Thursday, January 10, 2019

TAZKIRAH JUMAAT - DUA JENIS MANUSIA


Allah SWT berfirman maksudnya:
“Maka adapun orang yang melampau (perbuatan derhakanya),  Serta ia mengutamakan kehidupan dunia semata-mata, 
Maka sesungguhnya neraka Jahanamlah tempat kediamannya.
Adapun orang yang takutkan keadaan semasa ia berdiri di mahkamah Tuhannya, (untuk dihitung amalnya), serta ia menahan dirinya dari menurut hawa nafsu, - Maka sesungguhnya Syurgalah tempat kediamannya.” (An-Naazi'aat 79:37-41

Dua jenis manusia yang berbeza cara serta corak hidupnya di dunia. Maka kesudahannya di akhirat juga pastinya tidak sama.

Yang pertama terdiri dari mereka yang derhaka, dan mengutamakan kehidupan dunia semata-mata tanpa membuat perancangan yang serius tentang kehidupan selepas matinya. Atau dengan kata lain tidak bersedia untuk menghadapi kematian dengan amalan-amalan yang selayaknya.
Maka, di manakah tempat tinggalnya di sana nanti? “sesungguhnya neraka Jahanamlah tempat kediamannya”. Semoga kita dijauhkan darinya.

Yang kedua pula terdiri dari mereka yang sentiasa ingat saat ketika dia berdiri di mahkamah Tuhanya di akhirat nanti, lalu dia mengawal nafsu serakahnya sepanjang hidup di dunia. Maka  tempat kediamannya adalah syurga yang penuh dengan keni’matan yang tidak terduga oleh akal kita.

Pengajarannya, untuk mencapai kebahagiaan di akhirat kita mesti mengorbankan sebahagian daripada keinginan nafsu yang kadang-kadang suka kepada keseronokan dan kepuasan yang segera dan bersifat sementara. Jika kita asyik memikirkan apa yang nafsu kita suka dan tidak suka, dibimbangi kita akan kehilangan ni’mat hidup di akhirat yang nilainya tiada tandingan sekelumitpun dengan apa yang kita kecapi di dunia ini.


Fikirkanlah dalam golongan yang manakah kita!?

No comments: