Saturday, October 25, 2014

Ku ingin bernaung di bawah lembayung rahmah-Mu ya Rahman

(Sebelum ditambah dan disunting. Untuk simpanan arkibku)

Aku seorang insan
Tercipta daripada satu jiwa
Aku makhluk mulia
Istimewa
Di hati ini iman terpelihara
Di pundak ini amanah bertakhta

Di kala kecil aku bergelar puteri
Sesiapa yang mengasihi dan mendidikku
Mengajarku adab dan tanggungjawab
Baginya syurga
Limpahan rahmah yang tiada tara

Hari beranjak tahun berganti
Aku melangkah ke gerbang remaja
Puteri kini bergelar isteri
Suami qawwam aku dilindungi
Bersama meniti sakinah berbekal mawaddah
Redha dan rahmah Ilahi sentiasa ditadah

Setelah dewasa aku bergelar ummi
Dalamnya kasihku tak daya diselami
Luasnya cintaku tak mampu disukat
Aku bersyukur
Aku berbangga
Rahmah Tuhanku yang tak terungkap nilainya
Di bawah kakiku diletakkan syurgaNya

Aku wanita
Puteri, isteri dan ummi
Rumah bagiku bukan penjara
Istana bagiku bukan dunia
Umat dan masyarakat wajib diambil berat
Makruf disebar mungkar di sekat
Bergandingan para mukminin dan mukminat
Bagai termaktub di dalam ayat
"Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (At-Taubah:71)


Kami barisan pimpinan wanita IKRAM
Sederap melangkah menerobos segenap medan:

Tarbiah dimantapkan, wasael dipelbagaikan
Bekalan duat secara berterusan

Genarasi rabbani pengibar panji-panji
Penerus perjuangan menuju kemenangan
IKRAM Junior titik permulaan

Wanita muda harapan semua
Ilmu turath digali kemahiran dijana
Mewarisi perjuangan antunna tonggaknya

Teguh jati diri berteraskan ilmu
Ibu mithali isteri  solehah
Mendidik masyarakat teladan ummah

Surah al-Hujurat menjadi panduan
Bertaaruf, berkerjasama dengan semua lapisan
Menebar jaringan mengukuhkan persaudaraan

Faham Syariah celik undang-undang
Menegak keadilan membela kebenaran
Wanita terelak dari kekejaman dan penindasan

Menyampai maklumat tepat dan cepat
Menyebar fikrah jelas dan mantap
Mengupas isu menyelesaikan masalah
Media diperkasa wanita IKRAM menyerlah

Akhawat yang kami kasihi
Teguhlah berdiri di sisi kami
Andai lurus jalan kami, followlah di belakang kami
Andai lembab langkah kami, tolaklah kami
Andai tersasar jejak kami, luruskan kami
Kerana kita menggenggam satu janji
IKRAM wadah perjuangan
Kerana kita mendukung satu slogan
Ukhuwwah teras kegemilangan




No comments: