yang kami dapat sekiranya kami mengambilnya ya Rasulullah?”

Baginda menjawab: ”Untuk kamu syurga!”

Mereka berkata: ”Hulurkan tanganmu....

Setelah janji diikat, Rasulullah SAW meminta supaya mereka mengemukakan 12 orang naqib dari kalangan mereka untuk memantau dan mempastikan perjanjian yang telah dipersetujui benar-benar terlaksana. Mereka memilih 9 orang daripada Khazraj dan 3 orang daripada Aus.

Kemudian Rasulullah SAW mengambil satu perjanjian khusus dengan 12 orang naqib ini sebagai orang yang bertanggungjawab ke atas anak buah mereka. Baginda berkata kepada mereka: ”Kamu adalah penjamin kaum kamu mematuhi perjanjian dan aku adalah penjamin kaumku, iaitu kaum muslimin”.
Mereka menjawab: ”Ya”.

Syaitan membuka rahsia.

Setelah semuanya selesai, ketika mereka hampir bersurai, perjanjian sulit itu dapat dihidu oleh syaitan. Si laknatullah itu mendaki puncak bukit dan menjerit sekuat-kuatnya: ”Wahai yang mendiami rumah-rumah! Tidakkah kamu tahu, Muhammad dan pengikutnya berkumpul untuk memerangi kamu!?”

Mendengar jeritan itu, Rasulullah SAW menyuruh mereka agar segera kembali ke khemah masing-masing.

Berita tersebut begitu pantas tersebar dan hinggap ke pendengaran orang-orang Quraisy. Berita panas itu sungguh memeranjatkan dan menggusarkan hati para pembesar Quraisy. Mereka sangat mengerti implikasi perjanjian itu dari segi kedaulatan dan ketenteraan. Seawal pagi-pagi mereka bergegas mendatangi khemah orang-orang Yathrib untuk mengemukakan bantahan ke atas perjanjian yang mengancam keselamatan mereka.

”Wahai orang-orang Khazraj! Kami mendapat tahu bahawa kamu datang untuk mengambil dan membawa keluar orang kami! Kamu mengadakan perjanjian untuk memerangi kami! Demi Allah! Kamu mengetahui bahawa kami amat tidak suka berperang dengan kamu!”

Musyrikin Khazraj yang tidak tahu menahu tentang perjanjian yang sangat rahsia itu terpinga-pinga kehairanan. Mereka bersumpah menafikan sekeras-kerasnya apa yang didakwa oleh puak Quraisy. Manakala orang-orang Islam hanya membisu seribu bahasa sambil berpandangan sesama sendiri.

Pemimpin Quraisy beredar kehampaan. Mereka terpaksa mempercayai kata-kata musyrikin Khazraj. Sungguhpun begitu, mereka tidak rasa tenteram. Risikan demi risikan dilakukan. Akhirnya mereka mendapat kepastian bahawa perjanjian memang benar-benar telah berlaku. Sayangnya ketika itu angkatan haji Yathrib telah berangkat pulang.

Namun mereka tidak berputus asa. Dengan memecut kuda-kuda mereka cuba mengejar rombongan yang telah jauh meninggalkan bumi Makkah. Akhirnya mereka ternampak bayang dua orang daripada anggota rombongan, Sa’ad bin ’Ubadah dan al-Munzir bin ’Amru. Mereka cuba mengejar mereka berdua. Al-Munzir terlepas, tetapi Sa’ad tertangkap. Kedua tangan Sa’ad diikat pada tengkuknya, dipukul, dipegang rambut dan diheret sehingga ke Makkah. Al-Mut’im bin ’Adiy dan al-Haris bin Harb membebaskan Sa’ad kerana Sa’ad sering melindungi qafilah mereka ketika melintasi jalan Madinah. Kaum muslimin menyedari kehilangan Sa’ad. Ketika mereka sedang mengatur langkah untuk menjejakinya tiba-tiba Sa’ad muncul di tengah-tengah mereka.

Kisah ini dipaparkan tanpa huraian dan ulasan.
Harapan semoga kita sama-sama dapat menghayati dan menyedut sebanyak mungkin pengajaran dan iktibar yang terselit di sebaliknya.

SELAMAT TAHUN BARU.

No comments: