Wednesday, September 05, 2012

Nasi Dagang


Nasi dagang (baca dage) adalah satu daripada makanan istimewa orang Kelantan dan Terengganu. Sekarang seolah-olah tidak jadi istimewa lagi sebab di mana-manapun ada orang jual, khususnya waktu pagi di samping nasi lemak, nasi kerabu dan lain-lain.

Setiap kali makan nasi dagang (ND) pasti teringat ND yang dimasak oleh Cik (Bondaku). Tidak ada yang sama dengan masakan Cik. Bukan bias, tapi masakan Cik memang super sedap.

Sesiapa yang teringin hendak merasa kesedapannya, bolehlah cuba resepinya. Ana kongsikan di sini supaya menjadi satu ilmu bermanfaat yang akan menambah hasanah Cik di alam barzakh. Kalau bukan ana, anak tunggalnya siapa lagi yang akan mengongsikan ilmunya ini? Lagipun jarang orang terfikir, resepi pun boleh jadi ilmu bermanfaat yang boleh menambah pahala.

Baiklah. Ana akan kongsikan cara memasak gulai ND yang sedap. Cumanya masakan orang dulu-dulu tidak guna sukatan macam sekarang, agak-agak saja melalui pengalaman. Namun semuanya terasa kelazatannya.

Bahan-bahan:

Ikan tongkol (ikan ayo)
Santan
Serbuk kari ikan
Garam, gula melaka (manisan), asam keping
Minyak

Bahan untuk dikisar:
Bawang merah, bawang putih, cili kering, lengkuas, halia dan kunyit.

Cara memasak:

1. Rebus ikan dengan garam, gula melaka dan asam keping. Jangan bubuh air terlalu banyak kerana kuahnya tidak digunakan. Hanya ikan saja yang digunakan. Kalau air terlalu banyak, rasa masin, manis dan masamnya tidak berapa sebati dengan isi ikan.
2. Tumis bahan yang telah dikisar, masukkan rempah kari ikan yang telah dibancuh dengan sedikit air. Kacau sehingga naik minyak. Masukkan santan. Bubuh sedikit garam, gula melaka dan asam keping (hati-hati jangan terlebih kerana ikan telah ada rasa masin, manis dan masamnya).
3. Setelah santan mendidih, masukkan ikan yang telah direbus tadi. Biarkan sebentar dengan api yang kecil. Sedap juga dimasukkan cili merah atau cili hijau yang segar.

Selamat mencuba.

“Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha" dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.” (Al-Isra’:23-24)

No comments: