Tuesday, December 01, 2009

Di saat kematian menjengah II

iii. Uthman bin Affan

Ketika ditikam oleh puak pemberontak, dalam keadaan darah mengalir ke atas janggutnya, beliau berkata:

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

Ya Tuhanku, sesungguhnya aku memohon pertulungan-Mu dalam segala urusanku dan meminta daripada-Mu kesabaran dalam menghadapi dugaan ini.
Setelah beliau syahid, keluarganya membuka peti simpanan barang-barangnya. Mereka menemui sebuah kotak yang dikunci. Apabila kotak itu dibuka, mereka menemui sehelai kertas yang bertulis: inilah wasiat Uthman.
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Uthman bin Affan bersaksi bahawa sesungguhnya tiada tuhan melainkan Allah, Dia Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya dan sesungguhnya Muhammad itu hamba-Nya dan pesuruh-Nya, dan sesungguhnya syurga itu benar, dan sesungguhnya Allah akan membangkitkan orang yang berada di dalam kubur pada hari yang tiada kesangsian tentangnya, sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji-Nya. Di atas persaksian itulah dia (Uthman) hidup, dia mati dan dia dibangkitkan insya Allah.

iv. Ali bin Abi Talib

Selepas ditikam oleh pengkhianat, beliau berkata: apa yang terjadi ke atas orang yang menikamku?
Bila diberitahu bahawa dia telah ditahan, beliau berkata: beri dia makan daripada makananku dan beri dia minum daripada minumanku. Sekiranya aku hidup, biar aku tentukan hukuman ke atasnya. Dan sekiranya aku mati pukullah (mungkin maksudnya pancung?) dia dengan sekali pukul sahaja, jangan ditambah lebih daripada itu.
Kemudian dia berpesan kepada puteranya al-Hasan supaya memandikannya. Pesannya: jangan berlebih-lebihan mengkafankan aku. Sesungguhnya aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda (maksudnya): jangan berlebih-lebihan dalam mengkafan kerana kain itu akan segera reput dengan cepat sekali. Ketika berjalan mengusung jenazahku, jangan kamu berjalan terlalu pantas dan jangan pula terlalu lambat. Sekiranya jenazahku itu baik, bererti kamu dapat segera menghantarku kepada kebaikan. Dan sekiranya jenazahku itu tidak baik bererti kamu dapat segera melepaskan beban daripada bahu kamu .

v. Mu’az bin Jabal

bersambung...

No comments: