Tuesday, April 12, 2011

Aku ingin kembali kepada diriku, seorang perempuan!

Seorang penulis wanita Kuwait yang terkenal, Ghanimah al-Fahd, ketua pengarang majalah ‘Usrati’ dan bekas aktivis feminism meluahkan rasa hatinya yang disiarkan di dalam sebuah majalah yang bernama ‘al-Majallah’:

Kami telah menjejaki usia tua, harapan dan cita-cita kami turut meningkat. Kami telah mencapai semua yang kami hajati; kami telah menyelami pelbagai bidang ilmu pengetahuan lebih daripada apa yang mampu kami ungkapkan…

Kami telah menjadi seperti lelaki sepenuhnya: kami memandu sendiri kereta kami, kami musafir keluar negara seorang diri, kami memakai seluar panjang, memiliki akaun sendiri di dalam bank dan kami berjaya memegang jawatan kepimpinan di segenap lapangan.

Kami bergaul dengan kaum lelaki, bertemu dengan lelaki yang pernah kami takut ketika kami masih kanak-kanak.

Kemudian… lelaki tetap lelaki! Perempuan yang telah bertukar menjadi lelaki! Perempuan menjadi pengelola ke atas rumahnya, mendidik anak-anaknya dan memerintah pembantu rumahnya!

Dan selepas kami mencapai segala perkara, dada kami berasa puas dan selesa kerana kami kaum wanita di Kuwait telah berjaya menyaingi lelaki… aku berkata kepada kamu dengan terus terang, sebagaimana kebiasaanku (suka berterus terang):

Alangkah indahnya kewanitaan, alangkah indahnya perempuan yang dilindungi oleh lelaki, lelaki yang dipandang kuat oleh wanita, yang mampu melarang wanita musafir seorang diri, yang memintanya agar duduk di rumah menjadi suri.

Alangkah indahnya semua itu! Dia (wanita) mendidik anak-anaknya sambil mengurus daerah kekuasaannya (rumahtangganya) dan dia (lelaki) sebagai ketua yang gagah…! Ya! Aku katakan semua ini selepas apa yang aku alamai sendiri.

Aku ingin kembali kepada kewanitaanku yang telah hilang ketika aku terjebak dalam medan kehidupan dan kerjaya!

No comments: