Sunday, April 19, 2009

Lelaki Hanya Memiliki Satu Hati (qalbu*)



Di dalam sebuah dewan kuliah, seorang pensyarah sedang penyampaikan syarahan mengenai al-Quran.
Baliau menegaskan bahawa al-Quran merupakan kitab suci yang paling sempurna dalam serba serbi. Tidak ada siapa yang boleh mencabar kesempurnaan dan ketulinannya. Setiap patah perkataan dan setiap ayat mengandungi makna dan hikmah yang tidak boleh diragui dan dipertikaikan lagi.
Seorang pelajar non muslim tiba-tiba bangun dan membantah kenyataan pensyarah tersebut. Beliau berkata, terdapat ayat al-Quran yang tidak betul dan boleh dipersoalakan. Sebagai contoh ayat 4 surah al-Ahzab:
مَّا جَعَلَ ٱللَّهُ لِرَجُلٍ۬ مِّن قَلۡبَيۡنِ فِى جَوۡفِهِۦ‌ۚ
Maksudnya: ”Allah tidak sekali-kali menjadikan seorang lelaki itu mempunyai dua hati (jantung) dalam rongga dadanya..”
Kenapa disebut lelaki, bukan manusia? Sedangkan kita tahu bahawa semua manusia tak kira lelaki atau wanita memiliki satu jantung. Bukan lelaki sahaja. Jadi kenapa di dalam ayat ini menyebut lelaki sahaja?
Seluruh dewan dibungkus sepi. Para pelajar berpandangan sesama sendiri. Pensyarah menundukkan kepala, mencari idea, memikir jawapan yang paling tepat dan berhikmah. Silap-silap pelajar yang muslim pun boleh terpesong akidah dan yang non muslim semakin sukar untuk didekatil.
Akhirnya pensyarah bersuara memecahkan kesepian:
Memang betul hanya lelaki sahaja yang mempunyai satu jantung di dalam badannya. Perempuan mungkin ada yang memiliki dua jantung, iaitu ketika dia mengandung, maka di dalam badannya terdapat dua jantung.
*Perkataan qalbu dalam Bahasa Arab sering diterjemahkan sebagai hati. Namun jika merujuk aspek fizikal, perkataan qalbu bermakna jantung atau dalam bahasa Inggeris haert. Manakala hati atau dalam bahasa Inggeris liver, dalam bahasa Arab disebut kibdah.

No comments: