Saturday, September 22, 2012

Cintakan Nabi, apa buktinya?


Tidak susah untuk setiap orang daripada kita mendakwa bahawa dia cintakan Nabi s.a.w. Namun mampukah kita membuktikannya?

Cintakan Nabi bererti melaksanakan tanggungjawab yang dituntut ke atas kita terhadapnya. Mari kita semak satu persatu tanggungjawab tersebut.

1. Mengenali dirinya, susur galur keturunannya, bangsanya, kelahirannya bila dan di mana? Kita wajib mengetahui bahawa baginda dilahirkan dalam kalangan keluarga paling mulia dan keturunan paling suci. Di dalam sepotong Hadis, baginda bersabda maksudnya: "... kemudian Allah memilih beberapa qabilah, maka dijadikanNya aku di dalam sebaik-baik qabilah, kemudian Dia memilih beberapa rumah, maka dijadikan aku dalam sebaik-baik rumah. Lantas, aku adalah insan terbaik dari rumah yang terbaik." (At-Tirmizi)

2. Mengenali ahli keluarga baginda; isteri-isteri, anak-anak, cucu-cucu dan ahli bait baginda. Sesungguhnya Allah telah mensucikan keluarga baginda dari segala kejahatan. Firman Allah bermaksud: "... Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu wahai "AhlulBait" dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari segala perkara yang keji).” (Al-Ahzab 33:33)

3. Mengetahui sifat-sifat baginda, iaitu sifat khalqiyyah (dari segi penciptaan) dan sifat khuluqiyyah (budi pekerti). Sesungguhnya Nabi s.a.w. dicipta dengan sebaik-baik rupa, sebaik-baik bentuk dan sebaik-baik penciptaan. Baginda juga dihiaskan dengan sebaik-baik akhlak, sama ada sebelum atau selepas diutus menjadi rasul. Keindahan akhlak baginda diperakui oleh Allah ‘Azza wa Jalla di dalam firmanNya yang bermaksud: “Dan bahawa sesungguhnya engkau mempunyai akhlak yang amat mulia.” (Al-Qalam 68:4)

4. Beradab dengan baginda sebagaimana anak beradab dengan bapa, murid dengan guru. Tidak harus kita memanggil namanya tanpa dikaitkan dengan kedudukannya (sebagai nabi dan rasul) dan tidak harus kita mendahulukan pendapat kita daripada petunjuk serta sunnah yang dibawanya. “Janganlah kamu jadikan seruan atau panggilan Rasulullah di antara kamu seperti seruan atau panggilan sesama kamu; sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang di antara kamu yang menarik diri keluar (dari majlis Nabi) secara berselindung dan bersembunyi.” (An-Nur 24:63)

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengangkat suara kamu melebihi suara Nabi dan janganlah kamu menyaringkan suara (dengan lantang) semasa bercakap dengannya sebagaimana setengah kamu menyaringkan suaranya semasa bercakap dengan setengahnya yang lain. (Larangan yang demikian) supaya amal-amal kamu tidak hapus pahalanya, sedang kamu tidak menyedarinya.” (Al-Hujurat 49:2)

5. Mentaati perintahnya. Taat kepada Rasul bererti taat kepada Allah. Taat kepada Rasul juga bukti seorang hamba itu kasih kepada Allah. “Sesiapa yang taat kepada Rasulullah, maka sesungguhnya dia telah taat kepada Allah dan sesiapa yang berpaling ingkar, maka (janganlah engkau berdukacita wahai Muhammad), kerana Kami tidak mengutusmu untuk menjadi pengawal (yang memelihara mereka dari melakukan kesalahan).” (An-Nisaa’ 4:80)

“Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Aali ‘Imran 3:31)

Para sahabat r.anhum mengikuti baginda dalam semua urusan kehidupan mereka. Mereka mengetahui tentang baginda segala titik bengik kehidupan baginda, baik mengenai urusan persendirian atau urusan awam, sehinggakan mereka mengetahui berapa bilangan rambut dan janggut baginda yang telah putih kerana uban.

