Wednesday, August 15, 2012

Ole Ole Ramadhan Buat Akhawat Tersayang


Alhamdulillah dengan rahmatNya kita telah hampir menamatkan tarbiah Ramadhan yang penuh keberkatan. Semoga kita tidak lupa apa yang kita perlu capai ketika menjalani tarbiah selama sebulan ini, iaitu TAQWA sebagaimana dinyatakan di dalam firmanNya yang bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.” (Al-Baqarah:183)
Taqwa adalah sifat mulia yang tumbuh dan subur di dalam jiwa apabila kita menjalani ibadah puasa dengan sebenar-benarnya, dengan penuh penghayatan yang tulus ikhlas keranaNya semata-mata. Apabila taqwa subur merendang di dalam hati, akan indahlah amalan dan berserilah budi pekerti menghiasi peribadi. Firman Allah bermaksud:

“Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa adalah ditempatkan di dalam beberapa taman Syurga, dengan mata air-mata air terpancar padanya. (15)
(Keadaan mereka di sana) sentiasa menerima nikmat dan rahmat yang diberikan kepadanya oleh Tuhan mereka. Sesungguhnya mereka di dunia dahulu adalah orang-orang yang berbuat kebaikan. (16)
Mereka sentiasa mengambil sedikit sahaja masa dari waktu malam, untuk mereka tidur. (17)
Dan pada waktu akhir malam (sebelum fajar) pula, mereka selalu beristighfar kepada Allah (memohon ampun). (18)
Dan pada harta-harta mereka, (ada pula bahagian yang mereka tentukan menjadi) hak untuk orang miskin yang meminta dan orang miskin yang menahan diri (daripada meminta). (19)
(Adz-Dzariyat)

Perhatikan keindahan ciri-ciri orang yang bertaqwa yang diperincikan di dalam ayat-ayat di atas:

1. Sesungguhnya mereka di dunia dahulu adalah orang-orang yang berbuat kebaikan. Orang yang berbuat kebaikan adalah terjemahan kepada perkataan muhsinin. Muhsinin adalah orang yang memiliki sifat ihsan. Dari segi bahasa, ihsan adalah nama terbitan dari kata kerja (fi’il) ahsana. Ahsana bermakna berbuat baik dan melakukan sesuatu dengan cara yang terbaik. Dalil bagi makna berbuat baik ialah firman Allah bermaksud: “ Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik (ihsan) kepada kedua ibu bapanya;…” (Al-Ahqaf:15) Dalil bagi makna buat dengan cara yang terbaik ialah firman Allah bermaksud: “Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya dan dimulakanNya kejadian manusia berasal dari tanah;” (As-Sajadah:7)
Selain daripada dua makna di atas, Nabi s.a.w. telah menambah satu makna baru seperti yang dihuraikan di dalam Hadis no 2, (Hadis 40 Imam an-Nawawi) “Ihsan ialah engkau beribadah kepada Allah seolah-olah engkau melihatNya. Jika engkau tidak melihatNya, maka Dia melihat engkau.”
Di dalam surah Aali ‘Imran ayat 134, Allah menyatakan: “dan Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik (muhsinin)”. Sebelum itu Allah telah sebut tiga daripada ciri orang yang bertaqwa, iaitu: “orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah dan orang-orang yang menahan kemarahannya dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang.” Maka secara tidak langsung, bila kita kaitkan ayat 134 surah Aali ‘Imran dengan ayat 16 surah adz-Dzariyat, kita dapat faham bahawa maksud muhsinin di sini juga merangkumi tiga ciri yang disebutkan di dalam surah Aali ‘Imran, iaitu menginfaqkan harta pada masa senang dan susah, menahan marah dan memaafkan orang.

2. Mereka sentiasa mengambil sedikit sahaja masa dari waktu malam, untuk mereka tidur. Inilah yang kita lakukan sepanjang Ramadhan. Sedikit tidur kerana bertarawih, bersahur dan pada malam-malam 10 terakhir pula berjaga mencari Lailatul-Qadar. Rupa-rupanya inilah yang Allah hendak jadikan budaya hidup kita. Ramadhan hanya sekadar latihan. Tambahan sebagai du’at, qiamul-lail adalah bekalan yang sangat-sangat kita perlukan.
“Wahai orang yang berselimut!. (1)
Bangunlah sembahyang Tahajud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat), (2)
Iaitu separuh dari waktu malam atau kurangkan sedikit dari separuh itu, (3)
Ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya dan bacalah Al-Quran dengan "Tartil". (4)
(Sayugialah engkau dan pengikut-pengikutmu membiasakan diri masing-masing dengan ibadat yang berat kepada hawa nafsu, kerana) sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu wahyu (Al-Quran yang mengandungi perintah-perintah) yang berat (kepada orang-orang yang tidak bersedia menyempurnakannya).” (5)
(Al-Muzzammil)

3. Dan pada waktu akhir malam (sahur) pula, mereka selalu beristighfar kepada Allah (memohon ampun). Allahu Akbar! Allah sunatkan kita bersahur sepanjang Ramadhan bukan hanya sekadar untuk bekalan berpuasa, tetapi Allah hendak latih kita bangun pada waktu yang berkat itu untuk beristighfar. Jadi, untuk mengekalkan ciri orang yang bertaqwa, kita mesti terus bangun waktu sahur, walaupun bukan untuk makan sahur, sebaliknya bangun untuk beristighfar. Mungkin ada yang bertanya, apakah tidak boleh beristighfar di waktu lain? Pastinya boleh. Tetapi Allah kehendaki hambaNya yang bertaqwa itu memilih waktu terbaik, waktu Dia turun ke langit dunia untuk memaqbulkan doa dan mengampunkan dosa. Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Allah Tabaraka wa Ta’ala turun setiap malam ke langit dunia di sepertiga terakhir daripada malam. Lalu Dia berfirman: “Apakah di sana ada orang yang meminta, maka akan Aku berikan? Apakah di sana ada orang yang berdoa, maka akan Aku qabulkan? Apakah di sana ada orang yang memohon ampun, maka akan Aku ampunkan?” Riwayat al-Bukhari, Muslim dan lain-lain.

4. Dan pada harta-harta mereka, (ada pula bahagian yang mereka tentukan menjadi) hak untuk orang miskin yang meminta dan orang miskin yang menahan diri (daripada meminta). Ramadhan juga dikenali sebagai bulan sedekah. Rasulullah s.a.w. adalah seorang insan yang amat pemurah, dan baginda paling pemurah pada bula Ramadhan. Banyak bersedekah dalam bulan Ramadhan bukan bererti selepas Ramadhan wang disimpan. Sebaliknya, sedekah di bulan Ramadhan hanyalah latihan untuk membangunkan potensi menjadi seorang yang pemurah. Jalan dakwah adalah jalan yang menuntut pengorbanan yang tiada sempadan. Bukan sahaja harta, malah jiwa juga mesti dikorbankan.

Akhawat fillah yang dikasihi,
Marilah kita kutip ole-ole Ramadhan ini dan jadikan ia bekalan hidup kita sepanjang hayat.

تقبل الله منا ومنكم

MAAF ZAHIR DAN BATIN.

No comments: