Monday, October 30, 2023

Hukum Membunuh Wanita Dan Kanak-kanak Dalam Peperangan

Tidak ada perselisihan dalam kalangan ulamak bahawa hukum asal dalam Syariat Islam ialah haram membunuh wanita dan kanak-kanak dalam jihad. Dalil mengenainya ialah hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim daripada Ibn Umar RA: “Aku dapati seorang wanita terbunuh dalam setengah peperangan yang disertai Rasulullah SAW. Maka baginda melarang membunuh Wanita dan kanak-kanak.”

Tentang haram membunh mereka yang tidak terlibat dalam operasi peperangan yang diistilahkan sebagai masyarakat civil, ulamak berpegang kepada dalil Nabi SAW mengutus seorang lelaki kepada Khalid bin al-Walid RA yang sedang memimpin satu angkatan tentera. Nabi SAW berkata kepada lelaki itu: “Katakan kepada Khalid: janganlah engkau membunuh perempuan dan orang yang tidak berperang!” Riwayat Abu Daud dengan sanad yang sahih. Dan terdapat nas-nas lain yang menunjukkan haram membunuh mereka yang tidak terlibat seperti pendeta, peladang dan lain-lain.

Namun ulamak mengecualikan dua keadaan di mana keadaan tersebut harus dibunuh mereka yang asalnya diharamkan seperti orang awam/ masyarakat civil dan Wanita.

Keadaan Pertama:

Apabila mereka terlibat secara langsung dalam peperangan dengan membunuh, memberikan idea, bermesyuarat, memberi semangat dan seumpamanya. Dalam keadaan ini hukum haram telah terangkat daripada mereka dan harus membunuh mereka. Imam Nawawi (Mazhab Syafie) berkata dalam Syarah Sahih Muslim: (Nabi SAW melarang bunuh wanita dan kanak-kanak. Ulamak sepakat (ijmak) beramal dengan hadis ini. Haram bunuh Wanita dan kanak-kanak jika mereka tidak berperang/membunuh. Jika mereka turun berperang/membunuh, jumhur ulamak berkata, mereka hendaklah dibunuh. Dalilnya, Ketika mana Nabi SAW melihat seorang perempuan terbunuh, baginda bersabda: “Perempuan ini tidak terlibat dalam peperangan/pembunuhan). Ini menunjukkan jika mereka terlibat, maka harus membunuhnya).

Harus diingatkan bahawa tentera dalam peperangan masa kini disertai oleh mereka tidak terlibat secara langsung dalam medan perang. Ia terdiri dari mereka yang bertugas untuk menyempurnakan operasi peperangan. Bahkan tidak berlaku peperangan kecuali dengannya seperti kerja dalam menyusun program computer askar yang melakukan  serangan ketenteraan. Kadang-kadang seorang saintis civil merekacipta program computer untuk meluncur roket atau bom yang canggih lebih berbahaya ke atas muslimin dalam peperangan bersenjata. Begitu juga yang merancang strategi ketenteraan, kekuatan pasukan simpanan yang boleh dikerah dan bersiap sedia untuk dipanggil pada bila-bila masa, ataupun yang bertugas di pejabat pentadbuaran, anggota perisik dan sebagainya. Semua mereka termasuk dalam kategori membantu untuk memerangi kaum muslimin. Maka harus menujukan serangan ke atas mereka, lebih-lebih lagi mereka yang berada di bumi umat Islam yang dijajah seperti Palestin.

Dan perlu diingatkan juga bahawa semua Wanita Yahudi yang berada dalam rejim penjajah zionis adalah pasukan tentera yang terlibat dalam peperangan. Ini kerana latihan ketenteraan diwajibkan ke atas kaum wanita juga sebagaimana lelaki. Sedia maklum bahawa masyarakat zionis merupakan masyarakat tentera. Setiap individu dalam kalangan mereka mengambil bahagian dalam peperangan, sama ada sebagai tentera, tentera simpanan, atau pembayar cukai kepada negara haram zionis dan tenteranya untuk membunuh umat islam. Atau yang memberikan suara/mengundi supaya pemerintah meneruskan penjajahan mereka dan membunuh Muhammad Durah dan yang seangkatan dengannya.

Keadaan Kedua:

Apabila muslimin terpaksa melancarkan serangan yang menyeluruh ke atas musuh atau melepaskan tembakan dari jarak jauh. Ini akan melibatkan wanita, kanak-kanak dan orang awam turut terbunuh. Apa yang wajib, tidak mensasarkan mereka sedari awal. Tetapi sekiranya mereka terbunuh dalam serangan itu, maka tidak berdosa atas orang yang membunuh mereka. Kadang-kadang hal seperti ini berlaku dalam peperangan masa kini. Bila dicampakkan bom ke atas markas tentera yang terletak di kawasan rumah kediaman. Lebih-lebih lagi penempatan askar penjajah di Palestin. Kadang-kadang operasi pengeboman yang dilakukan oleh pejuang terkena orang awam, wanita, kanak-kanak, bahkan orang Islam juga.

Daripada So’b bin Juthamah, Nabi SAW ditanya tentang anak-anak kaum musyrikin. Mereka menyerang pada waktu malam. Maka terkena wanita dan kanak-kanak mereka?” Baginda SAW menjawab “Hum minhum”. (hum minhum) bermakna hukum mereka sama dengan hukum bapa mereka.

Imam Nawawi berkata: (Hadis ini menunjukkan harus serang waktu malam dan membunuh wanita dan kanak-kanak yang berada dalam rumah atau tempat serangan dilakukan. Inilah Mazhab kita, Mazhab Malik, Abu Hanifah dan jumhur.

Imam Bahuti daripada Hanabilah berkata dalam alRaudh alMurbi’: (harus menyerang kuffar pada waktu malam dan menembak dengan catapult (lastik) sekalipun terbunuh tanpa niat kanak-kanak dan seumpamanya.

Imam Ibn Hajar berkata: ( Bukanlah maksud harus bunuh mereka dengan cara menujukan serangan ke atas mereka dari mula. Bahkan apabila tidak mungkin sampai kepada bapa-bapa mereka kecuali dengan melanggar atau memijak anak-anak mereka. Maka jika mereka terkena kerana bercampur dengan bapa-bapa mereka, harus membunuh mereka).

Dan termasuk dalam bab ini opreasi istisyhad yang bertujuan membunuh kuffar penjajah demi untuk menimbulkan kegerunan dalam hati mereka dan memaksa mereka meninggalkan bumi yang mereka jajah, keluar dari bumi umat Islam atau merealisasikan maslahah umat islam dalam jihad mereka. Kadang-kadang operasi itu menyebabkan terbunuhnya wanita dan kanak-kanak, bukan mereka yang disasarkan kerana tidak mungkin untuk mengelak terjadinya pembunuhan mereka pada setiap kali serangan. Maka ianya harus dari segi Syarak. Namun wajib tidak mensasarkan tempat-tempat yang diletakkan kanak-kanak pada asalnya yang tidak ada orang lain selain mereka. Sesungguhnya Rasulullah SAW telah memanah penduduk Taif dengan catapult semasa baginda mengepung mereka. Dalam kubu-kubu mereka terdapat kanak-kanak dan wanita. Hal ini disebut oleh Ibn al-Qayyim dalam Zadul-Ma’ad.

Sekiranya diharamkan ke atas mujahidin menyerang atau menambak tempat-tempat yang mungkin terdapat padanya orang yang tidak terlibat dengan perang, tentulah mengakibatkan terhentinya jihad fi sabilillah. Dan sebagaimana diketahui bahawa mustahil untuk mengelak terjadinya kematian dalam kalangan bukan tentera dalam sesuatu peperangan lebih-lebih lagi dalam suasana yang dihadapi oleh warga Palestin di mana kawasan yang diduduki oleh penceroboh bercampur dengan kawasan yang diduduki oleh muslimin. Yang wajib dijaga ialah tidak menajdikan mereka sasaran dari awal.

Sumber:

https://m.facebook.com/nt/screen/?params=%7B%22note_id%22%3A1257418904633561%7D&path=%2Fnotes%2Fnote%2F 

No comments: