Monday, May 11, 2015

KISAH NABI SULAIMAN 'ALAIHIS-SALAM

1.     kisah nabi sulaiman disebut dalam surah al-Naml:15-44, surah al-Anbiaa':79-82, surah Saba':12-14, surah Sod:30-40
2.     kelebihan Sulaiman, dia seorang raja dan nabi, diberi ilmu, hikmah, harta dan kuasa di samping itu anak kepada raja dan nabi. Oleh kerana dia seorang daripada nabi-nabi Allah maka dia ditaklifkn berdakwah, menyeru manusia kepada Allah, bukan seperti raja-raja yang biasa. Jadi apa yang Allah kurniakan kepadanya merupakan mukjizat, bukan sekadar memenuhi tuntutan sebagai penguasa atau raja yang biasa
3.     memiliki keperibadian unggul:
a.               pengabdiannya kepada Tuhannya (sod:30)
b.              awwab (orang yang kembali kepada Allah), banyak bertaubat,
              istighfar dan zikir
c.               mengiktiraf nikmat ilmu daripada Allah serta kurniaanNya
d.              tawadhu' walaupun memiliki segala kekuasaan
e.               diberi ilmu, hikmah dan kefahaman
4.     kehebatan pentadbiran Nabi Sulaiman:
a.              husnut-tabdir – sulaiman mewarisi daripada Daud khilafah imaniah, daulah qawiyyah, mamlakah mutakamilah. Dia memeliharanya, menguatkannya, mempertahankannya, meluaskannya. Pembahagian tugas (yuza'un), pemantauan (tafaqqada), tindakan yang tegas (hukuman ke atas hudhud). Sebagai contoh, bala tentera yang ramai, terdiri dari pelbagai jenis serta lapisan makhluk disusun dengan rapi, teratur, sistematik. Kecekapan, keadilan dan kebijaksaan seorang ketua dalam kisah hudhud.
b.              ketinggian himmahnya dalam thabat 'alal-mabda' (an -Naml:36 -37)
c.               ketinggian himmahnya dalam mencari redha Tuhannya (an-Naml:19) baginda berdoa memohon tiga perkara:
ü    taufiq supaya mensyukuri ni'mat
ü    taufiq supaya beramal soleh
ü    dimasukkan ke dalam syurga bersama hambaNya yang soleh
5.     pengajaran dari kisah semut:
a.     antara manifestasi ilmu Nabi Sulaiman, mendengar seruan seekor semut di satu lembah mengingatkan kaumnya agar tidak dipijak Raja Sulaiman dan bala tenteranya. Kebiasaannya manusia biasapun tidak menghiraukan binatang melata yang sekecil semut, apalagi seorang raja sehebat Sulaiman, menunjukkan bahawa pemimpin wajib mengambil berat terhadap rakyatnya walau sekecil semut apa lagi manusia.
b.     peranan individu dalam menyelamatkan umat. Gerakan islah bermula daripada seorang
c.      mengutamakan kepentingan jamaah daripada kepentingan individu
d.     tumpukan pada usaha tidak persoal natijah
e.     mengemukakan cadangan yang praktikal, peringatan semut kepada kaumnya tentang bahaya yang mendatang, terus kemukakan solution
f.      bersangka baik
g.     mendengar seruan semut, baginda senyum lantas berdoa menunjukkan kemantapan peribadi baginda, tidak terpedaya dengan ilmu dan kuasa yang diberi sebagaimana kebanyakan raja-raja di muka bumi ini
h.     mengambil berat tentang haiwan dihayati oleh Nabi Muhamaad s.a.w.  Daripada Abdul Rahman bin Abdullah daripada ayahnya r.a. dia berkata: kami bersama Rasulullah s.a.w. dalam satu perjalanan. Ketika Nabi s.a.w. pergi menunaikan hajat, kami ternampak seekor humarah (sejenis burung kecil) bersama dua ekor anaknya yang masih kecil. Kami mengambil dua anak kecilnya. Lalu ibunya berkicau-kicau tak berhenti. Bila Nabi kembali, baginda bertanya, siapa yang menyakitkan humarah ini? Pulangkan anaknya kepadanya!" Abu Daud
6.     Pengjaran dari kisah hudhud:
a.       Ketua mesti mutaba'ah junud dan rakyatnya dari sesi disiplin dan ketaatan. Kisah menunjukkan hudhud pergi tanpa minta izin. Ketua mesti tegas menegur dan menghukum siapa yang salah supaya tiada yang cuba mengelat. Namun sebelum hukuman dijatuhkan wajib beri peluang kepada yang dituduh mengemukakan alasan yang kukuh.
b.       Jawapan Hudhud memberi suatu pengajaran yang sangat besar, dia mengetahui sesuatu yang tidak diketahui oleh tuannya. Biasanya mana-mana raja tidak akan mendengar kata-kata rakyat yang mendakwa mengetahui apa yang tidak diketahuinya. Namun Sulaiman mendengar. Justeru, seorang insan walau setinggi mana ilmu ada yang tidak diketahui. Maka pemimpin jangan memandang remeh pandangan jundinya yang paling bawah sekalipun. Mungkin dia mampu mengemukakan satu fikrah yang membawa kesan yang besar kepada umat.
c.        Walaupun kelihatan hudhud begitu bijak mengemukakan alasannya namun Nabi tidak lekas menerima atau menolak bulat-bulat atau mempersendakan apa yang disampaikan oleh hudhud. Sebaliknya baginda menunggu bukti.
7.     Pengajaran dari kisah Puteri Balqis
a.     Balqis menerima sepucuk surat. Beliau tidak mengetahui siapa yang campak, bagaimana ia dicampakkan. Namun dia tidak memandang enteng kepada surat itu. Tidak mengisytihar darurat, keselamatan istana telah diceroboh, tidak menyalahkan pengawal atas kecuaian mengawal keselamatan istana dan tidak cemas atau gelabah dengan kehadiran surat yang tidak diketahui hujung pangkal itu, bahkan menyifatkannya sebagai surat yang mulia (kitabun karim).
b.     Sifat kitabun karim, mungkin difahaminya daripada isi kandungan atau cop mohornya. Kisah itu juga menggambarkan meskipun dia tidak menyembah Allah, namun dakwah Sulaiman kemungkinan telah merebak dan telah menembusi istananya, mungkin juga agama Allah bukan suatu yang asing kerana warisan dakwah Nabi Ibrahim dan Ismail yang tersebar di bumi Arab. Jelasnya beliau seorang yang tidak buta huruf dan kemungkinan pada ketika itu terdapat satu bahasa perantara yang difahami oleh semua bangsa.
c.      Kandungan surat simple, jelas dan tegas "Bahawa janganlah kamu meninggi diri terhadapku dan datanglah kamu kepadaku dengan menyerah diri (beriman dan mematuhi ajaran agama Allah).” (An-Naml:31)
d.     Balqis tidak membuat keputusan sendiri. Beliau bermesyuarat. Pegawai sentiasa tunjukkan kesediaan kalau perlu perang atau lawan. Namun beliau meminta pandangan dari segi kandungan surat yang menyeru kepada menganut agama baru yang lain daripada apa yang mereka anuti sekarang. Ia bukan mudah. Kalau dia terima, mereka bagaimana? (berlaku pada Hirqal raja Rom. Dia yakin Nabi Muhammad itu benar, namun padri-padri menolak. Akhirnya dia akur kepada padri)
e.     Meskipun Balqis faham ajakan Nabi Sulaiman, namun beliau ingin menguji terlebih dahulu dengan mengirim hadiah. Harta biasanya dapat menutup mulut mereka yang jadikan dunia matlamatnya.
f.      Penolakan Nabi Sualaiman akan hadiah yang berupa harta yang pada anggapannya merupakan satu rasuah supaya dia berhenti dari berdakwah (Nabi Muhammad pernah ditawarkan harta)
g.     Hadiah mengandungi tiga misi, kebenaran dakwaan hudhud tentang kerajaan Saba' serta pemerintahnya yang hebat, penolakan raja Saba' terhadap dakwah pertama, menjawab persoalan Balqis sama ada Sulaimana benar-benar Nabi atau raja biasa
h.     Meskipun Balqis menolak dakwahnya dengan mengirim hadiah, namun Sualain yakin dia akan terima. Istana Balqis yang terletak di Yaman, kira-kira 2000 km dari Palestin berjaya dibawa dalam sekelip mata. Ia bukan dilakukan oleh nabi, sebaliknya suatu kuasa luar biasa yang diberi kepada seseorang yang rapat dengan Allah. Sulaiman yang dianugerahkan ilmu yang cukup hebat, tidak diberi ilmu dalam aspek itu (seperti Musa dengan Khidhir). Dan penerimaan Sulaiman kejadian luar biasa itu jelas menunjukkan sifat ubudiahnya.
i.       Mukjizat yang terbentang di ruang mata membuatkan Balqis tiada pilihan kecuali tunduk menyerah diri kepada yang Esa.


1 comment:

PC kOKak™ said...

point2 yg sangat bermanfaat, terima kasih!