Wednesday, January 27, 2021

Tamparan kepada mereka yang merasakan dirinya hebat

 

Abu al-’Alaa’ al-Ma’ri (363-449H/973-1057M) seorang penyair, pemikir, ahli bahasa dan sastra yang terkenal pada zamannya, iaitu zaman kerajaan Abbasiah.

 

Pada suatu hari dia bertemu dengan seorang kanak-kanak (ghulam).

“Siapakah anda wahai tuan syeikh?” tanya ghulam itu.

“Aku adalah Abu al-’Alaa’ al-Ma’ri, penyair terkenal pada masa kini,” jawab Abu al-’Alaa’ al-Ma’ri.

“Ahlan wahai tokoh penyair yang hebat,” ucap ghulam. “Tuankah yang mengarang syair ini:

Dan sesungguhnya aku, sekalipun zaman kelahiranku di akhir waktu

Aku dapat menghasilkan sesuatu yang tidak mampu dihasilkan oleh orang terdahulu?”

 

“Ya,” jawab Abu al-’Alaa’ al-Ma’ri “akulah yang mengarangnya. Kenapakah kamu bertanya demikian?”

“Ungkapan yang sangat bagus,” puji ghulam “ia menggambarkan keyakinan pada diri sendiri, mengakui kebolehan serta keupayaannya. Tetapi orang terdahulu telah mengasaskan 28 huruf hijaiah. Adakah tuan mampu menambahnya satu huruf sahaja?”

 

Abu al-’Alaa’ al-Ma’ri terdiam. Lalu dia berkata: “Demi Allah! Aku tidak pernah terdiam, tidak mampu menjawab sebagaiman terdiamnya aku ketika ini.”

 

Dipetik drpd kitab “Zaad al-Murabbin” Ibrahim Badar Syihab al-Khalidi

No comments: