Monday, October 26, 2009

Dakwah Ikhwan Bersifat ‘Alami (Sambungan)

2. Ustaziyyatul-Alam

Imam al-Banaa telah menetapkan objektif-objektif penting yang ingin dicapai dan direalisasikan . Antara objektif itu adalah yang diletak sebagai objektif ke 7: Ustaziyyatul-Alam.

Beliau telah menerangkan apa yang dimaksudkan dengan Ustaziyyatul-Alam, iaitu dengan menyebarkan dakwah ke seluruh pelusuk buana ini.

Pada kesempatan lain, beliau menjelaskan dengan ungkapan: Islam menganggap umatnya sebagai pemegang amanah yang menjaga risalah Allah di bumiNya. Kedudukan umat Islam adalah sebagai maha guru (ustaz), kita tidak berkata bahawa umat Islam adalah tuan atau penguasa dengan sebab amanah yang dipikulkan ke atas bahunya ini. Sesungguhnya mereka (umat Islam) tidak dibenarkan untuk menundukkan diri kepada pihak lain, memperhambakan diri , bersikap lemah dan menyerah kalah kepada pihak yang menjajah dan merampas dengan cara yang salah. “… dan Allah tidak sekali-kali akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk membinasakan orang-orang yang beriman.” (An-Nisaa’:141)

3. Mihwar ad-Dakwah

Imam al-Banna menjelaskan bahawa hubungan antara Ikhwan dengan institusi dan badan-badan dakwah yang berselerak di seluruh muka bumi adalah berlegar di atas kepentingan dakwah. Dakwah adalah tunjang yang menjadi paksi semua hubungan.

Beliau menegaskan dengan berkata: “Perhubungan dengan semua badan-badan dakwah bukan hanya sekadar kerana persamaan dari segi nama atau persamaan dari segi matlamat umum sahaja, tidak sama sekali. Sebaliknya ia lebih daripada itu. Hubungan kita dengan mereka lebih kuat daripada itu, iaitu hubungan yang berteraskan kasih sayang yang mendalam, kerjasama yang kukuh, ikatan keagamaan yang suci dan berlegar di atas kepentingan dakwah, kesatuan matlamat, kesatuan rasa, cita-cita, jihad, amal, wasilah, ghayah, manhaj dan derap langkah.

Ikhwan yang menziarahi saudara-saudara mereka dan bergaul dengan mereka mengetahui bahawa perkara paling penting dalam hidup mereka dan urusan mereka adalah dakwah. Aku tidak menyembunyikan daripada kamu bahawa aku benar-benar rasa bertuah dengan kesatuan dan ikatan persaudaraan yang sejati ini, bangga dengan hubungan yang ditambat dengan tali ketuhanan yang kuat ini, besar harapanku untuk masa depan yang gemilang selama mana kamu berkeadaan begini, iaitu bersaudara kerana Allah, berkasih sayang, bertolong-tolongan pada jalanNya. Maka peliharalah kesatuan ini kerana ia adalah senjata kamu dan bekalan kamu. (Risalah Muktamar ke 5).

Oleh itu wajib ke atas kita memelihara beberapa perkara berikut:
• Isitiqamah membaca doa dan wirid rabitah yang mengikat hati-hati para duat meskipun jarak mereka berjauhan antara satu dengan lain.
• Sentiasa memahami alamiyyahnya dakwah ini dan besarnya tanggungjawab kita terhadap umat Islam khususnya dan alam seluruhnya.
• Berusaha memperkenalkan dakwah ini, prinsip-prinsip serta fikrahnya di serata tempat di dalam dunia ini. Kita adalah duta kepada dakwah ini dan pembawa khabar gembira mengenainya.
• Memahami dan menghayati isu-isu dunia Islam dan sentiasa berdiri teguh di belakangnya sedaya mungkin.
• Bekerja keras dengan sungguh-sungguh dan berterusan demi merealisasikan kebangkitan umat dan pembinaan tamadunnya.
• Menaruh harapan yang besar dan luas, keyakinan yang tidak berbelah bagi terhadap janji Allah s.w.t. Sesungguhnya Dia telah berjanji akan memberikan kemenangan dan keteguhan kepada umat ini. Alangkah indahnya kalimah yang pernah diungkapkan oleh Imam al-Banna tentang perkara ini di dalam Risalah Muktamar ke 5: “Wahai Ikhwan Muslimun: janganlah kamu berputus asa kerana putus asa itu bukan akhlak orang Islam. Reality hari ini adalah impian semalam dan impian hari ini akan jadi reality esok hari. Masih ada waktu untuk kita. Anasir-anasir yang baik masih kuat dan hebat di dalam jiwa bangsa kamu yang beriman sekalipun mereka diserang pelbagai gejala yang merosakkan. Sesungguhnya sesuatu yang lemah itu akan tetap lemah sepanjang hayatnya dan sesuatu yang kuat itu akan terus kuat selama-lamanya. Bacalah firman Allah yang bermaksud: “Dan Kami hendak berihsan dengan memberikan pertolongan kepada kaum yang tertindas di negeri itu dan hendak menjadikan mereka pemimpin-pemimpin, serta hendak menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (apa yang dimiliki oleh Firaun dan kaumnya).” (Al-Qasas:5)

Sesungguhnya akan tiba masanya peristiwa-peristiwa besar akan menyerlah.
Sesungguhnya peluang akan terbentang untuk kamu melakukan kerja-kerja yang hebat. Sesungguhnya dunia sedang menanti dakwah kamu, dakwah yang membawa petunjuk, hidayah, kemenangan, kejayaan dan kesejahteraan. Dakwah yang akan membebaskan dunia daripada derita yang dialami kini. Sesungguhnya kini giliran kamu untuk memimpin umat dan memerintah bangsa-bangsa. Demikian kami tukar gantikan hari-hari di kalangan manusia. Kamu mengharap (rahmat serta pertolongan) daripada Allah apa yang mereka tidak harapkan. Maka bersiap sedialah dan beramallah kamu mulai hari ini kerana mungkin esok kamu tidak mampu untuk beramal lagi.

No comments: