Thursday, February 24, 2011

Perempuan dan syaitan

Tajuk di atas tidak bertujuan untuk membandingkan antara perempuan dengan syaitan, apa lagi menyamakan kedua-duanya. Sedia makluk bahawa syaitan adalah makhluk terkutuk, musuh bani Adam zaman berzaman. Manakala perempuan pula makhluk istimewa yang diciptakan untuk menjadi pasangan kepada kaum Adam, pasangan yang serasi, yang mampu memberikan ketenangan jiwa dan mendamaikan perasaan.

Khadijah binti Khuwailid, Hawwa, Sarah, Hajar, Aisyah رضى الله عنهن جميعا dan ramai lagi merupakan sebaik-baik contoh pasangan paling serasi yang bukan sahaja berperanan mendamaikan hati suami, malah menjadi tulang belakang yang sangat utuh dalam menampung perjuangan yang dipelopori suami masing-masing.

Namun di samping barisan wanita-wanita hebat itu, sejarah juga turut mencatatkan wajah-wajah hodoh sebahagian wanita yang hati mereka tidak dibaluti dengan iman dan taqwa. Maka jadilah mereka umpama syaitan atau lebih teruk lagi. Seorang ulamak daripada kalangan as-Salaf as-Soleh pernah berkata, “sesungguhnya aku takut kepada perempuan lebih daripada aku takut kepada syaitan!” Apabila ditanya alasannya, beliau menjawab, “Allah berfirman mengenai perempuan “إِنَّ كَيۡدَكُنَّ عَظِيمٌ” (maksudnya: “… sesungguhnya tipu daya kamu (orang perempuan) amatlah besar pengaruhnya.”) (Yusuf:28) Dan Allah berfirman tentang syaitan “…إِنَّ كَيۡدَ ٱلشَّيۡطَـٰنِ كَانَ ضَعِيفًا “ (maksudnya: “…sesungguhnya tipu daya Syaitan itu adalah lemah.”) (An-Nisaa’:76)

No comments: