Monday, October 27, 2014

Check Point Hijrah Nabawiyyah

Hijrah Nabawiyyah yang penuh keberkatan telah berlau 1435 musim yang lalu. Sedia maklum bahawa hijrah berlaku pada bulan Rabiul-Awwal. Namun tahun hijriah dimulai daripada bulan Muharram. Ketetapan ini telah berlaku pada zaman pemerintahan Amirul-Mukminin Umar bin al-Khattab r.a. dengan persetujuan para sahabat r.a.

Kisah bermula apabila seorang lelaki menuntut hutang daripada rakannya di hadapan Umar. Menurut  perjanjian mereka hutang itu mesti dibayar pada bulan Syaaban. Umar r.a. bertanya, Syaaban yang mana? Adakah Syaaban tahun yang kita berada sekarang atau Syaaban tahun lalu atau Syaaban tahun akan datang?

Kemudian Umar mengambil inisiatif mengumpulkan para sahabat dan bermesyurat dengan mereka untuk menentukan tarikh supaya mereka dapat mengetahui bilakah tiba masa hutang-hutang wajib dibayar. Maka keluarlah beberapa cadangan:
1.     Guna tarikh Parsi
2.     Guna tarikh Rom
3.     Letak tarikh mengikut hari kelahiran Nabi s.a.w.
4.     Letak tarikh mengikut hari baginda diutus menjadi Rasul.
5.     Letak tarikh mengikut hari baginda berhijrah.
6.     Letak tarikh mengikut hari baginda wafat.

Maka Umar cenderung kepada cadangan meletakkan tarikh mengikut hari baginda berhijrah kerana kemasyhuran dan keluasan penyebarannya. Semua sahabat bersetuju dengan pandangan itu.

Seterusnya Umar meminta pandangan tarikh hijrah ini hendak dimulakan dengan bulan apa? Maka timbul beberapa cadangan. Ada yang mencadangkan mula dengan bulan Rajab dan ada yang mencadangkan mula dengan bulan Ramadan. Uthman bin Affan r.a. mencadangkan agar dimulakan dengan bulan Muharram kerana ia merupakan bulan haram. Dan ia merupakan awal  tahun, masa manusia berangkat pulang setelah selesai ibadah haji.

Bermula daripada situ, hari pertama bulan Muharram menjadi awal tahun hijriah.

Tidak syak lagi, hijrah merupakan satu peristiwa yang sangat penting dalam sejarah perkembangan Islam. Terdapat beberapa check point yang patut menjadi iktibar sehingga ke akhir zaman.

Pertamaa : Keindahan Islam

Para pemimpin Quraisy yang menentang dakwah dengan keras dan cuba menyekat penyebarannya tidak dapat menyembunyikan kekagumana mereka terhadap keindahan Islam, kerasionalannya, keupayaannya memikat hati, menguasai akal dan mengesankan jiwa. Buktinya mereka pernah dicadangkan agar dihalau Rasulullah s.a.w. keluar dari kota Mekah supaya mereka dapat merehatkan diri dari berdepan dengan dakwahnya yang kian merebak, supaya mereka dapat menjalani kehidupan yang aman damai seperti sebelumnya tanpa diganggu oleh agama baru yang dibawa oleh Muhammad. Namun, apa jawapan mereka terhadap cadangan itu? Mereka berkata: Tidak, demi Allah! Ini bukanlah satu idea yang menguntungkan kamu. Tidakkah kamu lihat betapa indah kata-katanya, betapa manis tutur bicaranya, dia mampu menawan hati orang-orang yang matang dengan apa yang dibawanya. Jika kamu laksanakan idea kamu itu, kamu tidak akan selamat. Dia akan betapak di satu perkampungan orang Arab dan menguasai mereka dengan kata-kata dan tutur bicaranya sehingga mereka semua akan mengikutinya. Kemudian dia akan memimpin satu angkatan dan memijak kamu di negeri kamu sendiri. Selepas itu, dia akan lakukan apa saja yang dia mahu terhadap kamu.

Sesungguhnya kata-kata itu merupakan pengiktirafan yang jelas tentang keindahan Islam yang diluahkan oleh musuh-musuhnya. Sebelum itu, Herculas telah mengakui kehebatan Nabi Muhammad s.a.w. di hadapan Abu Sufyan dengan katanya: "Aku mengetahui bahawa dia yang tidak pernah berbohong dengan manusia, tidak mungkin akan berbohong dengan Allah. Demikianlah para rasul. Mereka tidak menipu. Sekiranya aku berada di sisinya nescaya aku akan membasuh tapak kakinya.

Pengiktirafan sedemikian bukan saja diucapkan oleh orang-orang terdahulu, malah sehingga kini ramai di kalangan pemikir dan pengkaji menyatakan dengan terus terang kekaguman mereka terhadap keindahan Islam dan pembawanya, Nabi Muhammad s.a.w. Antara kata-kata mereka:
1.     Pemikir dan penyair Perancis, Lamartine: "Adakah di sana terdapat seorang yang lebih hebat daripada Nabi Muhammad?"
2.     Bernard Shaw dari British: "Sesungguhnya dunia sangat berhajat kepada seorang lelaki yang dapat berfikir seperti Muhammad".
3.     Michael Hart dari Amerika: "Muhammad merupakan tokoh sejarah yang paling penting dan paling hebat".
4.     Durant, penulis ensiklopedia tamadun manusia: "Muhammad merupakan tokoh sejarah paling hebat dari kalangan yang hebat".
5.     Thomas Carlyle, penulis berbangsa Inggeris: "Muhammad adalah rahmah dan kasih sayang. Sesungguhnya aku cintakan Muhammad kerana tabiatnya yang bersih daripada mengada-ngada dan meninggi diri.
6.     Sasterawan British, George Wells: "Muhammad merupakan pemimpin paling hebat dalam mendirikan negara yang adil dan bertoleransi".
7.     Ahli sejarah Perancis, Gustave Le Bon: "Muhammad merupakan manusia paling agung yang diketahui di dalam sejarah"

Kedua: Kebersamaan Tuhan

Quraisy telah mengatur konspirasi secara besar-besaran untuk menghapuskan Islam. Mereka mengumpulkan segala kekuatan dan tenaga yang mereka ada. Konspirasi itu turut disertai oleh Iblis laknatullah yang menyamar sebagai orang yang memberi nasihat dan buah fikiran yang bernas. Konspirasi terbesar mereka berligar di sekitar tiga cadangan: tahan di dalam bilik kurungan dalam keadaan terikat dengan rantai besi, halau keluar jauh-jauh  dan sekat dari mendapat keperluan hidup, dan bunuh. Akhirnya mereka mencapai persepakatan untuk membunuh dengan cara yang paling keji. Namun Allah Ta'ala menjamin keselamatan RasulNya. Dia melindunginya dari tipu muslihat golongan kafirin sehingga dia dapat menyampaikan risalah dengan sempurna. Hal ini ditegaskan di dalam firmanNya yang bermaksud: "Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Mekah) mengeluarkannya (dari negerinya Mekah) sedang dia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika dia berkata kepada sahabatnya: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya) dan Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (At-Taubah:40)

Terdapat beberapa ayat yang menjelaskan keadaan di mana Allah bersama dengan kita, iaitu:
1.     Bersama dengan orang yang sabar. "Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah:153)
2.     Bersama dengan orang yang bertaqwa. "Sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang bertakwa.” (Al-Baqarah:194)
3.     Bersama dengan orang yang ihsan. "Sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang bertakwa dan orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.” (An-Nahl:128)
4.     Bersama dengan orang beriltizam dengan syariat Allah. "dan Allah berfirman (kepada mereka): Bahawa Aku adalah berserta kamu (memerhati segala-galanya). Demi sesungguhnya jika kamu dirikan sembahyang, serta kamu tunaikan zakat dan kamu beriman dengan segala Rasul (utusanKu) serta menolong bantu mereka (dalam menegakkan agama Allah) dan kamu pinjamkan Allah (dengan sedekah dan berbuat baik pada jalanNya) secara pinjaman yang baik (bukan kerana riak dan mencari keuntungan dunia), sudah tentu Aku akan ampunkan dosa-dosa kamu, dan Aku akan masukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai.” (Al-Maaidah:12)

Ketiga: Peranan Wanita

Nabi s.a.w. merancang hijrahnya dengan begitu rapi. Dan wanita memainkan peranan yang sangat besar yang mungkin sukar dilakukan oleh kaum lelaki. Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa ia merupakan peranan paling penting dalam perancangan hijrah. Ibn Ishaq berkata: Rasulullah s.a.w. berada di dalam gua selama tiga hari. Bersamanya Abu Bakar as-Siddiq. Quraisy menawarkan 100 ekur unta sebagai hadiah kepada orang yang dapat menangkap dan membawa baginda kepada mereka.
Abdullah bin Abu Bakar r.a. berada di tengah-tengah orang Quraisy di waktu siang mendengar apa yang mereka rancang dan apa yang mereka kata tentang Rasulullah s.a.w. dan Abu Bakar r.a. kemudian dia datang ke gua waktu malam menyampaikan berita. 'Aamir bin Fuhairah, hamba  Abu Bakar r.a. mengembala kambing di tempat orang-orang Quraisy mengembala kambing-kambing mereka. Bila petang dia akan membawa kambing-kambaing Abu Bakar ke arah gua dan memerah susu untuk mereka berdua. Apabila pagi menjelang Abdullah akan meninggalkan tempat persembunyian menuju ke Mekah dan 'Aamir akan mengikuti jejak Abdullah dengan kambing-kambing belaannya untuk menutup kesan-kesan tapak kaki Abdullah. Setelah tiga hari berlalu, penduduk Mekah semakin reda, orang yang diupah untuk menunjukkan jalan ke Yathrib datang dengan membawa dua ekur unta serta sesekur unta tunggangannya sendiri. Ketika itu Asma' datang membawakan dua uncang bekalan makanan. Ketika Rasulullah s.a.w. dan Abu Bakar hendak menggantungkan bekalan itu pada unta masing-masing, Asma' baru tersedar rupanya dia lupa untuk menyediakan tali pengikat uncang itu. Lalu tanpa teragak-teragak dia terus membelah tali pinggangnya. Sebahagian dijadikan sebagai pengikat bekalan dan sebahagiannya digunakan untuk mengikat kainnya. Dengan sebab itulah Asma' mendapat gelaran 'dzatun-nitoqain'. Rasulullah s.a.w. berkata kepadanya apabila dia membelah tali pinggangnya, "Sesungguhnya untuk Asma' dua tali pinggang di syurga."

Kisah ini menerangkan betapa peranan yang dimainkan oleh Asma' binti Abu Bakar yang ketika itu dalam lingkungan usia 17 tahun. Peranannya adalah membawa makanan kepada Rasulullah s.a.w. dan ayahnya Abu Bakar r.a. yang berlindung di gua Thur. Orang yang memanjat gua Thur pada hari ini pasti memahami betapa sukarnya jalan yang dilalui oleh lelaki yang perkasa untuk sampai ke situ. Maka bagaimanakah seorang wanita seperti Asma' melakukannya? Lebih-lebih lagi Asma' ketika itu sedang hamil dalam keadaan yang telah sarat. Di dalam Sahih Muslim, Asma' keluar berhijrah ketika dia hamil. Tiba di Quba', dia melahirkan Abdullah bin Zubair. Asma' membawa bayi yang baru dilahirkan kepada Rasulullah s.a.w. untuk ditahnik. Baginda meletakkan bayi itu di atas ribanya, dibawakan kepadanya sebiji kurma. Baginda mengunyahnya dan meludahkannya ke dalam mulut bayi. Jadi perkara pertama yang masuk ke dalam perutnya adalah air liur Rasulullah s.a.w.

Sesungguhnya langkah Asma' memanjat gua dalam keadaan sarat mengandung sambil membawa makanan merupakan satu tugas berat dan sukar. Ini menunjukkan bahawa wanita memiliki semangat yang kental dan tabah. Tidak ada kesulitan yang menjadi penghalang mereka menyumbang bakti dan tenaga demi agama tercinta. Hal ini diperkuatkan lagi dengan riwayat-riwayat yang menceritakan sumbangan kaum wanita yang sangat berkesan di dalam pelbagai bidang seperti pertanian, merawat tentera yang cedera, perniagaan dan sebagainya.

Keempat: Menunaikan amanah

Apabila kaum Quraisy telah membuat keputusan muktamad untuk membunuh Nabi s.a.w. Allah Ta'ala mengutus Jibril supaya menyampaikan wahyu, mengkhabarkan apa yang akan dilakukan oleh kaumnya. Jibril memerintahkan Nabi agar tidak tidur di tempat yang biasa baginda tidur kerana kaum Quraisy telah merancang apabila baginda tidur, mereka akan serbu baginda di tempat tidur dan membunuhnya beramai-ramai. Rasulullah s.a.w. meminta Sayyidina Ali r.a. tidur di tempatnya dan menggunakan selimutnya serta menegaskan bahawa tidak akan berlaku ke atasnya perkara yang tidak baik.

Namun tugas Sayyidina Ali bukan sekadar mengelirukan Quraisy dengan berbaring di tempat tidur Nabi s.a.w. baliau juga ditugaskan memikul satu amanah yang lebih besar. Beliau ditugaskan supaya terus berada di Mekah selama 3 hari selepas penghijrahan Nabi s.a.w. untuk memulangkan barang-barang yang diamanahkan kepada Nabi s.a.w. menjaganya. Setelah tugas itu selesai, barulah Ali boleh mengikuti Rasulullah s.a.w. ke Yathrib.

Riwayat tidak menyebut secara ditil nama-nama orang yang mengamanahkan barang-barang mereka di rumah Nabi s.a.w. Cuma dinyatakan secara umum bahawa setiap orang penduduk Mekah yang memiliki barang berharga yang disayangi akan mengamanahkan kepada Nabi s.a.w. menyimpannya kerana Nabi s.a.w. terkenal dengan sifat benar dan amanah. Dan ini terbukti, Rasulullah s.a.w. tidak pernah menggunakan kesempatan memaksa Quraisy memeluk Islam dengan cara mengugut tidak akan memulangkan barang yang diamanahkan jika mereka tidak memeluk Islam, atau membawa lari semua barang-barang itu bersama baginda ketika berhijrah.

Dipetik daripada tulisan Dr Muhammad Bassam az-Zain

Majalah Manar al-Islam

No comments: