Sunday, July 19, 2009

Hidup Biar Berjasa

HIDUP BIAR BERJAYA kerana MAUT DATANG TAK KIRA MASA, TANPA DIDUGA

Gaza – Sabtu 18 July 2009, Muhammad Sa’eed ‘Iwadh Allah yang dikenali dengan panggilan Abu al-‘Abd, salah seorang pengasas Jamaah Ikhwan al-Muslimin di Jalur Gaza dan Palestin, telah kembali ke Rahmatullah.

Beliau meninggal dengan cara mengejut. Pada waktu zohor, ketika sedang membaca al-Quran di dalam masjid, tiba-tiba beliau terjatuh dari kursi yang didudukinya, lantas ruhnya yang suci diangkat ke pangkuan Pencipta dan Pemiliknya.

Beliau merupakan generasi pertama yang mengasas Jamaah Ikhwan al-Muslimin di Palestin, seorang hafiz al-Quran, imam di masjid Bilal bin Rabah yang diasaskannya pada tahun 1960an yang terletak di daerah Tel al-Sultan, di barat bandar Rafah dan bahagian selatan Jalur Gaza. Di masjid inilah juga khatibnya, Khalil al-Lauqah menemui syahid pada hari pertama pencerobohan Zionis akhir tahun lepas.

Allah Yarham Abu al-‘Abd adalah seorang pendakwah yang gigih, tidak gentar memperkatakan kebenaran, benteng yang teguh kepada gerakan Islam dalam mendepani kaum kuffar dan munafiqin.

Semoga ruhnya di tempatkan di sisi Allah dalam barisan syuhada’ dan solihin. Amin.

No comments: