Tuesday, October 06, 2009

DASAR PENIPU

Seorang penipu datang ke sebuah pekan bersama isterinya untuk menipu penduduk pekan tersebut.
Hari Pertama: Dia membeli seekor keldai. Keldai tersebut dibawa pulang lalu disumbat ke dalam mulutnya wang emas sepenuh-penuhnya. Kemudian diheretnya ke tengah-tengah pasar tempat manusia berkumpul. Tiba-tiba si keldai terpandang seekor keldai betina muda, maka bertempiklah ia sekuat-sekuatnya dan berhamburanlah keluar kepingan-kepingan emas dari mulutnya.
Kejadian aneh itu pastinya mengundang perhatian orang ramai. Si penipu itu memberitahu mereka yang datang berpusu-pusu mengerumuni keldainya bahawa keldainya itu, setiap kali bertempik akan mengeluarkan wang emas dari mulutnya.
Apa lagi, tanpa berfikir panjang saudagar-saudagar besarpun mula berebut-rebut menawarkan harga yang tinggi untuk membelinya. Akhirnya keldaipun terjual kepada saudagar yang menawarkan harga paling tinggi.
Hanya beberapa jam sahaja selepas membeli keldai ajaib itu, saudagar tersedar bahawa dia telah tertipu! Dengan membendung segunung penyesalan dan kemarahan dia segera mencari penipu itu. Dia dan rakan-rakan beramai datang ke rumahnya lalu mengetuk pintu bertalu-talu. Si isteri membuka pintu dengan tenang dan memberitahu bahawa suaminya tidak ada di rumah. Isteri mempersilakan saudagar itu duduk sementara dia mengutus anjingnya untuk menjemput suaminya agar pulang segera. Dia turun ke bawah dan melepaskan anjing yang ditambatnya. Apabila terlepas, berlarilah anjing itu sekuat-kuatnya. Sebentar kemudian pulanglah si penipu ditemani seekor anjing yang serupa dengan anjing yang dilepaskan si isteri tadi.
Kagum akan ‘kepintaran’ si anjing menyebabkan mereka lupa tujuan asal mereka datang. Lalu sekali lagi mereka berebut menawarkan harga yang tinggi untuk membeli anjing yang ‘pintar’ itu. Akhirnya penipu Berjaya menjualnya kepada saudagar yang menawarkan harga paling tinggi.
Saudagarpun membawa pulang anjing ‘pintar’ itu ke rumahnya dan berpesan kepada isterinya bila dia keluar, hantarkan anjing itu untuk menjemputnya pulang. Apabila isteri melakukan apa yang disuruh suami, anjing terus lesap tanpa meninggalkan kesan. Sekali lagi saudagar tersedar bahawa dia telah tertipu seperti sahabatnya sebelum ini. Dan sekali lagi mereka beramai-ramai mengerumuni rumah penipu untuk menyatakan bantahan. Mereka menyerbu masuk tanpa salam dan meminta izin. Namun mereka tidak menemui yang dicari kecuali sang isteri.
Sebentar kemudian yang ditunggupun pulang. Dia memandang para tetamu, kemudian memandang isterinya yang diam membatu. Tiba-tiba dia berkata kepada isterinya: “Kenapa kamu tidak melayan para tetamu terhormat ini? Kenapa tidak dihidangkan makanan dan minuman kepada mereka?”
Isterinya menjawab acuh tak acuh: “Mereka tetamu kamu, kamulah yang sepatutnya melayan mereka!”
Penipu berpura-pura menunjukkan kemarahan kepada isterinya, lantas dengan pantas mengeluarkan sebilah pisau lipat yang kelihatan sangat tajam daripada sakunya dan terus menikam tepat ke dada isterinya yang telah tersimpan di situ bola yang berisi warna merah darah.
‘Darah’ terpancut keluar dan dia rebah buat-buat mati.
Kejadian di luar jangkaan itu sungguh memeranjatkan para saudagar. Mereka mengutuk dan mengecam sekeras-kerasnya kekejaman yang dilakukan sang suami ke atas isteri. Si penipu dengan selamba menenangkan para saudagar yang sedang marah. Dia berkata: “Jangan bimbang! Sebenarnya saya sudah banyak kali membunuhnya, tetapi saya boleh menghidupkannya semula!”. Lantas dia mengeluarkan seruling dari sakunya dan meniupnya. Dengan segera isterinya bangkit dari ‘kematiannya’ dan bergerak dengan cergas dan pantas menuju ke dapur untuk menyediakan kopi kepada para tetamu yang tercengang-cengang kebingunan.
Kejadian luar biasa itu membuatkan mereka amat terpegun dan sekali lagi terlupa tujuan mereka. Berebut-rebutlah mereka membuat tawaran yang hebat untuk membeli seruling ‘sakti’ yang dapat menghidupkan orang yang telah mati. Dan akhirnya serulingpun terjual. Pastinya kepada yang menawarkan harga paling tinggi!
Pembeli membawa pulang serulingnya dan mencuba kesaktiannya dengan menikam isteri sendiri, kemudian duduk di sisinya meniup seruling yang baru dibeli berjam-jam lamanya. Malangnya isterinya terus terkujur. Keesokan hari teman-temannya bertanya tentang ‘kesaktian’ serulingnya. Dia takut untuk mengatakan dia telah membunuh isterinya. Maka diapun berbohong dengan mengatakan seruling itu memang boleh menghidupkan orang yang telah mati. Teman-teman meminta untuk meminjamnya dan masing-masing mencuba dengan membunuh isteri sendiri.
Akhirnya penipuan terbongkar jua. Mereka menyerbu rumah penipu dan memberkasnya kemudian menyumbatnya ke dalam guni untuk dihumbankan ke dalam laut.
Para saudagar mengusungnya. Sebelum tiba ke laut mereka kepenatan dan berhenti seketika untuk berehat tetapi terus tertidur. Penipu menjerit dan meronta-ronta di dalam guni. Datanglah seorang pengembala kambing bertanya akan halnya, mengapa dia berada dalam guni sedang yang lain-lain pula tidur? Dia berkata, mereka hendak nikahkan dia dengan anak seorang saudagar kaya sedangkan dia cintakan sepupunya dan tidak mahu bernikah dengan anak saudagar kaya itu. Pengembala yang malang itu percaya apa yang diceritakan. Dengan segala senang hati dia menukarkan dirinya dengan penipu, masuk ke dalam guni dengan harapan dapat berkahwin dengan anak suadagar kaya. Penipu pulang ke rumah membawa kambing-kambing pengembala yang malang.
Apabila terjaga, saudagar-saudagar mengusung kembali guni ke laut dan dicampaknya. Mereka pulang dengan dada yang lapang, hati yang senang. Namun setiba di pekan mereka bertemu penipu yang tiba lebih awal daripada mereka. Bersamanya terdapat pula 300 ekor kambing! Mereka bertanya apa pula rahsianya? Penipu menceritakan bahawa ketika mereka mencampakannya ke dalam laut, dia disambut oleh bidadari. Bidadari itu memberinya emas dan kambing serta menghantarnya ke pantai. Bidadari juga memberitahu sekiranya mereka mencampakkannya ke tempat yang lebih jauh, dia akan disambut oleh saudaranya yang lebih banyak harta dan akan memberinya kambing beribu-ribu ekor. Dan saudaranya itu akan lakukan begitu dengan semua orang. Semua yang mendengar khabar gembira itu tidak berlengah untuk pergi ke laut dan mencampakkan diri mereka ke dalamnya. Maka pekanpun menjadi milik penipu itu sepenuhnya.

Pengajaran:
Penipu akan tetap menipu.
Malanglah mereka yang membiarkan dirinya terus tertipu.
Dedikasi untuk pengundi PRK Bagan Pinang.

2 comments:

ngasobahseliman said...

WOW ! ! !

Seni Puteh said...

menarik sangat.. kisah benar?