Saturday, February 23, 2013

Ikhwan Muslimun dalam menghadapai keganasan

sambungan ...

Di atas manhaj yang lurus inilah dakwah Ikhwan berjalan sekarang dari semenjak ia ditubuhkan oleh Imam kita asy-Syahid Hasan al-Banna (semoga Allah redha kepadanya). Ikhwan berjalan di atas landasan dakwah kepada Allah dengan hikmah dan mau’eizoh hasanah secara teratur langkah demi langkah. Bermula dengan takrif, kemudian takwin, kemudian tanfiz. Bergerak langkah demi langkah dengan amal yang tersusun rapi, bermula dengan islah individu muslim, kemudian keluarga muslim, kemudian masyarakat muslim, kemudian kerajaan muslim, kemudian khilafah islamiah mengikut manhaj nubuwwah, kemudian membimbing alam seluruhnya ke arah menerima dan menegakkan risalah Islam yang abadi. Jamaah Ikhwan Muslimin sentiasa berusaha untuk berkhidmat kepada manusia – semua manusia - , membawa kebaikan kepada mereka semua. Syi’ar Jamaah ialah “Allah adalah matlamat” dan pendekatan Jamaah ialah “lembut bukan lemah, kuat bukan keras atau ganas”.

Berapa ramai mereka yang bersemangat, yang mahu cepat, cuba memendekkan jalan dan menggunakan cara yang kasar untuk mencapai tujuan melalui jalan pintas. Namun al-Imam berdiri di hadapan mereka dan berkata dengan tegas, dengan perasaan kasihan belas sambil mengingatkan mereka : “Sesungguhnya jalan ini telah digariskan langkah-langkahnya, dinyatakan sempadannya. Sesiapa di kalangan kamu yang mahu segera memetik buah sebelum is matang, atau memetik bunga sebelaum ia kembang, maka aku tidak bersama mereka dalam hal itu.” “Dan sesiapa yang sabar bersamaku sehingga benih tumbuh subur, pokok merimbun, dan buah masak serta sedia untuk dipetik, maka ganjaran untuknya atas kesabaran itu dijamin oleh Allah. kita sekali-kali tidak akan terlepas dari mendapat ganjaran orang yang berbuat baik. Sama ada kemenangan dan kepimpinan (an-nasr wa as-siadah), atau kesyahidan dan kebahagiaan (asy-syahadah wa as-sa’adah)

Berapa kali pula dakwah Ikhwan bertembung dengan permusuhan dan tipu helah, perangkap dan serangan, kezaliman dan perancangan jahat sehingga sampai ke tahap dibunuh, disiksa, dipenjara, dihalau puluhan tahun. Di samping tuduhan-tuduhan palsu, cerita yang direka-reka, tohmahan-tohmahan yang tidak berasas. Semua itu tidak membawa Jamaah bangkit membalas dengan kekasaran dan kekerasan. Jamaah tidak pernah membalas kejahatan dengan kejahatan, keganasan dengan keganasan. Tidak pernah satu haripun Jamaah terfikir untuk membalas dendam hatta kepada mereka yang membunuh dan membuat zalim. Kita hanya mengharap pahala dari sisi Allah, serta berharap orang yang zalim kembali kepada kebenaran, orang yang berdosa bertaubat kepada Allah ‘Azza wa Jalla. Kita sentiasa yakin sepenuhnya bahawa Allah s.w.t. tidak akan mensia-siakan ganjaran buat orang yang berbuat kebaikan. Sesungguhnya Allah menyediakan balasan yang tidak terbatas di dunia dan akhirat kepada orang yang sabar.
“dan sesungguhnya pahala (amal mereka yang baik itu) lebih besar di akhirat kelak, kalaulah mereka mengetahui.” (An-Nahl:41).

Bahkan kita telah menyaksikan dalam kehidupan dunia yang singkat ini bagaimana Allah telah membalas mereka yang memainkan peranan utama menyiksa dan membunuh ahli kita di dalam penjara.
“Dan demikianlah Kami membalas orang yang melampaui batas dan tidak beriman kepada ayat-ayat keterangan Tuhannya dan demi sesungguhnya azab akhirat itu lebih berat dan lebih kekal.” (To Ha:127)

Dan ketika sesetengah ahli yang sangat tertekan dengan penyiksaan yang tidak mampu ditanggung oleh upaya manusia terdorong untuk menghukum kafir ke atas pihak yang berbuat zalim, maka Mursyid yang kedua, Hasan al-Hudhaibi mengambil sikap yang cukup tegas dengan menerbitkan bukunya yang berjodol “Kami pendakwah, bukan penghukum”. Beliau menerangkan dengan sejelasnya batas-batas kebenaran, tanpa terbawa-bawa oleh emosi yang tertekan dengan perbuatan mereka yang zalim dan kejam.

Berapa banyak dakwah berdepan dengan kritikan, celaan hatta daripada orang Islam sendiri di sepanjang perjalanannya. Setengah mereka tidak puas hati dengan perjalanan Jamaah yang mereka rasakan sangat lambat, lalu mereka memilih cara kekerasan dan menggunakan senjata. Maka apa natijahnya? Darah dan kelumpuhan. Menyemarakkan kebencian di kalangan orang awam, memburukkan nama dakwah, memberi ruang kepada munafiqin dan orang yang benci kepada dakwah untuk melabelkan fikrah Islam sebagai ganas, dan memberi mereka alasan untuk memperhebatkan tekanan ke atas orang beriman. Dan sesungguhnya Allah Menghendaki golongan ini – atau kebanyakannya – kembali kepada kebenaran dan manhaj nabi-nabi. Mereka mula memahami bahawa sebaik-baik perkara itu yang pertengahan dan “sesungguhnya lemah lembut itu tidak terdapat pada sesuatu kecuali ia akan menghiasinya, dan tidak ditanggalkan dari sesuatu kecuali akan buruklah sesuatu itu”. Dan sesungguhnya antara unsur kekuatan ialah menahan marah dan memaafkan manusia, terutama ketika kita mampu membalasnya.
“Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah dan orang-orang yang menahan kemarahannya dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik.” (Aali ‘Imran:134)
“Bukanlah orang kuat itu dengan bertinju, tetapi orang kuat ialah yang dapat mengawal dirinya ketika marah”.

Dan selepas bertahun-tahun sabar serta sabar, manhaj perubahan secara aman telah berjaya dengan berlakunya thaurah yang diberkati. Antara cirinya yang cantik bagi thaurah ini ialah ia adalah thaurah silmiyyah. Thaurah rakyat Mesir yang amat sabar, sangat mementingkan perdamaian dalam mencapai hak-haknya kerana dia mengetahui bahawa al-Haq itu adalah Allah dan al-‘adl itu adalah Allah. dan Allah sekali-kali tidak akan mensia-siakannya. Sesungguhnya thaurah rakyat Mesir telah menciptakan kejayaan yang tidak pernah dicapai oleh mana-mana thaurah. Dalam masa 18 hari sahaja thaurah rakyat Mesir berjaya menyingkirkan rejim dictator yang paling kejam dengan menanggung kerugian yang paling minimum. Itulah kekuatan al-haq, as-sabr dan al-musobarah yang dimiliki oleh rakyat seluruhnya tanpa mengira usia, kumpulan serta kedudukan. Mereka berpadu demi mencapai kebebasan, mengubah reality, menyingkirkan kebatilan, membersihkan bumi Mesir dari kezaliman orang yang zalim. Mereka bersatu berpegang dengan kekuatan al-haq demi memenangkan al-haq.

Apakah gerangannya, setelah kemenangan yang nyata, setelah berjaya menghayati akhlak yang sangat tinggi, yang dikagumi oleh semua bangsa di dunia, suatu bentuk permuafakatan yang cemerlang, perpaduan, kasih sayang, saling bekerjasama antara semua golongan. Kaum muslimin berhimpun menadah tangan memanjatkan doa, mendirikan solat dengan khusyuk, sedang kaum masihiyyin mengawal mereka di medan Tahrir, medan thaurah. Mereka semua mengambil bahagian dalam mengadu kepada Allah supaya menyelamatkan Mesir dengan kekuatanNya dan kekuasanNya. Dia telah berjanji kepada hambaNya yang dizalimi: “Demi kebesaranKu dan keagunganKu, akan Aku tolong kamu walaupun selepas sekian waktu!”. Apakah gerangannya tiba-tiba sekarang kita lihat suatu gambaran yang pelik lagi asing, suatu tindakan menggunakan kekerasan, serangan dan menyakitkan orang dilakukan terhadap orang ramai kerana sebab semata-mata berbeza pendapat sahaja, atau perbezaan uslub, atau hendakkan pencapaian yang cepat tanpa mengukur sebesar mana masalah yang dihadapi oleh negeri ini, yang mana hasil mahsulnya dicuri dan disedut habis-habisan, sumber-sumbernya diperas oleh puak perosak puluhan tahun, perosak yang telah mengaku sendiri bahawa mereka telah membuat kerosakan sampai ke tahap maksimum yang tidak pernah ada bandingannya di dalam sejarah umat.

Sesungguhnya kita yakin bahawa penggunaan cara kekerasan ini merupakan sesuatu yang asing dari tabiat bangsa Mesir yang penyabar dan suka kepada perdamaian. Kita yakin bahawa di sana ada tangan-tangan tersembunyi yang cuba untuk menggagalkan thaurah, memusnahkan hasilnya, memburukkan wajahnya dan menghasut manusia agar tidak mengiktiraf thaurah dan menyesalinya.

Di sana ada orang yang tidak suka Mesir dan semua Negara yang terlibat dengan Arab Spring mendapat kebaikan dan bangkit dari kemunduran. Di sana ada harta yang disogokkan, ada perancangan yang diatur, perancangan jahat untuk menggagalkan semua langkah-langkah thaurah dalam mencapai kebebasan, mengembalikan pembangunan , melawan kerosakan dan menghalau orang-orang yang membuat kerosakan. Di sana ada orang yang ingin mengembalikan keadaan ke zaman kezaliman dan kerosakan, mereka terdiri dari musuh-musuh dari dalam yang mendokong rejim lama, yang mempunyai kepentingan, yang sama-sama makan dari hidangan yang haram. Juga terdiri dari musuh-musuh luar yang tidak suka kita jadi kuat dan mulia. Mereka menganggap thaurah yang diberkati itu sebagai ancaman paling besar buat mereka kerana mereka kehilangan perbendaharaan strategic , bahkan kita dapati ada serangan yang terancang dihalakan ke arah tentera Mesir yang hebat, yang merupakan perisai dan pedang bukan saja untuk Mesir, malah untuk umat seluruhnya di sepanjang sejarahnya. Maka siapakah sebenarnya yang mempunyai kepentingan dalam hal ini?

Siapakah yang menaja samseng-samseng itu? Siapakah yang merekrut mereka? Siapakah yang menolak mereka untuk menimbulkan kekeliruan bahawa mereka adalah para pendokong thaurah? Ketika berlaku thaurah bulan Januari, semua penunjuk perasaan berhimpun secara aman. Mereka berhadapan dengan kebatilan dengan dada mereka yang tidak bersenjata. Di kalangan mereka ada yang gugur sebagai syuhada’. Mereka tidak menyerang, tidak merosakkan harta benda. Berjuta-juta berhimpun di medan, tidak berlaku satupun serangan atau tindakan yang menyakitkan. Tidak ada kacau bilau. Semuanya bersatu, berkasih sayang, bekerjasama, berkongsi serpihan roti. Mereka berada dalam keadaan teratur, berdisiplin, menjaga kebersihan, mematuhi undang-undang. Matalamat mereka suci, wasilah juga suci. Seluruh dunia melihat wajah-wajah pemuda yang bersih suci membersihkan medan dengan tangan-tangan mereka sendiri selepas thaurah berjaya dan system batil tersungkur. Hanya Allah jua yang menumbangkan rejim itu. Demikian laungan para pemuda di medan Tahrir. Allah jua yang menolong rakyat Mesir menyempurnakan thaurah mereka.

Di manakah semua itu sekarang? Yang berlaku sekarang adalah percubaan untuk meruntuhkan institusi kerajaan dan membakarnya dengan molotov, menghalang lalu lintas, mengganggu urusan manusia, melepaskan peluru ke arah rakyat yang tidak berdosa. di samping itu mereka mengambil arak, dadah, membuat kekacauan dan merogol. Kita wajib membezakan antara pemuda yang bersih yang terlibat dengan thaurah yang inginkan kebaikan, walaupun mungkin ada yang ingin melihat kesan yang cepat. Kita harus bezakan mereka dengan puak-puak asing yang dipergunakan untuk menggagalkan system yang sah, yang dipilih oleh rakyat dengan sabar berlandaskan semangat juang yang tinggi demi kebaikan semua.

Kita mesti faham bahawa perbincangan, perkongsian, kejujuran, keikhlasan, membersihkan jiwa dari hasutan nafsu atau kepentingan individu yang gopoh, mesti melihat kepada masa depan umat dan masa kini, menyatukan tenaga, itulah satu-satunya jalan untuk pembangunan dan kemajuan, untuk menjayakan percubaan, memberikan harapan dan contoh kepada rakyat di kawasan ini dan alam seluruhnya bagaimana bangsa-bangsa bangkit, bagaimana tamadun dibina, yang dibuat oleh Mesir.

Adapun menggunakan keganasan, tipu muslihat dan perancangan jahat, maka menurut sunnah Allah natijahnya satu. Kami yakin dengan natijah itu.
“rancangan yang jahat itu tidak menimpa melainkan ke atas orang yang menjalankannya.” (Fatir:43)

Dari celah-celah peristiwa dan dugaan akan terserlah manusia yang membuat pembaikan daripada yang membuat kerosakan. Adapun Mesir, maka sesungguhnya Allah telah pelihara dengan kurniaNya jua, dan akan sentiasa memeliharanya dengan kekuasaanNya, dan dengan berkat pujian kepada Rasulullah s.a.w. yang benar lagi dibenarkan.

“Demikianlah Allah memberi misal perbandingan tentang perkara yang benar dan yang salah. Adapun buih itu maka akan hilang lenyaplah ia hanyut terbuang, manakala benda-benda yang berfaedah kepada manusia maka ia tetap tinggal di bumi.” (Ar-Ra’d:17)

“dan Allah Maha Kuasa melakukan segala perkara yang telah ditetapkanNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” (Yusuf:21)

المرشد العام للإخوان المسلمين
http://www.alamatonline.net/l3.php?id=52382

Ikhwan Muslimun dalam menghadapai keganasan

Risalah Mursyid:
رسالة من: أ.د.محمد بديع
المرشد العام للإخوان المسلمين

Sesungguhnya Sifat Allah yang pertama disebut di dalam al-Quran ialah “ar-Rahman, ar-Rahim”. Justeru, Allah Ta’ala melayani makhlukNya dengan lembut, penuh rahmah sebelum dihukum dan disiksa, sehinggakan para penderhaka sekalipun. Dia berfirman maksudnya:

“Khabarkanlah kepada hamba-hambaKu (wahai Muhammad), bahawa Akulah Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani (bagi mereka yang bertaubat dan beramal soleh). Dan bahawa azabKu, ialah azab yang tidak terperi sakitnya, (bagi mereka yang tetap dalam kederhakaannya).” (Al-Hijr: 49-50)

“Dan kalaulah Allah mengirakan kesalahan manusia serta terus menyeksa mereka disebabkan amal-amal jahat yang mereka telah kerjakan, tentulah Dia tidak membiarkan tinggal di muka bumi sesuatu makhluk yang bergerak; akan tetapi (Dia tidak bertindak dengan serta-merta, bahkan) Dia memberi tempoh kepada mereka hingga ke suatu masa yang tertentu; kemudian apabila sampai tempoh mereka (maka Allah akan membalas masing-masing dengan adilnya), kerana sesungguhnya Allah sentiasa Melihat keadaan hamba-hambaNya.” (Fatir:45)

Di dalam Hadis Qudsi, Dia berfirman maksudnya: “Sesungguhnya rahmatKu mengatasi kemurkaanKu” Riwayat Muslim.

Dan Allah tidak menurunkan kitab-kitab samawi, tidak mengutus rasul-rasul dan nabi-nabi melainkan sebagai pembawa rahmat kepada alam semesta, membebaskan kemanusiaan dari kecelakaan dunia dan akhirat. Dia berfirman kepada Adam a.s.
“kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dariKu, maka sesiapa yang mengikut petunjukKu itu nescaya dia tidak akan sesat dan dia pula tidak akan menderita azab sengsara.” (To Ha:123)

Dia menyifatkan NabiNya yang terakhir, Muhammad s.a.w. dengan sifat-sifat yang unggul.

“Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. Oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu) dan pohonkanlah ampun bagi mereka dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. Kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah Mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya.” (Aali ‘Imran:159)

“Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w) yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu dan dia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman.” (At-Taubah:128)

Dan Rasulullah s.a.w. merupakan contoh terunggul dari segi kasih sayang dan berlembut dalam semua tindakan serta tingkah laku baginda. Sifat tersebut bukan saja terserlah ketika baginda melayani para pengikut baginda yang beriman, malah begitulah juga ketika baginda berhadapan dengan musuh-musuh serta penentang-penentang baginda. Tidakkah kamu pernah dengar Allah Ta’ala memerintahkannya agar berpaling dengan cara yang baik dari musuh yang mempersenda-sendakan baginda?

“Dan bersabarlah terhadap apa yang dikatakan oleh mereka (yang menentangmu), dan jauhkanlah dirimu dari mereka dengan cara yang baik.” (Al-Muzzammil:10)

Dan dalam keadaan yang sangat genting lagi mencabar, baginda enggan mendoakan kebinasaan ke atas kaum musyrikin, pada hal baginda seorang yang sangat maqbul doanya. Baginda hanya berkata: “Ya Allah, ampunilah, berilah hidayah kepada kaumku, sesungguhnya mereka orang yang tidak mengetahui”. Hati baginda sering terluka dihiris perasaan dukacita melihat kaumnya sesat dan engkar. Baginda bimbang mereka akan terjerumus ke dalam siksaan yang amat menyakitkan.

“Maka jangan-jangan pula engkau (wahai Muhammad), membinasakan dirimu disebabkan menanggung dukacita terhadap kesan-kesan perbuatan buruk mereka, jika mereka enggan beriman kepada keterangan Al-Quran ini.” (Al-Kahf:6)

Sehinggakan di dalam peperangan, ketika saling berbunuhan, baginda berpesan: “Apabila kamu membunuh, bunuhlah dengan sebaiknya”. Baginda melarang perbuatan mengkelar mayat walaupun pihak musuh berbuat demikian.

Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menggariskan panduan untuk para nabi, rasul serta pengikut mereka yang terdiri dari sahabat, hawariyyin, pendakwah dan reformis sehingga ke hari qiamat. Untuk mereka Allah telah gariskan landasan islah dan manhaj dakwah kepada Allah di setiap masa dan tempat. Landasan yang berasaskan lemah lembut, bersikap lunak, mengemukakan hujah yang terpandu. Sehinggakan ketika mengemukakan dakwah kepada Firaun yang mengangkat dirinya sebagai tuhan, Allah perintahkan utusanNya:

“Kemudian hendaklah kamu berkata kepadanya, dengan kata-kata yang lemah-lembut, semoga dia beringat atau takut.” (To Ha:44)

Hatta kekerasan dengan kata-katapun ditolak. Nabi s.a.w. menjanjikan kata-kata yang lembut, memberikan makanan kepada orang yang memerlukan, solat malam ketika manusia sedang tidur sebagai pintu-pintu syurga. Dan sekiranya hendak berdialog atau berbahas maka berbahaslah dengan cara yang paling baik

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayat petunjuk.” (An-Nahl:125)

“Katakanlah (wahai Muhammad): "Inilah jalanku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah (dari segala iktiqad dan perbuatan syirik); dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain." (Yusuf:108)

“Tidak ada paksaan dalam agama (Islam) kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur).” (Al-Baqarah:256)

“Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayat petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya dia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayat petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayat petunjuk (kepada memeluk Islam)” (Al-Qasas:56)

“maka patutkah engkau pula hendak memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman?” (Yunus:99)

Bahkan baginda menyeru agar tidak mengatakan bodoh kepada orang yang terjerumus ke dalam kancah syirik, pada hal syirik merupakan jenayah paling besar terhadap Allah. ini untuk mempastikan mereka tidak terdorong kepada melakukan dosa yang lebih besar, sebagai tanda simpati dan kasihan belas kepada mereka, dan supaya kita tidak menutup rapat pintu taubat serta peluang untuk mereka kembali kepada kebenaran

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu Dia menerangkan kepada mereka apa yang mereka telah lakukan.” (Al-An’am:108)

“Dan apabila engkau melihat orang-orang yang memperkatakan dengan cara mencaci atau mengejek-ejek ayat-ayat Kami, maka tinggalkanlah mereka sehingga mereka memperkatakan soal yang lain” (Al-An’am:68)

Sesungguhnya lemah lembut, kasihan belas dengan semua makhluk merupakan ciri dakwah Nabi s.a.w. Tidak kira sama ada tumbuh-tumbuhan, batu-batan, haiwan, burung-burung, dan terutamanya manusia. Sirah Nabi s.a.w. penuh dengan peristiwa dan kisah-kisah yang mengukuhkan apa yang kita kata. Ketika baginda menghadapi tentangan paling hebat dari kaumnya, malaikat penjaga bukit datang menemuinya dan berkata: “Sekiranya tuan mahu, aku akan hempapkan Akhsyabain ke atas mereka”. Seandainya Baginda melayani tawaran malaikat itu, tentulah akan membawa kehancuran kepada semua makhluk di sekitar Makkah. Namun Rasulullah s.a.w. menjawab: “Bahkan aku berharap agar Allah mengeluarkan daripada sulbi mereka zuriat yang menyembah Allah Yang Esa serta tidak menyengutukanNya dengan sesuatu apapun”. (Muttafaq ‘alaih)

Dan ketika Allah Ta’ala memberinya kemenangan yang nyata sewaktu Fathu Makkah, kaum musyrikin tunduk menyerah kalah kepadanya, baginda tidak langsung membalas dendam untuk dirinya. Sebaliknya Baginda memaafkan dan melupakan segala kesalahan. Baginda berkata: “Pergilah kamu. Sesungguhnya kamu semua sudah bebas. Hari ini adalah hari marhamah”.

bersambung...

Sunday, February 17, 2013

Pakar Bahasa Arab


Al-Asmu’iy (121H - 216H /740M - 831) merupakan seorang yang sangat pakar dalam Bahasa Arab (BA). Beliau selalu berada di majlis ilmu bersama para ulama’ di istana Khalifah Harun ar-Rashid. Apabila berlaku percanggahan pendapat di kalangan ulama’, Khalifah akan berpaling kepada al-Asmu’iy seraya berkata: “Kemukakan pendapatmu wahai Asmu’iy!”

Maka pendapat yang dikemukakannya itulah yang menjadi kata pemutus.

Pada suatu hari, beliau sedang mengajar BA kepada orang ramai. Beliau menggunakan dalil-dalil daripada ayat al-Quran, Hadis dan juga syair-syair. Antaranya beliau membaca sepotong ayat yang bermaksud:

“Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka (hukumannya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

Tiba-tiba seorang Arab Badwi (A’rabi), antara yang hadir dalam majlis pengajian itu bertanya:

“Wahai tuan guru, kata-kata siapakah itu?”

Al-Asmu’iy menjawab: “Kalam Allah.”

A’rabi berkata: “Maha Suci Allah daripada berkata begitu.”

Orang ramai, termasuk Al-Asmu’iy sangat hairan mendengar kata-kata A’rabi itu. Al-Asmu’iy berkata kepadanya: “Encik, jaga kata-katamu! Ini Kalam Allah, dalam surah al-Maidah!”

A’rabi tetap mengulangi kata-katanya:“Maha Suci Allah daripada berkata begitu, bahkan ia sesuatu yang mustahil!”

Asmu’iy bertanya: “Adakah encik menghafaz al-Quran?”

A’rabi menjawab: “Tidak.”

Dan dia tetap tidak mahu menarik balik kata-katanya sehingga orang ramai hampir-hampir mahu memukulnya. Bagaimana dia begitu berani mencanggahi seorang yang sangat pakar dalam bahasa Arab, malah mengingkari ayat Allah pula?

Al-Asmu’iy menenangkan mereka dengan berkata: “Sabar, sabar! Bawakan mushaf!”

Setelah dibawa dan dibuka mushaf, nyatalah bahawa al-Asmu’iy telah tersilap. Akhir ayat itu ialah “Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”

Sekali lagi orang ramai, termasuk al-Asmu’iy kehairanan. Al-Asmu’iy bertanya: “Bagaimana encik tahu saya salah sedangkan encik tidak menghafaz al-Quran?”

A’rabi menjawab, sebab Allah berkata: “potonglah tangan mereka sebagai satu balasan dengan sebab apa yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah”. Kata-kata itu lahir dari sifat perkasa dan bijaksana, bukan sifat keampunan dan kasihan belas.”

(Maksud A’rabi, tidak munasabah perintah supaya menghukum dengan begitu tegas lagi keras, diakhiri dengan sifat maha mengampun dan maha mengasihani. Sebab itu bila Asmu’iy baca “Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani”, dia dapat menangkapi kesilapan Asmu’iy)

Lantas al-Asmu’iy berkata dengan merendah diri: “Demi Allah, sesungguhnya aku sebenarnya tidak mengenali Bahasa Arab!”

Pengajaran: Orang yang hebat bukanlah orang yang tidak pernah buat silap. Tetapi orang yang sedia mengaku silap jika telah tersilap.

Sumber:

http://www.alamatonline.net/l3.php?id=51201

Wednesday, February 13, 2013

Taubat Abu Lubabah


Kaum Yahudi Bani Quraizah telah mengkhianati perjanjian mereka dengan Rasulullah s.a.w., iaitu ketika Peperangan al-Khandaq mereka bersekongkol dengan musyrikin Quraisy yang telah membentuk suatu pakatan yang dinamakan al-Ahzab untuk menyerang Madinah. Sebagai warga Madinah yang telah mematerai perjanjian untuk sama-sama mempertahankan kedaulatan Madinah, sepatutnya Yahudi Bani Quraizah bersama-sama dengan Nabi s.a.w. dan umat Islam menghadapi ancaman musuh dari luar. Namun sebaliknya mereka bertindak memungkiri perjanjian dan berpihak kepada musuh.

Selesai peperangan Khandaq dengan kemenangan yang nyata atas pertolongan Allah Yang Maha Kuasa, Nabi s.a.w. segera berangkat ke perkampungan Bani Qurazah dan mengepung mereka selama 15 hari 15 malam secara berterusan sehingga mereka benar-benar rasa tertekan dan tidak sanggup lagi bertahan di dalam kubu-kubu mereka.

Mereka meminta supaya Rasulullah s.a.w. menghantar seorang utusan untuk berunding. Mereka sendiri memilih Abu Lubabah bin Abd al-Mundzir r.a., seorang sahabat dari kalangan Ansar, suku Aus.

Kenapa mereka memilih Abu Lubabah?

Abu Lubabah merupakan sekutu mereka pada zaman jahiliah. Mereka beranggapan, kemungkinan mereka dapat berbincang, mencari persefahaman dan menagih simpati kerana hubungan yang rapat dengannya sejak dahulu.

Ketika itu, Rasulullah s.a.w. telah membuat keputusan akan membunuh Bani Quraizah lantaran pengkhiatan mereka yang sangat besar. Mereka telah merancang untuk membuka jalan kepada Quraisy supaya memasuki Madinah dan menghapuskan umat Islam yang berada di Madinah hingga ke akar umbinya.

Atas permintaan mereka, Rasulullah s.a.w. bersetuju untuk menghantar Abu Lubah. Rasulullah s.a.w. berpesan kepada Abu Lubabah supaya merahsiakan keputusan yang telah dibuat kerana jika mereka mengetahui keputusan itu, mereka tidak akan membuka pintu-pintu pagar mereka. Mereka akan terus berada di dalam kubu-kubu mereka yang besar itu. Kubu mereka lengkap dengan bekalan air dan makanan dan boleh bertahan berbulan-bulan. Dengan itu kepungan akan memakan masa lebih lama.

Abu Lubabah pun pergi melaksanakan misinya bertemu dan berunding dengan Bani Quraizah. Apabila melihat Abu Lubabah datang, kaum lelaki berdiri menyambutnya, wanita dan kanak-kanak mengerumuninya sambil menangis teresak-esak di hadapannya. Abu Lubabah yang mempunyai hubungan rapat dengan mereka sejak sekian lama sangat tersentuh dengan apa yang berlaku di hadapan matanya. Mereka berkata kepadanya:
“Wahai Abu Lubabah, pada pendapatmu adakah kami mesti tunduk kepada keputusan Muhammad?” Abu Lubah menjawab dengan lidahnya, “Ya. Tunduklah kepada keputusannya.” Pada masa yang sama dia membuat isyarat dengan tangannya, meletakkan tangan di lehernya yang membawa maksud bahawa keputusan Rasulullah s.a.w. adalah mereka akan dibunuh.

Dia telah membuka rahsia Rasulullah s.a.w., mengkhianati janjinya dengan pemimpinnya. Satu jenayah yang sangat besar dilakukan oleh seorang sahabat dari kalangan Ansar, seorang yang telah mencipta nama yang cukup hebat dalam sejarah Islam sebelum ini.

Abu Lubabah menceritakan pengalaman pahitnya:

“Maka demi Allah, dua tapak kakiku belum lagi berganjak dari tempat ia berpijak, aku telah menyedari bahawa sesungguhnya aku telah mengkhianati Allah dan RasulNya!”

Abu Lubabah benar-benar menginsafi bahawa dia telah melakukan satu dosa yang sangat besar. Tanpa bertangguh, dia terus meluru keluar dari tempat itu. Bukan pulang ke rumah, bukan juga ke rumah Rasulullah s.a.w. Sebaliknya dia terus ke masjid. Dia mengikat dirinya di satu tiang daripada tiang-tiang masjid. Dia berkata: “Aku tidak akan tinggalkan tempat ini selagi Allah tidak mengampunkan dosa yang telah aku lakukan”

Berita mengenai Abu Lubabah yang mengikat dirinya di tiang masjid dan sumpahnya tidak akan tinggalkan tempat itu selagi dosanya tidak diampunkan sampai ke pengetahuan Nabi s.a.w. Baginda mengulas perbuatan itu dengan bersabda (maksudnya): “Kalaulah dia datang menemuiku, nescaya aku akan memohon ampun untuknya. Namun, dia telah buat apa yang dia buat, maka aku tidak boleh melepaskannya sehingga Allah mengampuninya.”

Abu Lubabah r.a. ada pilihan untuk pergi bertemu Rasulullah s.a.w. meminta maaf dan memohon supaya Rasulullah s.a.w. meminta agar Allah ampunkan dosanya. Atau dia pulang ke rumah bertaubat dan memohon ampun kepada Allah. Siapa yang tahu akan dosanya? Namun dia memilih untuk menghukum dirinya di atas satu kesalahan yang sememangnya sangat besar. Dia tidak peduli orang akan melihatnya terikat di tiang masjid, dia tidak peduli berapa lama dia akan berada dalam keadaan begitu. Yang penting, dia sungguh-sungguh ingin bertaubat dan dia mahu Allah benar-benar menerima taubatnya. Selama enam hari berturut Abu lubabah terikat di tiang masjid. Setiap kali masuk waktu solat, isterinya akan datang membuka ikatan untuk membolehkan dia menunaikan solat berjamaah. Selepas itu dia kembali kepada ikatannya semula.

Genap enam hati turunlah wahyu yang dinanti. Di waktu dinihari yang hening wahyu turun kepada Nabi s.a.w. Ketika itu baginda bermalam di rumah Ummul-Mukminin, Ummu Salamah r.a.

Ummu Salamah menceritakan detik yang bersejarah itu:

"Saya mendengar Rasulullah s.a.w. tertawa di waktu dinihari." Baginda begitu gembira menerima wahyu yang menyatakan Abu Lubabah telah diampunkan. Betapa kasihnya Baginda kepada Abu Lubabah dan kepada sahabat seluruhnya. Ummu Salamah r.a. yang belum mengetahui punca Baginda tertawa telah bertanya, apakah yang menyebabkan suami tercinta tertawa di waktu yang bening itu?

Baginda s.a.w. menjawah: “Sesungguhnya Abu Lubabah telah diampunkan!”

Ummu Salamah turut tidak dapat menahan rasa gembiranya dan ingin mengambil peluang menyampaikan khabar gembira itu kepada Abu Lubabah yang sedang terikat di tiang masjid.

Ummu Salam berkata kepada Nabi s.a.w.: “Bolehkah saya sampaikan berita gembira ini kepadanya ya Rasulullah?”

Baginda menjawab: “Silakan jika engkau mahu.”

Peristiwa ini berlaku sebelum difardhukan hijab ke atas isteri-isteri Nabi s.a.w.

Dengan keizinan daripada Rasulullah s.a.w. itu Ummu Salamah berdiri di pintu rumahnya - semua pintu rumah isteri-isteri Nabi s.a.w. menghala ke masjid – sambil berkata: “Wahai Abu Lubabah, bergembiralah! Sesungguhnya Allah telah mengampunimu.”

Pengumuman itu bukan saja didengari oleh Abu Lubabah, malah turut mengentuk gegendang telinga sahabat-sahabat yang lain. Mereka segera berduyun-duyun mendapatkan Abu Lubabah mengucap tahniah dan ingin segera membuka ikatannya. Namun Abu Lubabah tidak mahu tali itu dibuka oleh sesiapa kecuali Rasulullah s.a.w.

Menjelang azan Subuh, Rasulullah s.a.w. keluar ke masjid untuk menunaikan solat Subuh. Maka Baginda s.a.w. membuka ikatan Abu Lubabah sebelum menunaikan solat.

Sumber:
http://islamstory.com/ar/

Friday, February 08, 2013

الحمدلله

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah. Ni'matnya melimpah ruah. Tidak terhitung banyaknya, tidak terjangkau luasnya, tidak mampu diselami dalamnya. Sungguh benarlah firman Allah yang bermaksud:
“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkannya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (An-Nahl 16:18)

“Dan Dia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya.” (Ibrahim 14:34)

“Dan apa-apa nikmat yang ada pada kamu maka adalah ia dari Allah;” (An-Nahl 16:53)

Menurut Allah Yarham Sa’eid Hawwa di dalam kitabnya al-Asas fi at-Tafsir, ni’mat yang tidak terhitung banyaknya itu secara puratanya boleh dikategorikan kepada empat jenis.

1. Iijad fi an-nasy’ah al-ula, iaitu mengadakan daripada tiada pada kali pertama.
2. Ibqa’ fi an-nasy’ah al-ula, iaitu mengekalkan kewujudan apa yang diadakan kali pertama itu.
3. Iijad fi an-nasy’ah al-akhirah, iaitu mengadakan pada kali yang kedua atau kali terakhir.
4. Ibqa’ fi an-nasy’ah al-akhirah, iaitu mengekalkan kewujudan pada kali terakhir itu.

Di dalam al-Quran, terdapat lima surah dimulakan dengan Alhamdulillah: al-Fatihah (1), al-An’am (6), al-Kahf (18), Saba’ (34) dan Fatir (35).

Alhamdulillah pada surah al-Fatihah adalah pujian untuk Allah di atas semua ni'mat, merangkumi keempat-empat jenis tersebut.

Surah al-An'am memfokuskan jenis pertama.

Surah al-Kahf fokus kepada jenis kedua.

Surah Saba' fokus kepada jenis ketiga.

Surah Fatir fokus kepada jenis keempat.

Demikian menurut penelitian Allah Yarham Sa’eid Hawwa.