Monday, November 30, 2009

Di saat kematian menjengah

i. Abu Bakar as-Siddiq

Beliau berpesan kepada bakal penggantinya, Umar bin al-Khattab: “Sesungguhnya aku tinggalkan kepadamu satu pesanan. Sekiranya engkau terima tanggungjawab ini selepasku, maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah tidak menerima kewajipan malam pada waktu siang dan tidak menerima kewajipan siang pada waktu malam. Dan Dia tidak menerima amalan sunat sebelum engkau tunai yang fardhu. Sesungguhnya beratnya timbangan amal seseorang di akhirat nanti adalah kerana dia mengikuti kebenaran di dunia ini. Sewajarnyalah timbangan itu menjadi berat seandainya diletakkan kebenaran di atasnya. Dan sesungguhnya ringannya timbangan amal seseorang di akhirat nanti adalah kerana dia mengikuti kebatilan di dunia ini. Sewajarnyalah timbangan itu menjadi ringan seandainya diletakkan kebatilan di atasnya.”

ii. Umar bin al-Khattab

Ketika beliau ditikam, Abdullah bin Abbas r.a. menghampirinya seraya berkata: Wahai Amirul Mukminin, engkau memeluk Islam ketika manusia masih kafir, engkau berjihad bersama Rasulullah s.a.w. ketika ramai manusia berpaling daripadanya, engkau dibunuh dalam keadaan tiada siapa mempertikaikan tentang dirimu berada di pihak yang benar dan Rasulullah s.a.w. wafat dalam keadaan dia redha kepadamu.
Lalu Umar berkata kepadanya: Ulangi kata-katamu itu wahai Abdullah!
Maka Abdullah mengulanginya.
Kemudian Umar berkata: Orang yang tertipu ialah yang tertipu oleh kata-katamu. Demi Allah sekiranya aku memiliki segala yang ada di muka bumi ini aku akan tebus kesukaran yang mungkin aku akan hadapi nanti.
Anak lelakinya, Abdullah menceritakan: Ketika ayahku sedang tenat, aku letakkan kepalanya di atas pehaku tetapi beliau menyuruh aku meletakkannya di atas lantai. Aku berkata kepadanya apa masalahnya kalau kepala di atas pehaku? Beliau bertegas supaya aku letakkan juga kepalanya di atas lantai. Maka aku letakkan seperti yang dimintanya. Setelah itu dia berkata: Malanglah aku! Malanglah ibuku sekiranya Tuhanku tidak merahmatiku!

iii. Uthman bin Affan

bersambung...

No comments: