Monday, June 20, 2011

Dedikasi Untuk Bapa

Dua orang sabahat, Arif dan Alif (bukan nama sebenar) pergi memancing.

Pancing Arif mengena. Dia Berjaya memperolehi seekor ikan besar. Ikan itu diletakkan di dalam bakul yang telah disediakan, lalu dia bangkit untuk bergerak pulang.

Alif bertanya: “Hendak ke mana kamu?
Arif menjawab: “Hendak balik ke rumah. Aku dah dapat tangkap seekor ikan besar yang mencukupi untuk aku sekeluarga.”
Alif meningkah: “Tunggulah supaya kamu dapat tangkap beberapa ekor ikan besar lagi seperti aku ni.”
Arif bertanya: “Untuk apa?”
Alif menjawab: “Kalau kamu dapat ikan lebih, kamu boleh jual.”
Arif bertanya lagi: “Jual untuk apa?”
Alif menjawab: “Supaya kamu dapat duit lebih.”
Arif bertanya: “Untuk apa?”
Alif menjawab: “Kamu boleh simpan dan tambah dana kamu dalam bank.”
Arif bertanya: “Simpan untuk apa?”
Alif menjawab: “Kamu akan jadi orang kaya.”
Arif bertanya: “Apa yang aku boleh buat dengan kekayaan?”
Alif menjawab: “Bila kamu sudah tua nanti, kamu boleh hidup senang, menikmati waktu-waktumu dengan isteri dan anak-anakmu.”
Arif berkata: “Itulah sebenarnya yang aku nikmati sekarang. Aku tidak mahu menangguhkannya, tunggu sehingga usia tua baru nak nikmati hidup bersama keluarga dan menghabis waktu muda mengejar harta, sedang kita belum tentu sempat menikmati kedamaian bersama keluarga ketika tua!”

Harap tidak ada yang salah faham membaca cerita ini.
Teringat pada kebanyakan masyarakat yang terlalu sibuk dengan kerjaya sehingga tidak ada masa untuk keluarga, apa lagi untuk dakwah, tarbiah, usrah, daurah dan lain-lain…

Belum selesai projek bernilai satu billion, kejar pula yang benilai 10 billion… dan lagi, dan lagi…

SELAMAT MENYAMBUT HARI BAPA

No comments: