Thursday, November 18, 2004

Surah al-‘Asr

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG

Pendahuluan
Surah yang sangat ringkas ini menggariskan peraturan hidup yang sempurna bagi manusia sepanjang masa dan ketika. Ia membentangkan struktur binaan Islam yang utuh di dalam beberapa ungkapan yang pendek, dan melakarkan hakikat serta fungsi umat Islam di dalam satu ayat sahaja, iaitu ayat yang terakhir daripadanya.

Pentafsiran ayat
Ayat 1
“Demi masa”
Masa adalah sesuatu yang paling berharga. Tidak ada apa yang berlaku dalam hidup ini di luar dari batasan masa. Lantaran itu tepat sekali ungkapan yang menyatakan bahawa masa itu adalah kehidupan. Membuang masa bukan hanya satu jenayah biasa, sebaliknya satu pembunuhan yang paling kejam. Namun, anehnya setiap orang daripada kita tidak pernah terfikir untuk membiarkan orang mencuri wang kita, tetapi tanpa disedari kita telah membiarkan manusia dan benda-benda lain meragut masa kita yang tidak ternilai harganya itu.
Allah memperingatkan masa itu kepada kita dengan sumpah, agar ia jangan disia-siakan, jangan diabaikan. Sejarah kemanusiaan ditentukan oleh edaran masa.
Ayat 2
“Sesungguhnya manusia itu benar-benar di dalam kerugian”
Biarpun sepanjang mana waktu di seluruh zaman dan di sepanjang mana kelangsungan hidup manusia di setiap masa, namun di sana hanya ada satu cara dan satu jalan hidup sahaja yang membawa keuntungan dan keselamatan. Itulah cara dan jalan hidup yang telah dijelaskan sempadan-sempadan dan batu-batu tandanya di dalam surah ini. Selain dari cara hidup ini adalah sia-sia dan rugi belaka.
Ayat 3
“Kecuali orang-orang yang beriman……..
Yang tidak akan merasakan kerugian dalam masa hanyalah orang-orang yang beriman. Iman ialah jambatan yang menghubungkan manusia yang bersifat fana, kerdil dan lemah dengan Allah yang bersifat sempurna, azali dan abadi. Allah adalah sumber yang melahirkan segala yang wujud. Iman juga menghubungkan manusia dengan alam yang lahir dari Allah dan menghubungkannya dengan peraturan yang mengendalikan perjalanan alam ini, menghubungkannya dengan tenaga-tenaga yang tersimpan di dalam alam semesta ini. Iman mengangkat manusia dari ruang-lingkup dirinya yang kerdil dan terbatas, kepada ruang alam yang luas tidak terbatas, meningkatkan keupayaannya yang lemah kepada kekuatan pergantungan kepada Allah, Zat Yang Maha Kuat, sumber segala kekuatan.
Orang-orang yang beriman mempunyai kepercayaan bahawa hidupnya ini adalah atas kehendak Yang Maha Kuasa. Manusia datang ke dunia ini sementara waktu, namun masa yang sementara itu dapat diisi dengan baik kerana ada kepercayaan, ada tempat berlindung. Iman menyebabkan manusia insaf dari mana datangnya. Iman menimbulkan keinsafan apa tujuan hidup di dunia ini, iaitu untuk beribadat kepada Maha Pencipta dan berbakti kepada sesama manusia. Iman menimbulkan keyakinan bahawa sesudah kehidupan di dunia ini ada lagi kehidupan yang lain. Itulah hidup yang sebenarnya, hidup yang baqaa’. Di sana kelak segala sesuatu yang kita lakukan selama masa hidup di dunia ini akan diberi nilainya oleh Allah.
“…….dan beramal solih,…….
Amal soleh ialah segala pekerjaan yang baik dan berfaedah, baik kepada diri sendiri semasa hayat di dunia dan sesudah mati, atau berguna kepada makhluk Allah di bumi ini. Ia merupakan natijah yang lahir daripada iman. Iman merupakan satu hakikat positif yang dinamis. Sebaik sahaja iman bertapak di dalam hati manusia ia terus bergerak menonjolkan ‘diri’nya keluar dalam bentuk amalan yang baik. Iman yang sebenar tidak mungkin tinggal beku dan kaku tanpa bergerak, tidak mungkin tinggal tersembunyi tanpa menjelma dalam bentuk amal. Andainya iman tidak bergerak seperti ini, maka ia adalah iman yang palsu atau iman yang sudah mati.
“………dan berpesan-pesan dengan kebenaran…..,
Hidup yang bahagia itu adalah hidup bermasyarakat. Hidup nafsi-nafsi adalah hidup yang sangat rugi. Maka hubungkanlah tali kasih sayang dengan sesama manusia, beri memberi ingat apa yang benar, supaya yang benar itu dapat dijunjung tingga bersama. Di samping itu, ingat memperingatkan pula mana yang salah, supaya yang salah itu sama-sama dijauhi.
Amalan saling berpesan menjunjung kebenaran merupakan satu keperluan dalam kehidupan. Usaha-usaha menegakkan kebenaran amat sukar, banyak rintangan dan dugaan yang menghalang. Saling berpesan menjadi perangsang untuk terus istiqamah di atas kebenaran, di samping memperteguhkan ikatan persaudaraan dan meningkatkan rasa kebersamaan di dalam memikul tugas dan amanah yang satu.
“………dan berpesan-pesan dengan kesabaran”
Tidak cukup kalau hanya pesan memesan tentang nilai-nilai kebenaran sahaja. Saling berpesan supaya bersikap sabar juga amat diperlukan. Usaha-usaha menegakkan iman dan amal solih, usaha-usaha menjaga kebenaran dan keadilan merupakan tugas yang amat sukar. Lantaran itu kesabaran sangat penting. Orang yang tidak sabar tidak tahan menempuh kesukaran dan halangan. Dia akan undur ke belakangan atau berhenti di pertengahan jalan. Kedua-duanya pasti mengundang kerugian. Di dalam al-Quran, dijelaskan bahawa kesabaran hanya dapat dicapai oleh orang yang kuat jiwanya. Dan satu daripada cara untuk mencapainya ialah saling berpesan dengannya.
Kesimpulan:
Surah ini menggariskan cara hidup yang unggul bagi seluruh umat manusia. Hanya mereka yang mengikuti cara hidup itu sahaja yang terselamat dari kerugian di dunia dan akhirat.
Cara hidup tersebut terbina di atas empat elemen, iaitu mengetahui kebenaran dan mengakuinya, mengamalkan kebenaran itu, berpesan-pesanan dengannya, dan berpesan-pesanan supaya sabar di dalam melaksanakannya.
Oleh kerana pentingnya surah ini, maka apabila dua orang Sahabat Rasulullah s.a.w. bertemu, mereka tidak berpisah sebelum membaca surah ini, kemudian barulah mereka bersalam-salaman.

No comments: