Thursday, May 14, 2009

Jepun Sekilas Pandang



Alhamdulillah dengan izinNya berpeluang menjejakkan kaki di Negara Jepun dari 1 Mei 2009 hingga 11 Mei 2009.

Waktu ini Jepun sedang ditandangi musim bunga. Pemandangan dihiasi pokok-pokok yang menghijau serta bunga-bungaan pelbagai warna. Sayangnya musim sakura telah berlalu. Sakura berbunga bulan April dan hanya bertahan seminggu sahaja di atas pokok.
Bandar dan kawasan perumahan tampak bersih dan teratur. Jalan-jalannya lurus tapi agak sempit. Sepanjang empat negeri yang dilalui: Tokyo, Kanagawa, Saitama dan Chiba tiada satu pun bulatan (roundabout) ditemui. Yang banyak adalah lampu isyarat. Kalau dalam bandar, boleh dikatakan setiap simpang ada lampu isyarat. Rasa cuak juga. Dah lah kereta bergerak perlahan kerana kesesakan, terpaksa berhenti pula bila lampu merah.

Terhadap orang asing, warga Jepun bersikap tidak peduli dan tidak friendly. Malah sesama sendiripun mereka tak pandang, tak senyum dan tak bertegur sapa. Difahamkan keadaan seperti ini hanya di bandar sahaja. Di kampung-kampung mereka baik dan peramah.

Tak tahu apa sebabnya, identity card bagi warganegara asing yang tinggal di Jepun dinamakan alien card. Memang tertulis di bahagian atas kad yang bersaiz lesen memandu.

Dulu-dulu pernah dengar orang kata masyarakat Jepun rajin membaca dan tak buang masa. Namun sepanjang pemerhatian saya ketika menaiki train dan bas, ramai yang tidur dan melangut. Terdapat beberapa orang membaca buku atau akhbar, rasanya tidak sampai 10%. Kebanyakannya warga tua. Ada juga yang bermain dengan telefon bimbit. Tak tahulah buat apa? Mungkin baca internet, main game atau sms?

Seperkara yang menarik ialah mereka sangat patuh kepada peraturan dan jaga kebersihan. Umpamanya ketika menaiki escalator, semuanya berdiri di sebelah kiri. Sebelah kanan dibiar kosong. Bahagian itu dikhususkan untuk mereka yang mahu berjalan atau berlari (yang nak naik cepat-cepat).

Saya menghadiri program yang dianjurkan oleh rakyat Malaysia di sana, yang diadakan di suatu tapak perkhemahan (Gassyuku Center) di atas bukit. Untuk masuk ke dalam dewan, sama ada dewaan makan atau dewan seminar, semua peserta mesti menanggalkan kasut dan disusun di rak-rak yang disediakan kemudian memakai selipar yang mereka sediakan. Bila hendak keluar, simpan selipar di tempatnya, ambil kasut kita di rak dan keluar.
Waktu check out, penyelia akan periksa setiap bilik yang didiami. Tilam, bantal, cadar dan selimut mesti dilipat dan disusun rapi seperti keadaan kita masuk. Salah lipat sikit saja disuruh buka dan lipat semula. Salah letak bantal, disuruh susun sekali lagi. Bagitu juga dengan bilik air. Nampak basah sikit saja disuruhnya lap sampai kering.

Majoriti penduduk Jepun terdiri dari warga tua. Bilangan orang muda kian menyusut tahun demi tahun. Kita perhatikan pekerjaan yang pada kebiasaan di Malaysia dilakukan oleh anak muda seperti pelayan restoran, juru tol dan sebagainya, dilakukan oleh warga tua yang berumur dalam lingkungan 50an atau lebih.

Bunuh diri adalah satu fenomena yang lumrah di kalangan warga Jepun. Kaedah bunuh diri yang paling popular ialah terjun di atas landasan kereta api atau terjun dari bangunan yang tinggi. Kejadian bunuh diri tidak lagi menjadi berita yang dipaparkan di dalam media kecuali jika melibatkan orang-orang ternama. Jika berlaku satu kejadian bunuh diri dilandasan kereta api, maka para petugas akan segera menjalankan tanggungjawab mereka membersihkan tempat kejadian. Biasanya mengambil masa 20 minit sahaja. Jika bunuh diri dengan cara terjun dari bangunan tinggi, maka masa yang diambil untuk clear tempat kejadian hanya 10 minit.

Itulah catatan ringkas yang dapat dikongsikan berdasarkan perhatian dan maklumat yang sampai kepada saya. Ia mungkin berbeza dengan pengetahuan dan pengalaman orang lain...

2 comments:

Anisah Shamilah MS said...

salam makcik,

seronok makcik di jepun?
=)
husna cakap makcik kirim salam.
maaf lama x contact,
semua di mesir sedang busy exam sekarang, makcik doakn ye.

selamat berjalan dan bekerja makcik!

-anak2 makcik di mesir-

cucutokjanggut said...

mula2 di sampai Jepun, rasa takut mana tau, terserempak dengan orang bunuh diri masa naik train. Tapi bila lama2 jadi terikut2 pula denag orang Jepun yang rasakan orang yang bunuh diri dekat landasan ni menyusahkan ramai orang, sebab train akan lambat..

ai..macam2..