Monday, February 13, 2012

Tawaf



Ya Allah
Di keliling rumahMu aku bertawaf
Dalam lautan tetamuMu
Dari bibir mereka terpantul ungkapan yang Satu
Engkaulah Tuhan tempat meminta dan mengadu

Mereka mengasak dan menolak
Menepis, menangkis dan menghimpit
Bagaikan ada sesuatu yang diburu
Aku jadi keliru

Ya Allah
Mereka dan aku sama-sama memburu redhaMu
Mereka dan aku sama-sama tetamuMu
Dan Engkau tidak pernah berpaling dari hambaMu
Selangkah kakiku menapak
Seribu langkah Engkau mendekat
Justeru, kenapa mereka bergegas
Kenapa mereka seperti mengganas
Tanpa peduli ada tetamuMu yang lemas

Ya Allah
Engkau melihat pada hati
Namun perbuatan, adakah ditolak tepi
Engkau mendengar luahan doa meminta-meminta
Engkau melihat tangan dan kaki merempuh saudara

Ya Allah
Kiranya Engkau boleh ampunkan dosa mereka
Kiranya Engkau boleh qabulkan doa mereka
Kiranya Engkau boleh syukuri usaha mereka
Kiranya Engkau boleh terima manasik mereka
Kiranya Engkau boleh anugerahi haji mabrur kepada mereka
Yang tiada simpati pada saudara
Yang tidak menghormati hak saudara
Yang mengganggu kekhusyukan saudara
Yang menjadikan Kaabah seperti mereka saja yang punya
Aku bagaimana
Aku yang menangis, perit, ditepis, terhimpit
Tidakkah Engkau akan ampunkan dosaku
Tidakkah Engkau akan meredhaiku
Tidakkah Engkau akan qabulkan doaku
Tidakkah Engkau akan terima manasikku
Tidakkah Engkau akan syukuri usahaku
Tidakkah Engkau akan kurniakan haji mabrur kepadaku
Ya Allah... Ya Allah... Ya Allah...

KENANGAN MUSIM HAJI 1432

No comments: