Menjelang tibanya bulan Rajab, akan banyaklah tersebar tentang kelebihannya serta kelebihan beramal di dalamnya.
Berhati-hatilah. Kebanyakan hadis yang disebarkan mengenai kelebihan Rajab adalah tidak sahih.
Ibn Hajar al-'Asqalani dari kalangan Mazhab Syafi'ei (wafat 852) berkata:
“Tidak ada tentang kelebihan bulan Rajab, tentang puasa padanya, tentang puasa sebahagian daripadanya, juga tentang qiam satu malam tertentu padanya, Hadis Sahih yang boleh dibuat hujjah.”
Dr. Yusuf al-Qaradhawi berkata:
“Tidak sahih satupun nas tentang kelebihan Rajab kecuali ia adalah satu daripada bulan haram yang Allah sebut di dalam Kitab-Nya:
“Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya EMPAT BULAN HARAM (BULAN YANG DIHORMATI. Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa.” (At-Taubah 9:36)
Bulan haram atau bulan yang dihormati yang dimaksudkan di dalam ayat di atas telah dijelaskan oleh Nabi s.a.w. di dalam hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim yang bermaksud: “Sesungguhnya zaman itu beredar sebagaimana keadaannya pada hari Allah menciptakan langit dan bumi. Satu tahun mengandungi 12 bulan. Daripadanya terdapat empat bulan haram. Tiga berturut-turut: Zul Qaedah, Zul Hijjah dan Muharram. Serta Rajab Mudhar yang terletak di antara Jumadi dan Syaaban.”
Sebahagian ulamak berpendapat pada bulan-bulan ini pahala dan siksa digandakan berdasarkan firman Allah di atas, “maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya);..”. ibn Kathir berkata, Allah melarang hambaNya melakukan perkara yang dilarang di dalam bulan haram kerana ia sangat ditekankan dan lebih diberatkan dosanya berbanding bulan-bulan selainnya. Sama juga dengan maksiat yang dilakukan di tanah haram seperti yang dinyatakan di dalam firman Allah yang bermaksud: “dan sesiapa yang berazam melakukan di situ sebarang perbuatan yang di larang dengan cara yang zalim, Kami akan merasakannya azab yang tidak terperi sakitnya.” (Al-Hajj 22:25)
Qatadah berkata: “Sesungguhnya kezaliman yang dilakukan pada bulan-bulan haram lebih besar kesalahan dan dosa daripada kezaliman pada bulan-bulan selainnya sekalipun kezaliman itu dalam apa keadaan pun adalah besar dosanya. Tetapi Allah boleh melipat-gandakan apa yang dikehendakiNya.”
Dr Yusuf al-Qaradhawi menambah: “Tidak terdapat Hadis Sahih yang menyebut kelebihan Rajab secara khusus. Adapun Hadis, “Rajab bulan Allah, Sya’ban bulanku, Ramadhan bulan umatku” maka ia adalah hadis munkar dan sangat dhaif, bahkan kebanyakan ulamak berkata ia palsu dan dusta. Ia tidak ada nilai dari segi ilmiah dan diniyyah. Begitu juga hadis-hadis lain yang menceritakan tentang fadhilat Rajab bahawa sesiapa yang solat sekian baginya sekian, beristighfat 100 kali baginya sekian, sekian, semua itu melampau dan dusta.”
Ibn Hajar memberi peringatan:
Telah masyhur di kalangan ahli ilmu yang bersikap lonak dalam mendatangkan hadis-hadis berkaitan fadhilat-fadhilat sekalipun terdapat kelemahan dari segi periwayatannya selagi ia tidak maudhu' (palsu/rekaan). Namun perlu diingat, sekiranya dia hendak mengamalkannya mestilah dengan syarat orang yang beramal itu beri'tiqad (berpegang dengan yakin) bahawa hadis itu adalah dhaif dan janganlah dia memasyhurkannya agar dia tidak mendorong orang lain beramal dengan hadis dhaif. Jika mereka (orang ramai) beramal dengan sebab dia menyebarkan hadis dhaif itu, maka bererti dia mensyari'atkan apa yang tidak disyari'atkan. Atau setengah-setengah golongan manusia yang jahil melihat dia beramal, maka mereka sangka itu adalah sunnah yang sahih.
Sesungguhnya perkara ini telah dinyatakan dengan terang oleh para ulamak dan fuqahak. Hendaklah setiap orang berwaspada supaya dia tidak termasuk dalam golongan yang disebut oleh Nabi s.a.w. "Sesiapa yang menyatakan satu hadis daripadaku, pada hal dia tahu bahawa hadis itu dusta (tidak sahih), maka dia merupakan salah seorang daripada para pendusta." (Riwayat Muslim).
Itu sekiranya menyebar hadis yang tidak benar. Maka bagaimana pula jika beramal dengannya?
Allah telah mengutuskan Rasul-Nya untuk kita ikuti. Maka ikutlah apa yang sahih daripada Rasul-Nya.
No comments:
Post a Comment