Wednesday, March 07, 2012

Ziaralah al-Quds sebagai insan yang merdeka, bukan penderhaka!


Oleh : Prof. Abd as-Sattar Qasim

Di dalam Muktamar Doha khas mengenai al-Quds, Mahmud Abbas telah menyeru umat Islam dan Arab agar menziarahi al-Quds sebagai tanda sokongan dan dokongan mereka terhadap Bandar Suci itu dalam menghadapi usaha meyahudikannya. Beliau berkata bahawa ziarah yang dilakukan tidak bermakna suatu pengiktirafan kepada Israel. Seruan ini telah disambut oleh kebanyakan khatib di beberapa masjid di Tebing Barat pada hari Jumaat 2 Mac 2012. Mereka mengulangi seruan agar umat Islam dan Arab datang menziarahi Bandar al-Quds. Mereka mengecam Shaikh Yusuf al-Qardhawi yang mengharamkan menziarahi al-Quds selagi Bandar itu berada di bawah cengkaman Israel dan menganggapnya sebagai mengiktiraf Negara haram itu. Para khatib itu membandingkan percubaan Rasulullah s.a.w. untuk menziarahi Makkah yang ketika itu berada di bawah kekeuasaan musuh-musuhnya yang terdiri dari kafir Quraisy.

Namun, perlu diingat bahawa Rasulullah s.a.w. menziarahi Makkah dengan senjata di tangannya. Dan Allah Ta’ala telah memilih agar tidak berlaku peperangan, sebaliknya berakhir dengan suatu perdamaian atau gencatan senjata di Hudaibiah. Rasulullah s.a.w. tidak menziarahi Makkah dalam keadaan hina dan tunduk kepada musyrikin. Sebaliknya baginda pergi dengan kekuatan, penuh rasa bangga dan mulia dan siap siaga menyahut cabaran. Firman Allah bermaksud: “(Sebagai memuliakan orang-orang yang memberi pengakuan taat setianya di Hudaibiyah, Tuhan menujukan firmanNya kepada mereka): Allah menjanjikan kepada kamu harta rampasan yang banyak yang kamu akan mengambilnya, lalu Dia menyegerakan untuk kamu harta rampasan perang ini, serta Dia telah menahan tangan manusia (pihak musuh di situ) daripada menyerang kamu; (Allah melakukan yang demikian supaya kamu beroleh manfaat) dan supaya menjadi tanda (yang membuktikan kebenaran janjiNya) bagi orang-orang yang beriman dan juga supaya Dia menambahkan kamu hidayat ke jalan yang lurus. Dan ada lagi harta rampasan lain yang kamu belum dapat menguasainya, (tetapi) Allah telah memelihara harta itu dengan kekuasaanNya (untuk kamu mendapatnya); dan (ingatlah), Allah adalah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. Dan sekiranya orang-orang kafir (dari penduduk Mekah) itu memerangi kamu (di Hudaibiyah), tentulah mereka akan berpaling melarikan diri dengan kekalahan; kemudian mereka tidak akan beroleh sesiapapun yang menjadi pelindung atau memberikan pertolongan.” (Al-Fath:20-22)

Ayat ini dengan jelas menegaskan bahawa sekiranya berlaku pertempuran antara muslimin dengan kuffar di Hudaibiah, nescaya muslimin akan menang. Tetapi Allah memilih supaya berlaku perdamaian berbanding dengan kemenangan pada ketika itu kerana sebab-sebab yang Dia Maha Tahu. Justeru tidak harus sama sekali membandingkan antara apa yang dikehendaki dan direncanakan Allah dengan seruan yang dibuat oleh Abu Mazin (Mahmud Abbas) itu.

Umat Islam dan Arab yang ingin menziarahi al-Quds mesti mengheret kakinya ke kedutaan Israel atau konsulnya atau wakilnya, memohon daripada mereka visa masuk serta membayarnya untuk mendapatkan visa. Mereka juga akan dikenakan cukai memasuki airport yang dikuasai oleh musuh. Di samping itu mereka mungkin terpaksa membelanjakan sejumlah wang yang kebanyakannya akan masuk ke dalam kantung Israel. Dan satu kemungkinan yang tidak dapat ditolak mereka akan diekori oleh pengintip-pengintip Israel kemudian akan menghubungi mereka bagi tujuan mendapatkan maklumat-maklumat yang mereka perlukan. Semua ini tidak syak lagi akan memperkayakan Israel dan menguatkan tentera mereka yang menjajah al-Quds.
Ziarah adalah pengiktirafan kepada musuh. Ia dilakukan dengan mendapat izin serta kebenaran mereka. Ini dengan jelas merupakan pengiktirafan kepada mereka dan penjajahan mereka ke atas Bandar suci kita al-Quds.

Maka sesiapa yang ingin menziarahi al-Quds, pergilah dalam keadaan bebas dan merdeka. Daripada mereka mengeluarkan wang untuk kepentingan Israel, lebih baik mereka mempersiapkan senjata dan bergerak ke arah al-Quds. Datang kepadanya dengan mengangkat kepala sebagai lambang keberanian dan keperwiraan, bukan menundukkan tengkuk, merendahkan telinga. Dengan cara ini barulah Israel akan faham bahawa al-Quds adalah sesuatu yang suci bagi kita, dan di sana ada orang yang akan menuntut bela dengan kata-kata dan perbuatan juga.

Tidak layak dan tidak berhak bagi orang yang berjabat tangan dengan Israel bercakap tentang al-Quds. Tidak layak bagi orang yang mengadakan hubungan dengan Israel sama ada hubungan dagang, politik, keselamatan, ekonomi dan diplomatic untuk bercakap tentang al-Quds. Cukuplah sudah pembohongan dan kedajalan!

2 comments:

jiwakitamerdeka said...

pembetulan di perlukan: Bukan Ziaralah. Tukar kpd Ziarahilah atau Ziarahlah....kena tanya guru BM, kerana mereka ialah pakar BM.

Maznah Daud said...

terima kasih atas teguran. kesilapan taip tu