6. Mencontohi dan mengikuti perbuatan baginda serta menghayati sunnah, berpegang kepada hidayah yang dibawanya dan berakhlak sebagaimana akhlak baginda. Firman Allah Ta'ala bermaksud: "Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)” (Al-Ahzab 33:21)

Maka wajib atas kita mengasihi apa yang dikasihi baginda dan membenci apa yang dibenci baginda serta beramal dengan syariat yang baginda bawa dalam segala urusan hidup kita agar kita tidak termasuk dalam kalangan mereka yang disebut di dalam ayat berikut: "... Oleh itu, hendaklah mereka yang mengingkari perintahnya, beringat serta berjaga-jaga jangan mereka ditimpa bala bencana atau ditimpa azab seksa yang tidak terperi sakitnya.” (An-Nur 24:63)

7. Limpahkan hati dengan perasaan cinta kepada baginda kerana itu merupakan kesempurnaan iman. Dan seseorang itu akan berada bersama dengan orang yang dicintainya pada hari qiamat nanti. Sebagai contoh betapa hebatnya cinta para sahabat kepada baginda, pada suatu hari baginda melihat khadimnya (pembantunya) yang bernama Thauban pusat lesi wajahnya, lalu baginda bertanya kenapa wajahnya berubah sedemikian rupa. Thauban menjawab: "Aku teringat pada hari qiamat nanti, Rasulullah akan berada di beberapa tingkat paling tinggi di syurga, sedangkan kami di tempat yang lebih rendah daripada Rasulullah. Maka bagaimana kami mampu bersabar berpisah dan berjauhan dari Rasulullah?" Maka Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: " Seseorang itu akan bersama dengan orang yang dicintainya." (Al-Bukhari)

Maka sesiapa yang mencintai Rasulullah s.a.w., dia akan bersama dengan baginda di syurga. Alangkah indahnya kalau dapat mendampingi baginda serta para sahabat r.anhum.

8. Membanyakkan selawat dan salam ke atas baginda. Ganjaran berselawat ke atas baginda sangat besar. Dan sesiapa yang memberi salam kepada baginda, akan dijawabnya dari dalam kuburnya sebagaimana sabdanya bermaksud: "Sesiapa yang berselawat dan memberi salam ke atasku, Allah kembalikan ruhku, lalu aku menjawab salamnya." (Abu Daud)

9. Mempertahankan baginda baik semasa hayatnya atau selepas kewafatannya. Dari semasa ke semasa tidak henti-henti musuh menyerang baginda, baik ke atas peribadi, mahupun ke atas ajaran yang dibawa. Serangan datang bertalu-talu dari segenap penjuru, dari luar dan dari dalam. Namun segala serangan itu tidak sedikitpun menggugat baginda atau menjejaskan kesucian agama yang dibawa. Ini kerana baginda sentiasa dipelihara dan dilindungi Allah 'Azza wa Jalla sebagaimana firmanNya yang bermaksud: " Sesungguhnya Kami tetap memelihara dan mengawalmu dari kejahatan orang-orang yang mengejek-ejek dan mempersendakanmu,” (Al-Hijr 15:95)

Sungguhpun begitu, sebagai mukmin kita tidak harus berpeluk tubuh membiarkan baginda diserang dan disakiti dengan alasan baginda sudah dilindungi Allah. Sebaliknya kita mestilah membela dan mempertahankan baginda dengan apa cara, hatta mengorbankan nyawa dan darah sebagaimana yang dilakukan oleh para sahabat r.anhum. Itulah buktinya kita mencintai baginda. Sabdanya bermaksud: "Tidak beriman seseorang kamu sehingga aku lebih dicintainya berbanding keluarganya, hartanya dan manusia seluruhnya." (Al-Bukhari).

No comments: