Muhammad bin Sirin menceritakan bahawa seorang wanita datang mengadu kepada Khalifah Umar bin al-Khattab r.a.
“Sesungguhnya suamiku berpuasa setiap hari dan qiam sepanjang malam” kata wanita itu.
“Apa yang puan mahu? Adakah puan mahu dia berhenti dari berpuasa dan solat malam?” tanya Umar.
Wanita itu tidak meneruskan bicaranya. Dia pulang dengan hampa.
Kemudian dia datang lagi kali ke dua. Hasilnya sama.
Dia datang lagi kali ke tiga. Ketika itu Ka’ab bin Sur ada di sisi Umar r.a.
“Sesungguhnya suamiku berpuasa setiap hari dan qiam sepanjang malam” kata wanita itu.
Ka’ab menyatakan pandangannya kepada Umar bahawa wanita itu sebenarnya mengadu bahawa suaminya tidak menunaikan tanggungjawabnya sebagai suami. Dia sebagai isteri tidak mendapat haknya yang wajar. (Kita bayangkanlah, bilakah masa dia melayani isterinya kalau setiap hari berpuasa, malam pula diisi dengan ibadah sepenuhnya?)
Mendengar pandangan yang dikemukakan oleh Ka’ab, maka Umar memberi peluang kepada Ka’ab supaya menyelesaikan masalah wanita itu dengan suaminya.
Ka’ab meminta supaya wanita itu mengajak suaminya datang bersama dengannya. Apabila mereka berdua datang, Ka’ab membacakan keputusannya di hadapan mereka berdua dan disaksikan Umar.
Ka’ab berkata kepada suami wanita itu: “kamu hendakalah membuat giliran untuk isterimu satu kali daripada setiap empat malam!”
Maksudnya si suami hendaklah beribadah selama tiga malam. Malam ke empat dia mesti menunaikan hak isterinya.
Umar kagum dengan apa yang diputuskan oleh Ka’ab.
Beliau bertanya, “apakah yang menjadi asas kepada hukumanmu, wahai Ka’ab?”
Ka’ab menjelaskan bahawa Allah Ta’la mengharuskan lelaki berkahwin empat, tidak lebih daripada itu. Ini memberi gambaran bahawa setiap orang isteri mesti diberikan haknya sekali dalam setiap empat malam.
Maka Umar r.a. terus melantik Ka’ab menjadi qadhi di Basrah.
(Al-Isti’ab fi Ma’rifat al-Ashab)
Itulah gambaran betapa indah ajaran Islam yang penuh rahmah.
Seorang wanita biasa berani datang mengadu masalah rumahtangga kepada pemimpin terrtinggi negara tanpa sebarang halangan dan sekatan. Namun dengan sifat semula jadi wanitu yang sopan dan malu, dia tidak berterus terang dengan masalah yang dialaminya.
Khalifah Umar r.a. yang bijaksana dan adil, tidak bermakna dapat menyelami semua perkara yang tersirat di sebalik apa yang tersurat. Beliau tidak memahami apa sebenarnya yang ingin diluahkan oleh rakyatnya. Namun dia tidak mengabaikannya. Sebaliknya mendengar pandangan yang diberikan oleh pegawainya, Ka’ab serta memberi peluang kepada Ka’ab yang pada pemerhatiannya lebih memahami psikologi rumahtangga serta komunikasi suami isteri.
Dan ternyata Ka’ab dapat membuktikan kefahamannya yang mendalam tentang ajaran al-Quran, Kitab Allah yang Maha Sempurna.
Semoga kita semua diberi hidayah dan taufiq untuk kembali kepada al-Quran, memahami dan menghayatinya.
No comments:
Post a Comment